Gå til innhold

Venner som ikke gir tilbake lånte penger


Lundii

Anbefalte innlegg

Ikke la det gå lengre enn 10 januar. Du har spurt henne pent flere ganger hvor hun har sagt du skal få pengene tilbake. Men hun har likevel ikke levert dem tilbake. Det er derfor du nå har satt en frist, så hun ikke kan utsette det mer. Kanskje du har vært litt for grei, da du burde satt en frist tidligere. 10 januar er jo nesten et år etter. Men uansett så har hun lånt av deg og det bør tilbakebetales (og burde blitt gjort for lengst). Du bør ikke gå med på noe delbetaling, at hun betaler litt nå og litt senere. Hun har jo allerede misbrukt tilliten sin siden hun bare har utsatt og utsatt å betale deg tilbake. 
Det at du skrev du kunne bli skummel det synes jeg ikke noe om. Det er nok en tom trussel fra din side, men det er faktisk mulig å anmelde. Og en slik konflikt kan lett oppstå dersom hun egentlig ikke har penger nå, derfor ikke kan betale tilbake og ønsker å "ha" noe på deg - som trusselen. Foreslår at du sender en mld tilbake til henne om at du beklager det med skummel og at du ikke mente det på en feil måte. Men at hun må forvente å høre fra deg (mld, tlf, du kommer på døren...) dersom hun ikke holder fristen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å låne bort penger, det skaper bare uvennskap. Men forslaget om avbetaling støttes her fra. Betaler hun ikke som du har gitt beskjed om innen 10. Januar så send henne beskjed om å betale 200 kroner måneden i 6 måneder, de 5 første mnd er avbetaling og den 6 . Mnd renter for forsinket betaling. 

Å true noen med å bli skummel eller andre ting, kan gi deg trøbbel, hun kan anmelde deg for trusler og det vil du vel ikke? Har du snakket med foreldrene dine om dette, og hva sier de? (Du høres ikke ut som en eldre person...?)

Anonymkode: e2615...c77

Med "skummel" mener jeg "rasende". Sjøl om jeg allerede er det. Den lille setninga jeg skreiv til hu er ingenting å anmelde, tru meg. Hu hadde ikke kommi langt med det hvertfall. Jeg har prøvd å være snill veldig lenge nå, men det funker jo tydeligvis ikke, så da får jeg heller prøve noe annet. Vedkommende kjøper seg nytt Extensions hele tida, setter på seg negler, kjøper kjoler og er på shopping. Dette har jeg sett på sosiale medier (har ikke møtt henne på en stund).

Jeg er i midten av tjue-årene faktisk, men ja, jeg har nevnt det til foreldrene mine som jeg snakker med ofte og de syns meldinga jeg sendte var helt på sin plass. Den var krass, ja, men sakelig. Ordet "skummel" var bare for å sette prikken over i'en så hu skjønner at jeg er ordentlig irritert og kanskje får ut finger'n..

Nei, jeg er luta lei. Og hvis noen syns det blei sterk kost, så er det fint lite jeg kan gjøre. Jeg står for det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok, mars i år :)  Da er jeg med. 

Det er DINE penger, og du har all rett til å få dem tilbake, men . . . . . .  problemet med å låne ut penger til folk, litt avhengig av hvor stort beløpet er da, er at du ikke kan sette i gang og mase om å få dem tilbake når du selv vil. Din venninne, med mindre økonomisk sans enn deg, trenger etter all sannsynlighet lenger tid på å betale deg tilbake denne "usle" tusenlappen enn det du kanskje ville ha gjort.

"Nesten et helt år på å skrape sammen en tusing!" skriver du, men vet du hva? Jeg har selv slitt med dårlig økonomi, og den jeg lånte penger av en gang for lenge siden, begynte å mase om å få dem tilbake allerede dagen etter at hun hadde gitt meg disse pengene.

Jeg hadde på det tidspunktet virkelig dårlig råd. Virkelig, virkelig dårlig råd, og flesteparten av pengene mine gikk til mat og nødvendige artikler. Masingen hennes førte til at jeg bestemte meg for at det var bedre å sulte enn å måtte utsettes for det jeg vil kalle for "mafia"-metodene hennes. Hun lånte meg selv pengene frivillig, og jeg gikk med på å låne dem, og hun sa, jeg siterer: "Du kan betale tilbake når du selv vil".

Men plutselig så var det ikke greit lenger.

 

Kanskje hun hadde gjort seg noen slemme tanker om at jeg var en dårlig betaler, eller kom til å lure meg unna tilbakebetalingen. Kanskje hun så ned på meg, kanskje hun hadde venner/familie som tytet ørene hennes fulle av skremmende tanker om hva slags person jeg egentlig var, men hun taklet ikke å låne ut pengene, og ventet i maks ett døgn før hun satte i gang med mas, skjulte trusler og lignende.

Jeg hadde lånt mye mindre penger enn det du har lånt ut til denne venninnen, men for meg så var det mye penger, og jeg visste ikke hvordan jeg skulle klare å betale tilbake uten at andre områder av livet mitt ble skadelidende. Men jeg betalte tilbake, hun ble fornøyd, og jeg slapp truslene hennes.

Men vennskapet var for min del over.

 

At man ikke skal låne ut penger, vil alle her inne være enige i. Men hvis man først skal gjøre det, så bør man enten skrive kontrakt, eller bli enig med seg selv om hvor lenge man er villig til å vente med "truslene" sine før man tilslutt ikke klarer å vente med å få dem tilbake. Og du bør tenke nøye over på om du vil gi denne såkalte venninnen din litt lenger innbetalingstid enn frem til 10. januar.

Selv om 10. januar helt sikkert er lang nok tid på å få spart opp en tusenlapp.

 

Jeg påstår ikke at din venninne er fattig, og ikke kan klare å betale tilbake. Jeg har bare lest det du selv har skrevet, men du er nødt til å trekke deg litt vekk, og HVIS du klarer det, så synes jeg altså at du skal ta en skikkelig prat med henne, fortelle henne hvordan du ser på ting fra ditt ståsted, få henne til å forklare deg sitt betalingsproblem, og slutte å tenke hevntanker.

I det minste så bør du vente med å hevne deg til du er sikker på at venninnen din virkelig lar være å tilbakebetale tusenlappen med vilje, og ikke fordi hun sliter økonomisk uten at du har oversikten over hennes pengebruk.

 

Det ER vanskelig å låne penger fra folk, og tro meg når jeg sier at selv om man er mottakeren, så tar man ikke automatisk lett på andres økonomi. Men det hadde nå vært utrolig fantastisk hvis folk ikke forventet pengene sine i retur i samme sekund som man ga dem fra seg. Vil du ha pengene dine tilbake, så snakk med venninnen din. Ordentlig.

Og slutt å mase. Selv om det sikkert er lettere sagt enn gjort. :hug:

 

 

 

Er dette innlegget en spøk?! Greit nok at man kan vente litt med å begynne å kreve inn penger man har lånt ut, men ærlig talt, TS har da ventet MER enn lenge nok nå. Det har jo snart gått ett år!! Her er det heller ikke snakk om en som er i en alvorlig økonomisk knipe så vidt jeg kan se av HI heller, så her er det nok bare vilja til skyldner det står på.. Greit man har litt ansvar selv og, når man låner ut penger til folk, men ærlig talt.. Å påstå at TS sitter med hevntanker, og si at hun trenger å være mer tålmodig.. Nei, jeg er totalt uenig, dette innlegget var faktisk håpløst! Det høres ut som om du ikke bør låne penger fra noen hvertfall, siden du mener du bør innrømmes flere år på å betale de tilbake.

Anonymkode: 67925...329

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send henne kontonr ditt! Det måtte jeg selv gjøre en gang, og det hjalp. Med teksten; " Det blir vel en stund til vi treffes, så her får du kontonr mitt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok, mars i år :)  Da er jeg med. 

Det er DINE penger, og du har all rett til å få dem tilbake, men . . . . . .  problemet med å låne ut penger til folk, litt avhengig av hvor stort beløpet er da, er at du ikke kan sette i gang og mase om å få dem tilbake når du selv vil. Din venninne, med mindre økonomisk sans enn deg, trenger etter all sannsynlighet lenger tid på å betale deg tilbake denne "usle" tusenlappen enn det du kanskje ville ha gjort.

"Nesten et helt år på å skrape sammen en tusing!" skriver du, men vet du hva? Jeg har selv slitt med dårlig økonomi, og den jeg lånte penger av en gang for lenge siden, begynte å mase om å få dem tilbake allerede dagen etter at hun hadde gitt meg disse pengene.

Jeg hadde på det tidspunktet virkelig dårlig råd. Virkelig, virkelig dårlig råd, og flesteparten av pengene mine gikk til mat og nødvendige artikler. Masingen hennes førte til at jeg bestemte meg for at det var bedre å sulte enn å måtte utsettes for det jeg vil kalle for "mafia"-metodene hennes. Hun lånte meg selv pengene frivillig, og jeg gikk med på å låne dem, og hun sa, jeg siterer: "Du kan betale tilbake når du selv vil".

Men plutselig så var det ikke greit lenger.

 

Kanskje hun hadde gjort seg noen slemme tanker om at jeg var en dårlig betaler, eller kom til å lure meg unna tilbakebetalingen. Kanskje hun så ned på meg, kanskje hun hadde venner/familie som tytet ørene hennes fulle av skremmende tanker om hva slags person jeg egentlig var, men hun taklet ikke å låne ut pengene, og ventet i maks ett døgn før hun satte i gang med mas, skjulte trusler og lignende.

Jeg hadde lånt mye mindre penger enn det du har lånt ut til denne venninnen, men for meg så var det mye penger, og jeg visste ikke hvordan jeg skulle klare å betale tilbake uten at andre områder av livet mitt ble skadelidende. Men jeg betalte tilbake, hun ble fornøyd, og jeg slapp truslene hennes.

Men vennskapet var for min del over.

 

At man ikke skal låne ut penger, vil alle her inne være enige i. Men hvis man først skal gjøre det, så bør man enten skrive kontrakt, eller bli enig med seg selv om hvor lenge man er villig til å vente med "truslene" sine før man tilslutt ikke klarer å vente med å få dem tilbake. Og du bør tenke nøye over på om du vil gi denne såkalte venninnen din litt lenger innbetalingstid enn frem til 10. januar.

Selv om 10. januar helt sikkert er lang nok tid på å få spart opp en tusenlapp.

 

Jeg påstår ikke at din venninne er fattig, og ikke kan klare å betale tilbake. Jeg har bare lest det du selv har skrevet, men du er nødt til å trekke deg litt vekk, og HVIS du klarer det, så synes jeg altså at du skal ta en skikkelig prat med henne, fortelle henne hvordan du ser på ting fra ditt ståsted, få henne til å forklare deg sitt betalingsproblem, og slutte å tenke hevntanker.

I det minste så bør du vente med å hevne deg til du er sikker på at venninnen din virkelig lar være å tilbakebetale tusenlappen med vilje, og ikke fordi hun sliter økonomisk uten at du har oversikten over hennes pengebruk.

 

Det ER vanskelig å låne penger fra folk, og tro meg når jeg sier at selv om man er mottakeren, så tar man ikke automatisk lett på andres økonomi. Men det hadde nå vært utrolig fantastisk hvis folk ikke forventet pengene sine i retur i samme sekund som man ga dem fra seg. Vil du ha pengene dine tilbake, så snakk med venninnen din. Ordentlig.

Og slutt å mase. Selv om det sikkert er lettere sagt enn gjort. :hug:

 

 

 


Er du seriøs?

Hvis man låner 1000,- av en VENN (ikke av banken, ikke av familie, ikke av NAV, men av en venn) så burde man for faen klare å betale tilbake innen rimelig tid! Det er INGEN unnskyldning for å ikke betale tilbake 1000,- på 9 mnder! Hadde hun hadde skikkelig trangt for det så burde hun aldri ha lånt pengene i utgangspunktet! Uansett burde hun svare når TS ber om pengene og hvis det virkelig er trangt så kan hun heller forklare det, unnskylde seg og betale det hun har av penger.

Hennes økonomi er ikke TS sitt ansvar! 1000,- klarer ALLE å spare på 9 mnder. Det er litt over 100,- / mnd. 

Hun svarer jo ikke når TS spør, så hvordan kan TS snakke med henne? Hadde noen lånt penger av meg så lenge og ikke engang svart meg når jeg spurte hadde jeg blitt fly forbannet. TS gjorde hun en tjeneste og dette er hva hun får tilbake? Nei vet du hva! 

Hadde hun hadde skikkelig dårlig økonomi burde hun tatt kontakt med TS for 8 mnder siden for å forklare og komme opp med en løsning hvor hun kunne betale tilbake litt og litt, ikke bare gjemme seg bort og håpe det forsvinner. 

Hvis dere er under 25 år ville jeg ha sendt melding til moren hennes og forklart og spurt hvorfor ikke dattera tar kontakt. Det har jeg selv gjort en gang og det fikk fart på ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ingen ansvarsfølelse lenger jeg skylder på bankene som får folk til å basere hele sin økonomi på låning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, hjertesukka skrev:

Send henne kontonr ditt! Det måtte jeg selv gjøre en gang, og det hjalp. Med teksten; " Det blir vel en stund til vi treffes, så her får du kontonr mitt".

God idé!

Anonymkode: ff0a0...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt de samme tankene i noen mnd nå... Har sendt meldinger til en tidligere vennine som skylder meg penger. Hun har flyttet å nå virker det som hun har tenkt å ignorere gjelden, ingen svar på meldinger hverken fra henne eller mannen... Så da skreiv jeg like greit åpent på veggen hennes på face! Kan love deg at jeg fikk svar ganske kjapt :) Har gitt beskjed om at jeg har mistet tilliten totalet og at jeg forventer pengene på konto straks.

 

Aldri mer utlån til folk, man kan tro de er venner men så er det ikke sånn i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg å opplevd. Veldig kjipt når du er snill og prøver å hjelpe. Lånte en venninne noen tusen pga en krise situasjon. Hun lovet å betale meg tilbake når hun fikk penger,  men nei da. Maste i 1 år, men så ga jeg opp. Skjønte at de pengene ville jeg ikke få tilbake. Vi er ikke venner for å si det sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, mjauritz skrev:

Er du seriøs?

Hvis man låner 1000,- av en VENN (ikke av banken, ikke av familie, ikke av NAV, men av en venn) så burde man for faen klare å betale tilbake innen rimelig tid! Det er INGEN unnskyldning for å ikke betale tilbake 1000,- på 9 mnder! Hadde hun hadde skikkelig trangt for det så burde hun aldri ha lånt pengene i utgangspunktet! Uansett burde hun svare når TS ber om pengene og hvis det virkelig er trangt så kan hun heller forklare det, unnskylde seg og betale det hun har av penger.

Hennes økonomi er ikke TS sitt ansvar! 1000,- klarer ALLE å spare på 9 mnder. Det er litt over 100,- / mnd. 

Hun svarer jo ikke når TS spør, så hvordan kan TS snakke med henne? Hadde noen lånt penger av meg så lenge og ikke engang svart meg når jeg spurte hadde jeg blitt fly forbannet. TS gjorde hun en tjeneste og dette er hva hun får tilbake? Nei vet du hva! 

Hadde hun hadde skikkelig dårlig økonomi burde hun tatt kontakt med TS for 8 mnder siden for å forklare og komme opp med en løsning hvor hun kunne betale tilbake litt og litt, ikke bare gjemme seg bort og håpe det forsvinner. 

Hvis dere er under 25 år ville jeg ha sendt melding til moren hennes og forklart og spurt hvorfor ikke dattera tar kontakt. Det har jeg selv gjort en gang og det fikk fart på ting.

Signerer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med at man ikke skal låne penger uten kontrakt. \min bestevennine lånte eksen sin 30 000 kr for å fikse bilen hans. Hun tenke det var en selvfølge å hjelpe han, og at dette var hennes livsager, en fyr hun ville dele livet sitt med. Det ble slutt og hun har ikke fått de pengene tilbake, hun har mast på ham i 2 år... Han er en fyr som gikk på Nav og hadde inkasso regninger.. Uff ,nei sånne folk går ikke an å stole på.

Ta dette som en Lærepenge TS, og vær glad det ikke var mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

bolefitta kom sf una med det. de elsker bolefitter.

Anonymkode: 2f9b3...bfb

Anonymkode: 84e54...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte også bort 1000 kr til ei venninne. Hun kom alltid med så mye dumme unnskyldninger som at hun ikke har fått stipend, at banken var stengt da hun kom dit, at hun har overført allerede, osv. Til slutt ringte jeg og sa at pappa er jævlig forbanna nå. og at hvis hun ikke betaler tilbake snart, kommer han til å gå til politiet og anmelde henne for svindel. Da fikk jeg tilbake pengene mine dagen etter! 

Ei annen venninne "lånte"/stjal 500 kroner av meg. Hun nyttet det ikke å si noe som helst til. Så etter 1 år, kuttet jeg kontakten og blokkerte henne overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forferdelig at folk ikke gidder å betale tilbake det de skylder. Alle kan skrape sammen 1000 kr på 9 måneder. Det er dårlig gjort og skjer alt for ofte. Ikke lån penger hvis du ikke kan/vil betale tilbake! 

Skjedde med meg også. Det var "bare" 600, men det er en prinsippsak. Hun kom med unnskyldninger hele tiden. Sa at pengene fikk jeg neste lønning, men det gjorde jeg ikke. Tålmodigheten min begynte å renne ut. Sendte like godt storebror  (som er stor og ser skummel ut) på døren for å kreve inn pengene. Vel, da ble det fart på sakene gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.12.2015 at 14.30, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner bare lånte 10.000 av en og kom glatt unna meddet. Knallharde hoes er hva dette landet elsker. Ensporede treige dedikerte socialdarwinister a k a kommunister shelekommunister.

Anonymkode: 2f9b3...bfb

 

Den 20.12.2015 at 18.03, AnonymBruker skrev:

bolefitta kom sf una med det. de elsker bolefitter.

Anonymkode: 2f9b3...bfb

 :blink:      Hva har du ruset deg på?

Anonymkode: f7f02...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)
13 minutter siden, Rose11 skrev:

Det er forferdelig at folk ikke gidder å betale tilbake det de skylder. Alle kan skrape sammen 1000 kr på 9 måneder. Det er dårlig gjort og skjer alt for ofte. Ikke lån penger hvis du ikke kan/vil betale tilbake! 

Skjedde med meg også. Det var "bare" 600, men det er en prinsippsak. Hun kom med unnskyldninger hele tiden. Sa at pengene fikk jeg neste lønning, men det gjorde jeg ikke. Tålmodigheten min begynte å renne ut. Sendte like godt storebror  (som er stor og ser skummel ut) på døren for å kreve inn pengene. Vel, da ble det fart på sakene gitt ;)

Jeg låner bevisst aldri penger av noen. Det meste jeg har lånt er 200, hvor jeg hadde glemt lommeboken hjemme og skulle på kafé med ei venninne. Fikk kontonummer og overførte minuttet jeg kom hjem. Jeg har ikke samvittighet til å sitte med 'gjeld' uten å betale tilbake og har virkelig ikke forståelse på hvordan noen har samvittighet til å sno seg unna så langt det lar seg gjøre. 

Betydelige summer tar selvsagt lengre tid å tilbakebetale,  men det burde være de som låner som skal være kjappe på å komme opp med en betalingsplan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke har en tusenlapp liggende til en krisesituasjon har en såpass anstrengt økonomi at de ikke har rom for å betale tilbake den samme tusenlappen uansett. 

Om banken, som er en proffesjonell utlåner sier nei til å låne de pengene, hvorfor skal du som privatperson da ta risikoen? 

Det beste man kan gjøre for sånne venner er faktisk å ikke låne de penger, så de får kjenne på hvor ille det er å ikke ha en reserve. Om man låner ut, og de kan løse situasjoner ved å låne fra deg, så trenger de aldri lære! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...