Gå til innhold

Bursdagsgave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som har bursdag ila. ferien, og som alltid ber meg - noe som er superhyggelig. Men da føler jeg det som en selvfølge at jeg må ha med gave. 

Jeg selv har bursdag i løpet av skoleåret, og får da aldri bedt denne venninnen i min bursdag siden vi studerer på hver vår side av landet. Jeg har derfor aldri fått noen bursdagsgave av henne. 

Jeg er en skikkelig fattig student, og merker det tar på lommeboken spesielt nå i jula å både skulle reise hjem, kjøpe julegaver til alle, kjøpe inn mat og drikke, og i tillegg til dette hvert år skulle kjøpe en gave til en venn som aldri gir meg noe tilbake. 

Nå høres jeg jo ut som at jeg kun tenker på meg selv her, og de gavene jeg ikke får. Men altså er det ikke litt urettferdig at jeg hvert år skal bruke flere hundre kroner på en person som aldri har gitt noe tilbake til meg? Dont get me wrong - jeg synes det er kjempekoselig å glede andre med gaver, og hadde jeg vært stinn av penger hadde sikkert ikke denne situasjonen brydd meg særlig. Men når jeg nesten går i minus på grunn av en sånn situasjon synes jeg det blir litt dumt  

Men det er altså så jeg vurderer å droppe å dra i bursdagen fordi det virker for dumt å møte opp uten noen gave. 

Noen som har opplevd det samme? Eller tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 2b73e...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare være ærlig med henne da? 
Hvis det er en god venninne burde hun forstå at du ikke har overflod med penger og derfor dropper gaven hennes. 
Hun bryr seg sikkert mer om at du kommer på festen enn gaven du har med deg uansett... :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du gave for flere hundre kroner til en venninne du ikke er så god venn med at du får gave tilbake? Hva med å kjøpe en litt billigere gave? Jeg bruker å gi for 100-150 til mine beste venninner, og finner alltid fine gaver.

Anonymkode: 4c677...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt.Hadde satset på en så rimelig gave som mulig.En flaske vin eller noe til rundt 100-lappen for eksempel. Ellers tenker jeg som Beccy87,at det kan være like greit å snakke ærlig om dette og si du rett og slett ikke har økonomi til gavekjøp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig om du får eller ikke får noe tilbake?  Gir du ikke fordi du liker å gjøre noe hyggelig for en venn, men bare fordi du vil ha noe igjen?  

Det er dumt å gå i bursdag uten gave, og har man ikke råd så har man ikke råd, men en gave trenger virkelig ikke koste flere hundre kroner. En vinflaske til 89,- eller et koselig bilde av dere to fra et godt minne i en bilderamme til 10,- fra nille som du kanskje maler på eller fester noen søte klistremerker på holder fint!  

 

Anonymkode: 62d06...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper faktisk kun bursdagsgave til mine to aller beste venner hvis jeg ikke er invitert i noe selskap. Altså, jeg gratulerer andre venner med dagen, men jeg kjøper ikke gave til dem - med mindre jeg skal i bursdagen deres. 

Det er ikke fordi jeg er gjerrig, men når man skal i bursdagsselskap så tar man med gave. Jeg forventer heller ingen gaver med mindre jeg inviterer til selskap, da forventer jeg på en måte en gave. Det er ikke fordi jeg er grådig, men fordi det er vanlig folkeskikk. Hvis jeg ikke kan komme så får de heller ikke gave, for jeg føler det er noe man tar med seg. Så jeg skjønner at du ikke får gave av henne når hun ikke kan komme i din bursdag.

Du kan jo bare kjøpe en flaske vin da? Det gjør nesten alltid jeg når jeg skal i bursdag til noen jeg ikke er så god venn med, og det slår alltid ann. Vin koster jo bare rundt 100,- (hvis du kjøper en billig en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...