Kjærringen_mot_str Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Hei!Jeg skal ut å reise denne julen med min sønn på 6 år. Vi reiser til Russland og blir der i hele 14 dager. Bilettene er allerede bestilt og bo det skal vi hos familien vår der.Likevel lurer jeg på hva som kan være fornuftig å regne med i lommepenger på de 14 dagene, for å ikke komme i knipe. Jeg blir jo kjørt ditt jeg evt vil av mine i Moskva, samt at mat det blir vel hjemme. Mulig at vi går ut av og til, siden det er jul. Planlegger bla å ta en tur sammen til St.Petersburg på teateret der.Jeg har beregnet at vi i allfall må ha med 8 000,- NOK i lommepenger de dagene. Er det for lite?Da jeg var der i høst ei uke, kjørte jeg mye taxi og spiste en del på resturang. Brukte lett 5000,- i lommepenger da...
Luckiness Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Jeg sliter alltid med å beregne lommepenger selv...Om du har nok penger, eller hva jeg skal si, så ville jeg rett og slett ikke laget meg en budsjett (med mindre det må til for å begrense seg, pga økonomi o.l.). Men jeg ville selvsagt tenkt gjennom pris før jeg gjorde ting og ikke kjøpt alt jeg ville hatt. Du sier du skal bo hos familie og det virker som om du skal være der størsteparten av tiden. Regner med du ikke kommer til å bruke så mye penger da. Og da har du jo penger til "overs" de dagene dere evt skal ut, til Moskva o.l. Men så kommer det jo også an på om du har planer å shoppe, gå på spesielle aktiviteter som er dyrere enn andre osv. Når jeg har vært i Sør-Europa har jeg regnet med at jeg har trengt 1000kr per dag. Noen dager har jeg brukt 1000, andre dager mindre og noen dager mer...Men stort sett så det går opp i opp. Men da har det vært tenkt shopping, ut å spise hver dag, transport som taxi og aktiviteter. Men jeg vet ikke hvordan Russland er ift Sør-Europa. Dessuten har jeg ikke hatt barn med i budsjettet da.
Kjærringen_mot_str Skrevet 16. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2015 Jeg sliter alltid med å beregne lommepenger selv...Om du har nok penger, eller hva jeg skal si, så ville jeg rett og slett ikke laget meg en budsjett (med mindre det må til for å begrense seg, pga økonomi o.l.). Men jeg ville selvsagt tenkt gjennom pris før jeg gjorde ting og ikke kjøpt alt jeg ville hatt. Du sier du skal bo hos familie og det virker som om du skal være der størsteparten av tiden. Regner med du ikke kommer til å bruke så mye penger da. Og da har du jo penger til "overs" de dagene dere evt skal ut, til Moskva o.l. Men så kommer det jo også an på om du har planer å shoppe, gå på spesielle aktiviteter som er dyrere enn andre osv. Når jeg har vært i Sør-Europa har jeg regnet med at jeg har trengt 1000kr per dag. Noen dager har jeg brukt 1000, andre dager mindre og noen dager mer...Men stort sett så det går opp i opp. Men da har det vært tenkt shopping, ut å spise hver dag, transport som taxi og aktiviteter. Men jeg vet ikke hvordan Russland er ift Sør-Europa. Dessuten har jeg ikke hatt barn med i budsjettet da. Tusen takk for svaret Jeg må begrense meg økonomisk pga at jeg egentlig er fulltids student, men som skal feire jul med mine i Russland. Shopping blir det muligens ikke så mye av, men jeg kan tenke meg at det kan bli en del aktiviter - eks teater, museum, lekeland for barn... den type. Også vil jeg være med å spleise på eks bensin - hvis vi skal på lengre turer.Dette er litt vanskelig, derfor er det godt å få noen tips og råd om jeg er helt urealistisk når det gjelder summen å avsette på de 14 dagene Takk igjen
