runi Skrevet 23. desember 2015 #1 Skrevet 23. desember 2015 Legen sa jeg muligens har narkolepsi og skal til utredning for dette på nevrologisk poliklinikk. Er 62 år Noen som har erfaringer her?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #2 Skrevet 23. desember 2015 du skal sikkert ta søvntest tipper jeg, jeg tok en søvntest som heter polysomnografi og multippel søvnlatens test, den første tok jeg hjemme og skulle sove hjemme hele natten med masse ledninger på, og neste dag skulle jeg på sykehuset og ta søvntest der, jeg skulle sove i 20 min og være våken i to timer og det skulle jeg gjøre fem ganger. De skal se hvor fort man sovner inn, jeg har ikke narkolepsi men jeg har vært til utredning for det. Er ikke sikkert man trenger å ta begge kommer sikkert annpå hva legene bestemmer hva som bør gjøres på den enkelte personen Anonymkode: 92c2d...1e3
Rosalie Skrevet 23. desember 2015 #3 Skrevet 23. desember 2015 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: du skal sikkert ta søvntest tipper jeg, jeg tok en søvntest som heter polysomnografi og multippel søvnlatens test, den første tok jeg hjemme og skulle sove hjemme hele natten med masse ledninger på, og neste dag skulle jeg på sykehuset og ta søvntest der, jeg skulle sove i 20 min og være våken i to timer og det skulle jeg gjøre fem ganger. De skal se hvor fort man sovner inn, jeg har ikke narkolepsi men jeg har vært til utredning for det. Er ikke sikkert man trenger å ta begge kommer sikkert annpå hva legene bestemmer hva som bør gjøres på den enkelte personen Anonymkode: 92c2d...1e3 Jo, man må ta begge. Som alternativ har spinalprøve for å måle hypokretinnivå blitt diagnosekriterium de siste årene. Det er dessverre lang ventetid både for å komme til nevrolog og for søvnlab. Selv brukte jeg 11 måneder fra jeg ble henvist til nevrolog til jeg var ferdig utredet. Anbefaler å lese her: http://www.nevsom.no/index.asp?id=26110 Endret 23. desember 2015 av Rosalie
runi Skrevet 26. desember 2015 Forfatter #4 Skrevet 26. desember 2015 Etter du var ferdig behandlet hva ble resultatet?
EvaLena Skrevet 26. desember 2015 #5 Skrevet 26. desember 2015 Den 23. desember 2015 at 23.19, AnonymBruker skrev: du skal sikkert ta søvntest tipper jeg, jeg tok en søvntest som heter polysomnografi og multippel søvnlatens test, den første tok jeg hjemme og skulle sove hjemme hele natten med masse ledninger på, og neste dag skulle jeg på sykehuset og ta søvntest der, jeg skulle sove i 20 min og være våken i to timer og det skulle jeg gjøre fem ganger. De skal se hvor fort man sovner inn, jeg har ikke narkolepsi men jeg har vært til utredning for det. Er ikke sikkert man trenger å ta begge kommer sikkert annpå hva legene bestemmer hva som bør gjøres på den enkelte personen Anonymkode: 92c2d...1e3 Off topic, men hvordan klarte du å sovne? Jeg har snakket med legen min om søvnproblemene mine og han sa jeg kunne bli søkt inn til søvnlab, men jeg er ganske sikker på at jeg hadde vært våken hele tiden. Derfor har det ikke blitt noe av. Jeg kan være våken flere netter på rad og sover heller ikke på dagen da. Kommer du på sykehuset stuptrøtt eller? Ja, jeg bare lurer altså 😊
Rosalie Skrevet 26. desember 2015 #6 Skrevet 26. desember 2015 10 timer siden, runi skrev: Etter du var ferdig behandlet hva ble resultatet? Jeg har narkolepsi type 1. Har vært mye sykemeldt, testet ut mange typer medisiner. Narkolepsi er en kronisk sykdom (type 1 er i tillegg autoimmun), og jrg blir aldri ferdigbehandlet.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2015 #7 Skrevet 26. desember 2015 12 timer siden, EvaLena skrev: Off topic, men hvordan klarte du å sovne? Jeg har snakket med legen min om søvnproblemene mine og han sa jeg kunne bli søkt inn til søvnlab, men jeg er ganske sikker på at jeg hadde vært våken hele tiden. Derfor har det ikke blitt noe av. Jeg kan være våken flere netter på rad og sover heller ikke på dagen da. Kommer du på sykehuset stuptrøtt eller? Ja, jeg bare lurer altså 😊 Man skal bare sove vanlig jeg bare lukket øynene å prøvde å sovne, men har man narkolepsi så skal man som regel klare å sove under de testene jeg klarte å sovne brukte 14 min på å sovne men jeg hadde øynene lukket hele tiden, du skal bare sove som normalt natten før du får instrukser når du kommer på sykehuset . Men jeg trur egentlig ikke på at jeg bruker 14 min på å sovne for folk sier jeg sovner utrolig fort men jeg synes de ledningene var skikkelig ekkelt å sove med når su sover hjemme så får du en slags boks som du skal ha på magen det synes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg vil ikke gjennom den søvntesten igjen for å si det sånn. Men er bra å få undersøkt det. Anonymkode: 92c2d...1e3
EvaLena Skrevet 27. desember 2015 #8 Skrevet 27. desember 2015 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal bare sove vanlig jeg bare lukket øynene å prøvde å sovne, men har man narkolepsi så skal man som regel klare å sove under de testene jeg klarte å sovne brukte 14 min på å sovne men jeg hadde øynene lukket hele tiden, du skal bare sove som normalt natten før du får instrukser når du kommer på sykehuset . Men jeg trur egentlig ikke på at jeg bruker 14 min på å sovne for folk sier jeg sovner utrolig fort men jeg synes de ledningene var skikkelig ekkelt å sove med når su sover hjemme så får du en slags boks som du skal ha på magen det synes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg vil ikke gjennom den søvntesten igjen for å si det sånn. Men er bra å få undersøkt det. Anonymkode: 92c2d...1e3 Takk for svar 😊 Høres definitivt ikke ut som noe for meg
runi Skrevet 14. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2016 Var du sykemeldt mens testene pågikk?
Rosalie Skrevet 14. januar 2016 #10 Skrevet 14. januar 2016 3 timer siden, runi skrev: Var du sykemeldt mens testene pågikk? Testene tok ett døgn, men ja, jeg var delvis sykemeldt fra jeg ble henvist til nevrolog og til jeg hadde hatt oppstart på medisiner.
runi Skrevet 14. januar 2016 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2016 Var til utredning på nevrologisk poliklinikk og de konstaterer noen forhøye verdier i henhold til et spørreskjema. Vil bli innkalt til nærmere undersøkelse, men dette vil ta tid sa overlegen. Kan noen som har vært i samme situasjon fortelle mer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå