Gå til innhold

Svigermor skjelte meg ut - hvem har rett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var pinnekjøtt til middag, og mens svigermor var ute på kjøkkenet var jeg uheldig og mistet et lite/mellomstort stykke på gulvet, så jeg tok det opp og la det på ruskefatet sammen med noen beinrester. Litt etterpå måtte jeg på toalettet en tur, og da hadde visst svigermor satt seg ned, reagert på at dette stykket med kjøtt lå på ruskefatet og tatt det på sin egen tallerken og spist det. Og da jeg kom tilbake fikk jeg spørsmål om det var jeg som hadde lagt det der. Jeg svarte ja, for det havnet på gulvet. Og ble dermed skjelt ut for at jeg hadde latt svigermor spise kjøtt som hadde havnet på gulvet!? At jeg ikke burde lagt det der, eller sagt fra før jeg gikk på do, for jeg burde visst at noen kom til å spise av det, selv om det lå på ruskefatet!?

Anonymkode: a73a5...6df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var pinnekjøtt til middag, og mens svigermor var ute på kjøkkenet var jeg uheldig og mistet et lite/mellomstort stykke på gulvet, så jeg tok det opp og la det på ruskefatet sammen med noen beinrester. Litt etterpå måtte jeg på toalettet en tur, og da hadde visst svigermor satt seg ned, reagert på at dette stykket med kjøtt lå på ruskefatet og tatt det på sin egen tallerken og spist det. Og da jeg kom tilbake fikk jeg spørsmål om det var jeg som hadde lagt det der. Jeg svarte ja, for det havnet på gulvet. Og ble dermed skjelt ut for at jeg hadde latt svigermor spise kjøtt som hadde havnet på gulvet!? At jeg ikke burde lagt det der, eller sagt fra før jeg gikk på do, for jeg burde visst at noen kom til å spise av det, selv om det lå på ruskefatet!?

Er "ruskefat" et kjent begrep hos dere? Jeg hadde aldri hørt ordet før. Svigermor har ingen grunn til å reagere hvis hun vet hva det fatet var.

Anonymkode: 07f31...c22

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du legger i ordet "skjelt ut", men jeg skjønner at svigermoren din syns det var ekkelt å tenke på at hun hadde spist noe som lå på gulvet. Hun trodde vel at det var blitt lagt sammen med bena ved en feiltakelse.

Så jeg syns ikke du fortjener kjeft for dette, samtidig som jeg skjønner svigermoren din som syns det var ubehagelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hos oss er ruskefat et kjent begrep. Det er hennes feil at hun ikke kunne vente med å høre om det var en grunn til at beinet var i den skåla. Hun har ikke rett, og hun kan umulig ha tatt skade av det så hun burde bare ta seg sammen, le av det og la det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Hvis du ble skjelt ut for dette, så antar jeg at det er litt anspent forhold i familien fra før? Hva er ruskefat forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Five second rule! Det havnet på gulvet (går ut ifra dere har vasket til jul som alle andre dere også..??) - ikke i toalettskåla. Tenker at dette var en dårlig unnskyldning for å "ta" deg.. - noe annet som gnager relasjonen mellom deg og svigers..?

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et ruskefat er der man legger beinrester og fett fra pinnekjøttet.

Anonymkode: 3031e...213

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruskefat, raskfat, beinfat, dere skjønner hva ts mener. Jeg vet ikke hva du mener med "skjelt ut", men hun overreagerer. Var det ingen andre som så det? Hun syns nok det var ekkelt, men spesielt skittent gulv er det få som har i disse dager, så hun tar ikke skade av det. Men om hun ble sur for at HUN hadde forsynt seg fra raskfatet og så fått vite hvorfor kjøttet lå der, har hun bare seg selv å kjefte på. I tillegg høres det ut som om dere ikke har verdens beste stemingn fra før av..

Anonymkode: 87f73...ca2

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

jeg har faktisk aldri hørt begrepet "ruskefat" tidligere.

men jeg går ut i fra at dette er ett sted hvor det er mulig å legge fra seg beinrester, eller andre ting som ingen egentlig har tenkt å spise opp? hvem hvorfor ikke bare kaste akkurat den matbiten rett i mat-avfall eller søppel-dunk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også ruskefat. :P Det er til bein, fett og ting vi ikke spiser på pinnekjøttet. Det legger vi på fatet for at tallerken vår ikke skal bli full av bein og sånt etterhvert som vi spiser. 

Synes hun overreagerer ja!

Anonymkode: 6b111...5e5

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stringfellow1 skrev:

men jeg går ut i fra at dette er ett sted hvor det er mulig å legge fra seg beinrester, eller andre ting som ingen egentlig har tenkt å spise opp? hvem hvorfor ikke bare kaste akkurat den matbiten rett i mat-avfall eller søppel-dunk?

Hva kaller du det da, det lille fatet hvor man legger bein, skall og fett man ikke spiser? 

Anonymkode: 87f73...ca2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er "ruskefat" et kjent begrep hos dere? Jeg hadde aldri hørt ordet før. Svigermor har ingen grunn til å reagere hvis hun vet hva det fatet var.

Anonymkode: 07f31...c22

Det er fatet hvor man plasserer ting som benrester, brusk, potetskall osv. Var ikke klar over at dette er er vestlandsk ord, men det blir forklart/diskutert her:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/31256-ruskefat/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, svigermora de overreagerer. Hun burde ha skjønt at det var lagt der for en grunn og hvis hun ikke skjønte det så burde hun ha ventet for så å spørre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stringfellow1 skrev:

Ja, det blir nok en hyggelig middag om alle skal gå og kaste bein og andre uspiselige ting rett i matsøpla hele tiden...

Anonymkode: d12af...e7a

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist at det ble laget drama ut av dette, siden det hele jo bunner i en misforståelse som kan skje alle.

Hvordan er forholdet deres sånn ellers? Synes denne situasjonen sier mye om forholdet deres sånn generelt, enn kun basert på dette.

Hvis jeg skal svare seriøst på spørsmålet ditt, så mener jeg at du har retten på din side. Vi har også et "ruskefat".

Dersom du plukket opp kjøttet, og la det tilbake sammen med resten av kjøttet, og det senere kom fram at en av bitene hadde havnet på gulvet, så hadde jeg vært enig med den andre part i at det var ekkelt at du ikke sa fra om dette.

Men ettersom du hadde lagt det på ruskefatet, som jeg regner med at alle i familien deres vet hva er, så tenker jeg at hun burde ha spurt hvorfor kjøttbiten var lagt på dette fatet før hun eventuelt spiste det. Jeg mener hun burde stusset og fått en mistanke om at det var en grunn for at kjøttet var lagt vekk fra det andre, med andre ord.

Det blir litt som å ta opp et eple fra søpla, og så bli sur når du får vite at det var råttent..

Men som sagt, jeg føler at det ligger veldig mye bak denne situasjonen. Par kan krangle over noe så bagatellmessig som julepynt, dersom de har andre mer underliggende problemer.

Anonymkode: baadb...7a3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Franke Ann

Er svigermoren din psykisk utviklingshemmet eller noe sånn, siden andre må passe på at hun ikke går og forsyner seg med mat fra bosset?

Endret av Franke Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, chisandra skrev:

Hvis du ble skjelt ut for dette, så antar jeg at det er litt anspent forhold i familien fra før? Hva er ruskefat forresten? :)

Vi har ikke det beste forholdet, men vi fikk i det minste pinnekjøtt 1. juledag, som er det min familie er vokst opp med. Husker jeg laget en tråd om noe som skjedde da de var hos oss i fjor, da vi serverte ribbe 1. juledag. Ja, her var den:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/897222-svigermor-ikke-fornøyd-med-maten/?page=1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Stringfellow1 skrev:

Gå inn på kjøkkenet hver gang, når man i stedet kan ha ruskefatet..?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor overreagerer skikkelig og får skylde seg selv! Det må da gå an å tenke seg litt om eller eventuelt spørre noen hvorfor kjøtt ligger på tallerkenen for fett og bein.. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...