Gå til innhold

Samværstrøbbel i jula

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min eks og far til våre tre barn er ekstremt dårlig på å planlegge ting i god tid og det er ALLTID jeg som tar initiativ til å planlegge sommerferie og alle samværsdager som avviker fra standarden med at de er hos ham annenhver uke (fra torsdag til søndag). Nå til jul har jeg ikke tatt initiativ til planlegging, men avventet innspill fra ham. Det er min tur til å ha barna julaften, hans på nyttårsaften. Disse dagene faller på torsdager i år og de påfølgende helgene faller fint inn i vår vanlige annenhver helg-rutine. For halvannen uke siden spikret jeg planer for første- og andredag. Dagen etter kommer forespørselen fra eks, om han kan ha dem en av disse dagene to helligdagene. Jeg svarer at vi har planer og da eksploderte han og gav meg ei skyllebøtte av en annen verden, helligdagene SKAL deles, jeg er ei drittkjerring, og han truer med å dra inn barnevernet osv osv.Jeg sier at han gjerne kan ha dem ekstra både før jul og de andre dagene i romjula. Jeg spør også den eldste av barna, snart 13, om hun har lyst til å dra til pappaen førstedag, for da skal vi egentlig bare være hjemme (ha gjester, de kan jo komme til meg uavhengig av om ungene er hjemme eller ei). Hun rister oppgitt på hodet over faren og sier at hun vil være hjemme, særlig siden vi skal bort både julaften og andredag, det blir så mye stress å reise fram og tilbake,hun ønsker en rolig dag hjemme. Jeg videreformidler til faren at jeg kan endre planene førstedag, men at ungene helst vil roe ned hjemme. Da er jeg en manipulerende bitch og han understreker også at "hjemme" er hos ham og. En snart tenåring har jo liksom ikke selvstendige meninger..! Og han kan like det eller ei, hjemme er hos meg for våre unger, de har bodd i samme huset hele livet, også da han bodde med oss, og de er mest hos meg.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, antagelig lufte frustrasjonen.. Ungene skal en ekstra natt til faren nå før jul og en ekstra natt i romjulen. Om han ville, kunne han t o m hatt dem enda et par netter, likevel sitter jeg med dårlig samvittighet for å ha beslaglagt juledagene. :(

Anonymkode: 9b225...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din. Her er det mor som er på samme måte. Heldigvis har vi fått ordnet det sånn nå at vi deler juleferien på to. Det første året var ungene annenhver dag hos oss og hos mora, pga dette passet best for henne. Hun tenkte ikke mye på ungene. 

Men du bør være forsiktig med å si at hjemme er hos deg. Det er like mye hos faren. Hvis ungene også tenker at hjemme er hos deg kan dette være ødeleggende for faren og da er det lett for han å stikke kjepper i hjulet for deg. De har to hjem. (ja jeg skjønner at hjemme hos deg blir mer hjem fordi de har bodd der hele tiden, men de har faktisk et hjem hos faren også)

Vet ikke hva jeg skal råde deg til her dessverre. Du kan jo bare be han prate med familiekontoret, de vil nok anbefale å dele jul/nyttår på to. Kanskje han blir stille da.

Anonymkode: 9dd43...7f5

• Liker 7
Skrevet

Du får svare han at når han ikke gidder å ta noe initiativ til planlegging så har du antatt at han ikke er interessert og dermed lagt planer, du kan ikke sitte å vente på at han skal komme på banen og holde av dager sånn i tilfelle og at han får oppføre seg pent selv om han ikke får viljen sin. Neste gang så får han være ute til sømmelig tid å spørre om noe. Det er ingen forutsetning at helligdagene skal deles selv om han har bestemt seg for det. Her må du være krystallklar på dine forventinger og nå har du en mulighet til å være hard. 

Men hjemme er både hos mor og far. Om du mener noe annet så må det bli oppi hodet ditt. Det bør ikke bli til en krig om hvor hjemme er. 

Anonymkode: 041fd...12e

• Liker 9
Skrevet

Hei Ts. Støtter mye av innlegg over. 

