Gå til innhold

500 kr til januar, ingen mat, ingen julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn er situasjonen min nå. Jeg har slitt mye med helsa det siste året, og mye penger har gått med til privatlege siden ventetid på henvisning til spesialist er opp til 18 mnd. I desember ble jeg på nytt nødt til å punge ut 2000,- i helseutgifter, og det er alle pengene jeg har til overs etter husleie til vanlig. Så nå sitter jeg her med 532,- , to poser tomatsuppe i skapet, og ingen julegaver til familien ( 4 stk bare)

Jeg trenger så sårt litt råd , veiledning og trøst. Hvordan kan jeg løse dette? Jeg er skrubbsulten og ligger i senga hele dagen fordi jeg ikke har energi til å gjøre noe siden jeg ikke får spist... Hva kan jeg si til familien? Bør jeg bare si at jeg er for syk til å feire jul så jeg slipper ydmykelsen av å komme uten gaver? Finner det noen enkle rimelige kaker eller godteri jeg kan lage så jeg ikke kommer tomhendt? Det går ikke an å si til familien at jeg er blakk, for de mistenker meg for å sløse penger på rus og meg selv (noe jeg IKKE gjør! Bruker ikke dop, og har ikke kjøpt meg klær på flere år, men har gått på medisiner fra psykolog som har gjort meg sløv og rar så kanskje der de har mistanken fra)....
Hva kan jeg gjøre? Sulter ihjel... !

Anonymkode: 057e0...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke fortelle familien din hvordan situasjonen er uten at de mistenker deg for å lyve så har dere en ekstremt dysfunksjonell familie. Familier skal støtte hverandre!

Ta en tlf og forklar situasjonen. 

Anonymkode: c07a3...e41

• Liker 21
Skrevet

I morgen drar du til NAV Sosial, og søker nødhjelp. Du skal få penger på dagen. 

Vedr julegaver: Hva med å kjøpe et par poser mandler, en pakke sukker og fire glass med lokk (billig på Nille og Europris, feks), og lag brente mandler. Men først må du få på plass nødhjelp fra NAV Sosial. 

Anonymkode: 47899...e31

• Liker 18
Skrevet

Du burde jo legge frem hele historien for de. Var i en lignende situasjon selv for noen år siden og da kom mamma å henta meg, sa at den beste gaven var å få hjem barna sine. Så fikk jeg bli der og spise godt og kose meg uten dårlig samvittighet resten av jula.

Anonymkode: 7e23c...985

• Liker 6
Skrevet

Hei kjære deg. Anbefaler deg å lese denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/topic/987404-ekstremt-billige-matvarer-nå/?page=26#comment-17455658, der finner du mange gode tips til matvarer som er med i priskrigen nå. Dette er den rette tiden å leve billig på. Støtter forslaget over, mandler er veldig billig nå og koster bare 28 kroner kiloen på rema/kiwi. 

Anonymkode: df8a1...779

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke fortelle familien din hvordan situasjonen er uten at de mistenker deg for å lyve så har dere en ekstremt dysfunksjonell familie. Familier skal støtte hverandre!

Ta en tlf og forklar situasjonen. 

Anonymkode: c07a3...e41

Ja vi er en ganske dysfunksjonell familie. Jeg og min eldre søster blir alltid mistenkeliggjort og har derfor svært lite kontakt med de ellers.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I morgen drar du til NAV Sosial, og søker nødhjelp. Du skal få penger på dagen. 

Vedr julegaver: Hva med å kjøpe et par poser mandler, en pakke sukker og fire glass med lokk (billig på Nille og Europris, feks), og lag brente mandler. Men først må du få på plass nødhjelp fra NAV Sosial. 

Anonymkode: 47899...e31

Jeg går på NAV (AAP) allerede og har prøvd å søke nødhjelp/sosialhjelp før, og ventetiden er 4-6 uker. Jeg må også levere fra meg kontoutskfiter da, og tipper de vil bruke det i mot meg at jeg har valgt privat lege og brukt pengene mine på det, enn å vente på ledig plass hos offentlig spesialist... Og at jeg dermed ikke har rettighet på sosialhjelp... Er så forferdelig fortvila nå..

Skrevet

Har forresten prøvd å finne matvarer i priskrigen men alt virker å være utsolgt, hvertfall de gangene jeg har vært ute å gransket hyller og prislapper..

Skrevet

Du kan stryke over all info some ikke er relevant for dem å se på kontoutskriften. Det de trenger å se er hva du faktisk har. 

For fremtiden, så er det bedre å vente med å betale regningen, enn å sulte. 

Rema 1000 har satt opp begrensning på billige varer 1 per person for det meste, julebrus er 3 stk per person, dermed er det lettere å finne de billige varene der. Har i allefall sett dette på den lokale Rema 1000 her.

Anonymkode: bae34...fde

• Liker 2
Skrevet

Les linken over her om nødhjelp. Skal gis innen 0-3 dager. Nødhjelp er for akutte tilfeller og er ikke det samme som søknad om sosialstønad.

