AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 Macbooken min (og laderen) står i stua i leiligheten mens jeg er hjemme til jul. Tenkte over nå at det blir veldig kaldt i stua når det er minusgrader ute. I helgen og utover neste uke skal det bli mellom 5 og 10 minusgrader. Vil macbooken og/eller laderen kunne skades av dette når den står der over flere dager? Anonymkode: 88336...145
prt90 Skrevet 25. desember 2015 #2 Skrevet 25. desember 2015 Det tåler den nok, men pass deg litt for kondens (kald maskin i et varmt rom med høy luftfuktighet) Forøvrig en meget solid maskin, lever 2-3 ganger så lenge som en PC, ville ikke bekymret meg.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #3 Skrevet 25. desember 2015 Det er faktisk skjermen som oftest tar kvelden ved kulde, og da hjelper det lite hvor solid dataen er. Men så lenge det er plussgrader burde den tåle det. Anonymkode: a4eb6...2ea
Gjest Dwight Skrevet 26. desember 2015 #4 Skrevet 26. desember 2015 Så kaldt blir det ikke inne Hadde den derimot ligget i bagasjerommet feks så hadde du fått problemer.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #5 Skrevet 26. desember 2015 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk skjermen som oftest tar kvelden ved kulde, og da hjelper det lite hvor solid dataen er. Men så lenge det er plussgrader burde den tåle det. Anonymkode: a4eb6...2ea 7 timer siden, Dwight skrev: Så kaldt blir det ikke inne Hadde den derimot ligget i bagasjerommet feks så hadde du fått problemer. Jo, det blir veldig kaldt inne i den leiligheten når det er minusgrader ute. Vi har ikke på særlig med varme, da vi fyrer i vedovn når vi er der, for å spare strøm. Men nå er vi jo ikke der, og da blir det minusgrader over lengre tid... Anonymkode: 88336...145
Gjest Dwight Skrevet 26. desember 2015 #6 Skrevet 26. desember 2015 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, det blir veldig kaldt inne i den leiligheten når det er minusgrader ute. Vi har ikke på særlig med varme, da vi fyrer i vedovn når vi er der, for å spare strøm. Men nå er vi jo ikke der, og da blir det minusgrader over lengre tid... Anonymkode: 88336...145 Hvis det blir minusgrader inne så har du større problemer enn maccen.
Lutetium 71 Skrevet 26. desember 2015 #7 Skrevet 26. desember 2015 Som Dwight er inne på, jeg ville bekymret meg over andre ting om det faktisk blir minusgrader innendørs. Hva med sprengte vannrør? Om det faktisk blir så kaldt, hadde jeg kjøpt en frostvakt (ja, til vannrørene), og latt makken ligge i det rommet frostvakt er montert. Husk å fylle toalettet med frostvæske.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 23 timer siden, Lutetium 71 skrev: Som Dwight er inne på, jeg ville bekymret meg over andre ting om det faktisk blir minusgrader innendørs. Hva med sprengte vannrør? Om det faktisk blir så kaldt, hadde jeg kjøpt en frostvakt (ja, til vannrørene), og latt makken ligge i det rommet frostvakt er montert. Husk å fylle toalettet med frostvæske. Greia er jo at jeg ikke er i leiligheten nå, er bortreist på juleferie. Så jeg kan ikke gjøre noe med sprengte vannrør eller at Macbooken står i stua i minusgrader. Spurte her inne fordi jeg er bekymret, men vet ikke det er noe å bekymre seg over... Anonymkode: 88336...145
Lutetium 71 Skrevet 27. desember 2015 #9 Skrevet 27. desember 2015 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greia er jo at jeg ikke er i leiligheten nå, er bortreist på juleferie. Så jeg kan ikke gjøre noe med sprengte vannrør eller at Macbooken står i stua i minusgrader. Spurte her inne fordi jeg er bekymret, men vet ikke det er noe å bekymre seg over... Anonymkode: 88336...145 Vel ok. Men om det blir minusgrader inne, er hva som skjer med dataen et lite problem. Men blir det minusgrader i leiligheten da? Har du målt slike temperaturer før? Ligger leiligheten i et leilighetskompleks, kan det være spillvarme fra de andre leilighetene bidrar til å holde din leilighet over frysepunktet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #10 Skrevet 27. desember 2015 3 timer siden, Lutetium 71 skrev: Vel ok. Men om det blir minusgrader inne, er hva som skjer med dataen et lite problem. Men blir det minusgrader i leiligheten da? Har du målt slike temperaturer før? Ligger leiligheten i et leilighetskompleks, kan det være spillvarme fra de andre leilighetene bidrar til å holde din leilighet over frysepunktet. Det blir minusgrader, ja. Men Macbooken vil ikke ta skade? Anonymkode: 88336...145
Gjest Dwight Skrevet 27. desember 2015 #11 Skrevet 27. desember 2015 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir minusgrader, ja. Men Macbooken vil ikke ta skade? Anonymkode: 88336...145 Jo da vil maccen ta skade. Du må også gjøre tiltak for å hindre vannskader osv. Maccen koster kun 15k, vannskader kommer fort opp i 100k
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #12 Skrevet 27. desember 2015 23 minutter siden, Dwight skrev: Jo da vil maccen ta skade. Du må også gjøre tiltak for å hindre vannskader osv. Maccen koster kun 15k, vannskader kommer fort opp i 100k Ja, jeg skjønner det. Men det er Macbooken jeg spør om her Så den kommer til å bli ødelagt etter 4-5 dager med minusgrader? Anonymkode: 88336...145
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #13 Skrevet 27. desember 2015 macen min har alltid pleid å ligge på gulvet på soverommet når jeg ikke bruker den, og der kan det bli kaldt. Har faktisk opplevd at vannflasker har fryst til is av å stå der.. Nå har den faktisk ligget der i 2 måneder uten at jeg har brukt den, men den funker fortsatt helt fint. Den er for øvrig 4 år straks. Anonymkode: e93d7...d02
prt90 Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 I følge manualen tåler den 13 kuldegrader (når den ikke er i bruk). Bare pass deg for kondens når du tar den inn i et varmt rom igjen. Er den skikkelig kaldt kan du pakke den inn i en tett plastikkpose mens du "tempererer" den slik at den ikke blir full av vann Hadde vært MYE mer bekymret for vannrørene enn for datamaskina
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå