Gå til innhold

Ødelegger løpinga for muskelbygging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener som regel 4-6 ganger i uka, da både løping og styrketrening. Trener tung styrke og ønsker å bygge muskler, det er hovedmålet mitt. Men jeg elsker å løpe og synes det er godt å holde seg i form også. Ødelegger det for muskelbygging om jeg løper dagen etter jeg har løfta vekter?

Jeg slanker meg ikke og spiser omtrent så mye jeg orker, prøver å sikre at jeg får i meg proteiner i hvert måltid.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har litt lav muskelmasse, til tross for at jeg har trent styrke jevnlig (2-3 ganger i uka) i lang tid. Øker nå til 3 ganger i uka fast, for å være sikker på at det ikke står på treningsmengde i alle fall.

Anonymkode: 8453b...678

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, løping ødelegger dessverre for musklene om du skal bygge.

Har flere venner som stiller i fitness, og de må holde seg unna løping for å oppnå musklene de vil ha til konkurranse.

Anonymkode: 7a1db...b6d

Skrevet

PW er bra, ikke løping selvsagt, men et godt alternativ om du liker å røre på deg :)

Anonymkode: 7cc8c...9ec

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PW er bra, ikke løping selvsagt, men et godt alternativ om du liker å røre på deg :)

Anonymkode: 7cc8c...9ec

PW?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener som regel 4-6 ganger i uka, da både løping og styrketrening. Trener tung styrke og ønsker å bygge muskler, det er hovedmålet mitt. Men jeg elsker å løpe og synes det er godt å holde seg i form også. Ødelegger det for muskelbygging om jeg løper dagen etter jeg har løfta vekter?

Jeg slanker meg ikke og spiser omtrent så mye jeg orker, prøver å sikre at jeg får i meg proteiner i hvert måltid.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har litt lav muskelmasse, til tross for at jeg har trent styrke jevnlig (2-3 ganger i uka) i lang tid. Øker nå til 3 ganger i uka fast, for å være sikker på at det ikke står på treningsmengde i alle fall.

Ja, løping er ekstremt energikrevende og vil følgelig være en belastning som saboterer for hypertrofi/muskeldannelse.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, løping ødelegger dessverre for musklene om du skal bygge.

Har flere venner som stiller i fitness, og de må holde seg unna løping for å oppnå musklene de vil ha til konkurranse.

Anonymkode: 7a1db...b6d

Nå har jeg på ingen måte tenkt å delta i fitness. :ler: Men skjønner at løpinga tydeligvis ødelegger ja. Vil bare ha mer muskler for å være sterkere og sunnere, men løping er jo også viktig for meg for å holde kroppen i form. Prøver å legge inn svømming som et alternativ av og til. Synes det er vanskelig å finne balansen siden jeg elsker løpeturene mine...

Skrevet

Jeg er ikke ekspert men man ser jo folk som klarer å få til begge deler, store muskler og mye utholdenhetstrening,  kan jo være at du ikke trener eller spiser riktig.

Er ganske mange sporter hvor man både må være utholdende og sterk.

Anonymkode: 2e56c...462

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ekspert men man ser jo folk som klarer å få til begge deler, store muskler og mye utholdenhetstrening,  kan jo være at du ikke trener eller spiser riktig.

Er ganske mange sporter hvor man både må være utholdende og sterk.

Anonymkode: 2e56c...462

Hva tenker du at jeg kanskje gjør feil, da? Godt mulig at jeg for eksempel spiser litt lite, men jeg prøver å spise rikelig.

Skrevet

Hvordan trener du når du trener styrke? Apparater eller frivekter? Hvilke øvelser, og hvor fort øker du på vektene?

Skrevet
12 timer siden, Zzyzx skrev:

Hvordan trener du når du trener styrke? Apparater eller frivekter? Hvilke øvelser, og hvor fort øker du på vektene?

For det meste frivekter. Frontbøy, markløft (bøyde og strake), overarmspress, glute bridge, kroppshevinger, dips, roing og armhevinger i slynge, nedtrekk, et par mageøvelser. Har to programmer som jeg bytter mellom, så jeg tar ikke alt dette på én dag.

Skrevet

Øker hver gang jeg klarer alle repetisjonene (4-6 eller 8-10 ut fra øvelse - tre sett).

Skrevet

Så lenge du har progresjon i vekt, så kan du jo fint løpe også. Du bygger jo styrke. Vil du bli sterk eller se sterk ut? Jeg synes du fint kan fortsette å løpe. Ikke bare rumpemusklene som trenger å trenes. Hjertemusklen er jo den viktigste musklen vi har, så tren den også du :)

Anonymkode: 6bce8...da8

Skrevet

Greit nok at løping ødelegger litt, men jeg tenker at det først blir et problem når man virkelig skal satse på muskelbygging. Du skriver at du ønsker å være sunn. En sunnest mulig kropp er både utholdende og sterk ikke enten eller. Dersom fokuset ditt er sunnest mulig synes jeg du skal fortsette som du gjør. Tenk også at det ligger god mental helse i å gjøre det man virkelig trives med og ikke bare "bør".

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har progresjon i vekt, så kan du jo fint løpe også. Du bygger jo styrke. Vil du bli sterk eller se sterk ut? Jeg synes du fint kan fortsette å løpe. Ikke bare rumpemusklene som trenger å trenes. Hjertemusklen er jo den viktigste musklen vi har, så tren den også du :)

Anonymkode: 6bce8...da8

Jo, jeg har progresjon en stund i alle fall, men stagnerer etter noen måneder og pleier da å bytte program eller endre antall repetisjoner. 

Grunnen til at jeg er usikker på å fortsette som før er at jeg har ganske lav muskelmasse (i følge kroppsskanning). Til tross for at jeg har trent styrke jevnt og lenge. Lurer dermed på om det er løpinga som ødelegger og bryter ned de musklene jeg prøver å bygge. Eller kanskje det er en helt annen grunn.

Men som sagt synes jeg kondisen er viktig også, så det er balansen jeg sliter litt med.

Skrevet

Løping ødelegger for muskler?!?! Jeg har fått mer muskler på rumpa/lårene fordi jeg har løpt! Det har merkes på buksene og. Og jeg er sterkere.

Men dersom det faktisk er slik. At man må holde seg unna ditt for å få datt fordi kroppen til helvete ikke klarer å gi deg det du vil... Så skal den tvinges. 

Anonymkode: 8199a...0c0

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løping ødelegger for muskler?!?! Jeg har fått mer muskler på rumpa/lårene fordi jeg har løpt! Det har merkes på buksene og. Og jeg er sterkere.

Men dersom det faktisk er slik. At man må holde seg unna ditt for å få datt fordi kroppen til helvete ikke klarer å gi deg det du vil... Så skal den tvinges. 

Anonymkode: 8199a...0c0

Hvordan skal jeg tvinge kroppen min til å bygge muskler mener du?

Har ikke tenkt å slutte å løpe uansett, bare lurer på om jeg løper for ofte, for langt, på feil tidspunkt osv. Eller om det er noe annet jeg gjør feil.

Skrevet

Første bud for å bygge muskler er å inntak nok energi og proteiner.

Mulig du kanskje ikke spiser nok rett og slett.

Anonymkode: 46a4d...0bf

Skrevet

Hva da "PW"?

Anonymkode: 982ae...295

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første bud for å bygge muskler er å inntak nok energi og proteiner.

Mulig du kanskje ikke spiser nok rett og slett.

Anonymkode: 46a4d...0bf

Det er godt mulig. Sliter noen ganger med matlysta, men prøver å alltid legge inn et måltid mer enn jeg føler for. Føler jo at jeg spiser nok, men kan ikke se bort fra at jeg tar helt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...