AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 Er det noen voksne her som kan forklare meg hvordan det kjennes å ta pause fra for eksempel conserta ? Vår datter på snart 13 har i det siste året vært en del sint. Hun har gitt utrykk for at hun kanskje vil se hvordan ting blir uten medisin. Nå er vi også desperate etter løsning på vekttap, humørsvingninger og søvnmangel. Dette sliter hun med periodevis, og vi vurderer medisin stopp i ferien . Tar ikke hensyn til diskusjoner om hvorvidt hun bør medisineneres eller ikke. Eller kritikk om adhd medisin. Veldig fint om vi holder diskusjonen saklig også blir jeg veldig glad for å høre erfaringer både gode og dårlige Anonymkode: 015c3...bac
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Stakkars jente som er tvunget på så grusomme medisiner i så ung alder. Anonymkode: 782e5...31d
Insanomanical Skrevet 20. desember 2015 #3 Skrevet 20. desember 2015 Hun kommer nok til å bli ganske sliten av å kutte ut medisinene.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #4 Skrevet 20. desember 2015 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars jente som er tvunget på så grusomme medisiner i så ung alder. Anonymkode: 782e5...31d Er du alltid så hjelpsom og konstruktiv? Til TS: vår sønn på 12 hadde pause i sommer. Han syntes det var slitsomt og ba selv om å få medisinen tilbake når han skulle på korpstur. For oss ble pausen en påminnelse om hvordan det hadde vært, og vi så at han fungerer mye bedre med. Men dette er jo svært individuelt, kanskje datteren din får en helt annen opplevelse. Anonymkode: d459f...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #5 Skrevet 20. desember 2015 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars jente som er tvunget på så grusomme medisiner i så ung alder. Anonymkode: 782e5...31d Tror ikke du vet veldig mye om AdHd. Anonymkode: 18fc9...035 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #6 Skrevet 20. desember 2015 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du alltid så hjelpsom og konstruktiv? Til TS: vår sønn på 12 hadde pause i sommer. Han syntes det var slitsomt og ba selv om å få medisinen tilbake når han skulle på korpstur. For oss ble pausen en påminnelse om hvordan det hadde vært, og vi så at han fungerer mye bedre med. Men dette er jo svært individuelt, kanskje datteren din får en helt annen opplevelse. Anonymkode: d459f...7fc Litt redd for at nettopp det vil skje her 😦 Det blir nok litt vanskelig å finne ut hva vi skal prioritere. Takk som svarer Anonymkode: 015c3...bac
ajarRun Skrevet 20. desember 2015 #7 Skrevet 20. desember 2015 Spør lege eller farmasøyt. Jeg får ikke lov til å gi råd om medisinbruk. Men jeg kan fortelle om mine egne erfaringer. Concerta består av metylfenidat, det fine med metylfenidat er at halveringstiden er så kort at det er ute av blodet (tilnærmet) til man legger seg. Dette skiller seg fra Strattera og antidepressiva som har lang halveringstid og som er i blodet hele tiden. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne slutte og begynne på concerta og ritalin når jeg ville. Jeg kunne ta fem dager i uken, eller en. Man trenger ikke å seponere fordi blodplasmanivået går fra 0 om morgenen til optimal konsentrasjon etter 30-60 minutter etter inntak og så går det ned etter 12 timer. Dog må man være bevisst på at symptomene kan vende tilbake dersom man ikke tar det en dag (det vil selvsagt slutte når du tar det igjen). Husk at dette kun gjelder Ritalin og Concerta, Strattera er en anti-depressiva som ikke funker, så den må man ikke finne på å slutte uten å seponere. Dersom hun får noe i tillegg for angst må hun snakke med lege før hun slutter, da disse kan gi abstinenssymptomer eller andre farlige reaksjoner på å slutte. Catapresan feks kan gjøre at man får høyt blodtrykk dersom man slutter plutselig. Jeg fikk Ritalin uten modifisert frisetting til dager der jeg kun trengte 4 timer med konsentrasjon, og Concerta til dager der jeg trengte å ha 12 timer. Jeg tok dem ikke i helger eller i ferier. Dersom hun drikker koffein bør hun slutte med dette, koffein gjør det vanskelig å sove etter å ha tatt concerta/ritalin. Men igjen, hvorfor spør du ikke lege eller farmasøyt? 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #8 Skrevet 20. desember 2015 Dette skal du ikke spørre om her, da du kan få farlige råd. Snakk heller med legen Anonymkode: ee818...5e4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #9 Skrevet 20. desember 2015 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du vet veldig mye om AdHd. Anonymkode: 18fc9...035 Neivel Anonymkode: 782e5...31d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå