Gå til innhold

Puls og arterie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg studerer ikke anatomi, men er spesielt opptatt av arterier og benbygning (dettespørsmålet gjelder ikke-vestlige eller knokler) og kunne tenke meg å lære meg litt etter litt på hobbybasis.

Vel, jeg var ute og løp intervaller i sta for å komme litt i form etter all ribbefettet i går. Ribbefettet - er det Pga alt fettet i ribba som får en til å føle serumet og ar det legger seg i blodårene? Man hører jo stadig om lavkarbokosthold der man skal spise masse fett, men selv blir jeg bare dvask og dårlig...

angående intervalltreningen i sta - jeg kjenner kroppen og pulsen jobber noe voldsomtekstra dagen etter en slik fettrik middag. Hva med lavkarbo-folka - kjentes treningen deres likedan ut.?

jeg unne kjenne pulsen i brystet, hjerteslagene gjennom ribbeina, fettet og musklene som ligger utenfor hjertet. Til og med pulsåren som ligger i magen dundrer det løs. Er det Pga den kraftige pulsen at det kjentes så tydelig? Når jeg kjenner med fingre på hals og håndledd er det også kraftig, men ikke i like høy grad. Men det er da merkelig siden pulsåren på håndleddet ligger såpass rett under huden? Ikke muskler eller fett som beskytter... Hvor langt under huden ligger pulsåren på håndleddet?