Luckiness Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Tusen takk for svaret Jeg må begrense meg økonomisk pga at jeg egentlig er fulltids student, men som skal feire jul med mine i Russland. Shopping blir det muligens ikke så mye av, men jeg kan tenke meg at det kan bli en del aktiviter - eks teater, museum, lekeland for barn... den type. Også vil jeg være med å spleise på eks bensin - hvis vi skal på lengre turer.Dette er litt vanskelig, derfor er det godt å få noen tips og råd om jeg er helt urealistisk når det gjelder summen å avsette på de 14 dagene Takk igjenHva med å høre med familien din hva de tenker om lommepenger? De har sikkert litt mer kontroll på det Eller å sjekke ut litt priser for aktiviteter på nettet, så du har et utgangspunkt Siden Russland er et relativt billig land (etter hva jeg har fått med meg), så vil jeg tro at du ikke behøver 1000kr per dag slik som jeg har gjort i Sør-Europa. Men du kan jo kanskje høre med familien din om du skal overføre penger før turen for mat, kjøring og slikt? Høre hva de tenker og foreslår? Så har du på en måte gjort opp for deg på forhånd og da kun kan tenke på budsjett for aktiviteter og slikt.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2015 #5 Skrevet 17. desember 2015 Jeg synes alltid det går mer penger enn jeg har regnet med. Selv om mye er billig i Russland, er ikke alt det, og de store teatrene i St.Petersburg er heller ikke så billige, hvis du tenker på en storproduksjon (Bolsjoi/Mariinskij?). Nå er jo du hos familie, og da er det kanskje annerledes, men jeg føler alltid at når jeg får overnatte hos folk så må jeg bidra og handle inn ting til dem - gaver, spandere middager, vin, kake til dessert, etc. Men hvis din familie ikke er vant til det, kommer du sikkert langt med 8000. I allefall hvis du ikke har planer om å handle noe når du er der. Anonymkode: e52e9...749
Aule Skrevet 18. desember 2015 #6 Skrevet 18. desember 2015 Jeg har vært nysgjerrig på Russland selv i mange år. Jeg ser at det det er skamdyrt av en annen verden, Moskva er like dyrt som Oslo/Roma...Men er det verdt å feriere en uke i dette landet? Jeg vet at Russland er slum, så jeg vil nok unngå bilferie for å si det sånn. Men hadde vært gøy å sett Russland på ekte (ikke Moskva) i løpet av en uke.
Kjærringen_mot_str Skrevet 22. desember 2015 Forfatter #7 Skrevet 22. desember 2015 Den 18.12.2015 at 21.50, Aule skrev: Jeg har vært nysgjerrig på Russland selv i mange år. Jeg ser at det det er skamdyrt av en annen verden, Moskva er like dyrt som Oslo/Roma...Men er det verdt å feriere en uke i dette landet? Jeg vet at Russland er slum, så jeg vil nok unngå bilferie for å si det sånn. Men hadde vært gøy å sett Russland på ekte (ikke Moskva) i løpet av en uke. Da jeg var i Moskva i høst - så tenkte jeg som dette; Livsfarlig by, spioner og mafia over alt og stor fattigdom. Det er bare tull og med god påvirkning fra mediene her i Europa. Moskva for meg var en kjempe trivelig by med stort folke liv. Min sønn savner Moskva selv nå når han er i Norge. Åpne og blide mennesker og ordentlig folke skikk blant folket. God mat, pene gater og bygninger, fantastisk historie ... Nå er jeg selv fra Russland og jeg er stolt av mitt land. Selv om jeg har de siste 20 årene bodd i Norge. Jeg får si som ei eldre bestemor sa "Vesten kan ikke og skjønner ikke historien til Øst-Europa, det blir som når en blind prøver å lede en blind" 1
RC Skrevet 22. desember 2015 #8 Skrevet 22. desember 2015 Sentrum av Moskva er nydelig. Husker jeg gikk rundt å tenkte at dette måtte være en av de mest undervurderte byene i Europa. Kunne gjerne tenkt meg å ta turen tilbake. Kunne også tenkt meg å reise mer rundt på landsbygda diverse steder, og dratt opp til klosterne ved Kvitsjøen. Angående lommepengene høres 8,000 absolutt nok ut dersom du får dekket både transport, overnatting og mesteparten av maten. Men uforutsette ting kan jo oppstå, så det er jo greit med en buffer i tillfelle du bruker opp disse pengene. Du får høre med familien din hva de ser for seg at dere skal gjøre i løpet av de to ukene, så får du sikkert en bedre forståelse for hvor mye du trenger å ta med God tur!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå