AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #1 Skrevet 19. desember 2015 Jeg har lenge skjønt at jeg kan ha et alkoholproblem, men de siste månedene har jeg innsett at jeg må stoppe før det går galt. Drikkemønsteret mitt begynte å endre seg for noen uker siden. De siste to årene har jeg drukket vin/øl tre-fire ganger i uken. Leser at det er helt vanlig å gjøre. For meg så handlet det ikke om å drikke bare et glass vin på 1,2 dl hver gang, men gjerne enten en hel flaske vin eller 4-5 halvlitere med øl eller cider. Jeg drakk fordi jeg kunne og fordi jeg hadde lyst. I de siste ukene merket jeg at alkoholsuget ble sterkere og at jeg drakk mer og oftere. Så begynte jeg også for noen uker siden å drikke til andre tider på døgnet. Før var det sjelden før etter kl 19, men de siste ukene kunne jeg fint drikke både vin og øl rett etter jobb. Fant fiffige løsninger på hvordan jeg kunne drikke slik at jeg kunne komme meg tidlig i seng allikevel. Historier som å gjemme tomgods har jeg tidligere bare ledd av. Nå ble dette min virkelighet også. Jeg tok en øl eller to på vaskerommet og latet som om jeg var fryktelig effektiv der inne. Ølboksene kastet jeg i søppelet eller gjemte dem innimellom annet rot. Så ble jeg ivrig på å rydde loftet, ute i hagen, i boden osv. Gjorde alt for å skjule drikkingen. Syntes det var flaut å føle det slik, men suget var sterkt til tider. Det har ikke vært veldig mange slike drikkedager i det skjulte, men ble oftere og oftere. Helgene var på en måte ok og akseptert. Da trengte det ikke skjules.Så i dag tok jeg et viktig valg. Jeg har et alkoholproblem og har valgt å slutte. Jeg sluttet å røyke for 10 år siden og skal fikse dette også. Det eneste som er litt kipt er at jeg ikke vil fortelle dette til familien. Syns det er så flaut. Så derfor skriver jeg det heller her slik at jeg på en måte har fått fortalt det til noen. Føler ikke at jeg trenger hjelp, men godt å få det ut allikevel. Dersom jeg ikke hadde tatt dette valget i dag så hadde jeg blitt alkoholiker. Uten tvil..... Fint hvis flere har vært i samme båt og vil skrive noen ord om det. Anonymkode: 91755...e5e 11
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #2 Skrevet 19. desember 2015 G på AA- eller NA-møter. Anonymkode: 4d0d0...c66 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #3 Skrevet 19. desember 2015 Har ikke personlig erfaring med dette, men ønsker deg uansett lykke til! Du virker som en reflektert og viljesterk person. Anonymkode: 52303...edc 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #4 Skrevet 19. desember 2015 G på AA- eller NA-møter.Anonymkode: 4d0d0...c66Er nok lurt for de som virkelig sliter. Jeg er vel mer der at jeg nå velger å kutte tvert før jeg begynner å slite. Føler derfor ikke for å gå på slike møter, men takk allikevel for at du svarte. Anonymkode: 91755...e5e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #5 Skrevet 19. desember 2015 Har ikke personlig erfaring med dette, men ønsker deg uansett lykke til! Du virker som en reflektert og viljesterk person. Anonymkode: 52303...edcTusen takk for hyggelige ord og oppmuntring Anonymkode: 91755...e5e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #6 Skrevet 20. desember 2015 Good for you. Det er bra for helsa å ikke drikke. Men syns det er sterk overdrivelse at folk foreslår Aa osv, du høres ut for meg som en helt vanlig person ihvertfall i min krets. Vi drikker flere ganger i uka, og aldri under 5-6 øl eller en flaske vin+øl+sprit. Majoriteten av oss klarer å holde på jobb (med alternative vaktskift) og evn familie eller forhold fordet. Anonymkode: 95c33...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #7 Skrevet 20. desember 2015 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Good for you. Det er bra for helsa å ikke drikke. Men syns det er sterk overdrivelse at folk foreslår Aa osv, du høres ut for meg som en helt vanlig person ihvertfall i min krets. Vi drikker flere ganger i uka, og aldri under 5-6 øl eller en flaske vin+øl+sprit. Majoriteten av oss klarer å holde på jobb (med alternative vaktskift) og evn familie eller forhold fordet. Anonymkode: 95c33...fe5 Ja, jeg har skjønt at dette er ganske vanlig, men for meg så begynte det å bli slitsomt. Jeg begynte å sove dårligere, lett irritabel de dagene jeg ikke drakk, fikk høyere puls og svie øverst i magesekken, ofte svimmel og ikke helt i form. Ble så og si aldri fyllesyk, men allikevel mye mer redusert ved å være slapp og litt sløv. Jeg er egentlig en veldig energisk person som trener mye og er aktiv. Så nå er jeg på vei til å bli meg selv igjen. At alkoholen var i ferd med å gi meg dårligere helse både psykisk og fysisk er det ingen tvil om. Ja, majoriteten klarer heldigvis å holde på både jobb og familie, men et så stort konsum vil uansett gi helseplager på sikt. Det er det klare rapporter på, men det var kombinasjonen av frykt for avhengighet og frykt for helseplager som var og er min motivasjon. Anonymkode: 91755...e5e 3
ajarRun Skrevet 20. desember 2015 #8 Skrevet 20. desember 2015 Den 19.12.2015 at 19.05, AnonymBruker skrev: G på AA- eller NA-møter. Anonymkode: 4d0d0...c66 Det er ingen bevis for at møter fungerer. Hvis du hadde kreft ville du oppsøkt en kirkekjeller der folk med kreft sitter å sutrer over at de har kreft eller skryter over at de ikke har kreft eller ville du besøkt en lege? Kognitiv terapi er tingen, det har faktisk bedre odds enn bare å bestemme seg selv for å slutte. AA og NA har ikke bedre odds enn å bare bestemme seg uten å gå på møter. Hvis du liker møtene, for all del, gå. Men det er en uvitenskaplig sekt som ikke har dokumentert effekt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #9 Skrevet 22. desember 2015 Tøft og flott gjort å ta dette valget. Som en annen skriver "i min krets er dette drikkemønsteret ganske vanlig" og det sier boe om hvor vanlig og 'selvfølgelig' slik drikking har blitt. Alkoholisme starter gjerne med kos og hygge, og den sosiale biten kan være det som ender med å bli det farlige her. Når man får problemer i livet kan man ende opp med å velge denne hyggelige sosiale drikkingen som trøst, og da er man i gang. Flott at du setter pris på bedre fysisk og psykisk helse og god søvn. Minn deg selv på dette hver dag! Anonymkode: 65e97...ea2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #10 Skrevet 22. desember 2015 Den December 19, 2015 at 21.04, AnonymBruker skrev: Er nok lurt for de som virkelig sliter. Jeg er vel mer der at jeg nå velger å kutte tvert før jeg begynner å slite. Føler derfor ikke for å gå på slike møter, men takk allikevel for at du svarte. Anonymkode: 91755...e5e Da har du ikke innsett at du har et problem. Anonymkode: 4d0d0...c66 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #11 Skrevet 22. desember 2015 Den December 20, 2015 at 20.01, ambivalentReaction skrev: Det er ingen bevis for at møter fungerer. Hvis du hadde kreft ville du oppsøkt en kirkekjeller der folk med kreft sitter å sutrer over at de har kreft eller skryter over at de ikke har kreft eller ville du besøkt en lege? Kognitiv terapi er tingen, det har faktisk bedre odds enn bare å bestemme seg selv for å slutte. AA og NA har ikke bedre odds enn å bare bestemme seg uten å gå på møter. Hvis du liker møtene, for all del, gå. Men det er en uvitenskaplig sekt som ikke har dokumentert effekt. Gruppeterapi har bevist veldig god effekt. Anonymkode: 4d0d0...c66 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #12 Skrevet 24. desember 2015 Den 22. desember 2015 at 0.42, AnonymBruker skrev: Da har du ikke innsett at du har et problem. Anonymkode: 4d0d0...c66 Hva er det for noe å si??? At jeg velger å avstå fra alkohol uten å måtte gå i grupper eller møter kan da umulig være det samme som ikke å innse at jeg har et problem? Vel, jeg har ikke noe problem nå som er jeg er avholden, men hadde fått om jeg hadde fortsatt å drikke. God jul Anonymkode: 91755...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #13 Skrevet 24. desember 2015 Den 22. desember 2015 at 0.39, AnonymBruker skrev: Tøft og flott gjort å ta dette valget. Som en annen skriver "i min krets er dette drikkemønsteret ganske vanlig" og det sier boe om hvor vanlig og 'selvfølgelig' slik drikking har blitt. Alkoholisme starter gjerne med kos og hygge, og den sosiale biten kan være det som ender med å bli det farlige her. Når man får problemer i livet kan man ende opp med å velge denne hyggelige sosiale drikkingen som trøst, og da er man i gang. Flott at du setter pris på bedre fysisk og psykisk helse og god søvn. Minn deg selv på dette hver dag! Anonymkode: 65e97...ea2 Takk for flott oppmuntring I kveld har det vært ekstra hyggelig for meg. Trengte ikke tenke på hvor mye jeg kunne drikke av hva, for alt var alkoholfritt. Ikke at jeg har pleid å drikke noe særlig på julaften, men siden jeg den siste tiden har hatt et litt merkelig drikkemønster så var det helt fantastisk å kunne slippe kaoset i hodet på en slik koselig og spesiell dag. Anonymkode: 91755...e5e
