Gå til innhold

Effekten av uniform?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror dere mange blir påvirket av uniformen de bærer? Har overhørt samtaler "så fort de får på seg den uniformen får de den arrogante holdningen ".

Jeg syns selv uniformen kan få enkelte til å virke mer autoritære, arrogante og de tiltrekker seg masse respekt. Men når jeg har sett samme personene i privatklær er de litt "tristere". Jeg skriver her om at jeg synes enkelte føler seg overlegne i uniformen.. 

Anonymkode: 3f658...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja min oppfatning er også at de fleste med uniform får en arrogant ovenifra og ned holdning så fort de har fått på seg uniformen.
Ene og alene på grunn av dette så syntes jeg mennesker i uniform stort sett er både provoserende og stakkarslige.
Ikke så mye leger, sykepleiere, bønner og butikkansatte , men tenker da på vektere, securitas, politi osv.

Anonymkode: bb339...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det finnes nok en god del folk (spesielt politi og vektere) som er fullstendig klar over hva slags makt de har. Jeg har faktisk hørt vektere som (i fullt alvor) påstår at "hvis du ikke gjør nøyaktig som jeg sier, så kan jeg plassere deg i glattcelle og sørge for at du får kraftige bøter"

Selv om de virkeligheten har null og niks autoritet (eller mulighet) til å gjøre noe slikt....

Anonymkode: f444f...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i at politifolk føler de får mer makt når de går med uniformen enn ellers. De skal ha det. Uniformbruk skjerper bæreren selv. Det er ikke noe galt i dette her slik jeg ser det - politifolk skal respekteres, de må ha denne respekten for å enklere klare å utføre arbeidet de tross alt er satt til. Hva er så galt i at de gjerne selv føler seg mer autoritære, og at andre oppfatter dem som det, med en gang de tar på seg uniformen? 

Anonymkode: e2579...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min oppfatning er også at de fleste med uniform får en arrogant ovenifra og ned holdning så fort de har fått på seg uniformen.
Ene og alene på grunn av dette så syntes jeg mennesker i uniform stort sett er både provoserende og stakkarslige.
Ikke så mye leger, sykepleiere, bønner og butikkansatte , men tenker da på vektere, securitas, politi osv.

Anonymkode: bb339...096

Det er ikke arroganse, de er slik for å kunne følge med på hva som skjer rundt seg, og de må ha en grunnleggende skeptisk holdning. Har aldri oppfattet dem som arrogante.

Anonymkode: 5e4f4...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke arroganse, de er slik for å kunne følge med på hva som skjer rundt seg, og de må ha en grunnleggende skeptisk holdning. Har aldri oppfattet dem som arrogante.

Anonymkode: 5e4f4...e92

Loven sier at man er uskyldig til det motsatte er bevist, så en generell skeptisk holdning er latterlig og så å si imot loven.
Dessuten mener jeg ikke bare en skeptisk holdning, men for eksempel at de veldig godt liker å demonstere sin makt ved å for eksempel bortvise mennesker fra steder de har tillatelse til å være, hevde at noen har gjort noe ulovlig når de ikke har det, klikke i vinkler når noen påpeker at det de gjør er uhøflig eller uten grunnlag.

La meg ta et eksempel med en dørvakt, han var forferdelig skeptisk og uhøflig, direkte brutal som fysisk snudde meg rundt og dro av meg vesken for å ta en titt oppi mens han brølte som om jeg hadde smuglet våpen eller noe, jeg var bare en vanlig jente i kø.
Da sa jeg på en rolig måte "selvom du er vakt kan du oppføre deg ordentlig du også" , og da brølte han enda mer å sa at jeg måtte stille meg bakerst i køen i minusgrader, kun for å rakke ned på meg siden han ikke tålte poengtlig kritikk selv.
Når jeg la meg flat, hørte på han for å ikke lage noe styr eller bråk, stelte meg bakerst i køen og så kom foran i køen igjen, så tok han hånda si på haka MI (sånn man gjør før man skal kysse noen) , så meg inn i øynene og sa i et nedrakkende tonefall "tror du virkelig at jeg slipper deg inn når du var så frekk?", (jeg var ikke frekk, det var han som var frekk fra starten av)
da dyttet jeg vekk hånda hans ,
hvor jeg så ble møtt med kraftig arrestasjonsgrep som ga meg blåmerker, fordi jeg "hadde ingen rettighet til å røre han" - nehei så hvorfor rørte han meg og atpå til på en seksuellt trakasserende og undertrykkende måte?


Så jo, veldig mange med uniform er både arrogante og drittsekker. Mange drittsekker og maktsyke tiltrekkes nettopp sånne yrker fordi der kan de få herse mere med folk enn de kan i mer nøytrale yrker.

Anonymkode: bb339...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...