Gå til innhold

Tåler ikke melk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har begynt å se et mønster i at hver gang jeg spiser risengrynsgrøt, hvit saus etc. får jeg akutte magesmerter og diaré. Av og til får jeg også denne reaksjonen av å drikke kaffe latté. Uten om dette bruker jeg egentlig bare melk i havregrøt, men da tåler jeg det, og får ikke diaré.

Er dette nødvendig å ta opp med legen? Drikker ofte Biola naturell og det gir meg ingen magevondt/ diaré, men har spesielt lagt merke til varm melk, særlig i kombinasjon med pasta/ ris! Jeg drikker ellers veldig lite melk utover det jeg har nevnt her.

J20

Anonymkode: 579bb...d42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å unngå melk da vel?

Anonymkode: a6582...d08

Skrevet

Nei, du  MÅ ikke ta det opp med legen. Men det er jo greit å få tatt noen prøver for å se mer spesifikt hva du reagerer på. Men helt opp til deg :)

Anonymkode: 59758...da7

Skrevet

Jeg reagerer også på grøt, men ikke is, ost og sånt. Lurer også på hva det kan være!

Anonymkode: 3bed2...901

Skrevet

Ja ta det opp med legen så får du tatt blodprøver som kan påvise enten cøliaki eller laktoseintoleranse.
Jeg har laktoseintoleranse og kjenner meg veldig igjen i det du skriver, bobler i magen og får diare av melkeprodukter. Men ikke i små doser (som f.eks en brødskive ost) . Skjønte ikke hvorfor før jeg fikk det påvist hos legen, og må nå kjøpe laktosefrie produkter. Tine melk har laktosefri melk osv så det er ikke noe problem sånn sett. Merker at jeg ikke er like sliten og plaget lenger :)

Anonymkode: 2db26...fd5

Skrevet

Jeg reagerer også på grøt, men ikke is, ost og sånt. Lurer også på hva det kan være!

Anonymkode: 3bed2...901

Det er jo bare å ta en test :)

Kanskje det kan være måten melken har blitt behandlet, og at det er annerledes med fløte, f.eks.

Anonymkode: 59758...da7

Skrevet

Samme her. Får skikkelige kramper i magen etterfulgt av diare etter at jeg har spist risengrynsgrøt og hvit saus. Ost, yoghurt, is osv går helt fint. Merkelige greier.. 

Anonymkode: fceb6...44c

Skrevet

Ja ta det opp med legen så får du tatt blodprøver som kan påvise enten cøliaki eller laktoseintoleranse.
Jeg har laktoseintoleranse og kjenner meg veldig igjen i det du skriver, bobler i magen og får diare av melkeprodukter. Men ikke i små doser (som f.eks en brødskive ost) . Skjønte ikke hvorfor før jeg fikk det påvist hos legen, og må nå kjøpe laktosefrie produkter. Tine melk har laktosefri melk osv så det er ikke noe problem sånn sett. Merker at jeg ikke er like sliten og plaget lenger :)

Anonymkode: 2db26...fd5

tusen takk for svar! Jeg er redd dette er en filleting å ta opp med legen, men siden du beskriver samme symptomer son meg så skal jeg gjøre det! TS

Anonymkode: 579bb...d42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...