Gå til innhold

Bergenserne ødelegger språket vårt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.

For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").

Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. :(

Anonymkode: 16452...a0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.

For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").

Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. :(

Anonymkode: 16452...a0b

Hvor i all verden har du sett/hørt dette? Jeg har bodd et langt liv i Bergen og har aldri hørt dette. 

Jenten, kuen, hytten etc. har vi alltid sagt.

Anonymkode: 830ed...406

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, er bergenser selv, og har aldri hørt noen si "koserlig", "dursje" eller "enderlig". Tror nok du må vaske ørene dine :) 

Det å skrive/si "en" ending er faktisk like korrekt som å skrive/si "a" ending på norsk. Dette kalles felleskjønn! Det er altså helt valgfritt i vårt skriftspråk om du velger å se bort i fra hunkjønn i bokmål. Med andre ord kan du bøye ord du sitter "en" forran med "en"ending. Dette er verken nytt etter "snikbergensifisering" av språket. 

Tips: Les deg opp før du klager på noe du helt tydelig ikke har peiling på :) 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med andre ord kan du bøye ord du sitter "en" forran med "en"ending.

Det stemmer, men ikke alle bergenske spesialiteter er tillatt. F.eks. er ikke "å sitte" transitivt i bokmål. Det heter "å sette ting på plass", ikke "sitte..."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.

For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").

Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. :(

Anonymkode: 16452...a0b

37 år i Bergen, aldri hørt noen si disse ordene, så her blander du nok med noen andre ;) 

Det er forøvrig tillatt å bøye ord på flere måter som nevnt over. 

Det stemmer, men ikke alle bergenske spesialiteter er tillatt. F.eks. er ikke "å sitte" transitivt i bokmål. Det heter "å sette ting på plass", ikke "sitte..."

Mange sier "sitter du an på plass?", men de skriver det ikke. Forskjell på hva som sies og hva som skrives for de fleste. Men du skal ikke ha lest mange innlegg på kg før du møter på typen som skriver bokmål, fortsett fra at alle steder det skulle stått hun/henne, så står det ho. Det syns jeg er mye mer irriterende å lese enn de som bommer på sitte/sette eller andre småfeil. 

Anonymkode: 04678...60c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier "sitter du an på plass?", men de skriver det ikke. Forskjell på hva som sies og hva som skrives for de fleste. Men du skal ikke ha lest mange innlegg på kg før du møter på typen som skriver bokmål, fortsett fra at alle steder det skulle stått hun/henne, så står det ho. Det syns jeg er mye mer irriterende å lese enn de som bommer på sitte/sette eller andre småfeil. 

Innsenderen som beskylder andre for ikke å ha peiling på rettskrivning, begår selv en bommert. Det ble bare for fristende...

Hva som er store og små feil, er i høyeste grad en smakssak. For en østlending som meg er "å ligge i ovnen" og denslags feil helt horrible, mens "ho" i objektsform er ganske frekvent i talespråket over store deler av landet (og er også tillatt i nynorsk), så det er man mer vant med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.

For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").

Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. :(

Anonymkode: 16452...a0b

Bergenserne uttaler da ikke ordene på den måten. Jeg synes det er verre med disse som hele tiden skal bruke engelske ord og uttrykk på alt mulig og heller ikke kan skrive et korrekt norsk. Det er de som ødelegger språket vårt

Anonymkode: a7589...6b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er verre med de som ikke gidder å uttale kj-lyden og bestemte endelser, alt slutter med a. Helt sykt.

Gud, ja..Erna var skoleeksempel på feil uttale på nyhetene i går da hun skulle introdusere nye landbruksministeren og fortelle om hans fortid som "schjøttschsjærer"

 

:haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du verden....da står den ikke til påske i alle fall. La være å henge seg opp i sånt, e`kke dumt, men kj lyden den bør innføres igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er store og små feil, er i høyeste grad en smakssak. For en østlending som meg er "å ligge i ovnen" og denslags feil helt horrible, mens "ho" i objektsform er ganske frekvent i talespråket over store deler av landet (og er også tillatt i nynorsk), så det er man mer vant med.

Men her sier du jo selv at det er greit å bruke dagligtale i skriftspråk? Blir ikke det selvmotsigende? Å blande nynorsk og bokmål er bommert i mine øyne, i samme grad som å skrive dialekt (noe sunnmøringer på fb er eksperter på).

Anonymkode: 04678...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utflyttet bergenser kan jeg ikke si meg enig med deg TS. Hvor i all verden får du "dursje", "korselig" og "enderlig" fra? Det har ikke jeg hørt av en bergenser. Derimot er jeg godt kjent med at man sier skj-lyder istedenfor kj-lyder i noen tilfeller, - noe som er helt naturlig for en bergenser. Og jeg kan godt si "kan'skje" eller "kan isje" istedenfor "kan ikk(j)e" :P Det er også like naturlig å kalle Jeanette for "Sjanett". Altså s og j hver for seg, ikke sammen som i "sjø". 

Endret av Millimani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men her sier du jo selv at det er greit å bruke dagligtale i skriftspråk? Blir ikke det selvmotsigende? Å blande nynorsk og bokmål er bommert i mine øyne, i samme grad som å skrive dialekt (noe sunnmøringer på fb er eksperter på).

De siste 150 åra har det vært en kontinuerlig prosess der skriftspråket har blitt mer likt talespråket. Opprinnelig var jo skriftspråket rent dansk. Talespråket = dialektene, for alle taler dialekt når de bruker egne ord. Ham er på vikende front, og det er ikke overraskende om også 3. persons hunkjønn vil få felles subjekts- og objektsform. For det er vanskelig å opprettholde et skille i skriftspråket om ikke skillet eksisterer i talespråket. Og jeg tror ikke det stopper der. I løpet av etterkrigstida har også 2. persons objektform forsvunnet i ett fylke: Jeg tenkte på du.

Mulig det er en bommert, som du hevder, å skrive på dialekt (eller privat samnorsk, for den del), men problemet er jo at folk gjør som de vil; de spør ikke deg og meg til råds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utflyttet bergenser kan jeg ikke si meg enig med deg TS. Hvor i all verden får du "dursje", "korselig" og "enderlig" fra? Det har ikke jeg hørt av en bergenser.

 

Anonymkode: 16452...a0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergenserne ødelegger språket vårt med sine, "dursje", "korselig", "enderlig", osv. Det er rent av språkterrorisme. En blir jo bekymret for om en skal støte på disse absurde skrivemåtene i diverse tekster. Det er hele poenget med terrorisme, å skape angst og frykt i folk.

For ikke å nevne garpegenitivet da! Eller måten de iherdig feilskriver "jenta" på ("jenten").

Det er helt grusomt at ingen har satt en stopper for denne snik-bergensifiseringen av det norsk språket vårt. :(

Anonymkode: 16452...a0b

ser ut som du snakker om stavangersk. Der sier det janta/jentå. Er det dette du mener?

https://www.youtube.com/watch?v=kwsiolYJ03E

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...