Gå til innhold

Puls og arterie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg studerer ikke anatomi, men er spesielt opptatt av arterier og benbygning (dettespørsmålet gjelder ikke-vestlige eller knokler) og kunne tenke meg å lære meg litt etter litt på hobbybasis.

Vel, jeg var ute og løp intervaller i sta for å komme litt i form etter all ribbefettet i går. Ribbefettet - er det Pga alt fettet i ribba som får en til å føle serumet og ar det legger seg i blodårene? Man hører jo stadig om lavkarbokosthold der man skal spise masse fett, men selv blir jeg bare dvask og dårlig...

angående intervalltreningen i sta - jeg kjenner kroppen og pulsen jobber noe voldsomtekstra dagen etter en slik fettrik middag. Hva med lavkarbo-folka - kjentes treningen deres likedan ut.?

jeg unne kjenne pulsen i brystet, hjerteslagene gjennom ribbeina, fettet og musklene som ligger utenfor hjertet. Til og med pulsåren som ligger i magen dundrer det løs. Er det Pga den kraftige pulsen at det kjentes så tydelig? Når jeg kjenner med fingre på hals og håndledd er det også kraftig, men ikke i like høy grad. Men det er da merkelig siden pulsåren på håndleddet ligger såpass rett under huden? Ikke muskler eller fett som beskytter... Hvor langt under huden ligger pulsåren på håndleddet?

Til noe litt annet; Spør også om håndleddet fordi svogeren min kutta seg noe voldsomt på håndleddet under matlagingen i går, han lærer aldri og er like klønete på kjøkkenet hver gang. Er noen mer "disponibel" for kuttskader enn andre, altså at huden og fettet er mykere? Eller er det bare det at enkelte er mer klønete enn andre? Jeg ble livredd og ville få han på legevakta, men han kan umulig ha truffet noen pulsåre (han bare stripsa det igjen og tok litt bandasje på....) hvor langt under huden ligger pulsåren på håndleddet? Tror liksom at hvem som helst andre ville ha truffet pulsen der og dødd liksom... Kunne han dødd om han hadde truffet pulsåren der? Eller er det en arterie som ligger på håndleddet der det "dunker"? Samme med pulsen i magen og halsen... Ligger pulsslagene man kjenner dypere enn jeg tror? 

Hva er egentlig forskjell på pulsåre og arterie? Fikk bare så noia i går da han kutta seg akkurat oppå håndleddet der pulsen er liksom akkurat på den siden der man kjenner med fingrene for å kjenne pulsslagene,, fikk en ganske støkk i meg... Hadde det vært på magen eller brystet skjønner jeg jo at det er vanskeligere å treffe pulsen når man prøve å dele en frossen ribbe ;-p kan man dø av begge deler, av å treffe pulsen og arterien? Og hva er forskjellen på de forskjellige blodårene der? Han vet jo selv at det der kunne vært livsfarlig, men han bagatelliserte det fullstendig, han spiste julemiddag og koste seg om ingenting skulle skjedd, han burde i det minste hatt noen sting... Kan jeg overtale han til å dra til legevakta i dag? Vil tippe kuttsåret på håndleddet var over en centimeter, minst... Reagerte på at han ikke døde liksom... Jula for min del hvertfall økte hvertfall MIn puls ;-P

god jul til dere forresten :) 

Anonymkode: 27fb0...f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må være den rareste tråden jeg har sett her inne. Ribbefett og føle serumet? What?

Anonymkode: 0c084...822

• Liker 4
Skrevet

Pulsen du kjenner er vener, og det sikkert venen som ble kuttet.Man blør ikke ihjel av å kutte en vene i håndleddet, man må treffe arterien som ligger dypere.

Resten vet jeg ikke helt hvordan jeg skal svare på...

Anonymkode: 9e736...f8e

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pulsen du kjenner er vener, og det sikkert venen som ble kuttet.Man blør ikke ihjel av å kutte en vene i håndleddet, man må treffe arterien som ligger dypere.

Resten vet jeg ikke helt hvordan jeg skal svare på...

Anonymkode: 9e736...f8e

Øh, nei. Det er pulsasjon i arteriene, ikke i venene. 

Anonymkode: 0c084...822

• Liker 2
Skrevet

Sorry, det ble noen autokorrekt-ord fra iPaden her 😜

Så det er ingen fare for å treffe den "farlige/dødelige" åra om man ikke kutter temmelig dypt da? For jeg syns det så både dypt og farlig ut... Vel, han overlevde helt greit resten av julekvelden da 😉 

Fikk som sagt bare en støkk i meg da jeg så kuttet og jeg vet at det ligger en pulsåra i det området... Men da li

Skrevet

Hmm... Tror man må kutte seg temmelig dypt på håndleddet for å treffe pulsåra og dø. Bare slapp av du :) 

• Liker 1
Skrevet

"Pulsåra" i håndleddet er arteria radialis og det skal kuttes rimelig dypt for å få tak på den 😉

Anonymkode: d55ff...f22

Skrevet

Anbefaler deg å kjøpe eller leie bøker angående anatomi og evt. kosthold dersom det interesserer deg :) Da har du mye på en plass enn å få mange ulike og gjerne usikre svar her inne :) Ellers så er denne nettsiden  http://nhi.no/forside/ veldig grei. Her kan du lese om alt fra ulike sykdommer, til hvordan kroppen er bygget opp, førstehjelp, se animasjonsfilmer av organer og prosesser i kroppen o.l. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...