Gå til innhold

Miljøvennlig hybridbil?

Gjest Sunhands

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Jeg har egentlig veldig lyst på elbil, men jeg kjører for langt til at det blir aktuelt. Har derfor tenkt på å skaffe en hybridbil.. Finnes det andre enn Prius, og er det enkelte hybridbiler som er mer miljøvennlige enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange, mange hybrider på markedet nå. En ladbar hybrid vil nok være et mer miljømessig valg sammenlignet med tradisjonell hybrid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, waco skrev:

Prøv BMW http://www.hegnar.no/motor/artikkel566165.ece, man kan prøvekjøre den gratis på økern.

Finnes det forhandlere som tar betalt for prøvekjøring?

Det var en gang noen som omtalte en hybdridbil som en bil bra bil med unntak av at den dro med seg batteripakke og elmotor uten noen tilsynelatende grunn. 

Hvorfor ikke kjøpe en heleelektrisk bil og ha dieselbilen til langkjøring? Dersom jeg kunne få elbil med manuelt gir hadde jeg byttet til det (mest fordi da kan jeg be eleven fylle drivstoff og flire meg ihjel når de ikke finner bensinlokket).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
3 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Finnes det forhandlere som tar betalt for prøvekjøring?

Det var en gang noen som omtalte en hybdridbil som en bil bra bil med unntak av at den dro med seg batteripakke og elmotor uten noen tilsynelatende grunn. 

Hvorfor ikke kjøpe en heleelektrisk bil og ha dieselbilen til langkjøring? Dersom jeg kunne få elbil med manuelt gir hadde jeg byttet til det (mest fordi da kan jeg be eleven fylle drivstoff og flire meg ihjel når de ikke finner bensinlokket).

Jeg vil helst ha helelektrisk, men kjører som sagt for langt. Pendler, og bruker i tillegg bilen i jobb. Så vil ikke rekke å få ladet opp.. Da må det i så fall bli Tesla, og jeg synes ikke jeg kan bruke så mye på en bil.

Har sett på plug in-hybrid ja, men det er litt lite info om disse enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sunhands skrev:

Jeg vil helst ha helelektrisk, men kjører som sagt for langt. Pendler, og bruker i tillegg bilen i jobb. Så vil ikke rekke å få ladet opp.. Da må det i så fall bli Tesla, og jeg synes ikke jeg kan bruke så mye på en bil.

Har sett på plug in-hybrid ja, men det er litt lite info om disse enda.

Hvis du vil spare miljøet burde du jo bare flytte nærmere eller bytter jobb. 

Jeg regnet på utslippet med å kjøpe en Corolla fra '99 eller en Prius en gang i tiden, du må kjøre jævlig langt for å motvirke utslippet av å bygge Priusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands
1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Hvis du vil spare miljøet burde du jo bare flytte nærmere eller bytter jobb. 

Jeg regnet på utslippet med å kjøpe en Corolla fra '99 eller en Prius en gang i tiden, du må kjøre jævlig langt for å motvirke utslippet av å bygge Priusen. 

Jeg søker jobber nærmere, men enn så lenge er det altså denne jobben jeg har..

Jeg kjører en veldig liten bil nå (str Ford Ka), så den bruker ikke mye bensin. Du mener det er bedre å beholde fossilbil enn å kjøpe en Prius? Hva om man kjøper en brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som har sine preferanser, men det er opp til deg å finne ut hva du egtl trenger: Vil du ha større bil enn en Ford Ka? Vil du ha en ordinær eller ladbar (plugin) hybrid*?

Poenget med en hybrid er at el-motoren...

A) ...tar unna kjøring med masse stop f.eks. i byen. Dette koster som regel mye drivstoff pga all bremsing, tomgangskjøring og akselerasjon. Med el-motor og avslått fossilmotor faller derfor forbruket.

B) ...kan erstatte bensinmotoren på korte strekninger utenbys også, noe som du ofte kan velge selv. Her er det snakk om noen få mil.

C) ...øke ytelsen vesentlig når el- og fossilmotor drar i lag, type 400hk Lexus.

Problemet er at om du pendler langt (type 40min +) så vil alle de ekstra delene til en hybrid - el-motor, tungt (!) batteri - heller øke forbruket ditt. Du drar de jo med deg, og de bidrar lite på landeveiskjøring. En hybrid som ikke er ladbar lader nemlig batteriet mens du bremser og/eller triller. Og det gjør man jo nokså lite på landevei.

Når det kommer til penger så kan du få en brukt Prius superbillig nå. Folk er litt redde for batteriene, og Prius er så dødskjedelig å kjøre, at ingen vil ha de. Pensjonister og miljøfjonger har jo en tendens til å kjøpe nybil, ikke brukt. Så her kan du prute som om morgendagen ikke fantes. :)

*Volvo tilbyr en V60 Plugin Hybrid. Nett liten stasjonsvogn, supertrygg, holder seg godt i verdi, og Volvo har verdens beste seter - det er faktisk industri og journalistikk enige om - noe som er flott om du pendler langt. Er du i Bergen? Snakk med Frydenbø! Ingen prøvekjøring skal koste penger, noensinne. Husk også at tyske premiumbiler - Audi, BMW, Mercedes - er svært dyre i vedlikehold og ofte er de upålitelige også takket være mye ny, uutprøvd teknologi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg fra Catman! Jeg synes du skal tenke deg om og undersøke nøye om det egentlig er hybrid som er mest miljøvennlig til ditt behov.  

(Har du f.eks. vurdert en Ford med Ecoboost-motor? Du kan få en 1-liters bensinmotor som gir 100-125 HK. I en liten Fiesta f.eks. er det både et fornuftig, miljøvennlig kjøp og mye moro, i følge folk jeg kjenner som har prøvekjørt. :)

Anonymkode: c0e3d...957

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...