Men det virker være vanlig praksis at de er hos den av dere som de ikke er hos  julaften en av jule dg? Og det er dette som skaper den aktuelle konflikten? 

Er dette rikig burde du se  denne komme. Du kan med andre ord oppfattes som provoserende. Du vet hvordan mannen er og har fremprovosert situasjonen mener nok han . Men til din fordel så bør han absolutt ta opp julen lenge før det er to uker igjen. Det positive er at gjør det ihvertfall. 

Genrellt skjønner jeg du er lei av å være I forkant og planlegge. Det kan tenkes han har lært noe til neste høytid. Et møte hos familievernkontoret senere hvor temaet er hvordan planlegge samvær I høytider. 

Jeg synes du har laget litt ris til deg selv ved plutselig å bryte mønster og praksis som har vært. Du har lært mannen at han kan opptre slik tidligere. Altså sådd ugress over flere år. Ugress er som kjent vanskelig å få bukt med  

Lykke til :blomst:

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger. Vi har faktisk en samværsavtale på papiret, fra vi brøt opp for åtte år siden, som sier at at røde dager og ferier skal deles. Vanligvis er det sånn at jeg nesten må prakke på ham ungene tre uker om sommeren og de fleste skoleferier, som vinter-, påske-, høst- og juleferier må jeg mase, trygle og be om han ikke kan bidra litt for at ungene skulle ha fått noen dager fri fra barnehage og sfo opp i gjennom åra. Jeg har jo selvsagt ikke så mye ferie at jeg kan ta helt fri i alle skolens ferier. Han har stort sett kun vært interessert i å ta ungene ekstra på røde dager, hvor han har fri. Han har egentlig vært veldig lite interessert i å bruke ferien sin på ungene og han har surmult flere ganger over å måtte bruke alle tre sommerferieuker med ungene.. (Han sier heldigvis ikke dette til ungene, det er jeg som får dritten, han er veldig flink med dem når han har dem.) En eneste gang har han hatt dem en hel høstferie, med helg i begge ender. Da bestilte han sydentur uten å høre med meg om det passet at han dro avgårde med ungene en hel uke.. Jeg blir bare så inderlig lei av å være på tilbudssiden hele tiden, være den som tilrettelegger og tilpasser meg.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tilbakemeldinger. Vi har faktisk en samværsavtale på papiret, fra vi brøt opp for åtte år siden, som sier at at røde dager og ferier skal deles. Vanligvis er det sånn at jeg nesten må prakke på ham ungene tre uker om sommeren og de fleste skoleferier, som vinter-, påske-, høst- og juleferier må jeg mase, trygle og be om han ikke kan bidra litt for at ungene skulle ha fått noen dager fri fra barnehage og sfo opp i gjennom åra. Jeg har jo selvsagt ikke så mye ferie at jeg kan ta helt fri i alle skolens ferier. Han har stort sett kun vært interessert i å ta ungene ekstra på røde dager, hvor han har fri. Han har egentlig vært veldig lite interessert i å bruke ferien sin på ungene og han har surmult flere ganger over å måtte bruke alle tre sommerferieuker med ungene.. (Han sier heldigvis ikke dette til ungene, det er jeg som får dritten, han er veldig flink med dem når han har dem.) En eneste gang har han hatt dem en hel høstferie, med helg i begge ender. Da bestilte han sydentur uten å høre med meg om det passet at han dro avgårde med ungene en hel uke.. Jeg blir bare så inderlig lei av å være på tilbudssiden hele tiden, være den som tilrettelegger og tilpasser meg.

Virker som en zupermamma du:blomst:.  :xpb_knuddel:.

Kunne sikkert vært dame for "mons" du :dagens-rose:

Skrevet

Jeg får en følelse av at alt han gjør er feil. Hvis han ikke vil ha barna så er det feil, men det er jaggu meg feil at han vil ha dem en dag etter jul også. Du må prakke barna på ham i alle ferier, og når han bestiller sydentur for seg og barna så er det feil, det også.

Hva er det han må gjøre da? Få godkjennelse av deg i absolutt alt?

Anonymkode: 3ff20...b9b

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får en følelse av at alt han gjør er feil. Hvis han ikke vil ha barna så er det feil, men det er jaggu meg feil at han vil ha dem en dag etter jul også. Du må prakke barna på ham i alle ferier, og når han bestiller sydentur for seg og barna så er det feil, det også.

Han samarbeider ikke og han vil helst bare ha ungene når han har fri. 

Skrevet

Det måtte da gått an å la han ha ungene ėn av juledagene!!? 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, miss dolly skrev:

Det måtte da gått an å la han ha ungene ėn av juledagene!!? 

Viss det er viktig for far bør han engasjere seg mer. Det er ikke mors ansvar at far tar ansvar.

Anonymkode: 14e0b...b08

• Liker 4
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at du har mye frustrasjon rundt denne mannen. Likevel vil jeg påpeke at, som i alle konfliktsituasjoner, så må du sortere hva som er ER og hva du SKAPER.

Far tok med barna på sydenferie! De fikk en uke i sol og sommer med Pappaen sin....Han anser det som barna sine og behøver ikke spørre deg om tillatelse til å ta de med på ferie. Han burde sagt fra, men det er nå også alt. Ringer du ham før du bestiller billetter til ferie? Det gjør nemlig aldri jeg til far. Jeg nevmer det ved anledning, men jeg spør ikke.

I

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg signerer denne faktisk.

Du kan nok jobbe med holdningen du også, TS. Det henger ikke sammen at han må tvinges til å ha de når han samtidig frustrerer over å ikke ha de i jula. Du kan vel gi ham den ene dagen.

Hva er viktigst her? Samrabeidsklima rundt barnas jul, eller dine prinsipper?

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg signerer IKKE dette innlegget. Jeg skjønner trådstarter veldig godt, det er frustrerende når eks ikke vil avtale noe som helst, og at det er ofte en kamp om å få han til ha barna når det er skoleferier. De fleste av oss har jobber som krever litt planlegging når man skal ha fri, og ts er nok en av dem, man kan ikke sitte på gjerdet og bare ta fri rett før en skoleferie bare fordi eks ikke klarer å svare om han kan ha barna eller ei. Nå vet jeg ikke ts sin versjon av dette med sydenferie, men om eks ikke svarte om han skulle ha barna - og ts ordner seg fri fra jobb (eller får organisert barnepass) - og plutselig drar eks til syden likevel..... Se det fra ts side, det gjør jeg, jeg har nemlig vært der... Tror ikke ts synes det er ille at eks tok med barna til syden, men heller alt rundt det. 

Til ts; skulle tro det var meg, ser igjen min frustrasjon og fortvilelse. Håper det bedrer seg for deg og barna! Ønsker deg en riktig god jul.

Anonymkode: 1a76e...e53

• Liker 4
Skrevet

Det kan være frustrerende når noen ikke vil samarbeide- men samarbeid må og skal gå begge veier.  

Som du selv skriver- han er en super pappa, og etter så mange år så vet du hvordan han er- uansett å vanskelig det kan være, men for barnas beste bør du svelge noen kameler og være en bedre person.

Ta på deg jobben med å planlegg med far- gjør det beste du kan for at samarbeidet skal være så bra som mulig.

Garantert i det lange løp så er det til det beste for barna- tilslutt også det beste for deg.

God jul

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke hvorfor folk kjefter på TS. Alle skjønner at det er ufattelig slitsomt å forholde seg til en fyr som ikke gidder å avtale eller planlegge noe som helst. Dette fører til at TS aldri vet hvordan ting bli, hun må ALLTID være forberedt på at far plutselig skal komme å endre hennes planer og hun må gå "tenke seg til" hva denne mannen tenker og kommer til å gjøre.  

Anonymkode: 14e0b...b08

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, xinnia skrev:

Det kan være frustrerende når noen ikke vil samarbeide- men samarbeid må og skal gå begge veier.  

