AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 Kan man egentlig stole på legen da? I dette tilfellet dreide det seg om symptomer på huden, legen googlet den mistenkte diagnosen (herpes) foran meg og fikk såklart opp kun de ekstrembildene som ligger ute, og avfeide ut i fra de bildene at dette var samme problem jeg hadde. Men om man tar seg tid til å lese(jeg har såklart også googlet dette selv) så står det jo at flesteparten har veldig mye mildere symptomer. Jeg har fått gule nupper nedentil som klør fælt og har gjort området rødt. Det ble ikke tatt ytterligere prøver. Kan jeg stole på legen her eller bør jeg oppsøke en annen lege? Anonymkode: d0f9c...c0e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #2 Skrevet 25. desember 2015 Det er slapt av legen altså. Be om en second opinion, eller henvisning til gyn. Anonymkode: 736f4...b3a 1
Kenta Skrevet 25. desember 2015 #3 Skrevet 25. desember 2015 Mange tror leger er allvitende, men leger bruker oppslag, det er så utrolig mye de ikke kan i hodet Min lege brukte en bok sist jeg var der i 2003, men nå er det sikkert mer vanlig å bruke nettet. 3
Roseh Skrevet 25. desember 2015 #4 Skrevet 25. desember 2015 Ser ikke helt forskjell på å bruke google og det å bruke en bok. Det finnes tusener av sykdommer i verden, og man kan ikke forvente at leger skal være allvitende Odin. Men nei, man kan ikke stole på leger. Man må alltid være på vakt selv og pushe på legene om du mener noe er galt. Jeg har klart å finne mange diagnoser til meg selv, som eksemtyper og slik. Man må ofte selv foreslå hva som er galt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #5 Skrevet 25. desember 2015 Men når jeg da har (mistenker) utbrudd nå , og fastlegen er på ferie, Olafiaklinikken stengt i jula , og det var legevakta som avviste min mistenkelighet til herpes - hvor skal jeg da gå? Har ikke råd til privatlege/gyn! Anonymkode: d0f9c...c0e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #6 Skrevet 25. desember 2015 3 timer siden, Roseh skrev: Ser ikke helt forskjell på å bruke google og det å bruke en bok. Det finnes tusener av sykdommer i verden, og man kan ikke forvente at leger skal være allvitende Odin. Men nei, man kan ikke stole på leger. Man må alltid være på vakt selv og pushe på legene om du mener noe er galt. Jeg har klart å finne mange diagnoser til meg selv, som eksemtyper og slik. Man må ofte selv foreslå hva som er galt. Det er stor forskjell på "å google" og å bruke en bok/ oppslagsverk. Google er en søkemotor som finner frem til diverse nettsider/blogger, og det er svært mye tull. Det finnes derimot kliniske oppslagsverk på nettet som er kunnskapsbaserte. Disse er spesielt for helsepersonell/medisinere til bruk i situasjoner/ for diagnoser/tilstander de ikke kjenner. Disse er gratis for oss i Norge, og ligger tilgjengelig på helsebiblioteket.no: UpToDate BMJ Best Practice. Anonymkode: 70b85...311 1
Roseh Skrevet 25. desember 2015 #7 Skrevet 25. desember 2015 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stor forskjell på "å google" og å bruke en bok/ oppslagsverk. Google er en søkemotor som finner frem til diverse nettsider/blogger, og det er svært mye tull. Det finnes derimot kliniske oppslagsverk på nettet som er kunnskapsbaserte. Disse er spesielt for helsepersonell/medisinere til bruk i situasjoner/ for diagnoser/tilstander de ikke kjenner. Disse er gratis for oss i Norge, og ligger tilgjengelig på helsebiblioteket.no: UpToDate BMJ Best Practice. Anonymkode: 70b85...311 de kommer opp når man googler og da. Tror ikke leger går inn på blogger å leser for å si det sånn. Jeg tenker wikipedia ol.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2015 #8 Skrevet 25. desember 2015 Sitter nok en del helse-personell på wikipedia også ja.... Anonymkode: 29a2b...688
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #9 Skrevet 26. desember 2015 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men når jeg da har (mistenker) utbrudd nå , og fastlegen er på ferie, Olafiaklinikken stengt i jula , og det var legevakta som avviste min mistenkelighet til herpes - hvor skal jeg da gå? Har ikke råd til privatlege/gyn! Anonymkode: d0f9c...c0e ??? Hilsen ts Anonymkode: d0f9c...c0e
Gjest Badebuksa Skrevet 26. desember 2015 #10 Skrevet 26. desember 2015 Min lege stilte spørsmål på kvinneguiden, ba meg vente i noen dager og sjekke tråden "sett inn trådtittel" for å se om jeg fikk svar. Derfor jeg registrerte meg her. Fikk beskjed om å drikke zalo, legen sa at det var helt OK siden det stod på Kvinneguiden, og jammen ble jeg ikke frisk også. Så ikke forhåndsdøm, noen ganger vet internett bedre enn legen.
