AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #1 Skrevet 22. desember 2015 Sliter med å sove for tiden. Er "bare" 17 år. Har ikke sovet så mye som ett sekund i natt. Føler meg ganske dårlig nå. Takler lite søvn dårligere enn de fleste. I tillegg skal jeg på jobb i dag. Tenker bare på hvor skadelig det er med lite søvn, man leser jo hele tiden om at forskning viser at det øker sjansen for den ene sykdommen etter den andre. Det er jo til å bli gal av. Og at det øker sjansen for overvekt. Så når jeg har sovet lite tør jeg nesten ikke spise. Herregud, hva gjør jeg? Av en eller annen grunn er jeg hele tiden så gira. (Legen min tror kanskje jeg har ADD). Klarer liksom ikke slappe av, så vet at jeg ikke sovner med det første. Noen tips til bedre søvnhygiene (eller hva det heter?)? Vet at man ikke bør drikke/spise noe med koffein - det gjør jeg ikke (men spiser av og til litt kaffesjokolade, teller det?). Vet at man bør holde seg unna pc/mobil en stund før leggetid - det gjør jeg. Vet at man bør være ute i frisk luft hver dag og i aktivitet - det er jeg så til de grader. Men så var det jo det med å slappe av. Trenger vel tips til å bli flinkere å slappe av også. Anonymkode: 4be3b...9ba
Severus Skrevet 22. desember 2015 #2 Skrevet 22. desember 2015 Om du har ADD, så kan det hende at legen kan gi deg melatonin. Dette er et hormon som produseres naturlig i kroppen, mange med ADD og ADHD sliter med at de har for lave melatonin nivåer. Melatonin hjelper hjernen å si nå er det mørkt, så nå skal vi sove. Ellers så kan du prøve å lese ei bok på sengekanten,slappe av med en kopp koffeinfri te(Pukka sine er veldig gode, de selges hos helsekost) du kan også prøve å gå deg en rolig kveldstur.
cherry blossomed. gone. Skrevet 22. desember 2015 #3 Skrevet 22. desember 2015 Jeg sover ca annenhver natt.
herremann Skrevet 22. desember 2015 #4 Skrevet 22. desember 2015 (endret) Daglig fysisk aktivitet Ingen skjermen siste timen før du skal sove. Om du på liv og død må bruke skjermer så finnes det programmer som filtrerer ut det blå(?) lyset. Fargene på skjermen blir litt rare men er ikke like ødeleggende for søvnen. Endret 22. desember 2015 av herremann
Severus Skrevet 22. desember 2015 #5 Skrevet 22. desember 2015 16 minutter siden, herremann skrev: Daglig fysisk aktivitet Ingen skjermen siste timen før du skal sove. Om du på liv og død må bruke skjermer så finnes det programmer som filtrerer ut det blå(?) lyset. Fargene på skjermen blir litt rare men er ikke like ødeleggende for søvnen. Det heter f.lux
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #6 Skrevet 22. desember 2015 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sliter med å sove for tiden. Er "bare" 17 år. Har ikke sovet så mye som ett sekund i natt. Føler meg ganske dårlig nå. Takler lite søvn dårligere enn de fleste. I tillegg skal jeg på jobb i dag. Tenker bare på hvor skadelig det er med lite søvn, man leser jo hele tiden om at forskning viser at det øker sjansen for den ene sykdommen etter den andre. Det er jo til å bli gal av. Og at det øker sjansen for overvekt. Så når jeg har sovet lite tør jeg nesten ikke spise. Herregud, hva gjør jeg? Av en eller annen grunn er jeg hele tiden så gira. (Legen min tror kanskje jeg har ADD). Klarer liksom ikke slappe av, så vet at jeg ikke sovner med det første. Noen tips til bedre søvnhygiene (eller hva det heter?)? Vet at man ikke bør drikke/spise noe med koffein - det gjør jeg ikke (men spiser av og til litt kaffesjokolade, teller det?). Vet at man bør holde seg unna pc/mobil en stund før leggetid - det gjør jeg. Vet at man bør være ute i frisk luft hver dag og i aktivitet - det er jeg så til de grader. Men så var det jo det med å slappe av. Trenger vel tips til å bli flinkere å slappe av også. Anonymkode: 4be3b...9ba Det er helt ufarlig og fullstendig udramatisk å ikke sove EN natt. Det er også helt ufarlig og fullstendig udramatisk å sove dårlig over kortere perioder (et par mnd her og der pga stress/savn/sykdom e.l). Jeg anbefaler at du later som om du har sovet om dette skulle skje igjen. Bare lev livet slik du ellers gjør det. Spis, drikk, vær med venner og gå på jobb. Så går du og legger deg neste kveld og da er du trolig møkkatrøtt og trolig ordner det seg til neste dag. Dersom du over tid sliter med søvn er det generelle tipset fra fagfolk: 1. Bruk senga (helst hele soverommet, men det kan jo være vrient når en er 17 og gjerne er mye på rommet) bare til søvn. Ikke ligg og les/se på youtube el. Bruk en stol/sofa/puter på gulvet til det. 2. Legg deg samtidig hver dag. I alle fall i uken. Ikke legg deg åtte fordi du ikke sov dagen før. Legg deg og stå opp omtrent likt. 3. Når du ikke får sove så ikke ligg og stirr i taket og si til deg selv "nå er det bare 4 timer til jeg må opp: nå MÅ jeg sovne". Da får du ikke sove. Si heller "det er ikke så nøye med om jeg får sove". Det er fullstendig uviktig at du vet at det siste er en løgn. Bare gjennta til deg selv at det ikke gjør det spor. Og så står du opp, setter deg i en stol og ser i en (relativt kjedelig) bok eller på en avis. Ikke noe artig og fengende, men sånn noenlunde ok sysselsetning. Om du har "små maur" i psyken så hjelper faktisk yoga. Utrolig men sant. Youtube har videoer du kan følge. Det skader i alle fall ikke å prøve det ut en uke eller tre. Anonymkode: af8dd...a46 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå