AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #1 Skrevet 18. desember 2015 La oss si man får sove 1-3t hver natt og attpåtil sliter seg ut på dagtid i flere måneder.. Kan man dø eller blir man bare sliten? Anonymkode: 57f9b...366
Luckiness Skrevet 18. desember 2015 #2 Skrevet 18. desember 2015 Jeg vet ikke om man kan dø av det å sove for lite. Men ved for lite søvn og når man går rundt trett er det hvertfall større farer for ulykker siden man ikke er like konsentrert som ellers. Bilulykker f.eks.
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #3 Skrevet 18. desember 2015 Nja. Du kan dø av å ikke sove, å få for lite søvn forkorter nok livet noe, men hvor mye er vanskelig å si.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #4 Skrevet 18. desember 2015 Jeg vet ikke om man kan dø av det å sove for lite. Men ved for lite søvn og når man går rundt trett er det hvertfall større farer for ulykker siden man ikke er like konsentrert som ellers. Bilulykker f.eks.ok Anonymkode: 57f9b...366
ajarRun Skrevet 18. desember 2015 #5 Skrevet 18. desember 2015 Jeg vet ikke om man kan dø av det å sove for lite. Men ved for lite søvn og når man går rundt trett er det hvertfall større farer for ulykker siden man ikke er like konsentrert som ellers. Bilulykker f.eks.Det er ikke lov å kjøre bil dersom man er trøtt. Du har ikke engang lov til å sykle (vtrl 21).
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #6 Skrevet 18. desember 2015 Studier har blant annet vist at både høyt kolesterolnivå og risikoen for blant annet brystkreft øker ved for lite søvn. Vedvarende søvnmangel er også lenket til overvekt.- Sjansen for slag er fem ganger større.- Risikoen for å få en del krefttyper øker.- Større sjanse for å utvikle diabetes.- Risikoen for å få hjertelidelser øker.- Anttalet spermier reduseres.- Faren for å dø øker. Anonymkode: bbd1b...90c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2015 #7 Skrevet 18. desember 2015 Kult! Er kanskje håp, da Anonymkode: 57f9b...366
Luckiness Skrevet 18. desember 2015 #8 Skrevet 18. desember 2015 Det er ikke lov å kjøre bil dersom man er trøtt. Du har ikke engang lov til å sykle (vtrl 21). Jeg vet egentlig det. Men kom ikke på noe godt eksempel i farten
Vattenflaska Skrevet 18. desember 2015 #9 Skrevet 18. desember 2015 (endret) Du kan dø som følge av at du er før trøtt. Feks har du større risiko for å havne i trafikkulykker, osv.Man kan dø av å ikke sove såvidt jeg har lest. Men det er ingen som vet hvor lenge man kan gå uten å sove før man dør. Når man får alvorlig søvnmangel så begynner man å hallusinerer og får en rad andre symptomer. Ikke noe hyggelig med andre ord Endret 18. desember 2015 av karlakarl
mandel92 Skrevet 18. desember 2015 #10 Skrevet 18. desember 2015 Man dør ikke av lite søvn, nei. Når kroppen er sliten nok, så vil man sovne. Men det går jo utover livskvaliteten.
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 18. desember 2015 #11 Skrevet 18. desember 2015 Tja, på en måte vel... Når en person får for lite søvn over en lengre periode kan det vedkommende begynne å hallusinere, bli psykisk syk og sliten, og om det blir ille nok kan det hende vedkommende kan sette seg selv (og andre) i fare ved feil. For eksempel om du kjører bil og er kjempe trøtt, du tror du ser en lastebil kjøre rett mot deg og svinger eller noe og kjører på et menneske som går ved veien eller kjører uti en grøft også var det likevel ingen lastebil og du bare hallusinerte.
Avalon Skrevet 19. desember 2015 #13 Skrevet 19. desember 2015 Kjære TsJeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.Vennlig hilsenAvalon, mod
Fremhevede innlegg