Gå til innhold

Tips til koneemne-retter å lage til daten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får besøk av daten i kveld og han skal være hos meg hele jula siden familien hans bor i utlandet. Vi skal kose oss med god mat og film og fred og ro har vi sagt.
Han har lagd mat til meg tidligere og er veldig flink, og nå er det min tur til å imponere på kjøkkenet :) Problemet er bare at jeg kan ikke så mange retter, og syns det er litt vanskelig å lage mat. Det blir ofte ferdigretter, eller standardting som taco, enchilladas, pastatallerken, burger osv. og jeg har aldri lagt noe mat til andre enn meg selv før.

Hva syns dere er greit å servere han av "vanlige retter"(som eksemplene over) uten at det skal gi inntrykk av å være trash eller latskap?
Og hvilke litt enkle, men gode/imponerende(!) retter kan jeg lage for å få han til å tenke at jeg er et bra koneemne? Vi hører jo stadig vekk at veien til en manns hjerte er gjennom magen ;) Bør jeg sørge for desserter også, eller blir det litt for mye/intenst? (vil jo være laidback men flink)
Håper på tilbakemelding fra både menn og kvinner her hva som slår ann! :)
Hilsen spent nyforelsket jente

Anonymkode: e65c2...029

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden vi alle har forskjellige  smak, hadde jeg spurt han om hva han liker best å spise og så laget en rett ut av det. 

Skrevet

Han blir nok imponert over tanken og innsatsen uansett hva du lager!

Lykke til med daten, det blir sikkert bra :)

Anonymkode: 01ade...905

Skrevet

Laks kanskje, dersom han liker det?

Kjøp frosne fileter, tin og tørk av på kjøkkenpapir. Vend dem i griljermel blandet med sitronpepper og stek dem i panne. Server med kokte poteter og rømme. Får du tak i en potte gressløk på matbutikken kan du drysse litt fersk gressløk over potetene. Gressløkpotta kan du alltids plante ut i hagen når sesongen passer, dersom du ha hage, så slipper du å ha den på kjøkkenbenken. Gressløk er hardfør og klarer seg selv der ute.

Anonymkode: 5c7c6...590

Skrevet

God vin.Lage mat sammen? Kjøp god fisk fra fiskebutikk (piggvar, flyndre), det skal bare stekes lett i panna, så serverer du med smørsaus (Smør, charlott-løk, litt soyasaus: superenkelt,), potet og sukkererter (koke i 2.minutt).

Ribbe og surkål? Spekemat og grøt?

Anonymkode: 79fd8...cd3

Skrevet

Skal du lure daten til å tro at du er flink til å lage mat?

Anonymkode: 5b2ad...160

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Laks kanskje, dersom han liker det?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

God vin.Lage mat sammen? Kjøp god fisk fra fiskebutikk

Anonymkode: 79fd8...cd3

Takk for svar. Han er veldig glad i laks og fisk , men selv takler jeg ikke fisk. Har ihvertfall enda til gode å smake fisk (laks) som jeg greier å svelge. Torsk har gått greit de få gangene jeg har smakt, men ikke noe jeg har kjøpt og lagd selv. Også har han nevnt at han ikke drikker vin fordi han syns det er så femi :P Skulle gjerne servert whisky eller noe i stedet, men vil ikke bli drita med han heller.. Så tror det vil gå i saft/vann eller øl. Hva med noen kyllingretter, biffretter, pastaretter eller lam? Eller er hjemmelaget pizza og taco innafor noen av dagene? Vi skal trossalt være sammen i 6 dager.

Og nei jeg har ikke tenkt til å "lure han" til å tro at jeg kan lage mat, til deg som følte for å kommentere det, men vil vise han at jeg legger en innsats ned i å imponere han og lære meg det uten å virke helt amatør. Jeg har vært singel i alle år så har ikke helt hatt motivasjonen for å stelle i stand ordentlige middager som krever tid når det bare har vært meg å lage mat til. Trenger vel ikke utdype at jeg virkelig er klar for kjæreste og har blitt veldig forelsket i han - og da er det jo helt vanlig å prøve å imponere og gjøre det ekstra hyggelig for han og vise at jeg har gode kvaliteter for et langvarig forhold som han vil trives i :hjerte:

• Liker 2
Skrevet

Det er kvinneundertrykkende å måtte gjøre seg selv til konemateriale foran mannen. Han må elske deg for den du er, ikke endre deg for hans skyld!!!

Anonymkode: 8ac2b...b7a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er kvinneundertrykkende å måtte gjøre seg selv til konemateriale foran mannen. Han må elske deg for den du er, ikke endre deg for hans skyld!!!

Ærlig talt, selv som blodfeminist så er det ingenting kvinneundertrykkende å ønske å varte opp for en man liker. Sånt går begge veier i dating og forhold, man vil jo gjøre noe positivt for den andre og dermed for forholdet seg i mellom man har. Det er ikke snakk om å endre seg, det er snakk om å gjøre noe fint for han/hverandre.

• Liker 4
Skrevet

Dessuten som singel og alene bryr man seg ikke så mye om hvor god maten er, så lenge man blir mett - når man skal lage mat for andre derimot er det jo greit at man presterer bra, enten det er til venner eller en date.

Skrevet

Koneemne-retter? Lever du i 1950? Lag noe du selv liker og føler at du får til. Taco og enchiladas som du selv nevner er jo kjempegodt selv om det er enkelt å lage og han blir sikkert kjempeglad for å få det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville laget en kjøttsuppe og servert godt brød til. (Eller fiskesuppe, men du liker jo ikke fisk)

Oksekjøtt i terninger, brunes godt i stekepanne. Deretter i gryta i en god kjøttkraft (gjerne ferdigkjøpt). Koke lenge. Kjøttet blir veldig mørt! Og så hiver du nedi grønnsaker etterhvert som kokingen skrider frem. Poteter, gulrøtter (lengst koketid), sellerirot eller/og andre grønnsaker som du liker. Gjerne et laurbærblad. Krydre etter smak på slutten av koketiden. Timian er godt! 

Anonymkode: 0631e...e18

Skrevet

Skjær kyllingfilet i biter, wok noen grønnsaker du liker og hiv over et glass med saus du liker. Eller lag saus selv, kokosmelk iblandet krydder er godt. Karripasta, fersk ingefær o.l. Du kan lage det så enkelt eller så komplisert som du vil. Jeg liker å blande gurkemeie i risen, det blir en så flott gyllengul farge på den da.

Skrevet

Stek kyllingfilet og sopp, tilsett matfløte, la det stå en stund og småkoke. Tilsett krydder du liker. Ha ris eller pasta til. Veldig enkelt og godt.

Ellers liker vel de fleste menn en god biff, gjerne fløtegratinerte poteter til. De har ferdig ferske på meny, som er ganske gode. Så litt grønnsaker til.

Anonymkode: 370d5...9ce

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt, selv som blodfeminist så er det ingenting kvinneundertrykkende å ønske å varte opp for en man liker. Sånt går begge veier i dating og forhold, man vil jo gjøre noe positivt for den andre og dermed for forholdet seg i mellom man har. Det er ikke snakk om å endre seg, det er snakk om å gjøre noe fint for han/hverandre.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten som singel og alene bryr man seg ikke så mye om hvor god maten er, så lenge man blir mett - når man skal lage mat for andre derimot er det jo greit at man presterer bra, enten det er til venner eller en date.

Svake dere er. Nei, han får ta det han får servert, det er ikke vits å måtte endre seg selv og gjøre noe en vanligvis ikke liker, bare for å imponere en mann. Etterhvert strekker det seg til andre ting hun bare må gjøre for å imponere og varte opp mannen. Til slutt har hun mistet seg selv.

TS: Server han hamburgere. Menn liker hamburgere.

• Liker 1
Skrevet

Mmh, fløtegrainerte poteter med biff. Server det, gjerne med en øl til, så er han din for alltid.

Skrevet
6 minutter siden, Salka skrev:

Koneemne-retter? Lever du i 1950? Lag noe du selv liker og føler at du får til. Taco og enchiladas som du selv nevner er jo kjempegodt selv om det er enkelt å lage og han blir sikkert kjempeglad for å få det. 

Kunne nok brukt en annen formulering ja, det jeg vil frem til er retter som imponerer litt (det føler jeg noe så standard som taco og burger ikke gjør, eller? Aner ikke, som sagt første gang jeg ønsker å varte opp slik for en annen)  som er skikkelig godt sånn at han får lyst til å komme mere på middagsbesøk :)  Han har lagd alt fra hjemmelagde vårruller til kjempegod pepperbiff m poteter til meg, og da ble jeg både imponert over smaken og innsatsen og har lyst til å gjøre det samme for han :)

• Liker 1
Gjest PseudonymBruker
Skrevet

Mitt tips er å ikke lage mat som gir mye luft i magen. Mat med mye erter/bønner, løk og kål f.eks. Og server normale porsjoner, ikke stas å overspise heller (det er fort gjort når maten er god). 

Skrevet

Hva med at du lager taco helt fra bunn? Baker lefser, blander krydder og lager tacsoaus?

Skrevet

Lag lasagne fra bunnen!

Anonymkode: ac271...2c6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...