Gå til innhold

Venner som ikke gir tilbake lånte penger

Lundii

Anbefalte innlegg

Jeg har dette problemet gående nå. Jeg lånte ei venninne 1000kr i mars i fjor, og har enda ikke fått de tilbake. Jeg har spørt pent flere ganger, og hu sier jeg skal få dem tilbake. Men skjer det noe? Nei. 

Jeg spørte henne for tre dager sida "når skal jeg egentlig få dem tilbake" hu velger å ikke svare. Dagen etter skreiv jeg "....????" fremdeles ikke svar. Nå er min tålmodighet slutt. Igår sendte en veldig krass melding til henne og ga henne en frist til 10. januar. Jeg skreiv at hvis hu ikke betaler tilbake penga mine før den tid, så kommer jeg til å bli skummel.

Jeg har ikke akkurat tenkt til å møte opp på døra hennes heller, men nå føler jeg at jeg måtte sette litt hardt mot hardt også. 1000kr er ikke all verden, jeg veit det er mange som har brent seg på akkurat dette som har lånt andre VELDIG mye mer penger, men det er en prinsippsak! Hvis du låner penger av noen, så gir du det tilbake! Det er veldig kjedelig og omtrent måtte oppføre seg som en torpedo for å få tilbake penger, men hva i all verden skal man gjøre da?

Jeg føler jeg har blitt utnytta fordi hu veit at jeg er flink med penger og sparer mye. Vi er egentlig veldig forskjellige, men vi har hatt det mye gøy for det. Jeg ser helt ærlig på dette som et svik. Sikkert mange som tenker jeg overdriver, men jo, det er sånn jeg føler det..

Dette er siste gangen jeg låner noen penger. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på pengene som tapt og dropp henne som venn. Hun bryr seg tydeligvis veldig lite om deg, så hun er ikke noe å bruke tid på. 

Anonymkode: 73b46...18a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du alle pengene tilbake samtidig eller kan du gå med på delbetaling av noe slag? Fks 250 over fire måneder?

Anonymkode: 5ca56...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte vekk 2000 til ei venninne. Kontakten dabbet av og etter 3 år, så innså jeg at det ikke var noe poeng... 

Samme var det med ei annen. Katten var syk og skulle opereres for 2500, noe familien ikke hadde før måneden etter. Hun lånte det av meg. Jeg fikk 500 tilbake og 'takk for at jeg fikk låne 500 av deg'... ?? Jeg sa hun lånte 2500, men det nektet hun på. 

Få det ned skriftlig uansett hvor god venninne dette er. Hun var lin nærmeste i 4 år... 

Anonymkode: 39df2...86e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner bare lånte 10.000 av en og kom glatt unna meddet. Knallharde hoes er hva dette landet elsker. Ensporede treige dedikerte socialdarwinister a k a kommunister shelekommunister.

Anonymkode: 2f9b3...bfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du alle pengene tilbake samtidig eller kan du gå med på delbetaling av noe slag? Fks 250 over fire måneder?

Anonymkode: 5ca56...992

Jeg kunne fint gått med på delbetaling, men hu har ikke foreslått det engang.. Bare tull!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg kjenner bare lånte 10.000 av en og kom glatt unna meddet. Knallharde hoes er hva dette landet elsker. Ensporede treige dedikerte socialdarwinister a k a kommunister shelekommunister.

Anonymkode: 2f9b3...bfb

Fy faen hva er'e med folk sier jeg bare.. Eier ingen skam!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte vekk 2000 til ei venninne. Kontakten dabbet av og etter 3 år, så innså jeg at det ikke var noe poeng... 

Samme var det med ei annen. Katten var syk og skulle opereres for 2500, noe familien ikke hadde før måneden etter. Hun lånte det av meg. Jeg fikk 500 tilbake og 'takk for at jeg fikk låne 500 av deg'... ?? Jeg sa hun lånte 2500, men det nektet hun på. 

Få det ned skriftlig uansett hvor god venninne dette er. Hun var lin nærmeste i 4 år... 

Skremmende hvordan folk er man omgås med! Nei, detta sier mye om en som person mener nå jeg, og det er ikke positivt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på pengene som tapt og dropp henne som venn. Hun bryr seg tydeligvis veldig lite om deg, så hun er ikke noe å bruke tid på. 

Anonymkode: 73b46...18a

Hvis jeg får dem tilbake så er ikke hu no venn lenger da heller. Da kommer jeg til å si "ja det var faen meg på tide, ikke kontakt meg igjen" eller noe i den duren..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er siste gangen jeg låner noen penger. 

Lurt!

Man skal ikke låne bort mer penger enn man har råd til å tape, er det noen som sier. Man har ofte ingen garanti for å få igjen pengene, med mindre det er skrevet en kontrakt

Anonymkode: 5dd3c...e47

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende hvordan folk er man omgås med! Nei, detta sier mye om en som person mener nå jeg, og det er ikke positivt!

Enig! Om det skulle være at de ikke har råd til å betale tilbake,  så kan de si fra. Helt ærlig,  hadde de selv sagt at de ikke hadde mulighet til å betale tilbake, hadde jeg nok likevel -gitt- de pengene de trengte. Men å begynne og ignorere meg fordi de skylder penger, for så å ikke snakke med meg igjen synes jeg er dårlig. 

Jeg ringte opp en av dem og sa "Husker du pengene du lånte av meg for 3 år siden? Jeg vet ikke om dette er noe du har tenkt på siden, men jeg ønsker ikke pengene tilbake". Plutselig ble hun kjempeglad i telefonen og vi snakket litt om alt og ingenting før vi la på. Har likevel ikke hørt noe fra vedkommende siden.... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt!

Man skal ikke låne bort mer penger enn man har råd til å tape, er det noen som sier. Man har ofte ingen garanti for å få igjen pengene, med mindre det er skrevet en kontrakt

Ja det er sant. Jeg har fint råd til å tape de 1000 kronene, men det er veldig kjedelig for det.. Jeg jobber jo ikke for moro skyld heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er sant. Jeg har fint råd til å tape de 1000 kronene, men det er veldig kjedelig for det.. Jeg jobber jo ikke for moro skyld heller.

Enig i at det er kjedelig.

Det er trist at andre utnytter vår godhet. Det er best å si nei til å låne bort både penger og ting. (Jeg har også dårlige erfaringer dessverre, med folk som ikke har betalt tilbake penger som de har lånt av meg)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen rundt henne du kan kontakte? Samboer, foreldre etc siden hun ikke svarer deg.

Jeg fant nr til morra hennes, hehe. Men jeg får se hva som skjer 10. januar. Å skrape sammen 1000kr innen den tid er noe alle hadde klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nr til morra hennes, hehe. Men jeg får se hva som skjer 10. januar. Å skrape sammen 1000kr innen den tid er noe alle hadde klart.

Ja, hold den fristen :) hører du ingenting fra henne, hadde jeg kontaktet noen andre som står henne nær. 

Var det jeg gjorde en gang og penga kom inn på et blunk gitt. (må sies at hun som skyldte meg penger ikke hadde styr på egen økonomi da, mora hennes styrte den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte du å mase om å få tilbake pengene dine nesten samtidig som du lånte dem ut? Eller har du gitt henne tid før du minnet henne om lånet?

Jeg ser at du skriver at du lånte henne pengene i mars i fjor. Altså for nesten 2 år siden. Har du unngått å mase på henne i mellomtiden, eller har du mast med (u)jevne mellomrom? Selv om hun ikke er like flink med pengene som deg, så bør vel folk få litt tid på seg før de tilbakebetaler lånet?

Men ellers så er jeg enig i at man bør unngå å låne penger til sine venner/nærmeste, og aller helst skrive kontrakt slik at det ikke oppstår misforståelser underveis. Har selv erfaring med kontrakt, og det er en trygghet for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte du å mase om å få tilbake pengene dine nesten samtidig som du lånte dem ut? Eller har du gitt henne tid før du minnet henne om lånet?

Jeg ser at du skriver at du lånte henne pengene i mars i fjor. Altså for nesten 2 år siden. Har du unngått å mase på henne i mellomtiden, eller har du mast med (u)jevne mellomrom? Selv om hun ikke er like flink med pengene som deg, så bør vel folk få litt tid på seg før de tilbakebetaler lånet?

Men ellers så er jeg enig i at man bør unngå å låne penger til sine venner/nærmeste, og aller helst skrive kontrakt slik at det ikke oppstår misforståelser underveis. Har selv erfaring med kontrakt, og det er en trygghet for begge parter.

Nei sorry, skreiv feil. Er visst i 2016 alt jeg :P Det var mars i år. Jeg har mast med jevne mellomrom. Hu har da fått tid på seg?! Nesten et helt år på å skrape sammen en tusing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sorry, skreiv feil. Er visst i 2016 alt jeg :P Det var mars i år. Jeg har mast med jevne mellomrom. Hu har da fått tid på seg?! Nesten et helt år på å skrape sammen en tusing!

Ok, mars i år :)  Da er jeg med. 

Det er DINE penger, og du har all rett til å få dem tilbake, men . . . . . .  problemet med å låne ut penger til folk, litt avhengig av hvor stort beløpet er da, er at du ikke kan sette i gang og mase om å få dem tilbake når du selv vil. Din venninne, med mindre økonomisk sans enn deg, trenger etter all sannsynlighet lenger tid på å betale deg tilbake denne "usle" tusenlappen enn det du kanskje ville ha gjort.

"Nesten et helt år på å skrape sammen en tusing!" skriver du, men vet du hva? Jeg har selv slitt med dårlig økonomi, og den jeg lånte penger av en gang for lenge siden, begynte å mase om å få dem tilbake allerede dagen etter at hun hadde gitt meg disse pengene.

Jeg hadde på det tidspunktet virkelig dårlig råd. Virkelig, virkelig dårlig råd, og flesteparten av pengene mine gikk til mat og nødvendige artikler. Masingen hennes førte til at jeg bestemte meg for at det var bedre å sulte enn å måtte utsettes for det jeg vil kalle for "mafia"-metodene hennes. Hun lånte meg selv pengene frivillig, og jeg gikk med på å låne dem, og hun sa, jeg siterer: "Du kan betale tilbake når du selv vil".

Men plutselig så var det ikke greit lenger.

Kanskje hun hadde gjort seg noen slemme tanker om at jeg var en dårlig betaler, eller kom til å lure meg unna tilbakebetalingen. Kanskje hun så ned på meg, kanskje hun hadde venner/familie som tytet ørene hennes fulle av skremmende tanker om hva slags person jeg egentlig var, men hun taklet ikke å låne ut pengene, og ventet i maks ett døgn før hun satte i gang med mas, skjulte trusler og lignende.

Jeg hadde lånt mye mindre penger enn det du har lånt ut til denne venninnen, men for meg så var det mye penger, og jeg visste ikke hvordan jeg skulle klare å betale tilbake uten at andre områder av livet mitt ble skadelidende. Men jeg betalte tilbake, hun ble fornøyd, og jeg slapp truslene hennes.

Men vennskapet var for min del over.

At man ikke skal låne ut penger, vil alle her inne være enige i. Men hvis man først skal gjøre det, så bør man enten skrive kontrakt, eller bli enig med seg selv om hvor lenge man er villig til å vente med "truslene" sine før man tilslutt ikke klarer å vente med å få dem tilbake. Og du bør tenke nøye over på om du vil gi denne såkalte venninnen din litt lenger innbetalingstid enn frem til 10. januar.

Selv om 10. januar helt sikkert er lang nok tid på å få spart opp en tusenlapp.

Jeg påstår ikke at din venninne er fattig, og ikke kan klare å betale tilbake. Jeg har bare lest det du selv har skrevet, men du er nødt til å trekke deg litt vekk, og HVIS du klarer det, så synes jeg altså at du skal ta en skikkelig prat med henne, fortelle henne hvordan du ser på ting fra ditt ståsted, få henne til å forklare deg sitt betalingsproblem, og slutte å tenke hevntanker.

I det minste så bør du vente med å hevne deg til du er sikker på at venninnen din virkelig lar være å tilbakebetale tusenlappen med vilje, og ikke fordi hun sliter økonomisk uten at du har oversikten over hennes pengebruk.

Det ER vanskelig å låne penger fra folk, og tro meg når jeg sier at selv om man er mottakeren, så tar man ikke automatisk lett på andres økonomi. Men det hadde nå vært utrolig fantastisk hvis folk ikke forventet pengene sine i retur i samme sekund som man ga dem fra seg. Vil du ha pengene dine tilbake, så snakk med venninnen din. Ordentlig.

Og slutt å mase. Selv om det sikkert er lettere sagt enn gjort. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å låne bort penger, det skaper bare uvennskap. Men forslaget om avbetaling støttes her fra. Betaler hun ikke som du har gitt beskjed om innen 10. Januar så send henne beskjed om å betale 200 kroner måneden i 6 måneder, de 5 første mnd er avbetaling og den 6 . Mnd renter for forsinket betaling. 

Å true noen med å bli skummel eller andre ting, kan gi deg trøbbel, hun kan anmelde deg for trusler og det vil du vel ikke? Har du snakket med foreldrene dine om dette, og hva sier de? (Du høres ikke ut som en eldre person...?)

Anonymkode: e2615...c77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...