Gå til innhold

Du stemor, du stemor...

Fremhevede innlegg

Gjest morhjertegod
Skrevet

Mine barn har verdens flotteste stemor, selv om hun har to egne barn, så har hun ikke sidestilt mine. Hun passer på dem, gir dem kjærlighet og omsorg. Mine barn er velsignet med to flott bonusforeldre de setter stor pris på, steforeldre er som folk flest, de kommer i mange varianter. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker ikke å bidra til å dra ned stemødre på generelt grunnlag. Likvel må jeg si at et er mye riktig i HI for mange kvinner, menn og barn.

Min sønn er et offer for sin stemor. Hun uttaler klart å tydelig at han ikke er velkommen og hun viser sin avsky. Familien der har derfor delt seg i 2. Far med barn på eksens side ene uken og med yngre barn uken etter.

Barnet slipper mobbing, men er likevel klar over ekskludering. Han får feks ikke ha kontakt med sin nye bror.

HI har noe for seg om vi vil eller ei for altfor, altfor mange.

Anonymkode: b6bee...ac0

• Liker 1
Skrevet

Hva mange mødre ikke forstår er at de er utrolig viktige for om barna får et godt forhold til stebarna sine eller ikke. 
Det er nok av eksempler på at mors bitterhet og sjalusi ødelegger for forholdet til stemor,
I de tilfellene der mor ønsker stemor velkommen og samarbeider godt med både far og stemor er det svært sjelden det blir store problemer. 
I andre enden blir det nesten alltid problemer.
Jeg fatter ikke hvordan stemorhaterne først gjør alt i sin makt for å sverte stemor og når ungene som selvfølgelig merker dette og er lojal mot mor får et dårlig forhold til henne, da legger mor all skyld på den "fæle" stemoren,
Alle bør gå i seg selv her når noe går galt og ikke bare kaste ut beskyldninger. Vær voksne for barnas skyld og fremfor alt inkluderende.
Alle skal trives og ha det bra i en nye familie, både store og små.   

Anonymkode: f1a3a...6df

• Liker 4
Skrevet

Hva mange mødre ikke forstår er at de er utrolig viktige for om barna får et godt forhold til stebarna sine eller ikke. 
Det er nok av eksempler på at mors bitterhet og sjalusi ødelegger for forholdet til stemor,
I de tilfellene der mor ønsker stemor velkommen og samarbeider godt med både far og stemor er det svært sjelden det blir store problemer. 
I andre enden blir det nesten alltid problemer.
Jeg fatter ikke hvordan stemorhaterne først gjør alt i sin makt for å sverte stemor og når ungene som selvfølgelig merker dette og er lojal mot mor får et dårlig forhold til henne, da legger mor all skyld på den "fæle" stemoren,
Alle bør gå i seg selv her når noe går galt og ikke bare kaste ut beskyldninger. Vær voksne for barnas skyld og fremfor alt inkluderende.
Alle skal trives og ha det bra i en nye familie, både store og små.   

Mente selvfølgelig at mødre er utrolig viktige for om barna får et godt forhold til sine stemødre eller ikke.

Skrevet

Mente selvfølgelig at mødre er utrolig viktige for om barna får et godt forhold til sine stemødre eller ikke.

Det kommer helt an på.

Jeg var hatet lenge før hun traff meg....'

Det er ingenting jeg kan gjøre. Hun er sjalu på barnet og sjalu på meg...

Skrevet

Jeg ønsker ikke å bidra til å dra ned stemødre på generelt grunnlag. Likvel må jeg si at et er mye riktig i HI for mange kvinner, menn og barn.

Min sønn er et offer for sin stemor. Hun uttaler klart å tydelig at han ikke er velkommen og hun viser sin avsky. Familien der har derfor delt seg i 2. Far med barn på eksens side ene uken og med yngre barn uken etter.

Barnet slipper mobbing, men er likevel klar over ekskludering. Han får feks ikke ha kontakt med sin nye bror.

Smertefullt å lese :( 

Anonymkode: e1980...438

• Liker 2
Skrevet

Mange sier at menn har en tendens til å la (ny)dama styre på hjemmefronten. Hallo i luka: Når man blir samboere og skaper et felles hjem, så er det ikke sikkert at hans prioriteringer er å oppføre seg par-relatert til sin eks, selvom man har barn sammen. Jeg har et inntrykk av at kvinner er mer glad i å kontrollere andre og omgivelsene, og har vansker med å slippe par-relasjonen til eksmann osv. Han har jo fått en ny familie og hans hjem er ikke ditt område. Du bestemmer i ditt eget hjem. Når du har barn(a) hos deg så bestemmer du, når han har barn(a) hos seg så bestemmer han på sin hjemmefront. 

Anonymkode: 13678...1e7

• Liker 5
Skrevet

Du vet ikke hva du begir deg inn på når du blir sammen med en mann med barn fra før, og når du først skjønner det, tar du ikke konsekvensen av det valget du har tatt.

Det ligger i din natur å passe på dine egne barn, og å bli sammen med en mann med barn fra før innebærer at du må være ekstremt bevisst på dette. Ellers kommer du til å gjøre den samme feilen som fryktelig mange av stemødrene her på KG gjør i alle fall:

De liker best sin egen lille kjærnefamilie, altså mor, far (men ikke barna far har fra før) og deres felles barn. Det kan godt hende de liker stebarna, men de er ikke med i kjernen. De rettferdiggjør og argumenterer for ferier og gaver og selskaper, det ene etter det andre.

Det de ikke skjønner selv; de drar far med på dette. Som de fleste menn er far veldig interessert i fred i heimen, og med det lille skrittet etter det andre gir han etter for fredens skyld. Først må det nesten være greit at mor kjøper litt ekstra klær ut over det nødvendige til deres felles barn, for hans barn får jo klær både her og hos mor. Så må det være greit med den ekstra gaven, for hans barn får jo dobbelt med gaver. Så må det være greit med den ferieturen bare for oss, for det er jo ikke slik at hans barn ikke får noen ferie i år, de skal jo på ferie med mor. Stemor kan til og med vingle så langt utenfor den smale sit, at hun innrømmer at hun nyter tiden med kjærnefamilien og trenger den tiden og den ferien - med bare kjernefamilien. Til slutt har stemor tatt en mengde valg for disse stebarna, som hun ALDRI ville tatt for sine egne barn. Siden det ligger i hennes natur å passe på sine egne.

Hvis det da inntreffer et samlivsbrudd her, og sannsynligheten for det er ganske høy - da står mor (tidligere stemor) der alene. Og ikke nok med det; hun har lært opp far hvordan han skal behandle sine særkullsbarn (deres fellesbarn) og at det er greit at den nye stemoren kommer inn og tar en hel del tvilsome valg ang hans særkullsbarn og den samme leksa begynner på nytt - men kjære stemor; nå er det dine barn som kommer til å bli blir ekskludert, bare litt først, deretter mer og mer.

Gratulerer.

Anonymkode: 3f1b1...256

takk :) 

Anonymkode: 29d90...bf2

Skrevet (endret)
Den 18.12.2015 at 16.43, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er far sammen med en heks som oppfører seg slik? Jeg kunne aldri bodd med et menneske som viste avsky for barnet mitt, nektet han å leke med sin nye bror. Jeg blir uvel av innlegget ditt! Dette er grusomt. Får skikkelig vondt av sønnen din.

Endret av Sofia123
  • Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Sofia123 skrev:

Hvorfor er far sammen med en heks som oppfører seg slik? Jeg kunne aldri bodd med et menneske som viste avsky for barnet mitt, nektet han å leke med sin nye bror. Jeg blir uvel av innlegget ditt! Dette er grusomt. Får skikkelig vondt av sønnen din.

Ja, jeg vet...

Jeg har ikke ett eneste ord til forsvar av ham..

Denne kvinnen ble gravid etter 3 måneder, så det forverrer det hele. 

Jeg kan aldri forstå eller respektere det valget.

Skrevet (endret)
Den 18.12.2015 at 11.08, AnonymBruker skrev:

Du er svært heldig som har en slik relasjon til den andre delen av barnets familie. Håper at meg, mannen, mor og hennes mann kan klare å kommunisere en dag i fremtiden. Barnets far og mor tåler ikke hverandre, fire år senere og det kan fort bli en tornado om de er uenige om samvær (om det så bare er snakk om tidspunkt for henting den dagen). 

Til ts vil jeg da kommentere at en stemor ønsker det beste for barnet, hvor det starter med å snakke om samarbeid og hvordan det kan bli bedre.  Be far om å puste og si 'det er greit' i en uenighet. Prøve å få til viss kommunikasjon mellom alle under forestillinger etc, hvor barnet ikke opplever konflikt. 

Å være stemor er for meg, og sikkert andre, er svært vanskelig fordi det ikke er samarbeid mellom hjemmene. Det er null kommunikasjon utover en -av og til- sms om samværsavtalen ikke er spesifikk nok, eller ved eventuelle endringer. 

Jeg vil faktisk heller rette pekefingeren mot noen foreldre, over at de ikke klarer å se hvordan det tærer på barnet at foreldrene ikke klarer å snakke sammen,  ikke si hei en gang... At foreldrene snakker stygt om eksen, eller himler med øynene når barnet forteller noe koselig om den andre. 

Selvsagt finnes noe de stemødre som ikke burde vært i et slikt forhold, men igjen så er det opp til mannen som far å oppdage hva hun holder på med! Om far er enig og 'kaster bort' eget barn, så var det hans valg, der han burde valgt annerledes. 

Den 18.12.2015 at 12.34, AnonymBruker skrev:

Stemødre kan være noe herk. Min var/er akkurat som HI. Fikk aldri være med på ferier, kunne aldri sitte ved samme middagsbord, stua var forbeholdt de og nåde meg om jeg fikk vennebesøk. Kunne ikke dusje hvis ho var hjemme i tilfelle ho trengte badet og kunne ikke ha på lyset på rommet (eller noe annet) før 20, da strøm kostet penger. Varte fra jeg var 5 til 16.

Fattern var arbeidsnarkoman og naiv. Så ikke hva som skjedde. Ser fortsatt ikke for å si det sånn. Nå ble jeg ganske gammel før jeg fikk søsken på den siden, så var ikke sånn at de ble prioritert først. Det var mer som at jeg var et unødvendig onde.

Ikke at stefaren min var mye bedre med tanke på "fysisk humor " og ydmykelse. Men han er sånn mot egne barn og. Altså ikke noe personlig. 

Sååå. Steforeldre kan være noe jævla herk. Spesielt når de driver deg til selvmordsforsøk i det man blir tenåring.  

Anonymkode: 8b363...965

Jeg kjenner minst ett eksempel hvor stemor ikke behandlet stebarnet pent. Det endte med at pappaen tok livet sitt, - og barnet som nå er godt oppi tenårene, har kanskje vært nær å gjøre det samme. Har hatt psykiske problemer i årevis, det er åpenbart stemor sin skyld, og det var vel også stemor som indirekte tok livet av pappaen.

Jeg har selv vært et stebarn, med pappa på en annen kant av landet. De årene det varte ble jeg ofte tilsidesatt når det gjaldt f.eks. juleferie og Syden-ferie, også selv om de hadde egen leilighet i Spania. Jeg hadde et greit forhold til min stemor, selv om jeg ikke kjente henne så godt. Stebrødrene mine var det "verre" med. Mens de fikk penger til alt og ingen ting både av min stemor og av pappa, så måtte jeg krangle/mase meg til å låne penger av pappa, eller om jeg kunne være så snill å få penger til f.eks. så lite som et kontantkort på mobilen....da mamma hadde bedt meg spare fordi jeg hadde brukt så mye penger på en klubb-tur. Dessuten var jeg bare hos pappa ca seks uker tilsammen i året.

Endret av Millimani
Skrevet
Den Thursday, December 17, 2015 at 22.26, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva du begir deg inn på når du blir sammen med en mann med barn fra før, og når du først skjønner det, tar du ikke konsekvensen av det valget du har tatt.

Det ligger i din natur å passe på dine egne barn, og å bli sammen med en mann med barn fra før innebærer at du må være ekstremt bevisst på dette. Ellers kommer du til å gjøre den samme feilen som fryktelig mange av stemødrene her på KG gjør i alle fall:

De liker best sin egen lille kjærnefamilie, altså mor, far (men ikke barna far har fra før) og deres felles barn. Det kan godt hende de liker stebarna, men de er ikke med i kjernen. De rettferdiggjør og argumenterer for ferier og gaver og selskaper, det ene etter det andre.

Det de ikke skjønner selv; de drar far med på dette. Som de fleste menn er far veldig interessert i fred i heimen, og med det lille skrittet etter det andre gir han etter for fredens skyld. Først må det nesten være greit at mor kjøper litt ekstra klær ut over det nødvendige til deres felles barn, for hans barn får jo klær både her og hos mor. Så må det være greit med den ekstra gaven, for hans barn får jo dobbelt med gaver. Så må det være greit med den ferieturen bare for oss, for det er jo ikke slik at hans barn ikke får noen ferie i år, de skal jo på ferie med mor. Stemor kan til og med vingle så langt utenfor den smale sit, at hun innrømmer at hun nyter tiden med kjærnefamilien og trenger den tiden og den ferien - med bare kjernefamilien. Til slutt har stemor tatt en mengde valg for disse stebarna, som hun ALDRI ville tatt for sine egne barn. Siden det ligger i hennes natur å passe på sine egne.

Hvis det da inntreffer et samlivsbrudd her, og sannsynligheten for det er ganske høy - da står mor (tidligere stemor) der alene. Og ikke nok med det; hun har lært opp far hvordan han skal behandle sine særkullsbarn (deres fellesbarn) og at det er greit at den nye stemoren kommer inn og tar en hel del tvilsome valg ang hans særkullsbarn og den samme leksa begynner på nytt - men kjære stemor; nå er det dine barn som kommer til å bli blir ekskludert, bare litt først, deretter mer og mer.

Gratulerer.

Anonymkode: 3f1b1...256

Ja, ofte sånn. Her var stemor 0 intr.Hun ville ikke ha de på besøk. Hun hadde nok med den lille kjernefamilien. Ikke en gang ble de invitert. Ikke ga hun de noe eks til jul. Forholdet måtte ta slutt. I dag sitter hun og sutrer over at barnets halvsøsken ikke har kontakt med hennes barn. Som man reder,ligger nan

Anonymkode: 1b2c9...53b

Skrevet
Den 21. desember 2015 at 9.21, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet...

Jeg har ikke ett eneste ord til forsvar av ham..

Denne kvinnen ble gravid etter 3 måneder, så det forverrer det hele. 

Jeg kan aldri forstå eller respektere det valget.

Hun må jo ha en eller annen personlighetsforstyrrelse, dette er jo ikke normal oppførsel i det hele tatt. Og far er åpenbart en tøffel av dimensjoner..

Skrevet
Den Monday, December 21, 2015 at 9.54, Millimani skrev:

Jeg kjenner minst ett eksempel hvor stemor ikke behandlet stebarnet pent. Det endte med at pappaen tok livet sitt, - og barnet som nå er godt oppi tenårene, har kanskje vært nær å gjøre det samme. Har hatt psykiske problemer i årevis, det er åpenbart stemor sin skyld, og det var vel også stemor som indirekte tok livet av pappaen.

Jeg har selv vært et stebarn, med pappa på en annen kant av landet. De årene det varte ble jeg ofte tilsidesatt når det gjaldt f.eks. juleferie og Syden-ferie, også selv om de hadde egen leilighet i Spania. Jeg hadde et greit forhold til min stemor, selv om jeg ikke kjente henne så godt. Stebrødrene mine var det "verre" med. Mens de fikk penger til alt og ingen ting både av min stemor og av pappa, så måtte jeg krangle/mase meg til å låne penger av pappa, eller om jeg kunne være så snill å få penger til f.eks. så lite som et kontantkort på mobilen....da mamma hadde bedt meg spare fordi jeg hadde brukt så mye penger på en klubb-tur. Dessuten var jeg bare hos pappa ca seks uker tilsammen i året.

Psykiske problemer kan trigges, men ikke skapes. At mannen tok sitt liv handler om at hun kan ha påvirket noe som allerede lå der. 

At ditt barn har hatt tanker om å gjøre det samme handler mer om psyken til barnet og påvirkning. Stemor kan ikke ha skyld i dette. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiske problemer kan trigges, men ikke skapes. At mannen tok sitt liv handler om at hun kan ha påvirket noe som allerede lå der. 

At ditt barn har hatt tanker om å gjøre det samme handler mer om psyken til barnet og påvirkning. Stemor kan ikke ha skyld i dette. 

"At mannen tok sitt liv handler om at hun kan ha påvirket noe som allerede lå der"... Ja det er vel på sett og vis riktig, men "alle" hater den dama, og flere mener at hun er den indirekte årsaken til at mannen gjorde som han gjorde. Nå er ikke jeg mammaen til dette barnet jeg beskriver i første avsnittet i mitt forrige innlegg. Men jeg kjenner saken, og vet hva det handler om. Stemor påvirket. 

Skrevet

Jeg må bare komme med en kommentar til dette med selvmord. Jeg syns det blir helt feil å legge skylden for at mannen tok selvmord over på andre. Har selv et nært familiemedlem som tok sitt eget liv. Det har vært mye synsing på at det var samboeren sin feil, for det var ingen som likte henne. Mitt familiemedlem hadde nok tatt livet sitt en dag uansett, uavhengig av andre som var i livet hans. 

Anonymkode: ce702...08f

• Liker 2
Skrevet

Jeg er en fersk "stemor" og jeg elsker det!

Vi bor ikke sammen, men hans sønn er hos sin far når jeg har mine barn hos sin far så vi er naturlig nok sammen da.

Til jul så fikk han julestrømpe, han fikk kalender, akkurat som mine egne barn. 

Jeg har tre selv men å bli sammen med en med barn betyr at vi har 5 barn tilsammen og det er jo bare koselig. 

Full fart og stormende jubel, 5 ganger så mye av alt både slit og glede, men hva gjør vel det?

Mitt håp og ønske som stemor er å være en ekstra ressurs og en forlengede arm for både far og mor.

En ekstra person til å yte omsorg og som kan bidra med mine styrker og svakheter inn i oppveksten.

Ferie, ja da ska man ut alle mann.. ikke bare mine, ikke bare hans. 

Høytid, samme sak.

Jeg ønsker at alle barna skal behandles likt.

Og vi skal aldri ha felles barn så vi får fokusere på de 5 vi har til sammen.

Jeg tror ikke majoriteten er som du beskriver.

Stemor til mine barn er kanskje litt i den gata, de har nå vært sammen i 9 mnd og jeg har enda ikke hilst på henne,  og de er mest ute på ting med hennes barn... men jeg tenker det er deres valg og ikke mitt. Orker ikke bry meg med det. Det betyr så lite.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen forskjell fordi jeg er mann og ikke har barn selv, men hunder. Jeg synes det er koselig med stebarn.Synes det er artig å høre de fortelle fra hverdagen sin. Artig når de blir med i stallen osv, men jeg måtte bli kjent med de først. Liten avsporing, men tror de flest mennesker blir glade i barn/ungdommer de omgåes ofte.

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

For at barn skal slippe et slikt liv med onde stemødre og stefedre så burde det blitt påtvunget samlivskurs for alle med barn. Ig forbud mot skilsmisse til yngste er 18 år. Kun vold, rusmidler og utroskap er lovlig skilsmisse grunn. Velger par å få barn så må dem for helvete kjempe sammen slik at barna får et godt liv. Tenk hvor traumatiserende en skilsmisse er!! Egoismen MÅ ned!! KJEMP for barna deres!!!

Anonymkode: 83504...fe7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...