AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 Hei! jeg lurte på om noen veit kå di forskjellige navnane heite når man skal måle urinstix? (nitritt, leokocytte osv) og hva det forskjellige er? Hva kan slå ut på en urinstix ved diabetes? Anonymkode: 89120...e67
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Ved diabetes vil du hvertfall få utslag på glukose. Anonymkode: ea875...038
isbjørnungen Skrevet 20. desember 2015 #3 Skrevet 20. desember 2015 Hvis man har høyt blodsukker slår man ut på glukose, og ved ketoacidose slår man ut på ketoner. Ved nyreskade på grunn av diabetes kan man ha proteiner. Men ellers vil jeg egentlig anbefale en legetime fremfor å selv teste noe du ikke kan. Særlig hvis du mistenker at du er syk. U-stix kan ikke utelukke diabetes.
Vattenflaska Skrevet 20. desember 2015 #4 Skrevet 20. desember 2015 (endret) Sukker. Min bror og jeg har diabetes. Begge to slå ut på urinen før de ble opptaket. Var massevis med sukker i den. Endret 20. desember 2015 av karlakarl
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #5 Skrevet 20. desember 2015 Som andre har sagt er det glukose det blir utslag på ved diabetes (blodsukker på over 10). Nitritt og leukocytter gir utslag ved feks uvi, selv om det ikke ved alle uvi vil gi utslag på nitritt. Anonymkode: 683fd...136
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #6 Skrevet 20. desember 2015 Forndet første, dialekt og sms språk er i mot reglene på kg. For det andre, urinstixer finnes i mange varianter. Hvilke ting som slår ut, eller ikke kommer an på hva stixen er ment brukt til å undersøke. For det tredje, en frisk person har normalt ikke utslag på noe som helst på en urinstix, heller ikke glukose, hos både friske og godt regulerte diabetikere. Og tilwlutt, en urinstix kan være negativ, selv med mange ulike undersøkelsesparametre. Undersøkelsen må utføres riktig, jo flere ting som kan undersøkes på samme stix jo større er feilutslagsfaren. Tilleggundersøkelser i form av mikroskopering er og viktig og en forsømt undersøkelse. Anonymkode: 47bdf...85e
Honey Dew Skrevet 20. desember 2015 #7 Skrevet 20. desember 2015 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved diabetes vil du hvertfall få utslag på glukose. Anonymkode: ea875...038 OG evt ketoner
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå