Gå til innhold

Utseende, realistisk bilde og rangering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vet man om man er pen, middels eller mindre pen? Hvordan vet man om man har et realistisk bilde av seg selv utseendemessing? For det er jo noen som er veldig pene, men ikke ser det selv, og motsatt de som synes de er veldig fine, men så er de kanskje helt normal. I dag kan jo folk hive rundt sed med at "hun er en 6'er", "han er en 8'er" osv., men vil ikke den rangeringen være veldig subjektiv? Slik at hun som er en 6'er hos en person, kan være en 10'er hos en annen? Eller han som er en 8'er hos noen, kan være en 3'er hos andre? Altså at rangeringen kan sprike i så stor grad at det vil være umulig å vite noe om hvordan utseendet sitt er ut i fra dette. Eller vil det være mer sannsynlig at man holder seg innenfor f.eks 4,5,6 eller 7,8,9, gitt man hadde spurt mange mennesker og sett på hva flertallet hadde svart?   

Anonymkode: 238ad...c25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det egentlig så nøye da? Smil og vær glad så lenge hodet og kroppen fungerer. Hvis den største bekymringen er hva andre tenker om utseendet ditt, har du i bunn og grunn lite å bekymre deg over.

Skrevet (endret)

Jeg synes de aller fleste er gjennomsnittlig pene -altså, jeg tenker ikke over hvordan de ser ut. Hva man synes er attraktivt er jo subjektivt (med mindre man bare baserer det på hva som står i moteblader). Jeg og  mange av mine venninner har ulik smak på menn, noe jeg synes er pent synes de er stygt og vice versa

Endret av saltyliquorice
Skrevet

Jeg tror at denne rangeringen er veldig subjektiv, ja, men det er kanskje noen som blir sett på som universelt pene. Disse vil sannsynligvis rangert på samme sted på skalaen av flere folk. Personlig synes jeg denne rangeringen er idiotisk nettopp fordi det er så subjektiv. Når jeg omtaler meg om personer jeg synes er pene så sier jeg akkurat det; at jeg synes de er pene.

Det er vel mulig å finne ut om du er universelt pen hvis du blir rangert av "objektive" personer du ikke kjenner, men jeg tror det er vanskelig å finne ut om du faktisk er pen eller ikke. Jeg har synet at de aller fleste er pene, på en eller annen måte, mens noen er rett og slett ikke kroppslig eller "ansiktlig" pene, hvertfall ikke for meg.

Jeg mener kroppspositivitet er tingen - at alle kan finne noe fint med seg selv, uavhengig av om andre synes de er pene eller ikke. :)

Anonymkode: 50cd7...e2a

Skrevet

Aner ikke, har også lurt mye på dette.

Jeg syntes selv jeg er stygg, men får høre at jeg ser veldig godt ut. Jeg tenker alltid at de lyver og tomprater.
På bilder hvor jeg blir fornøyd med bildene tenker jeg selv at jeg bare har hatt "flaks"
og tør ikke alltid å legge de ut i frykt for å være som de som gutta/folk får sjokk av IRL som bare er fotogene men egentlig ikke pene..

Anonymkode: 5d50b...25c

• Liker 1
Skrevet

Du har en subjektiv rangering og en objektiv. Den subjektive defineres av den enkeltes preferanser. Det finnes menn som liker grovt overvektige kvinner (og menn), men man ville scoret lavt på den objektive skalaen. Den objektive skalaen baserer seg på de trekkene vi finner attraktive som f.eks symmetri, som er relativt enkle å måle, og de trekkene som er kulturelt anerkjent som vakre, noe som er vanskeligere å måle. I dag er det f.eks attraktivt for en kvinne å være "fit". For ti år siden var det modelltynn som var idealet.

En måte å få utseendet ditt bedømt på er å legge ut bilder av deg selv (ta det beste, et vanlig, og et dårlig) og se hva du får tilbake. Ikke at folk svarer helt ærlig hver gang, så medianen kan være en mer riktig pekepinn enn et gjennomsnitt. Personlighetstrekk er verre, men det er mulig å finne ut hvilke personlighetstrekk som er attraktive, og uattraktive, for det andre kjønn og vurdere dine trekk opp mot de trekkene som kommer frem. Dette er selvsagt kjønnsavhengig, men også kulturelt avhengig. F.eks kan en tenke seg at "troende" eller "spirituell" er mer attraktivt for en amerikaner enn for en nordmann.

Deretter må du se på hvilke mennesker du selv er tiltrukket av. Hvis du kun går etter de aller, aller kjekkeste eller vakreste er kanskje snittet på de andre beilerne 7 på en objektiv skala. Hvis du er en 5'er da vil du ha mindre sjanse enn hos en mindre populær (som ikke trenger å være mye styggere). Det kan du se ved å måle deres verdi i tillegg til din egen, sånn for å finne ut hvor mye sjanse du har.

Verdier endrer seg hele tiden, men noen ting er universelle som symmetri. Har du et asymmetrisk ansikt vil du aldri bli en tier, men du kan bli en 8'er på den objektive skalaen hvis du forbedrer andre aspekter ved deg. Likevel kan du være en 10er hos noen, fordi individuelle preferanser til syvende og sist er viktigere enn den objektive skalaen. 

Skrevet

Det lurer jeg også på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...