Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg startet på høgskole nå i høst. Har fått tilbakemelding på at jeg formulerer meg skriftlig på et lavt nivå. Dette er noe jeg aldri har fått høre før, men jeg ser det nå som jeg har blitt oppmerksom på det. Jeg skriver på en måte slik jeg snakker. Det er så utrolig irriterende å få et dårlig resultat fordi jeg har stålkontroll på pensum, men plages med å få det ned på papiret. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje Læringssenter på skolen du går på tilbyr skrivekurs? Kan jo være noe å melde seg på.. 

Skrevet

Godt språk kommer av flere ting, primært oppvekst - vi lærer oss å snakke av våre foreldre, og jo bedre formuleringsevne de har, desto bedre formuleringsevne får vi selv. Dette er jo litt av grunnen til at utdannelsesnivå og karriere går litt "i arv".

Videre finpusses dette litt i skolen, der de fleste (gode) lærere vil demonstrere hvordan man formulerer seg skriftlig vs. muntlig, og videre hvordan man bruker en passende terminologi til fagfeltet man snakker om. 

Til en viss grad handler det også om hvor mye man leser og hvor mye man interesserer seg for språk. Noen liker å formulere seg godt (samt å lytte til andre som formulerer seg godt), andre bryr seg simpelthen ikke.

Jeg vet ikke hvor 'problemet' ditt ligger - om du enten formulerer deg for muntlig / barnslig, eller om du mangler fagterminologien - eller begge deler. Uansett, du skal kunne benytte terminologien til faget du studerer, ikke bare ramse opp læreboken. Det å bruke egne (men gode) ord er også hvordan sensor faktisk vet at du har tatt til deg informasjonen, ikke bare memorert den.

Det er ikke noen "quick fix" for å bli flinkere til å skrive, men en stor del av det er å lese mye og lære seg nye uttrykk. Og så kan du jo se etter skrivekurs, som nevnt over. 

Anonymkode: 72d2d...d7c

Skrevet
3 timer siden, duja skrev:

Hei.

Jeg startet på høgskole nå i høst. Har fått tilbakemelding på at jeg formulerer meg skriftlig på et lavt nivå. Dette er noe jeg aldri har fått høre før, men jeg ser det nå som jeg har blitt oppmerksom på det. Jeg skriver på en måte slik jeg snakker. Det er så utrolig irriterende å få et dårlig resultat fordi jeg har stålkontroll på pensum, men plages med å få det ned på papiret. 

Å skrive læres av øvelse. Så du må øve. Jeg foreslår at du kjøper deg en bok om å skrive (nevner som eksempel "Skriveboka": en murstein men også et godt og solid oppslagsverk). Alternativt kan du låne deg en bok på biblioteket der du studerer. Alle studiesteder med respekt for seg selv har et solid utvalg. Nettopp fordi studenter flest er som deg og har et noe labert utgangspunkt. Hva nå enn grunnskolen lærer "folk flest" så er ikke god skriftlig formuleringsevne særlig høyt på lista.

Etter at du har kjøpt/lånt en bok så setter du deg ned og skriver. Her er hva som helst tema. Skriv en fortelling om jula di - en skildring av bussturen hjem - en dagbok - en analyse av din favorittbok. Poenget er ikke hva men hvor mye. Og siden problemet ditt er det 99% av befolkningen sliter med så anbefales det (ikke av meg, men av fagfolk) å skrive på korrekt norsk i alle sosiale sammenhenger. FB, blogger, sms etc.

Sånn til slutt: i innlegget ditt her formulerer du deg bedre enn 90% av kg sine postere. Nå er ikke kg (eller andre nettforum) et mål for folk flest sin formuleringsevne, men du er ikke under par. Du formulerer problemet klart og konsist, du skriver fulle setninger og er ikke repetitativ i verken setningsbygging eller struktur. Og avsnittet glir både visuelt og innholdsmessig "godt ned" hos mottaker (det er lettlest). Altså: det er ikke et litterært mesterverk, men jeg kan nevne norske forfattere som ikke har et bedre "grunnspråk".

Anonymkode: 65de6...d58

Skrevet

Har du noen medstudenter du kjenner godt som får gode tilbakemeldinger på oppgavene sine? Spør om du kan få lese deres oppgaver, og spør de gjerne etter tips også. Da jeg studerte sendte vi tekster til hverandre før innlevering og ga hverandre tilbakemeldinger :) 

Anonymkode: e1043...69b

Skrevet

Takk for supre tips 😊 Boka er lagt til i ønskelisten til jul! Hovedproblemet er at jeg har et muntlig språk når jeg skriver. Har alltid trodd jeg var god i norsk og gikk ut med 5 fra vidregående! Muntlig og skriftlig. Jeg forstår at det er høyere krav på en høyskole, men synes det er rart at jeg ikke har blitt gjort oppmerksom på det tidligere. 

Skrevet
1 time siden, duja skrev:

Takk for supre tips 😊 Boka er lagt til i ønskelisten til jul! Hovedproblemet er at jeg har et muntlig språk når jeg skriver. Har alltid trodd jeg var god i norsk og gikk ut med 5 fra vidregående! Muntlig og skriftlig. Jeg forstår at det er høyere krav på en høyskole, men synes det er rart at jeg ikke har blitt gjort oppmerksom på det tidligere. 

Akademisk skriving er vanskelig! Husker jeg synes det var rart å skulle skrive "denne oppgaven skal ta for seg..." i stedet for å skrive mer direkte med "jeg" (som i forfatter). Det er tillatt å bruke "jeg" som i "forfatter-jeg"-et, men egentlig bør man unngå det også etter det jeg har hørt. Har ikke så mange tips til deg, men unngå muntlige ord som "altså" og andre unødvendige fyllord. Se på hvordan det skrives i pensum, kanskje du kan finne en middelvei mellom det og den stilen du har brukt til nå? I verste fall kan du øve deg litt med å skrive ned de to versjonene, og så formulere en middelvei. Dette her ble litt kronglete, men håper du skjønner hva jeg mener :) Fins mange gode sider på nett også, f.eks søk og skriv. Og for ikke å glemme - referanse for alle penga! Omtrent alt det du skriver (utenom drøftinger basert på teorien) skal ha en kilde.

Gjest hva som helst
Skrevet

Øve, øve, øve!

Mitt tips er å gjøre tidligere eksamensoppgaver/praksisoppgaver/whatever, og skriv ditt eget løsningsforslag først. Deretter leser du fasit/mønsterbesvarelser til oppgaven du har løst. Merk deg hva de har gjort forskjellig fra deg, og særlig deres bruk av fagterminologi, begreper, begrunnelser og formuleringer. 

Skrevet

Det ligger en sak om akademisk skriving på forskning.no nå. Ett av tipsene er å få noen til å lese gjennom oppgaven din. Ett annet er å ta ut ett utdrag fra en tekst og prøve å skrive din egen tekst i samme stil.

Anonymkode: 18e24...e92

Skrevet
Den 21.12.2015 at 11.07, duja skrev:

Hei.

Først, lær deg forskjellen mellom ord som "til" og "for". 

Så kan du lese flere bøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...