Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har spedbarn - hvordan er arbeidsfordelingen mellom dere foreldre?

Hjelper barnefar til med babyen, og i så fall hva?

Jeg fullammmer, så tar meg da selvsagt av all mating og alt nattevåk. Ellers også alt av legging, bleieskift osv.

Vi deler på å lage middag og han skifter en og annen bleie.

Nå jobber han, og jeg har permisjon, så skjønner jo at babyen er jobben min. Men med 3 timer alenetid de siste månedene, så vil jeg bare høre hvordan andre gjør det..

Anonymkode: b269e...d43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste far gidder å gjøre her er å vise ungen frem til besøk, og når vi er på besøk. Da får ikke jeg røre babyen.

Resten tar jeg meg av :)

Anonymkode: 6a5e4...185

• Hjerte 1
Skrevet

? Hvor gamle er dere egentlig? Og hvor gamle er mennene deres, 76? "Hjelpe til" med babyen... Mannen min hjalp ikke til med noe som helst, han gjorde sin del av husarbeid, og barnet sitt stelte han med, passet på, ga kos, bleier, trilleturer, byssing. Jeg syns hele problemstillingen er absurd. Er barnet deres en arbeidsoppgave på linje med oppvasken, og er dere og mannen fra en tid der oppvasken var noe han hjalp til med for å være snill mot kona? 

Når er det han slutter "å hjelpe til" og faktisk blir et integrert medlem av husholdet da, når babyen er 1? Og da blir babyen også et familiemedlem og ikke en husarbeidsoppgave? 

Anonymkode: bb1ea...2ba

• Liker 20
Skrevet

? Hvor gamle er dere egentlig? Og hvor gamle er mennene deres, 76? "Hjelpe til" med babyen... Mannen min hjalp ikke til med noe som helst, han gjorde sin del av husarbeid, og barnet sitt stelte han med, passet på, ga kos, bleier, trilleturer, byssing. Jeg syns hele problemstillingen er absurd. Er barnet deres en arbeidsoppgave på linje med oppvasken, og er dere og mannen fra en tid der oppvasken var noe han hjalp til med for å være snill mot kona? 

Når er det han slutter "å hjelpe til" og faktisk blir et integrert medlem av husholdet da, når babyen er 1? Og da blir babyen også et familiemedlem og ikke en husarbeidsoppgave? 

For min del har far selv valgt å ikke være en del av familien. 

Anonymkode: 6a5e4...185

Gjest Runforit
Skrevet

Han "hjelper" ikke. Han tar seg av sønnen sin på lik linje som meg. Han er like "skyldig" i at baby ble til og født og han ønsket barnet, like mye, om ikke mer enn meg. 

Jeg fullammer og har permisjon så jeg tar selvfølgelig mer av ansvaret som mating og nattevåk(nå jobber mannen natt da så hadde uanstt vært et selvfølge). Men på dag/ettermiddag så er det far som skifter bleier, vasker flasker(pumper mm) etc. Vi deler på alt annet av oppgaver også som vasking av leilighet, oppvask, klesvask/bretting osv. 

Skrevet

Her i huset hjelper ikke far til, men han bidrar like mye med hus og barn som jeg gjør. Jeg står opp om nattan med babyen da han jobber og ikke jeg. Men dette har jeg valgt selv da jeg sover på dagen sammen med babyen når far er på jobb. Ellers pleier far å leke og kose med barna etter jobb slik at jeg får litt alenetid. 

Anonymkode: e55ae...52a

• Liker 1
Skrevet

Han gjør nada med mindre jeg spør (unntatt å legge eldste). I dag har han badet (begge) ungene, og lagt den ene. Sistnevnte gjør han hver kveld, ellers kommer ingen av ungene i seng til rimelig tid.
Ellers tok han oppvasken også i dag.

Han er veldig flink med babyen når vi er hos andre da, og av og til når vi har besøk. Skifter ikke bleie, men har henne i det minste på fanget, og tusler rundt med henne om hun er urolig.

Anonymkode: 769c3...7de

Skrevet

Jeg blir alltid ekstra glad i mannen min når jeg ser tråder som denne... Det skulle da bare mangle at ikke begge to bidrar på lik linje, om enn med litt ulike oppgaver. Klart, da jeg var i permisjon gjorde jo jeg mest, men ikke på ettermiddagen og i helgene da mannen var hjemme. Da han var i permisjon var det likt. Han gjorde mest, men jeg kom jo ikke hjem fra jobb og "var sliten" og la meg til på sofaen med chips og øl. Jeg kom hjem og hektet meg på familielivet, med all den kosen og alle de pliktene det innebærer:)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Her er det far som er hjemme i permisjon så han tar seg av 90% av alt som har med baby å gjøre. Jeg tar henne når jeg kommer hjem fra jobb, hvis jeg har muligheten, vi har to store barn som trenger hjelp til forskjellig om ettermiddagen. I helgene er det han som står opp, men jeg tar henne gjerne om natten. Da deler vi også på alle oppgavene. Han gjør så mye husarbeid han kan, og jeg hjelper til der det trengs. 

Skrevet

Han gjør nada med mindre jeg spør (unntatt å legge eldste). I dag har han badet (begge) ungene, og lagt den ene. Sistnevnte gjør han hver kveld, ellers kommer ingen av ungene i seng til rimelig tid.
Ellers tok han oppvasken også i dag.

Han er veldig flink med babyen når vi er hos andre da, og av og til når vi har besøk. Skifter ikke bleie, men har henne i det minste på fanget, og tusler rundt med henne om hun er urolig.

Anonymkode: 769c3...7de

Veldig flink, har henne på fanget? Si meg, er ikke disse to menneskene i familie?

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Og så skriker menn opp om hvor diskriminert de blir i barnefordelingssaker? sukk...

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Og så skriker menn opp om hvor diskriminert de blir i barnefordelingssaker? sukk...

velger å tro at disse huleboerne ikke er representative for menn generelt. "Hjelpe til" med sitt eget barn.. Haha

Anonymkode: a1565...8fe

• Liker 10
Skrevet

velger å tro at disse huleboerne ikke er representative for menn generelt. "Hjelpe til" med sitt eget barn.. Haha

Anonymkode: a1565...8fe

Mistenker at det enda er mange fedre som mener de har gjort nok etter 8 timer på jobb (som krever 8 timer sammenhengende søvn). Men ja, vi kan jo håpe at de er på bedringens vei... :)

Skrevet

Er det ikke barnslig å henge seg opp i ordleggingen? "Hjelpe til" er da vel et helt greit uttrykk? Vi "hjelper til" hjemme begge to, vi "passer barna" når den andre er ute, osv osv, det betyr vel ikke noe?

Det viktige er om det er jevnt fordelt, og at det skjer naturlig. Det hjelper ikke at mannen gjør noe, så lenge man må mase på han for å få det gjort, i hvertfall ikke hver gang.

Så til ts sitt spørsmål; her gjør mannen like mye som meg bortsett fra om natten. Til gjengjeld sover jeg alltid lenge i helgene, og ferier. Babyen er like fornøyd hos pappaen som hos meg, det samme er de to eldste guttene. De har alle latt seg trøste/kose like godt av oss begge. 

Angående husarbeid har vi våre områder som vi liker best, og den fordelingen er ganske jevn. 

Skrevet

Jeg blir alltid ekstra glad i mannen min når jeg ser tråder som denne... Det skulle da bare mangle at ikke begge to bidrar på lik linje, om enn med litt ulike oppgaver. Klart, da jeg var i permisjon gjorde jo jeg mest, men ikke på ettermiddagen og i helgene da mannen var hjemme. Da han var i permisjon var det likt. Han gjorde mest, men jeg kom jo ikke hjem fra jobb og "var sliten" og la meg til på sofaen med chips og øl. Jeg kom hjem og hektet meg på familielivet, med all den kosen og alle de pliktene det innebærer:)

Samme her! 

Skjønner ikke at det går an å få barn med en mann som ikke bidrar på lik linje. Det vet man kanskje ikke før man står der, men jeg tror likevel man kan forutse endel.

Anonymkode: a8ce3...aa9

• Liker 2
Skrevet

Mår han er hjemme er det 50/50. Utenom at jeg ammet og tok nattevåk stort sett. Han bytta bleier, koste, trillet, legging, alt. Selvfølgelig.

• Liker 2
Skrevet
Den 16. desember 2015 at 22.11, kisskissbangbang skrev:

"Hjelper til"? Det er det mest idiotiske jeg hører, som om man burde takke pappaen for å stille opp.

Faren gjorde vel sånn drøyt 50% av ting så fremt han var hjemme. Fordi det er hans baby også. 

Jepp er nok dessverre det, selv om det er vanskelig og tro for det lille fåtallet av kvinner her på KG.

Anonymkode: 6a45f...0ad

Skrevet

Min mann hjalp ikke til. Jeg fikk et barn med kolikk som ingen ville passe eller holde, inkl far. Far reiste bort vær helg og høstferie for det var så slitsomt å være hjemme. Nå ti år etter vil han ha flere barn. Aldri i verden om jeg skal bære flere barn av han. Har lært, Og han må betale for det for resten av livet sitt. 

Anonymkode: 5a342...477

• Liker 3
Skrevet

Min mann har gjort like mye, om ikke mer enn meg.

Anonymkode: 0621e...d0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...