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #14 Skrevet 24. desember 2015 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det for noe å si??? At jeg velger å avstå fra alkohol uten å måtte gå i grupper eller møter kan da umulig være det samme som ikke å innse at jeg har et problem? Vel, jeg har ikke noe problem nå som er jeg er avholden, men hadde fått om jeg hadde fortsatt å drikke. God jul Anonymkode: 91755...e5e Tja, du er jo alkoholiker. Er det så farlig å innrømme det for deg selv? Anonymkode: 4d0d0...c66 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #15 Skrevet 24. desember 2015 Den 19.12.2015 at 19.04, AnonymBruker skrev: Jeg har lenge skjønt at jeg kan ha et alkoholproblem, men de siste månedene har jeg innsett at jeg må stoppe før det går galt. Drikkemønsteret mitt begynte å endre seg for noen uker siden. De siste to årene har jeg drukket vin/øl tre-fire ganger i uken. Leser at det er helt vanlig å gjøre. For meg så handlet det ikke om å drikke bare et glass vin på 1,2 dl hver gang, men gjerne enten en hel flaske vin eller 4-5 halvlitere med øl eller cider. Jeg drakk fordi jeg kunne og fordi jeg hadde lyst. I de siste ukene merket jeg at alkoholsuget ble sterkere og at jeg drakk mer og oftere. Så begynte jeg også for noen uker siden å drikke til andre tider på døgnet. Før var det sjelden før etter kl 19, men de siste ukene kunne jeg fint drikke både vin og øl rett etter jobb. Fant fiffige løsninger på hvordan jeg kunne drikke slik at jeg kunne komme meg tidlig i seng allikevel. Historier som å gjemme tomgods har jeg tidligere bare ledd av. Nå ble dette min virkelighet også. Jeg tok en øl eller to på vaskerommet og latet som om jeg var fryktelig effektiv der inne. Ølboksene kastet jeg i søppelet eller gjemte dem innimellom annet rot. Så ble jeg ivrig på å rydde loftet, ute i hagen, i boden osv. Gjorde alt for å skjule drikkingen. Syntes det var flaut å føle det slik, men suget var sterkt til tider. Det har ikke vært veldig mange slike drikkedager i det skjulte, men ble oftere og oftere. Helgene var på en måte ok og akseptert. Da trengte det ikke skjules. Så i dag tok jeg et viktig valg. Jeg har et alkoholproblem og har valgt å slutte. Jeg sluttet å røyke for 10 år siden og skal fikse dette også. Det eneste som er litt kipt er at jeg ikke vil fortelle dette til familien. Syns det er så flaut. Så derfor skriver jeg det heller her slik at jeg på en måte har fått fortalt det til noen. Føler ikke at jeg trenger hjelp, men godt å få det ut allikevel. Dersom jeg ikke hadde tatt dette valget i dag så hadde jeg blitt alkoholiker. Uten tvil..... Fint hvis flere har vært i samme båt og vil skrive noen ord om det. Anonymkode: 91755...e5e Beklager å si det, men du er alkoholiker. Den 19.12.2015 at 21.04, AnonymBruker skrev: Er nok lurt for de som virkelig sliter. Jeg er vel mer der at jeg nå velger å kutte tvert før jeg begynner å slite. Føler derfor ikke for å gå på slike møter, men takk allikevel for at du svarte. Anonymkode: 91755...e5e Du bør ikke avskrive gruppemøter og AA sånn med en gang. Kan faktisk hende at du må ha hjelp/ støtte etterhvert. Du vet jo ikke hvordan kroppen din vil reagere på at du slutter brått med alkohol. Den 22.12.2015 at 0.42, AnonymBruker skrev: Da har du ikke innsett at du har et problem. Anonymkode: 4d0d0...c66 Enig. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det for noe å si??? At jeg velger å avstå fra alkohol uten å måtte gå i grupper eller møter kan da umulig være det samme som ikke å innse at jeg har et problem? Vel, jeg har ikke noe problem nå som er jeg er avholden, men hadde fått om jeg hadde fortsatt å drikke. God jul Anonymkode: 91755...e5e Godt at du vet så godt selv da. Men det trenger faktisk ikke være bare du som sliter. Kan hende at familien din også sliter, men siden dere ikke snakker sammen om ditt rusproblem så vet du jo ikke hvordan familien din egentlig tar dette. Anonymkode: 8fc64...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #16 Skrevet 24. desember 2015 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det for noe å si??? At jeg velger å avstå fra alkohol uten å måtte gå i grupper eller møter kan da umulig være det samme som ikke å innse at jeg har et problem? Vel, jeg har ikke noe problem nå som er jeg er avholden, men hadde fått om jeg hadde fortsatt å drikke. God jul Anonymkode: 91755...e5e Det er helt vanlig for alkoholikere å fornekte for seg selv at de er det. Anonymkode: 4d0d0...c66 1
Gjest Raindrops Skrevet 24. desember 2015 #17 Skrevet 24. desember 2015 Jeg har troa på deg TS. Selvsagt mulig du vil trenge støtte etterhvert, men første steg er uansett å innse at du har et problem som må håndteres. Du merker fort nok om det blir for mye for deg, å da er det bare å justere taltikken, i verste fall. Lykke til, dette klarer du!
