Gå til innhold

For stram nedentil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har problemer med for stram muskulatur i hele kroppen, skjeden er intet unntak. I dag skulle jeg ta celleprøve, men legen fikk ingen spekeler langt nok inn, og ikke fikk hun åpnet de.

Dette har alltid vært et problem sånn som ved samleie, men det har da gått om vi har brukt maaaasse tid osv, og gyn.undersøkelser har vært et lite h*lvete,- men i dag gikk det bare ikke.

Finnes det noe jeg kan smøre meg inn med, noe som relakserer muskulaturen nedentil før f.eks. gynekologiske undersøkelser?

Jeg slapper godt av i kroppen, puster godt, og dette bekreftet lege i dag at hun så, men allikevel hjelp det ikke.

Jeg er en voksen dame, med 3 barn, alle født med keisersnitt..

Anonymkode: 9488e...c4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet man kan bli henvist til fysioterapi spesielt rettet mot dette (vaginisme). En gynekolog vet nok mer om dette. Om du har smerter i tillegg kan Zylocain salve roe ned smertesignalene, men det hjelper trolig ikke mot stramme muskler. 

Anonymkode: 0137c...c82

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar.

Ja det er svært smertefullt i tillegg til at det er stramt.

Blir henvist til gynekolog om ikke celleprøven var bra nok. (Hun tok den litt i blinde, kan man si.)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Ja det er svært smertefullt i tillegg til at det er stramt.

Blir henvist til gynekolog om ikke celleprøven var bra nok. (Hun tok den litt i blinde, kan man si.)

Har legen din gitt noe råd om medisiner?

Vil evt muskelavslappende medisin hjelpe under slike undersøkelser m.m.?

Anonymkode: 6e5e1...1ad

• Liker 2
Skrevet

Nei, vi har ikke snakket om dette pr. nå, men det står på agenda rimelig snart. Jeg vet lite om muskelavslappende medisiner, desverre.

Skrevet

Nei, vi har ikke snakket om dette pr. nå, men det står på agenda rimelig snart. Jeg vet lite om muskelavslappende medisiner, desverre.

Bra at du skal snakke med legen om det

Anonymkode: 6e5e1...1ad

• Liker 1
Skrevet

Sobril er vel ikke muskelavslappende?

Jeg er ikke særlig anspent, puster godt og slapper av i setet, hender, føtter, kjever osv.

Gjest cheshirecat
Skrevet

Jo. "Egenskaper: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Spesifikk angstdempende virkning, med svak muskelrelakserende effekt".

Skrevet

Det visste jeg ikke. Tusen takk!

Skrevet

Jo. "Egenskaper: Klassifisering: Benzodiazepinderivat. Spesifikk angstdempende virkning, med svak muskelrelakserende effekt".

Sobril og muskelavslappende er i tillegg avhengighetsskapende og ingen varig løsning. Tviler på at det har særlig effekt mot så sterke spenninger. 

Jeg ville snakket med gynekolog om dette. Vulvaklinikken på bl.a Ullevål og en del gynekologef kan mye om slike smerter (vaginisme og vestibulitt). Tror det er en lang tråd om dette her om du søker på dette.

Gjest cheshirecat
Skrevet

Sobril og muskelavslappende er i tillegg avhengighetsskapende og ingen varig løsning. Tviler på at det har særlig effekt mot så sterke spenninger. 

Jeg ville snakket med gynekolog om dette. Vulvaklinikken på bl.a Ullevål og en del gynekologef kan mye om slike smerter (vaginisme og vestibulitt). Tror det er en lang tråd om dette her om du søker på dette.

relax..mange får Sobril før de skal til tannlege f.eks. Er ikke sånn at en Sobril gjør deg til pillenarkoman. Det er et preparat som har til formål å bli brukt i kanskje nøyaktig slike situasjoner. Kan ikke så mye om vaginisme men til tross for at t.s føler at hun slapper av strammes muskulaturen under undersøkelse..det er meget sannsynlig psykologiske underliggende årsaker til slik muskelspenning. Å ta en Sobril en eller to ganger i året før en slik undersøkelse slik at hun slapper av, klarer å gjennomføre undersøkelsen (slipper å komme tilbake gjentatte ganger og grue seg) - ser jeg ikke noe problem med. 

Skrevet

relax..mange får Sobril før de skal til tannlege f.eks. Er ikke sånn at en Sobril gjør deg til pillenarkoman. Det er et preparat som har til formål å bli brukt i kanskje nøyaktig slike situasjoner. Kan ikke så mye om vaginisme men til tross for at t.s føler at hun slapper av strammes muskulaturen under undersøkelse..det er meget sannsynlig psykologiske underliggende årsaker til slik muskelspenning. Å ta en Sobril en eller to ganger i året før en slik undersøkelse slik at hun slapper av, klarer å gjennomføre undersøkelsen (slipper å komme tilbake gjentatte ganger og grue seg) - ser jeg ikke noe problem med. 

Enig i at Sobril før en undersøkelse kan lindre, men hvis TS har problemer ellers også er det lurt å finne årsaken til problemet og behandle den, ikke bare behandle symptomet. 

Gjest cheshirecat
Skrevet

Enig i at Sobril før en undersøkelse kan lindre, men hvis TS har problemer ellers også er det lurt å finne årsaken til problemet og behandle den, ikke bare behandle symptomet. 

du overdriver. Tror du de som har tannlegeskrekk og får Sobril før time trenger å finne den "underliggende årsaken"? Så lenge det ikke plager henne i det daglige, hun har et tilfredsstillende sexliv osv. er det ikke nødvendig å blåse ting ut av proporsjoner. 

Skrevet

du overdriver. Tror du de som har tannlegeskrekk og får Sobril før time trenger å finne den "underliggende årsaken"? Så lenge det ikke plager henne i det daglige, hun har et tilfredsstillende sexliv osv. er det ikke nødvendig å blåse ting ut av proporsjoner. 

Hvis du faktisk leser HI, ser du at det er et problem ellers også. Og jeg tror det kan være viktig å finne årsak til angst eller fysiske plager som hemmer en, ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...