• Liker 7
Skrevet

Men du skriver ikke når du får penger igjen i januar? 

Anonymkode: df8a1...779

Skrevet

Ikke at det hjelper deg her og nå, men det er idioti å bruke masse penger på spesialister uten driftsavtale når du ikke har råd til det. Da kan du enten ringe rundt til alle som har driftsavtale der du bor å høre om ventetid og så sende henvisningen dit, eller sjekke ut fritt sykehusvalg for å se om aktuell spesialistgren har kortere ventetid ett annet sted enn der henvisningen er sendt. Dersom det akutt/haster er heller ikke ventetiden 18 mnd. 

Andre hjelpetilbud avhenger av hvor du bor, men Frelsesarmeen har hjelp til vanskeligstilte de fleste steder. Ellers er det lokale tilbud av ulik art. Alternativt kan du skaffe deg ett kredittkort og kjøpe et minimum av mat, men ville ikke brukt det på gaver, da du må være i stand til å betale tilbake uten å gjøre det verre for deg selv. Som nevnt av andre er det mulig å kjøpe ekstremt billige matvarer for tiden, du kommer også langt med havregryn til å lage grøt, kneippbrød er billig osv. 

Og hvis familien din ikke vet at du bruker medisiner som er sløvende, så bør du fortelle det for å få litt støtte. Hvis de tror du er ruset, og du blir sint og avfeier det, ja da er det ikke rart at de lurer. Det kan jo også være en løsning å si at i år har du ikke råd til julegaver og forventer heller ingenting, men hadde satt pris på å få bo og spise hos foreldrene dine.

Anonymkode: 3f5b0...56e

• Liker 13
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på NAV (AAP) allerede og har prøvd å søke nødhjelp/sosialhjelp før, og ventetiden er 4-6 uker. Jeg må også levere fra meg kontoutskfiter da, og tipper de vil bruke det i mot meg at jeg har valgt privat lege og brukt pengene mine på det, enn å vente på ledig plass hos offentlig spesialist... Og at jeg dermed ikke har rettighet på sosialhjelp... Er så forferdelig fortvila nå..

Nødhjelp får du uansett, kom deg på NAV i morgen og slutt å syt! Du ser jo ingen løsninger selv og avfeier alle gode råd. Må si jeg ikke får særlig sympati med deg etter å ha lest denne tråden.

Anonymkode: 74eff...6aa

• Liker 12
Skrevet

Ja det er synd at det skal være så lang ventetid offentlig , men det er det faktisk når noe ikke er livstruende. At det ikke er livstruende betyr allikevel ikke at det ikke svekker hverdagen , og siden det gjør det i stor grad har jeg sett meg nødt til å gå privat.
Jeg har kredittkort , men det er maxet pga min lave inntekt (AAP) og høye helseutgifter gjennom hele året. Tro meg jeg har ikke brukt penger på noe annet "tull", kun mat og helse og regninger. Vært i bursdag 2 ganger med påfølgende bytur , men thats it.
Jeg bruker ikke lenger medisiner, så det ville vært enda mer mistenkelig å ta det opp nå med familien.
Å gå til freslesarmeen føler jeg at ikke passer, siden jeg jo faktisk har tak over hodet, tv og playstation og dermed er det andre grupper som faller bedre inn under tilbudet dems enn meg... :(  ts

• Liker 1
Skrevet

Andre aktiviteter, kinoer, cafetreff, helgeturer osv har jeg måttet si nei til. Jeg sitter hjemme alene hver helg nesten hele året fordi jeg ikke har råd til å bli med andre ut, eller invitere venner over på middag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde rett og slett holdt meg hjemme, kost meg med en film o.l. Man MÅ ikke tilbringe tid sammen med familien dersom familien er en byrde.

Anonymkode: 8aea0...afb

• Liker 5
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde rett og slett holdt meg hjemme, kost meg med en film o.l. Man MÅ ikke tilbringe tid sammen med familien dersom familien er en byrde.

Det er jeg helt enig i , for meg trenger jeg ikke være med familien eller feire jul,  men tror du ikke de vil bli veldig skuffet om jeg sier jeg velger å være hjemme istedet?? ts

Skrevet

Du har enda over 500kr. Med det klarer du å kjøpe en god del mat. Det er bare 10 dager igjen av desember. Når du går på AAP så ved vel familien at du ikke har god råd.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå til freslesarmeen føler jeg at ikke passer, siden jeg jo faktisk har tak over hodet, tv og playstation og dermed er det andre grupper som faller bedre inn under tilbudet dems enn meg... :(  ts

Ja, men da vil du jo ikke ha noen hjelp da. Herregud!

Anonymkode: 74eff...6aa

• Liker 8
Skrevet

Forøvrig er det ikke lurt å bruke penger på billige glass med lokk dersom mottaker ikke har bruk for dem. Jeg vile foretrukket et vasket syltetøyglass som jeg med god samvittighet kan resirkulere når godsakene er spist opp. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...