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #18 Skrevet 24. desember 2015 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det for noe å si??? At jeg velger å avstå fra alkohol uten å måtte gå i grupper eller møter kan da umulig være det samme som ikke å innse at jeg har et problem? Vel, jeg har ikke noe problem nå som er jeg er avholden, men hadde fått om jeg hadde fortsatt å drikke. God jul Anonymkode: 91755...e5e Jeg håper virkelig for din del at du klarer å slutte, men er betenkelig m.t.p at du tror du har fullstendig kontroll allerede. En alkoholiker går igjennom en prosess når h*n skal slutte. Det er heller ikke uvanlig at en alkoholiker klarer å være tørrlagt i både 1 og 2 uker for å overbevise både seg selv og omgivelsene om at h*n ikke har et problem, og at h*n klarer å slutte å drikke på dagen. Når alkoholikeren tror at alle er overbeviste, så er det på'an igjen... Anonymkode: 8fc64...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #19 Skrevet 24. desember 2015 Folkens, ts har ikke holdt på med dette lenge, så vanene har nok ikke "satt seg". Tror fint du klarer å slutte nå når du har bestemt deg. Holdningen i dag er at man ikke klarer å slutte med avhengighet på egenhånd, og uten å oppsøke hjelp er det ikke håp. Man glemmer at man til syvende og sist må gjøre en egeninnsats uansett. Mannen min er tørrlagt alkoholiker. Han begynte å gå på møter som første steg ut av misbruket, men det funket bare ikke for han. Derfor bestemte han seg for å klare det på egenhånd og har ikke rørt alkohol på ti år uten tilbakefall. Det som hjalp han var bestemmelsen om at nå er det slutt, viljestyrken til å gjennomføre bestemmelsen, og ikke minst åpenhet om misbruket til venner og familie. Han var hardcore alkoholiker som kunne drikke en flaske sprit til dagen i perioder, men han har klart det. Og jeg tror at du også klarer det, ts. Anonymkode: 73272...483 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2015 #20 Skrevet 24. desember 2015 Tørrlagt alkis her. La nå personen få en sjanse, folkens. Og ros for sin beslutning, TS. om bare folk hadde innsett de hadde problem på ditt stadium hadde mye smerte vært unngått for mange. hurra for deg Selv om jeg er tørrlagt alkoholiker sitter jeg selvsagt ikke på det store Svaret. Men det du skal være litt obs på er om du plutselig skifter mening igjen, og etter en stund tenker at : "næææ jeg drakk vel ikke så ille mye. Jeg tror ikke jeg har ett problem likevel jeg... " Det er da du lurer deg selv. Og mange som drikker har gått sirkelen mellom å innse de har ett problem, for så å ombestemme seg mange ganger. Noen i årevis. Så lumsk kan trangen til å drikke være at en fullt og helt klarer overbevise seg selv om at problemet nok var mindre enn en hadde bestemt seg for tidligere. Bare ett tips. Men du har jo klart å slutte å røyke. Det skal en ikke kjimse av. Det er tøft. Det er jo en prestasjon du kan dra erfaringer fra. Test ut om du kan fikse det herfra. Hurra om du kan. Og søk hjelp om det ikke går. Men jeg syns det er litt synd om du ikke vil snakke med noen om alkoholen om det er fordi du skammer deg for at du har fått problemer med den. Mange får problemer. Bare det tøffe snakker om det. Og du er jo allerede inne på tanken at å lufte hjelper.. Folk som ser det utenfra har mange forestillinger om hvor utspekulert og beregnende en alkis er. At en nærmest handler til tider kun av vondt vilje, fordi en skader andre rundt seg i forskjellig grad, ofte stor. Det var ikke slik det ser ut fra innsiden her. Jeg får iallefall pigger når en møter enhver, som tørr hinte om at de er rusmissbruker, som en utspekulert jævel som har null ide om sitt eget beste, før de har åpna kjeften. Rusmisbruk er snikende og vanskelig. Men vi er ikke alle samme personen eller skal stå til rette for det en du har kjent har gjort en gang. Vi er ikke plutselig søppel, løgnere på mange felt eller uten en egen identitet. Masse lykke til. Skriver nok ikke mer her i dag for stup trøtt. Men titter kanskje innom senere. Anonymkode: 733a7...81a 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå