AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 Hva er egentlig tankekjør? Jeg har prøvd å Google, men det virker som det er et begrep som er flittig brukt men som ikke er så veldig definert. Kan dette stemme? Første gangen jeg hørte om det (for noen mnd siden) var det som om det fikk opp et lys for meg: min umiddelbare reaksjon var "det er DET jeg har!". Jeg plages mye med veldig dårlig konsentrasjon: Når jeg leser pensum klarer jeg å konsentrere meg i maks 15 minutter. Jeg begynner på arbeidsoppgaver/prosjekter, men evner ikke å gjøre de ferdig. Ofte føles det som at tankene mine surrer rundt og rundt i en enorm fart, og jeg får ikke tak på noe av det. Når jeg tenker tenker jeg ofte i samtaler, altså jeg forestiller meg at jeg prater med noen, og hva de sier. Som regel blir disse "dialogene" veldig lange, jeg sliter på en måte med å stoppe tankerekken, og de vender tilbake hele tiden. Jeg har også en veldig livlig fantasi, slik at disse dialogene kan eskalere veldig og gå fra en vanlig samtale med naboen til at jeg legger ut om at jeg har en dødelig sykdom (noe jeg slettes ikke har). Kort fortalt så blir jeg utslitt av mitt eget hode i perioder. Jeg fungerer greit i hverdagen, kanskje med unntak at jeg sliter litt med studiene og at jeg generelt blir veldig fort sliten (jeg er høysensitiv og tåler dårlig stress, støy, sterkt lys, for mye sosialisering osv). Er dette eventuelle tankekjøret noe dere ville dratt til legen med? Jeg aner ikke om mitt problem er stort eller lite sammenlignet med andre - jeg vil tro lite, iallefall sammenlignet med de som har tunge psykiske lidelser. Jeg vet det finnes medisiner som kan virke mot tankekjør. Jeg er generelt skeptisk til å ta medisiner mot noe som ikke er veldig alvorlig eller hemmende, men kjenner at det hadde vært godt med en pause fra karusellen. Er det noen her med egen erfaring med tankekjør? Anonymkode: 729b9...e22
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #3 Skrevet 25. desember 2015 http://www.kk.no/livsstil/bekymrer-du-deg-mye-25608 http://www.bymisjon.no/PageFiles/4390/Kontroll%20over%20grubling%20og%20bekymring.pdf Anonymkode: a6c63...27d
bruker_K Skrevet 26. desember 2015 #4 Skrevet 26. desember 2015 du beskriver godt det jeg også kaller tankekjør. tenker mye, intenst. blir sliten av alt som skjer i hodet mitt. Må ta meg selv i å tenke for mye. finne noe trygt, rolig å tenke på. noe som ikke stresser meg for mye. ofte kommer tankekjøret tilbake, men selv har jeg sånn hallveis lært meg å leve med det. går til psykolog da for å få snakket ut om alle bekymringer og sånt.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 26. desember 2015 #5 Skrevet 26. desember 2015 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå