Gå til innhold

På innsiden av Assads Syria

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

For de av dere som har litt tid til overs og som er interessert i Syria, så kan jeg anbefale denne dokumentaren. Den amerikanske journalisten Martin Smith ( https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Smith_(documentarian) ) som har arbeidet for CBS News, ABS News og nå PBS Frontline besøkte de delene av Syria som er kontrollert av Assad i juli 2015. Dette er en link til dokumentaren: 

http://www.pbs.org/video/2365592857/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen ting. Er det feil å synes at Assad er kjekk? Je syns han har så fine øyne.. og ja eg er klar over hva han står for. 

Anonymkode: 483fc...841

Skrevet

Har alltid likt Bashar Al Assad. Min største bekymring er hvis han blir drept og broren hans tar over. Da vil Syria bli ganske likt Saddams Irak, noe som vil være fryktelig. IS er sannsynligvis historie om ikke altfor lenge. FSA er bare et luftslott, en fantasi. De er ikke-eksisterende.

Skrevet

Like interessant som å se apekattene hoppe rundt i buret sitt i dyreparken. Uskyldige mennesker og barn også dør. Snart må det jo gå opp for dem at hodeplagg og kvinneundertrykkelse og religionen de har er en god del av grunnen til all elendigheten de har fått i landet. De kan gjerne si de er så stolt av landet sitt, men de vil jo bo i Norge.. og hvorfor det? forstå det den som kan!

Anonymkode: 0fcda...f8e

• Liker 2
Skrevet
Den 21.12.2015 at 0.38, AnonymBruker skrev:

Like interessant som å se apekattene hoppe rundt i buret sitt i dyreparken. Uskyldige mennesker og barn også dør. Snart må det jo gå opp for dem at hodeplagg og kvinneundertrykkelse og religionen de har er en god del av grunnen til all elendigheten de har fått i landet. De kan gjerne si de er så stolt av landet sitt, men de vil jo bo i Norge.. og hvorfor det? forstå det den som kan!

Anonymkode: 0fcda...f8e

Det er vel lett å forstå. Det er for mye skyting og bomber i Syria nå. Syria kan bli kjempefint om det blir fred og orden der. Kanskje det kan bli ett herlig turistmål med tiden?

Skrevet

Hvorfor angriper USA (og flere vestlige land) egentlig IS? For å forsvare humanistiske prinsipper? Det er all grunn til å tvile på dette, når vi faktisk veit at tre av de nasjonene som befinner seg i samme allianse som oss fremdeles benytter seg av halshugger, og blant annet kutter av hånden på lommetyver (henholdsvis Qatar og Emiratene, for ikke å snakke om Saudi-Arabia)

Gjør vi det kanskje for å forsvare religionsfriheten? Ingen våger å kreve dette fra Saudi-Arabia, hvor folk fremdeles (i 2015) blir dømt til døden på grunn av trosfrafall. For å forhindre massakrer, kanskje? Israel har faktisk drept veldig mange sivile på det okkuperte Vestbredden og Gaza-stripen. Israel kan tydeligvis gjøre akkurat som de selv vil, uten at vestlige land løfter ein finger. Men halshuggingen av noen vestlige borgere var alt som skulle til for å bombe IS....

Anonymkode: 27825...57c

Skrevet

Assads Syria var på mange måter ikke så ille. Og da må man ha i bakhodet at dette er Midtøsten, og at alt er relativt. Jeg minnes i alle fall et komparativt moderne land. Damaskus i 2008 minnet meg mye om Beograd eller Sarajevo. Jeg har sett betydelig mindre moderne områder i Frankrike.

Men Assad er og blir en tyrann. Grunnen til at borgerkrigen i Syria er det den er nå er at Assad-regimet ikke var i stand til å motta input. Assads regime forsøkte å knuse demonstrantene slik Kina knuste demonstrantene i 1989. Men det gikk ikke slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...