Gå til innhold

Hobby for en med angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hallo! Jeg har slitt med sosial angst i 6 år nå. Har generelt ikke orket/hatt lyst/turt å gjøre noe på fritiden min pga. angsten. Jeg gikk på noen fritidsaktiviteter som liten men ble aldri kjent med noen og følte meg skikkelig utenfor. Ingen voksne så det heller, selv om jeg som 7 åring alltid var alene der. Slutta med allt av sånt da jeg var 11, og siden har jeg kun oppholt meg hjemme (er 18 nå). Jeg ønsker nå å få meg en hobby hvor angsten min IKKE blir trigget. Altså noe som kan gjøres på egen hånd og som kan få meg til å ikke gruble og uroe meg så mye. Koble ut rett og slett. Tar i mot alle tips med takk.

Anonymkode: 1327c...432

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tegning/maling? Da kan man jo også ta kurs over internett/bestille bøker med teknikker.

Anonymkode: 27106...9c8

• Liker 1
Skrevet

Akkurat som meg :) 

Hva med ordentlig matlaging fra bunnen? Du finner den del videoer på youtube. Jeg lager en ny kake, macrooner eller noe en gang i uken, tar bilde av det og skriver ned oppskriften, og har det i en perm. Sjokolademousse, eplepai og alt mulig.

Gå turer og hør på musikk, viss ikke det trigger angsten. Da får man følt at man får litt mer ut av dagen.

Blogge? Ikke nødvendigvis rosablogg. Ta bilder og redigere for å ha på instragram? Ikke meningen å få flest likes, men bare ha det gøy.

Strikking og sy? Kanskje litt kjedelig.

Det finnes maange hobbyer i verdenen, men jeg husker absolutt ingen. Surfing og ski ol er ikke akkurat lett å få gjort hver dag.

Anonymkode: 57e61...d69

Skrevet

Foto!

Anonymkode: 53434...b26

Skrevet

Makrame, perling, veve bånd?

Anonymkode: 7bcfb...a98

Skrevet

Trening, turer, oppussing av gamle møbler, snekkring, lære deg et instrument?  😊

Anonymkode: 3b32d...053

Skrevet

Jeg har selv slite med sosial angst tidligere, og da vært ganske isolert og mye innendørs. Jeg fant store glede i å skrive, både dagbok og tanker, men også dikt, noveller og andre kreative tekster. Jeg opprettet også en blogg, som jeg skrev om akkurat det som falt meg inn. Jeg fikk også en stor fotointeresse i mine verste perioder. Jeg har alltid likt å ta bilder, men etter jeg ble syk, fant jeg god terapi og glede i å fotografere. Jeg liker godt å fotografere naturen, og det gjorde at jeg kunne gå uforstyrret å ta bilder ute i skogen. Går man med et kamera og virker konsentrert med det man driver med, kommer man heller ikke i snakk med folk, om ikke man ønsker det. Folk forstår og respekterer at man er opptatt med noen. Mange skogsområder er jo også ganske øde og uten mennesker.

Jeg har også alltid vært en ivrig lesehest, noe som er en fin måte å "drømme seg bort" til et annet sted på. Jeg leser det meste jeg kommer over, og med god fantasti - kan jeg også leve meg veldig inn i bøkene.

Nå kjenner jeg jo ikke jeg deg og din situasjon, men prøv å finn noe interessant å lese, det anbefaler jeg alle - med eller uten angst. Maling/tegning kan være god terapi for mange. Og ikke minst håndarbeid av ulike slag! Jeg kjenner ei som aldri hadde vært interessert i håndarbeid før, men etter hun var innlagt over lengre perioder begynte hun og hekle og strikke. Nå hekler og strikker hun sin egne gensere og selger også klær og pynteting som er heklet. Så man kan fort oppdage at man har potensielle interesser som man enda ikke har oppdaget.

Lær deg et instrument, om det virker interessant. Selv fant jeg det beroligende og trøstende å spille piano første gang jeg ble innlagt for mange år tilbake. Jeg har nå et keyboard hjemme, og tar det frem noen ganger når jeg er stresset eller tankene blir for mange og vanskelige - da kan jeg "koble" ut når jeg spiller.

Skrevet

Maling, yoga, plukke blader i skogen osv

Anonymkode: 64f42...37b

Skrevet (endret)

Hvis du er glad i å utforske steder, så vil jeg anbefale deg noe som heter UE (Urban Exploration)
Dette er ett av stedene jeg har funnet, adrenalin og spenningskick så det holder, du drar enten alene eller med gode venner hvor angst ikke trigges. 
376138_10150946243605657_1972368791_n.jp

Endret av Troll!
Gjest Blomsterert
Skrevet

Foto.Får fokuset rettet fra det som er utenfor deg selv.Du blir opptatt av noe som ikke trigger ditt indre "kaos".Rett blikket utover med andre ord,samtidig som du får nye impulser utenfra.Er det fremmed for deg så ta kurs,utdanning eller la deg inspirere fra internett.Jeg anbefaler det sterkt.

Eller lag filmer.Det går noenlunde på det samme :rett blikket utad! Ellers vil du komme til å pleie angsten.Lett gjort,men ikke helbredende akkurat.

I tillegg kan du sette deg inn i pusteteknikker.Det er ikke noe hokus'pokus,det er sunn fornuft når en vet at pusten er særs viktig :-)

Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg har selv slite med sosial angst tidligere, og da vært ganske isolert og mye innendørs. Jeg fant store glede i å skrive, både dagbok og tanker, men også dikt, noveller og andre kreative tekster. Jeg opprettet også en blogg, som jeg skrev om akkurat det som falt meg inn. Jeg fikk også en stor fotointeresse i mine verste perioder. Jeg har alltid likt å ta bilder, men etter jeg ble syk, fant jeg god terapi og glede i å fotografere. Jeg liker godt å fotografere naturen, og det gjorde at jeg kunne gå uforstyrret å ta bilder ute i skogen. Går man med et kamera og virker konsentrert med det man driver med, kommer man heller ikke i snakk med folk, om ikke man ønsker det. Folk forstår og respekterer at man er opptatt med noen. Mange skogsområder er jo også ganske øde og uten mennesker.

Jeg har også alltid vært en ivrig lesehest, noe som er en fin måte å "drømme seg bort" til et annet sted på. Jeg leser det meste jeg kommer over, og med god fantasti - kan jeg også leve meg veldig inn i bøkene.

Nå kjenner jeg jo ikke jeg deg og din situasjon, men prøv å finn noe interessant å lese, det anbefaler jeg alle - med eller uten angst. Maling/tegning kan være god terapi for mange. Og ikke minst håndarbeid av ulike slag! Jeg kjenner ei som aldri hadde vært interessert i håndarbeid før, men etter hun var innlagt over lengre perioder begynte hun og hekle og strikke. Nå hekler og strikker hun sin egne gensere og selger også klær og pynteting som er heklet. Så man kan fort oppdage at man har potensielle interesser som man enda ikke har oppdaget.

Lær deg et instrument, om det virker interessant. Selv fant jeg det beroligende og trøstende å spille piano første gang jeg ble innlagt for mange år tilbake. Jeg har nå et keyboard hjemme, og tar det frem noen ganger når jeg er stresset eller tankene blir for mange og vanskelige - da kan jeg "koble" ut når jeg spiller.

Ja.Også bøker! En blir opptatt av annet enn sitt eget indre,og det gir nye tanker og inspirasjon!

Skrevet

Ja.Også bøker! En blir opptatt av annet enn sitt eget indre,og det gir nye tanker og inspirasjon!

Ja, jeg nevnte også bøker der - det er en fin ting uansett situasjon og problemer ;)

Gjest Blomsterert
Skrevet

Ja, jeg nevnte også bøker der - det er en fin ting uansett situasjon og problemer ;)

Veldig enig.

Skrevet

Veldig enig.

Jeg vet det er litt utenfor tråden her, men har du noen bøker du anbefaler til en ivrig lesehest som meg? :) Jeg leser egentlig det meste jeg kommer over, og det er ganske tilfeldig hva jeg ender opp med noen ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...