Gå til innhold

Til dere som har skadet halebeinet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Et spm til dere som har bristet/slått halebeinet.

For 5 mnd siden datt jeg rett på en stein og slo halebeinet kraftig. Vondt 1 mnd, men mye bedre nå. Jeg kjenner fortsatt litt av smertene når jeg sitter på et hardt underlag, ved at jeg strammer halebeinet inn, hvis dere skjønner. Ikke vært til legen etc.  

Hvor langt tar det egt, før man blir 100% borte fra smertene? 

Anonymkode: a1819...f87

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg skadet mitt men tror jeg hadde "småvondt" i et år eller to etterpå (det gjorde skikkelig vondt i 2-3 måneder) , og selv mange år etterpå så kunne jeg kjenne det hvis jeg satt for lenge i en stilling der jeg fikk press på halebeinet. 

Skrevet
7 minutter siden, Cata skrev:

Nå er det lenge siden jeg skadet mitt men tror jeg hadde "småvondt" i et år eller to etterpå (det gjorde skikkelig vondt i 2-3 måneder) , og selv mange år etterpå så kunne jeg kjenne det hvis jeg satt for lenge i en stilling der jeg fikk press på halebeinet. 

Jeg skjønner. Har det samme selv. Besøkte du legen? Og hvordan fikk du smertene?

Skrevet

Nei, jeg gikk aldri til legen. Jeg fikk skaden på en judotrening. Jeg ble kastet og landet forkjært. Jeg skulle egentlig landet på ryggen, men så skjedde det noe galt i kastet så jeg gikk bare halvveis rundt og landet dermed mer på baken enn jeg rullet på ryggen. 

Skrevet
2 minutter siden, Cata skrev:

Nei, jeg gikk aldri til legen. Jeg fikk skaden på en judotrening. Jeg ble kastet og landet forkjært. Jeg skulle egentlig landet på ryggen, men så skjedde det noe galt i kastet så jeg gikk bare halvveis rundt og landet dermed mer på baken enn jeg rullet på ryggen. 

Kjedelig ja.

Men de små smertene mine kommer hovedsakelig når jeg sitter på et hardt underlag ogsåm strammer inn halebeinet. Kjente du også det, når du prøvde å stramme inn halebeinet?

Skrevet

Du er ikke skvetten av deg? Slått deg så kraftig og ikke vært hos lege, eller på røntgen? Anbefaler både lege og røntgen. 

Anonymkode: 0771c...1c8

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke skvetten av deg? Slått deg så kraftig og ikke vært hos lege, eller på røntgen? Anbefaler både lege og røntgen. 

Anonymkode: 0771c...1c8

Huh? Hva mener du med så kraftig? Kjenner ikke smertene til vanlig, bare litt ved sitting på harde underlag som brukern over her, som heller ikke gikk til legen.

Skrevet

Har brukket halebenet, men det løsnet ikke. Er vel 7-8 år siden, er ikke bra. Verst når man må sitte lenge stille som flyreise, frisør, kino etc. De tar ikke røntgen for halebensbrudd som regel. 

Anonymkode: d9a71...3b7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukket halebenet, men det løsnet ikke. Er vel 7-8 år siden, er ikke bra. Verst når man må sitte lenge stille som flyreise, frisør, kino etc. De tar ikke røntgen for halebensbrudd som regel. 

Anonymkode: d9a71...3b7

Har du vært hos legen? 

Hvordan symptomer har du? Regelrett vondt?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjedelig ja.

Men de små smertene mine kommer hovedsakelig når jeg sitter på et hardt underlag ogsåm strammer inn halebeinet. Kjente du også det, når du prøvde å stramme inn halebeinet?

Jepp, merket det aller best når jeg satte meg ned eller reiste meg fra sittende stilling, og da tror jeg jeg strammer slik du snakker om. Etter en tid så var det å sitte i ro noenlunde greit, men å reise seg var et h#$"!!"

Skrevet
2 minutter siden, Cata skrev:

Jepp, merket det aller best når jeg satte meg ned eller reiste meg fra sittende stilling, og da tror jeg jeg strammer slik du snakker om. Etter en tid så var det å sitte i ro noenlunde greit, men å reise seg var et h#$"!!"

Kan se ut som vi har lignende smerter.

Hvordan ble du kvitt de? Gitt de bare brått over av seg selv etter 1 år?

Hvorfor gikk du ikke til legen, forresten? :)

Skrevet

De gjør fint lite med slikt. Det kan gå over etter noen år.. Alternativet er å operere bort halebeinet hvis det er for ille, som kan gi andre komplikasjoner. Eller få satt en sprøyte rektalt, som kan gi inkontinens rektalt. Har dette fra leger, da jeg gikk dit. Smerter bare ved å sitte på hardt underlag er lite smerter. 

Anonymkode: 041ec...05a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gjør fint lite med slikt. Det kan gå over etter noen år.. Alternativet er å operere bort halebeinet hvis det er for ille, som kan gi andre komplikasjoner. Eller få satt en sprøyte rektalt, som kan gi inkontinens rektalt. Har dette fra leger, da jeg gikk dit. Smerter bare ved å sitte på hardt underlag er lite smerter. 

Anonymkode: 041ec...05a

Hjertelig :)

Ja, mine smerter er hovedsaklig bare når jeg sitter på et hardt baderomsgulv i flere min, forså å komme meg opp igjen å stramme halebeinet. Da kjenner jeg det, men bare når det strammes altså.

Med andre ord, du syns dette er minimale smerter? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan se ut som vi har lignende smerter.

Hvordan ble du kvitt de? Gitt de bare brått over av seg selv etter 1 år?

Hvorfor gikk du ikke til legen, forresten? :)

Jeg bare ventet til de gikk over av seg selv, jeg gjorde ikke noe for å bli dem kvitt.

Det var flere grunner til at jeg ikke gikk til lege. Dels  har jeg "legeskrekk", dvs. det skal være bra alvorlig for at jeg gidder gå til lege, dels så sa min sunne sans at det ikke var stort legen kunne gjøre. Man kan liksom ikke gipse et halebein på samme måte som en brukket arm eller et bein, så etter det jeg kan begripe er eneste mulige "behandling" operasjon. Det tror jeg ikke de tyr til sånn helt uten videre uansett og neimen om jeg i en alder av 14 ville at noen skulle begynne å skjære "i rompa mi" :ler: .

Altså ingen grunn til å gå til legen slik jeg så det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukket halebeinet to ganger. Begge ved fødsel. De gjorde ingenting med det. Ikke røntgen eller undersøkelse.

Var bare å vente til det gikk over... Brukte ligge mest, satt på kanten av noe. Altså på puter med fordypning i midten for å avlaste halebeinet.

Nå er det 3,5 år siden sist, kan fortsatt ha noe smerter om jeg sitter lenge, for så stramme musklene. Men er så vant til det nå.

Gjest Klaveret
Skrevet

Jeg har slått halebeinet kraftig flere ganger. Sist gang gikk jeg til en osteopat etter 2-3 mnd. Jeg vet ikke hva han gjorde, men etter få dager var jeg god som ny. Kan absolutt være verdt et forsøk!

Skrevet
3 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg har brukket halebeinet to ganger. Begge ved fødsel. De gjorde ingenting med det. Ikke røntgen eller undersøkelse.

Var bare å vente til det gikk over... Brukte ligge mest, satt på kanten av noe. Altså på puter med fordypning i midten for å avlaste halebeinet.

Nå er det 3,5 år siden sist, kan fortsatt ha noe smerter om jeg sitter lenge, for så stramme musklene. Men er så vant til det nå.

Ah okei. Hvordan var smertene dine da? Var det sånn at du bare kjente det i bestemte posisjoner, eller hadde du vondt hele tiden?

Hva mener du med strammer musklene? Du mener når du strammer halebeinet, så kjenner du det? :)

Skrevet
4 timer siden, Cata skrev:

Jeg bare ventet til de gikk over av seg selv, jeg gjorde ikke noe for å bli dem kvitt.

Det var flere grunner til at jeg ikke gikk til lege. Dels  har jeg "legeskrekk", dvs. det skal være bra alvorlig for at jeg gidder gå til lege, dels så sa min sunne sans at det ikke var stort legen kunne gjøre. Man kan liksom ikke gipse et halebein på samme måte som en brukket arm eller et bein, så etter det jeg kan begripe er eneste mulige "behandling" operasjon. Det tror jeg ikke de tyr til sånn helt uten videre uansett og neimen om jeg i en alder av 14 ville at noen skulle begynne å skjære "i rompa mi" :ler: .

Altså ingen grunn til å gå til legen slik jeg så det. 

Haha ;)

Hvordan ee smertene dine Idag da? Er du helt smertefri?  Eller kjenner du det om du sitter på steinhardt underlag i flere timer?

Skrevet
2 timer siden, Klaveret skrev:

Jeg har slått halebeinet kraftig flere ganger. Sist gang gikk jeg til en osteopat etter 2-3 mnd. Jeg vet ikke hva han gjorde, men etter få dager var jeg god som ny. Kan absolutt være verdt et forsøk!

Hva er det osteopaten gjorde? Veldig rart at han kan fjerne smertene dine helt sånn brått. 

Du kan altså sitte på harde underlag Idag, uten å kjenne noenting?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha ;)

Hvordan ee smertene dine Idag da? Er du helt smertefri?  Eller kjenner du det om du sitter på steinhardt underlag i flere timer?

Jeg er stort sett smertefri, men så er det over 30 år siden dette hendte også ;) . Kan kjenne det av og til om jeg har sittet forkjært, men det går måneder og år mellom hver gang. For øvrig har jeg aldri hatt for vane å sitte lenge på steinhardt underlag, -man har da sofa :ler: . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...