Nana Skrevet 26. desember 2015 #11 Skrevet 26. desember 2015 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: ??? Hilsen ts Anonymkode: d0f9c...c0e Gå på legevakta igjen. Ikke gi deg. Du får sannsynligvis en annen lege enn du hadde sist. Si i luken at det har blitt verre sånn at de ikke bare avviser deg fordi du nettopp har vært der. Du er ikke masete og det er ikke flaut å ta helsa si på alvor.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #12 Skrevet 26. desember 2015 30 minutter siden, Badebuksa skrev: Min lege stilte spørsmål på kvinneguiden, ba meg vente i noen dager og sjekke tråden "sett inn trådtittel" for å se om jeg fikk svar. Derfor jeg registrerte meg her. Fikk beskjed om å drikke zalo, legen sa at det var helt OK siden det stod på Kvinneguiden, og jammen ble jeg ikke frisk også. Så ikke forhåndsdøm, noen ganger vet internett bedre enn legen. Hva i all verden var det som feilte deg da?? Anonymkode: 29a2b...688
Gjest Badebuksa Skrevet 26. desember 2015 #13 Skrevet 26. desember 2015 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva i all verden var det som feilte deg da?? Anonymkode: 29a2b...688 Det vet jeg ikke
Gjest Helicase Skrevet 27. desember 2015 #14 Skrevet 27. desember 2015 Var det Google eller søkte legen opp på en annen side? Det finnes egne oppslagsverk på nettet kun for helsepersonell.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #15 Skrevet 27. desember 2015 Det fine med høyere utdanning er at man lærer kildekritikk. Derfor klikker ikke leger seg inn på lenker fra homeopatenes landsforbud, holistiskhelse.fjas eller antivaxxerstruenews.shit når de googler. Det ligger oppslagsverk for helsepersonell ute på nett man kan slå opp i, i stedet for en fysisk bok. Anonymkode: 763f2...d40 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #16 Skrevet 27. desember 2015 1 time siden, Helicase skrev: Var det Google eller søkte legen opp på en annen side? Det finnes egne oppslagsverk på nettet kun for helsepersonell. Google Pictures (!) og NHI via google, som visstnok er pasienthåndbok men som ikke hadde noen "normale" bilder eller info så derfor gikk hun tilbake til google pictures å sa "nei det ligner jo ikke på dette", så sa jeg "jamen det er vel bare ekstremversjoner det der på google?" "hehe ja men jeg tror vi kunne sett en viss likhet om det var så!" sa hun...... Og når jeg spurte om all herpes utvikles seg til store stygge blemmer som sprakk, så sa hun "det vet jeg ikke". Men om man tar seg tid til å lese så står det om herpes at de fleste får veldig milde utbrudd i form av kløe, sprekk i huden eller nupper, og det er nupper/store talglignende greier (ikke de vanlige talgkjertlene som sitter ved slimhinnene til vanlig) jeg har fått og kjempe rød og kløende hud! Nå er det ikke like ille, noe som bare fortsterker mistanken min om at det er herpes, siden utbrudd i følge nett går over etter 5-7 dager .... Hva tror dere? Noen som har herpes som kan beskrive utsende på sine utbrudd??? Anonymkode: d0f9c...c0e
Gjest 2Bhonest Skrevet 27. desember 2015 #17 Skrevet 27. desember 2015 Det går fint an å be Google kun å søke i pubmed....
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2015 #18 Skrevet 27. desember 2015 Det er forskjell på å google noe i et forsøk på tilfeldig treff, og at legen bruker google for raskere å komme inn på en relevant side, f.eks folkehelsinstituttet eller felleskatalogen. Anonymkode: 3db4b...32d
Gjest Citronella Skrevet 27. desember 2015 #19 Skrevet 27. desember 2015 Jeg er lege og bruker Internett. Vi har egne oppslagsverk. Selv ikke leger er levende oppslagsverk, og vi må holde oss oppdaterte. Du som pasient skal være glad for at vi "Googler" og ikke bare har vår tiltro til bøker som raskt blir utdatert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå