AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #1 Del Skrevet 16. desember 2015 Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. Anonymkode: 16452...a0b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 16. desember 2015 #2 Del Skrevet 16. desember 2015 Jeg synes det er verre med de som ikke gidder å uttale kj-lyden og bestemte endelser, alt slutter med a. Helt sykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cleopatra. Skrevet 16. desember 2015 #3 Del Skrevet 16. desember 2015 For noe fjas 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Del Skrevet 16. desember 2015 Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. Anonymkode: 16452...a0bHvor i all verden har du sett/hørt dette? Jeg har bodd et langt liv i Bergen og har aldri hørt dette. Jenten, kuen, hytten etc. har vi alltid sagt. Anonymkode: 830ed...406 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 16. desember 2015 #5 Del Skrevet 16. desember 2015 (endret) Er nok litt verre med inngrodde nordlenninger... Endret 16. desember 2015 av Chibi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snopeguri Skrevet 16. desember 2015 #6 Del Skrevet 16. desember 2015 Haha, er bergenser selv, og har aldri hørt noen si "koserlig", "dursje" eller "enderlig". Tror nok du må vaske ørene dine Det å skrive/si "en" ending er faktisk like korrekt som å skrive/si "a" ending på norsk. Dette kalles felleskjønn! Det er altså helt valgfritt i vårt skriftspråk om du velger å se bort i fra hunkjønn i bokmål. Med andre ord kan du bøye ord du sitter "en" forran med "en"ending. Dette er verken nytt etter "snikbergensifisering" av språket. Tips: Les deg opp før du klager på noe du helt tydelig ikke har peiling på 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #7 Del Skrevet 16. desember 2015 Anonymkode: 083ba...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 17. desember 2015 #8 Del Skrevet 17. desember 2015 Med andre ord kan du bøye ord du sitter "en" forran med "en"ending.Det stemmer, men ikke alle bergenske spesialiteter er tillatt. F.eks. er ikke "å sitte" transitivt i bokmål. Det heter "å sette ting på plass", ikke "sitte..." 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #9 Del Skrevet 17. desember 2015 Fælt med dialekter gitt. Anonymkode: e1d6e...32f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #10 Del Skrevet 17. desember 2015 Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. Anonymkode: 16452...a0b37 år i Bergen, aldri hørt noen si disse ordene, så her blander du nok med noen andre Det er forøvrig tillatt å bøye ord på flere måter som nevnt over. Det stemmer, men ikke alle bergenske spesialiteter er tillatt. F.eks. er ikke "å sitte" transitivt i bokmål. Det heter "å sette ting på plass", ikke "sitte..."Mange sier "sitter du an på plass?", men de skriver det ikke. Forskjell på hva som sies og hva som skrives for de fleste. Men du skal ikke ha lest mange innlegg på kg før du møter på typen som skriver bokmål, fortsett fra at alle steder det skulle stått hun/henne, så står det ho. Det syns jeg er mye mer irriterende å lese enn de som bommer på sitte/sette eller andre småfeil. Anonymkode: 04678...60c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 17. desember 2015 #11 Del Skrevet 17. desember 2015 Mange sier "sitter du an på plass?", men de skriver det ikke. Forskjell på hva som sies og hva som skrives for de fleste. Men du skal ikke ha lest mange innlegg på kg før du møter på typen som skriver bokmål, fortsett fra at alle steder det skulle stått hun/henne, så står det ho. Det syns jeg er mye mer irriterende å lese enn de som bommer på sitte/sette eller andre småfeil. Innsenderen som beskylder andre for ikke å ha peiling på rettskrivning, begår selv en bommert. Det ble bare for fristende...Hva som er store og små feil, er i høyeste grad en smakssak. For en østlending som meg er "å ligge i ovnen" og denslags feil helt horrible, mens "ho" i objektsform er ganske frekvent i talespråket over store deler av landet (og er også tillatt i nynorsk), så det er man mer vant med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #12 Del Skrevet 17. desember 2015 Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. Anonymkode: 16452...a0bBergenserne uttaler da ikke ordene på den måten. Jeg synes det er verre med disse som hele tiden skal bruke engelske ord og uttrykk på alt mulig og heller ikke kan skrive et korrekt norsk. Det er de som ødelegger språket vårt Anonymkode: a7589...6b0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chouette Skrevet 17. desember 2015 #13 Del Skrevet 17. desember 2015 Jeg synes det er verre med de som ikke gidder å uttale kj-lyden og bestemte endelser, alt slutter med a. Helt sykt.Gud, ja..Erna var skoleeksempel på feil uttale på nyhetene i går da hun skulle introdusere nye landbruksministeren og fortelle om hans fortid som "schjøttschsjærer" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 17. desember 2015 #14 Del Skrevet 17. desember 2015 Du verden....da står den ikke til påske i alle fall. La være å henge seg opp i sånt, e`kke dumt, men kj lyden den bør innføres igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #15 Del Skrevet 17. desember 2015 Hva som er store og små feil, er i høyeste grad en smakssak. For en østlending som meg er "å ligge i ovnen" og denslags feil helt horrible, mens "ho" i objektsform er ganske frekvent i talespråket over store deler av landet (og er også tillatt i nynorsk), så det er man mer vant med.Men her sier du jo selv at det er greit å bruke dagligtale i skriftspråk? Blir ikke det selvmotsigende? Å blande nynorsk og bokmål er bommert i mine øyne, i samme grad som å skrive dialekt (noe sunnmøringer på fb er eksperter på). Anonymkode: 04678...60c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 17. desember 2015 #16 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Som utflyttet bergenser kan jeg ikke si meg enig med deg TS. Hvor i all verden får du "dursje", "korselig" og "enderlig" fra? Det har ikke jeg hørt av en bergenser. Derimot er jeg godt kjent med at man sier skj-lyder istedenfor kj-lyder i noen tilfeller, - noe som er helt naturlig for en bergenser. Og jeg kan godt si "kan'skje" eller "kan isje" istedenfor "kan ikk(j)e" Det er også like naturlig å kalle Jeanette for "Sjanett". Altså s og j hver for seg, ikke sammen som i "sjø". Endret 17. desember 2015 av Millimani 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 17. desember 2015 #17 Del Skrevet 17. desember 2015 Men her sier du jo selv at det er greit å bruke dagligtale i skriftspråk? Blir ikke det selvmotsigende? Å blande nynorsk og bokmål er bommert i mine øyne, i samme grad som å skrive dialekt (noe sunnmøringer på fb er eksperter på).De siste 150 åra har det vært en kontinuerlig prosess der skriftspråket har blitt mer likt talespråket. Opprinnelig var jo skriftspråket rent dansk. Talespråket = dialektene, for alle taler dialekt når de bruker egne ord. Ham er på vikende front, og det er ikke overraskende om også 3. persons hunkjønn vil få felles subjekts- og objektsform. For det er vanskelig å opprettholde et skille i skriftspråket om ikke skillet eksisterer i talespråket. Og jeg tror ikke det stopper der. I løpet av etterkrigstida har også 2. persons objektform forsvunnet i ett fylke: Jeg tenkte på du.Mulig det er en bommert, som du hevder, å skrive på dialekt (eller privat samnorsk, for den del), men problemet er jo at folk gjør som de vil; de spør ikke deg og meg til råds. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2015 #18 Del Skrevet 19. desember 2015 Som utflyttet bergenser kan jeg ikke si meg enig med deg TS. Hvor i all verden får du "dursje", "korselig" og "enderlig" fra? Det har ikke jeg hørt av en bergenser. Anonymkode: 16452...a0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roseh Skrevet 19. desember 2015 #19 Del Skrevet 19. desember 2015 Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. Anonymkode: 16452...a0bser ut som du snakker om stavangersk. Der sier det janta/jentå. Er det dette du mener?https://www.youtube.com/watch?v=kwsiolYJ03E 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2015 #20 Del Skrevet 20. desember 2015 Bergensk er en dialekt og ikke et skriftspråk! Anonymkode: abae9...f21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå