Gå til innhold

Borderline personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

En jeg kjenner godt har denne diagnosen. Den siste tiden har personen oppført seg veldig merkelig på mange måter, noe som gjør det nokså slitsomt å være venn med vedkommende. Hva kan jeg gjøre? Bør jeg fortsette og prøve, eller bør jeg holde meg unna? 

 

Anonymkode: 5e51e...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke noe å gjøre enn å snakke med vedkommende å si at oppførselen belaster deg sånn at han eller hun kan prøve å dempe seg litt og i fremtiden si fra når det kommer slike perioder sånn at du kan holde deg unna i de periodene men fortsatt være venn.  

Anonymkode: feb14...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig ikke du tenker på å forlate vedkommende. En av mine aller beste venner har også bpd og er et av de mest fantastiske menneskene jeg vet om. Det er når ting er vanskelig de virkelig trenger noen.

Anonymkode: 5e51e...b26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det kan bli veldig slitsomt :/ Første råd til deg er å prate med personen det gjelder, fortell hva du føler og hvorfor. Om du vil ha litt avstand til hun/han har roet seg så er det ingenting i veien for å si ifra om det. Så klart kan det være litt kjipt for den det gjelder der og da, men at ett menneske har en personlighetsforstyrrelse skal ikke gå ut over andre mer enn det må. 

Ting er bare så vanskelig som du gjør det til. Hold deg på den avstanden du føler er komfortabel, utfordre den hvis du vil, men uansett hva du gjør - fortell vedkommende hva du tenker. Hvorfor du gjør som du gjør. Bruk tid på det, forklar igjen om du må. Så slipper hun/han i det minste å sitte å spinne egne ideer om hvorfor. Selv om det kanskje vil forekomme uansett =p Men da har du gjort ditt ;) mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du diagnosert henne eller har legen gjort det? Har ei venninne med denne lidelsen, det er svært slitsomt å forholde seg til i perioder. 

Anonymkode: 6fdee...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har udiagnostisert borderline tror jeg, men mild form. Den eneste grunnen til at jeg har det i tillegg er fordi jeg har angst og skidzofreni og hypomani/depresjon fra før av så for å få en pause i de andre diagnosene så utviklet jeg litt borderline på si.

Anonymkode: 13a23...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har udiagnostisert borderline tror jeg, men mild form. Den eneste grunnen til at jeg har det i tillegg er fordi jeg har angst og skidzofreni og hypomani/depresjon fra før av så for å få en pause i de andre diagnosene så utviklet jeg litt borderline på si.

Anonymkode: 13a23...8e9

Akkurat, og ellers har vi det bra? 

Anonymkode: 6fdee...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går virkelig all inn haha. elsker livet som pp. Det er vittig. Føler jeg fortjener å få noe igjen for hvordan samfunnet behandler de med diagnose, så pga borderline er jeg spenningssøkende og utsetter meg for mange farer da. -i dagliglivet pga jeg bor sammen med kun ustabile; unntatt en født i vektens tegn som nesten har fridd til meg, men det går bare ikke selvom han er det perfekte konemene. jaja. fisker er mere ustabile da. ye ye. sover md låst dør.

Anonymkode: 13a23...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

En jeg kjenner godt har denne diagnosen. Den siste tiden har personen oppført seg veldig merkelig på mange måter, noe som gjør det nokså slitsomt å være venn med vedkommende. Hva kan jeg gjøre? Bør jeg fortsette og prøve, eller bør jeg holde meg unna? 

 

Anonymkode: 5e51e...b26

Det er jo helt umulig å svare på dette.Merkelig,hvordan merkelig? En holder da seg vel ikke unna mennesker kun fordi de er "merkelige?"

Og hva med å snakke med vedkommende.Altså,mennesker med diagnoser er ikke døve.Ikke er de dummere enn andre heller.Så de bpde hører og forstår ord :-)

Det virker som om du er redd? Og i så fall,hvorfor? En blir ikke smittet.En kan bli påvirket,men utfra det lille du skriver så er det unulig å vite hva du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vennskapet har verdi for deg, så beholder du kontakten. Hvis vennskapet kun er belastende, så kutter du ut. De fleste vennskap er både verdifulle og har belastende tider, og litt må man tåle for et ekte vennskap. At personen har en psykisk lidelse burde ikke være en grunn til å avslutte det. Men for min del ville det vært avgjørende om personen var i behandling og prøvde å jobbe med seg selv, at personen hadde selvinnsikt, Det som kan være vanskelig med en del borderlinere er at de vekselsvis hater deg og elsker deg (ikke alle har dette trekket). Det kan bli for slitsomt for mange å holde ut, forståelig nok. 

Anonymkode: 0f08b...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker meg litt unna i de periodene hvor h*n har det dårlig uten å si hvorfor, for å beskytte meg selv. Da beholder en vennskapet, slipper drama, og holder seg selv gående. :)

Anonymkode: 64ac4...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...