Som du selv skriver- han er en super pappa, og etter så mange år så vet du hvordan han er- uansett å vanskelig det kan være, men for barnas beste bør du svelge noen kameler og være en bedre person.

Ta på deg jobben med å planlegg med far- gjør det beste du kan for at samarbeidet skal være så bra som mulig.

Garantert i det lange løp så er det til det beste for barna- tilslutt også det beste for deg.

God jul

Jeg er ikke ts, men jeg er i samme situasjon, og har forsøkt å planlegge, men får sjeldent svar eller får svar som ts når alt er planlagt uten svar/hjelp fra ekssamober,  så jeg skjønner ts...

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts, men jeg er i samme situasjon, og har forsøkt å planlegge, men får sjeldent svar eller får svar som ts når alt er planlagt uten svar/hjelp fra ekssamober,  så jeg skjønner ts...

Har vært der jeg også- skjønner frustrasjonen veldig godt.
Men dessverre så får man ikke endret den andre parten, og uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er barna tjent med å få være mest mulig sammen med begge foreldrene.
For meg så ble ting så mye enklere når jeg aksepterte situasjonen -istedet for å bruke tid og energi på å irritere meg over alle feil og manglene til den andre parten.

For barnas beste har jeg svelget så mange kamel flokker at det egentlig er rart det ikke har kommet ut både pels og kløver bak.. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordet hun er ute etter er kommunikasjon...

Skrevet
34 minutter siden, xinnia skrev:

Har vært der jeg også- skjønner frustrasjonen veldig godt.
Men dessverre så får man ikke endret den andre parten, og uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er barna tjent med å få være mest mulig sammen med begge foreldrene.
For meg så ble ting så mye enklere når jeg aksepterte situasjonen -istedet for å bruke tid og energi på å irritere meg over alle feil og manglene til den andre parten.

For barnas beste har jeg svelget så mange kamel flokker at det egentlig er rart det ikke har kommet ut både pels og kløver bak.. 

Det tok mange år før jeg skjønte at jeg ikke kunne gjøre noe med vår situasjon, men det er rimelig bra fortvilende når man forsøker å få litt hjelp til konfirmasjon, og eks ikke gidder å svare om han/hans familie kan bake kaker, eller hvor mange fra hans familie som kommer. Forøvrig var det etter konfirmasjonen jeg innså at det ikke er hjelp eller samarbeid å få. 

Når det gjelder helligdagene i jul, så er det vel vanlig å dele jul og nyttår, og her får man heller være litt lempelig, men synd om trådstarter har invitert til feks brunsj første juledag, og ungene ikke får være med, og kanskje de er alle bedt til bestemor andredag... Jeg skjønner at far ønsker å ha barna i juledagene, og med litt planlegging fra BEGGES side så lar ting seg alltid ordne. Når ts ikke får svar før etter ting er planlagt skjønner jeg frustrasjonen. 

Anbefaler en runde på FVK for å få ordnet dette ned til siste detalj, også det om å gi tilbakemeldinger innen en gitt dato. 

Skrevet
4 timer siden, MapleSirup skrev:

Jeg forstår at du har mye frustrasjon rundt denne mannen. Likevel vil jeg påpeke at, som i alle konfliktsituasjoner, så må du sortere hva som er ER og hva du SKAPER.

Far tok med barna på sydenferie! De fikk en uke i sol og sommer med Pappaen sin....Han anser det som barna sine og behøver ikke spørre deg om tillatelse til å ta de med på ferie. Han burde sagt fra, men det er nå også alt. Ringer du ham før du bestiller billetter til ferie? Det gjør nemlig aldri jeg til far. Jeg nevmer det ved anledning, men jeg spør ikke.

I

Man må selvfølgelig høre med den andre forelderen om det passer at man bruker av den andres samværsdager, man kan virkelig ikke bare bestille tur og tro det er greit. Først spør man om det passer at man har ungene på den andres dager, deretter bestiller man om det er greit for den andre. Hva om begge bestiller tur til samme tid, fordi ingen av dem gidder å høre om det er greit for den andre? På egen dager gjør man som man vil, selvfølgelig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...