AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #1 Skrevet 19. desember 2015 Jeg skjønner ikke hvordan så mange klarer å shine huset/leiligheten en gang i uken. Blir det noen ganger svære hybelkaniner i alle kroker hos dere?Det er ca 2 måneder siden sist jeg tørket støv/støvsuget/vasket gulv. Ildfaste former, stekepanner og kaseroller kan stå i flere dager med matrester oppi. Drikkekartonger samler seg opp ved vasken. Jeg har vel kanskje 10-12 stk der før jeg gidder å skylle dem. Nå har det ligget en haug med litt diverse ting på gulvet mitt. Dette må jeg da rydde vekk før jeg kan vaske, men det skjer aldri fordi jeg må først finne ut HVOR jeg skal legge det Leiligheten min er på under 30 kvm, så det er ikke det at det er så forbanna mye å gjøre heller. Anonymkode: 2b3b2...b9b 2
Jeane Skrevet 19. desember 2015 #2 Skrevet 19. desember 2015 Jeg sliter med å rydde dersom jeg ikke har faste plasser til ting. Dersom jeg har for dårlig oppbevaringsmuligheter, eller for tungvindt oppbevaring (dype skap med oppbevaring bak andre ting) så koster det meg mye mer å sette på plass. Og dersom jeg har vært syk i en lengre periode og det hoper seg opp, så er det utrolig vanskelig å komme i gang. Og dersom det er rotete, er det gjerne litt vanskelig å få vasket ordentlig.Ellers tror jeg det har mye med rutiner å gjøre. Å vaske en drikkekartong er et ork for deg, men dersom du klarer å gjøre det med en gang så er det lurt. Det krever trening, og da er det lurt å begynne smått. Start med 1 ny ting hver måned (ikke noe stort). Først går du på kjøkkenet og skyller de kartongene som står der nå, og fra og med i dag så nekter du deg selv å bare sette den ved vasken. Skyll med en gang, hver gang.Nå høres jeg ut som en "det er bare å bestemme seg" type, men som sagt så krever det gjerne trening. Da er det lurt å starte smått, og ta den tiden du trenger for at du skal føle deg komfortabel. Det er mange små rutiner du kan legge inn i hverdagen etter hvert, men jeg anbefaler som sagt å ikke ta deg vann over hodet. Kartongene dine er et problem, start der! 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #3 Skrevet 19. desember 2015 Nei, jeg er jo utenfor døren hver dag, så det koster meg ingenting å ta med søpla ut når jeg allikevel skal ut av leiligheten. Papp samler jeg i en eske og kaster når den er full. Osv osv.Jeg har jobbet siden jeg var ung og når man studerer og jobber må man ha gode rutiner på husarbeid. Nå som jeg er i full jobb føler jeg at jeg har mer fritid enn noensinne. Nå bor jeg kun i en liten leilighet på 50 kvadratmeter, hadde jeg bodd i et stort hus hadde jeg kanskje hatt mer rot på noen rom. Slik det er nå ser det alltif strøkent ut, da jeg ikke kan fordra rot som andre tydeligvis tolerer greit. Eksempelvis klær på gulvet, skitne håndklær i en haug på badet, oppvask som ikke er tatt og slike ting. Anonymkode: 99493...048
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #4 Skrevet 20. desember 2015 Det er lettere å holde rent i større boliger (inntil et visst punkt selvfølgelig). Store tomme flater, mer oppbevaring og rom som ikke brukes så ofte. Bodde på 30 kvm tidligere og det var håpløst å holde orden fordi alle oppbevaringsmuligheter var fylt maks. og det stod ting på gulvet, under senga osv som måtte flyttes for å vaske. Nå har jeg flyttet alt rotet inn i en tre ganger så stor bolig med dobbelt så mye oppbevaring og det er mye lettere. Anonymkode: d8057...056 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #5 Skrevet 20. desember 2015 Jeg misliker å vaske og rydde, men samtidig misliker jeg skitt og rot.Jeg har løst det med å kaste ting med hård hånd, jeg har ikke mer en jeg har plass til, alt har sin plass- som det står på av og til. Jeg vasker og rydder alt en gang i uka, mer eller mindre grundig, og fordeler hørte ting som støvtørking og vindu utover året.Legg litt tanker i lagringsmedier og systemer, kast alt unødvendig og rydd/vask relativt jevnt. Så holder det seg greit nok. Anonymkode: ccac0...78a 1
prt90 Skrevet 22. desember 2015 #6 Skrevet 22. desember 2015 Har en robotstøvsuger som støvsuger gulvet hver dag
Gjest Carly-Chardonnay Skrevet 22. desember 2015 #7 Skrevet 22. desember 2015 Jeg har funnet ut at det er bedre å ta litt hver dag enn å ta alt på en gang, noe som kan ta mye tid. Kjøkkenet liker jeg å ha rent og ryddig. Og badet vaskes 1 gang i uka uansett, er veldig opptatt av rene bad. Men støvtørking er det kjedeligste jeg vet tror jeg..blir nok ikke oftere enn 1 gang i mnd, om jeg ikke skal ha besøk da Så anbefaler å prioritere en ting hver dag, om det er å sette på en vaskemaskin, brette sammen klær etc.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #8 Skrevet 22. desember 2015 Har ikke verdens største leilighet jeg heller, og jeg trives godt på gulvet. Jeg gjør alt på gulvet! Derfor blir det liggende der. Gikk til innkjøp av en eske der jeg slenger oppi ting jeg holder på med. Innimellom når jeg gidder, rydder jeg i esken og setter vekk ting jeg ikke holder på med mer. Strikketøy, bøker, tegninger, notatbøker, magasiner osv osv. Men veldig greit å bare ha en eske å slenge ting oppi når jeg ikke vil ha det slengerne rundt men heller ikke rydde vekk ned i en boks øverst i en hylle... Anonymkode: 9ef5f...1ab 1
drikkerbrushverdag Skrevet 23. desember 2015 #9 Skrevet 23. desember 2015 Jeg er så kjedelig at jeg har en fast vaskedag i uka. Bor i en liten leilighet, så det tar ikke så lang tid - timer det etter yndlingspodcasten min. Skrur på en podcast jeg liker godt, og så går tida fort. Jeg liker ikke å rydde, men synes jo det er hyggelig at det er reint. Jeg HATER å ta oppvasken, og den eneste løsningen for meg er derfor å ta den med en gang - hvis jeg ikke tar det rett etter at jeg har spist blir det stående og godgjøre seg i vasken hos meg også... Jeg har sett hva jeg roter mest med (klær på gulvet, hobbygreier som ligger strødd...), og så prøver jeg å finne en oppsamlingsplass til det - f.eks ei hobbykorg, et bestemt sted til blader, en "diverseeske", og så videre. Da kan jeg bare slenge strikketøyet i korga og bli ferdig med det. Jeg er notorisk rotete og lat, så det å lage enkle løsninger og strenge regler er egentlig den eneste måten jeg klarer å holde det rent på.
Sølvrosen Skrevet 23. desember 2015 #10 Skrevet 23. desember 2015 (endret) Vi bor på 30 kvadrat, og slet i tre år med at kaos stadig kom tilbake. Vi byggde en masse hyller for oppbevaring, og selv om det hjalp litt forsvant ikke problemet. For oss løste det seg litt når vi kjøpte et skap til gangen med skuffer til diverse ting. 1 skuff til verktøy som lå i en stor skuffe på kjøkkenet eller på gulvet i gangen fordi vi ikke orket springe ned i kjelleren hver gang vi skulle ha noe. 1 skuff til alle friluftsting (kniver, hodelykter, kart, kompass, stormkjøkken, skismurning) som også lå i samme kjøkkenskuff og ellers rundt om kring, siden vi brukte det for ofte til å ha i kjelleren. 1 til husholdningsting Vasketing som sto i skapet under vasken bak papirboksen, komposten og metallavfallet (nå vasker jeg faktisk oftere siden det er tilgjengelig, og skapet under vasken vaskes oftere når det ikke er så mye å dra ut). Vasketing som sto i en overfylt hylle i gangen eller lå i skuffen på kjøkkenet. Telys som lå bak senga. Fyrstikkesker som lå overalt. Møbelknotter og andre småting som lå i roteskuffa (en etterhver overfylt pappeske med ting som ikke har en egen plass) 1 som er delt i tre: Ladere, som lå i kjøkkenskuffa blant skrutrekkere, hoggjern og ei sag. Kremer, plaster, salver, nesespray og medisiner, som tidligere lå spredt på hyller på badet, over senga i stua og på kjøkkenbenken. Kontorting, altså penner, postitlapper, parkeringstillatelser, nøkler, lommebøker og slikt. Dette lå også spredt i kjøkkenskuffa, i bestikkskuffa, i vinduskarmen i diverse hyller og ved siden av mikroen. Det ble også plass til en fotball, noen esker med ting som ikke egentlig fikk plass på badet men sto der likevel så vi ikke fant noe som helst i hyllene der, og til og med noen klær sekker og vesker som før lå i en stor haug. Der vi satte skapet hadde det tidligere vært en kasse med ting, mye av det var kjøkkenting som fikk plass i den kjøkkenskuffen som ble tømt. På kassen lå nevnte haug med vesker, sekker og klær, som nå kom inn i skapet. Neste forbedring ble en klesstang i mellomrommet mellom senga og veggen ca 20 cm. Her hadde vi hatt en kasse med diverse (mye fikk plass i skapet i gangen, annet ble kastet) og store hauger med klær. Etter en runde sortering fikk alt enten plass i kleskurvstativet eller på stanga, resten gikk til fretex eller søpla. Nå holder det seg ryddig med mye mindre innsats, og klær forsvinner ikke i bunnen av en haug. Neste punkt er å holde rent. Her må du innføre vaner litt etter litt, gjerne en i måneden. Fest postit-lapper på viktige steder som over kjøkkenvasken, på speilet på badet og ved kaffetrakteren, når du innfører en ny vane. Skyll drikkekartongen med en gang Er klærne for skitne til å brukes igjen, kast dem i skittentøyskurva når du tar dem av. Hvis de er så rene at du kan bruke dem igjen, heng dem opp når du tar dem av. Vask opp hver dag, så blir oppvasken liten Sett på plass 5 ting mens du venter på kaffen Hva skal du ha på deg i morgen? Ta det frem i kveld Fjern bremsesporene, din gris! Når skittentøyskruven renner over eller undertøyskurven er tom må du sette på en klesvask. Puss speilet mens du pusser tennene Sett vann på ildfaste former og gryter med en gang etter middag, og skyll av alle fat. Da blir oppvasken mye lettere. Gjør det enkelt for deg selv ved å ha ting tilgjengelig. Ha en ren klut ved kjøkkenvasken så du kan tørke opp søl. Ha en klut på badet så du kan tørke over vasken om morgenen eller kvelden. Ha en glassklut på badet så du kan pusse speilet mens du pusser tennene. Ha en dobørste ved doen. Ha støvsugeren i leiligheten, hvis du må ned i kjelleren for å hente den blir det ikke støvsuget så ofte. Sett av ti minutter etter middag hver dag til å ordne opp i leiligheten. Sett på plass ting, kast rot, tørk litt støv, støvsug eller noe annet, du vil bli overrasket over hvor mye du får gjort på ti minutter. Bestem deg for noe som må gjøres, og hvor mye tid du skal bruke på det. Det trenger ikke være lang tid. Sett en alarm. Gjør det du skal gjøre til du er ferdig eller alarmen går, og så stopper du. Det er ofte mye mer overkommelig å rydde et skap i 15 minutter enn å rydde et helt skap fullt av rot, ting og søppel, selv om du kanskje faktisk ikke trenger hele tiden. En tidsfrist vil også få deg til å jobbe mer effektivt. Husk god musikk. Hvis du innfører dette over tid og setter opp påminnelser vil dette bli vaner som du gjør ganske automatisk, og etterhvert vil du klare å holde orden. Det vil ta like mye tid å rydde opp i leiligheten som du brukte på å rote den til. ps: en roteskuffe er gull verdt. Alle de små tingene som du trenger, men ikke aner hvor du skal legge, som de små gummibitene du får med sykkellykter, ukjente skruer du finner på gulvet, reflekser du får men ikke trenger før du har mistet den du bruker. Endret 23. desember 2015 av Sølvrosen La til noe 1
Timseh Skrevet 23. desember 2015 #11 Skrevet 23. desember 2015 Jeg elsker å rydde og vaske, men jeg har ikke vært sånn for alltid. Det er bare det at jeg er besatt av vaskelukt. Mmm.. Før jeg fikk barn var jeg et rotehue uten like. Men jeg har etter hvert opparbeidet med gode rutiner. Jeg har laget en liten tvangsliste til meg selv, som nå går automatisk: - Hver eneste gang jeg reiser meg, så MÅ jeg ta med meg fat, papir, tomflasker, tomme skåler/glass etc å sette ut på kjøkkenet/hive/inn i oppvaskemaskinen. - Oppvaskemaskinen SKAL tømmes hver morgen (eller når den er ferdig dersom det er blir oppvask). - Det er ingenting som heter etterpå, seinere eller i morgen. Er noe blitt sølt, grist eller vi er ferdig å spise mat med familien, så skal ting gjøres/ordnes/ut på kjøkkenet NÅ. - Søppelet SKAL ut (kastes) med en gang jeg har knytt posen, slik at det ikke ligger 3-4 bossposer som skal kastes. - Papp SKAL taes med ut av første personen som går ut av huset. Osv. Det høres sikkert slitsomt ut, men det er det ikke. Dette gjøres automatisk nå og tar meg maks 10 min hver dag. Støvsuging gjør jeg hver dag, men det er fordi vi er mange som reker ut og inn av huset hver dag. Badet vaskes minst 1 gang i uken (skikkelig grundig) og klesvask tar jeg hver dag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå