Gå til innhold

Betaler Nav husleie direkter til utleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått innvilget en mnd husleie dekket fra sosialtjenesten, men så lurer jeg på om de betaler husleien direkte til utleier eller overfører de beløpet til meg?
 Er det noen fast utbetalingsdato eller betaler de den dagen husleien skal betales? Dette er i Bergen i tilfelle det er ulik praksis fra sted til sted.

Anonymkode: a84f4...7da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det blir betalt til deg, men her mener jeg Nav må være meget forsiktige, ganske enkelt å forfalske en leiekontrakt å få penger for leie, når man egentlig bor gratis, alt for mange smutthull...

Skrevet

Jeg tror det blir betalt til deg, men her mener jeg Nav må være meget forsiktige, ganske enkelt å forfalske en leiekontrakt å få penger for leie, når man egentlig bor gratis, alt for mange smutthull...

Bra tips til de som jobber på Nav, har du flere? :)

Anonymkode: 8563a...a29

Skrevet

Takk for svar. Tror nok ikke at det er så lett som du tror. De sjekker husleiekontrakten og kontoutskrifter, så hvis du kommer du med en husleiekontrakt, men ikke kan bevise at du har betalt husleie, så skjønner de nok at det er ugler i mosen.

De sjekker i tillegg alt mulig annet som du må kunne dokumentere, så tviler på at det er så lett å svindle til seg penger man ikke har krav på.

• Liker 3
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 12/19/2015 at 16.52, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått innvilget en mnd husleie dekket fra sosialtjenesten, men så lurer jeg på om de betaler husleien direkte til utleier eller overfører de beløpet til meg?
 Er det noen fast utbetalingsdato eller betaler de den dagen husleien skal betales? Dette er i Bergen i tilfelle det er ulik praksis fra sted til sted.

Pengene blir betalt til huseier.

Anonymkode: 49ff8...11a

AnonymBruker
Skrevet
Den 19. desember 2015 at 20.25, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Tror nok ikke at det er så lett som du tror. De sjekker husleiekontrakten og kontoutskrifter, så hvis du kommer du med en husleiekontrakt, men ikke kan bevise at du har betalt husleie, så skjønner de nok at det er ugler i mosen.

De sjekker i tillegg alt mulig annet som du må kunne dokumentere, så tviler på at det er så lett å svindle til seg penger man ikke har krav på.

Det er lett å forfalske. 

La oss si at huseier er en onkel, fetter eller en bekjent. Går de med på det så kan både huseier og leietaker dele 50/50 på det de får fra nav. Det er jo bare å overføre pengene til en annen konto i utlandet. Jeg har hørt om flere som har gjort dette. Meget vanskelig å avdekke.

Norge ligger alltid etter skurkene/snylterne. Dessverre.

Anonymkode: c385f...de1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett å forfalske. 

La oss si at huseier er en onkel, fetter eller en bekjent. Går de med på det så kan både huseier og leietaker dele 50/50 på det de får fra nav. Det er jo bare å overføre pengene til en annen konto i utlandet. Jeg har hørt om flere som har gjort dette. Meget vanskelig å avdekke.

Norge ligger alltid etter skurkene/snylterne. Dessverre.

hvorfor skulle onkel gå med på å leie ut gratis, når han kan leie ut til andre å få ordentlig betalt?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er huseier og visste ikke at leieboer hadde boligstøtte før jeg plutselig så at det var kommunen som var betaler av leie i banken..

Så de går dirkete, ihvertfall i Bergen, men regner med det er slik overalt.

Endret av ekkoet
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 19.12.2015 at 16.52, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke har en historikk med å surre vekk penger du får utbetalt vil de normalt sett gå via din konto, bla av hensyn til ditt personvern. (Utleier har ingenting med å vite at du mottar sosialstønad.)

Anonymkode: 51853...d64

• Liker 2
Skrevet

Pengene jeg får til husleie, blir betalt til meg. Jeg er selv ansvarlig for å betale alle mine regninger. Og beviset får de på neste måneds kontoutskrift.

• Liker 2
Skrevet

Les vedtaket ditt, det skal stå der, sammen med annen viktig informasjon.

Anonymkode: 8563a...a29

Gjest snoopy_93
Skrevet
Den 19.12.2015 at 16.52, AnonymBruker skrev:

Da jeg fikk suplerende husleie fra nav i påvente av at husbanken skulle behandle søknaden min fikk jeg pengene direkte over på min konto. Det samme med husleien fra husbanken. 

Jeg må levere inn kontoutskrift med at husleien er betalt hver mnd. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du ikke har en historikk med å surre vekk penger du får utbetalt vil de normalt sett gå via din konto, bla av hensyn til ditt personvern. (Utleier har ingenting med å vite at du mottar sosialstønad.)

Dette stemmer ikke. Hvor jeg bor gikk det i alle fall automatisk fra nav til utleier. Varierer nok fra sted til sted.

Skrevet

Får å få vurdert stønad til husleie, må man levere inn dok; husleiekontrakt.

I vedtaksperioden må du levere inn dokumentasjon for foregående måned for å få utbetalt husleie for påfølgende måned, Pengene blir utbetalt før forfall for betaling av husleie.

Pågrunn av tausehetsplikten kan ikke NAV uten videre betale husleie direkte utleier uten ditt samtykke.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Vevila skrev:

Dette stemmer ikke. Hvor jeg bor gikk det i alle fall automatisk fra nav til utleier. Varierer nok fra sted til sted.

Dette bør du i så fall klage på, det er retningslinjer på dette fra regjeringen. 

• Liker 1
Skrevet
Den 9. januar 2016 at 20.47, Roseh skrev:

hvorfor skulle onkel gå med på å leie ut gratis, når han kan leie ut til andre å få ordentlig betalt?

På grunn av at de er familie vel. Det er mange som strekker seg langt for familien sin.

Anonymkode: 16459...64b

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av at de er familie vel. Det er mange som strekker seg langt for familien sin.

Anonymkode: 16459...64b

Men viss onkelen leier ut for 10.000kr og de deler halvparten hver. Er det ikke det samme om han leier ut til fremmede til 10.000 og etterpå gir 5000kr til det familiemedlemmet? Da gjør han det helt lovlig. Mer sannsynlig om det er snakk om egne foreldre, men tviler på en onkel hadde gitt ut gratis 54.000kr til et familiemedlem hvert år for eksempel. På 10 år er det over en halv million.

Viss foreldre leier ut sokkel for 10.000 til en fremmed og deretter gir 5000 til barnet sitt et annet sted blir det også lovlig. Men viss de leier ut for 10.000kr til barnet sitt og ''gir'' halvparten tilbake er det ulovlig? Jeg tror ikke så mange onkler er så rause.

Skrevet
55 minutter siden, Roseh skrev:

Men viss onkelen leier ut for 10.000kr og de deler halvparten hver. Er det ikke det samme om han leier ut til fremmede til 10.000 og etterpå gir 5000kr til det familiemedlemmet? Da gjør han det helt lovlig. Mer sannsynlig om det er snakk om egne foreldre, men tviler på en onkel hadde gitt ut gratis 54.000kr til et familiemedlem hvert år for eksempel. På 10 år er det over en halv million.

Viss foreldre leier ut sokkel for 10.000 til en fremmed og deretter gir 5000 til barnet sitt et annet sted blir det også lovlig. Men viss de leier ut for 10.000kr til barnet sitt og ''gir'' halvparten tilbake er det ulovlig? Jeg tror ikke så mange onkler er så rause.

Det er mange "onkler" og "fettere" der ute. Nå snakker jeg ikke om etnisk norske. 

Skrevet
Den 9.1.2016 at 20.29, AnonymBruker skrev:

Pengene blir betalt til huseier.

Anonymkode: 49ff8...11a

TS her.

Nei, de stemmer ikke. Jeg fikk pengene inn på min konto, for så å overføre til utleier selv.

Skrevet

Det varierer fra person til person. NAV bestemmer antagelig hva som er best. Som utleier har jeg opplevd begge deler.

Anonymkode: 2c457...01c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...