hittah Skrevet 16. desember 2015 #1 Skrevet 16. desember 2015 Hunden vår hater å klippe klør. (Nevnte jeg at den HATER å klippe klør??)Ja og så hater den å klippe klør....Heh! Ja dere skjønner poenget! Han har aldri likt å klippe klørne. Nå er han en blandingshund, dvs at de som eier moren hans aldri vente valpene til det som er vanlig ved et vanlig oppdrett. Klippe klør, gre pelsen, sosialisering o.l. Fantastisk hund, bortsett fra kloklipp. Det virker som at han er redd. Kvepper skikkelig til når jeg klipper en klo, er skikkelig anspent og snur seg unna med hodet og prøver å trekke til seg labben når jeg prøver å ta den. Jeg forstår jo at han ikke vil dette, har lest endel med dempede signaler fra hunden. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har prøvd å kose med han, feks: "ååå seee fine foten, flink gutt. Åååå se (klo-)saksa, ja se der ja, den skal vi bruke for du har jo så lange klør. Fine, flinke gutten." Dette funker sånn høvelig til jeg klemmer forsiktig på labben for å se på klørne. Evt til jeg får frem klosaksa. På sommeren er vi desverre ikke flinke til å klippe klørne, da vi er mye på hytta og der trimmer han klørne på berget nedfor hytta. Altså han leker og springer mye, og da filer klørne på berget.
Rainbow Skrevet 16. desember 2015 #2 Skrevet 16. desember 2015 Bra du er skikkelig innstilt på å få det til! Først: Han aner jo ikke hva du sier, så han hører brare blaablaablaablaakooooos-MONSTERSAAAAAKS! Gjør det til en godbitstund som er superfantastisk. Finn fram en godbit han liker godt. Det kan gjerne være fancy, som pølser eller kjøttboller. Hold fram klosaksa og la ham vite du har godbit. Sannsynligvis vil han prøve å sitte og ligge og alt annet han kan for å få, men idet han tar nesa bortpå saksa sier du belønningsordet deres (vårt er "bra") og gir godbit. Så kan du ta saksa borti labben. Godbit når du får lov. Holde en klo med saksa inntil. Godbit. Ikke godbit om han trekker til seg labben, men ta den opp igjen.Så kan du prøve å klippe EN klo. Får du til det er det full jubel og masse godtbit og ferdig for dagen. Belønn gjerne akkurat når klippelyden kommer siden han kvepper til når du klipper. Hvis du gjør det alene holder det å si "bra" akkurat når du klipper og så gi gobit, for da betyr bra det samme som det en klikker gjør - DER gjorde du det rette, snart kommer godbit.Dagen etter begynner du på nytt. Kanskje får du klippet en klo til, kanskje to. Bruk lang tid. Få gjerne noen til å hjelpe deg om du kan. Vi pleier å gjøre det sånn at samboer klipper, jeg forer med gulost. Og han er to og et halvt år, så vi klipper jo alle klørne hver gang, men vi syns det fortsatt skal være veldig positivt lada. Så nå er han sånn at han logrer og blir gira når han ser klosaksa, for det betyr masse godt. Så gå sakte fram, belønn hver gang du gjør noe nytt og vær tåmodig. Så skal du se at det går til slutt! Jeg syns det vanskeligste er å ikke klippe for langt, for det gjorde jeg en gang, og han løp rundt som valp og blødde ned gulvet. Men jeg passa på å belønne likevel og late som ingenting, så han ble ikke redd av det. 2
Fiberhusk Skrevet 16. desember 2015 #3 Skrevet 16. desember 2015 Hvor gammel er hunden din?Vår er 1,5 år, og det er først nå hun ikke angriper oss når vi skal klippe. Hun hadde noen forferdelige episoder med kloklipp, vi måtte holde henne nede med makt, og klippe så fort vi kunne. Hvis hun var heldig så fikk hun fatt på oss og vi ville bli bitt til blods. Nå ligger hun i fanget til kjæresten min og koser, mens jeg klipper, uten en lyd, ikke et snerr, ingen ting. Aner ikke hva som skjedde, men det gikk bare over. Men vi sluttet aldri å klippe selvom hun var som en rabies-befengt hyene mens det stod på. Er bare glad hun er en liten hund (hun hatet å bli gredd også! Nå er det bare kos.)
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #4 Skrevet 16. desember 2015 Har en godt voksen omplasseringshund som ''fjaser'' ved kloklipp. Hun liker generelt sett ikke å bli pelt på labba, virker som det kiler. Har prøvd med godbiter og alt slikt, men hun girer seg bare opp og blir mere urolig. Det som funker på henne er å være rolig og bestemt, helst bare et rolig ''bra'', ikke noe ''dikkedarier''. Hun får gobiter etter at vi er heeeelt ferdig Men å bruke tid, som Rainbow sier, er viktig. Klipp gjerne bare en klo, og så vent til neste dag. Pass på at du ikke klipper for langt inn, bedre å klippe litt og litt.I verste fall kan du be veterinær klippe. Anonymkode: 0d5b2...502 2
Tabris Skrevet 16. desember 2015 #5 Skrevet 16. desember 2015 Rainbow kommer med gode råd, vi har gjort det samme med vår hund. Han liker fortsatt ikke kloklipp, men er nå for det meste rolig og avslappet i stedet for å rykke til seg labbene. Sjekk gjerne også at klosaksa er skarp nok - hvis saksa er sløv, så kan den klemme på nerven selv om du ikke klipper for langt inn, og da blir klippingen ubehagelig uansett.
xinnia Skrevet 16. desember 2015 #6 Skrevet 16. desember 2015 Jeg tror nok at jo mer man dikker med slike ting, jo verre blir det. jeg har vent til mange hunder til å være rolige under kloklipp ved at jeg selv er rolig, og bestemt. Tror at for mye ÅÅÅ så åå fliink .. og dikke darer bare gjør vondt verre- sorry det er min erfaring. Noen ting må man bare gjøre- og kloklipp og håntering under .feks sår behandling må bare gjøres. Er de små nok så har jeg de i fanget, hvis ikke så setter jeg meg på gulvet med hunden mellom bena. Vi koser og jeg klipper ikke noe før den er rolig, så fort den forsøker å sprelle eller gå vekk, holder jeg den bare rolig men bestemt til den har roet seg- klipper og vips ferdig. Ikke noe mer dikke dare.Da kan de få godbit.. pst- det er ingen fare forbundet med å klippe litt for mye- ( nå snakker jeg ikke om halve kloen) ja det blør noe grusomt- men det gjør det når vi stikker oss i fingren også-- men vondt gjør det ikke.så glemmer du det- glemmer de det. 1
Tabris Skrevet 16. desember 2015 #7 Skrevet 16. desember 2015 Jeg tror nok at jo mer man dikker med slike ting, jo verre blir det. jeg har vent til mange hunder til å være rolige under kloklipp ved at jeg selv er rolig, og bestemt. Tror at for mye ÅÅÅ så åå fliink .. og dikke darer bare gjør vondt verre- sorry det er min erfaring. Noen ting må man bare gjøre- og kloklipp og håntering under .feks sår behandling må bare gjøres. Er de små nok så har jeg de i fanget, hvis ikke så setter jeg meg på gulvet med hunden mellom bena. Vi koser og jeg klipper ikke noe før den er rolig, så fort den forsøker å sprelle eller gå vekk, holder jeg den bare rolig men bestemt til den har roet seg- klipper og vips ferdig. Ikke noe mer dikke dare.Da kan de få godbit.. pst- det er ingen fare forbundet med å klippe litt for mye- ( nå snakker jeg ikke om halve kloen) ja det blør noe grusomt- men det gjør det når vi stikker oss i fingren også-- men vondt gjør det ikke.så glemmer du det- glemmer de det.Hunder er forskjellig - min hund er stikk motsatt av det du sier her. Jeg forsøkte å være rolig og bestemt, holde ham fast til han sluttet å sprelle, ha ham i fanget osv. Det endte bare med en hund som ble mer og mer panisk, som rykket og rykket med labbene, som hylte og snerret - fordi han var redd. Og jeg mer jeg holdt ham fast, jo reddere ble han.Jeg synes ikke noe om å omtale en alternativ måte å gjøre det på i nedlatende ordlag som "dikkedarier" og annet. Hva med å respektere at en slik metode du skisserer her faktisk ikke fungerer for alle hunder?Min hund er redd i slike situasjoner, og han trenger å føle at han har litt kontroll og at han ikke blir holdt fast. Så jeg startet med å holde i labben - godbit. Sette klosaksen inntil uten å klippe - godbit. "Klippe" med fingrene - godbit. Så klippe èn klo - masse godbit og så slutte av.Nå har vi kommet så langt at jeg kan fint klippe alle klørne på alle labbene. Fortsatt synes han ikke det er så gøy, og fortsatt vil ha noen ganger trekke bort labben (virker som om noen labber er mer ømfintlige enn andre), men med litt tålmodighet og respekt for hans redsel og grenser, så kommer vi i mål raskere for hver gang.Klippe klør er noe jeg skal gjøre omtrent ukelig i hele hundens liv. Da ønsker jeg at det skal være en så kjekk opplevelse som mulig for begge - eller i det minste så lite ubehagelig opplevelse som mulig. Å holde fast en livredd hund er ikke noe jeg trives med. Til slutt kan hunden gi opp og bli passiv fordi den finner ut at det ikke nytter, men hvis hunden faktisk er redd så synes jeg ikke det er en særlig vennlig måte å gjøre det på.Slik ser kloklipp ut hos oss nå: 2
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 16. desember 2015 #8 Skrevet 16. desember 2015 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 16. desember 2015 #9 Skrevet 16. desember 2015 (endret) xinnia skrev (På 16.12.2015 den 16.53): Jeg tror nok at jo mer man dikker med slike ting, jo verre blir det. jeg har vent til mange hunder til å være rolige under kloklipp ved at jeg selv er rolig, og bestemt. Tror at for mye ÅÅÅ så åå fliink .. og dikke darer bare gjør vondt verre- sorry det er min erfaring. Noen ting må man bare gjøre- og kloklipp og håntering under .feks sår behandling må bare gjøres. Er de små nok så har jeg de i fanget, hvis ikke så setter jeg meg på gulvet med hunden mellom bena. Vi koser og jeg klipper ikke noe før den er rolig, så fort den forsøker å sprelle eller gå vekk, holder jeg den bare rolig men bestemt til den har roet seg- klipper og vips ferdig. Ikke noe mer dikke dare. Da kan de få godbit.. pst- det er ingen fare forbundet med å klippe litt for mye- ( nå snakker jeg ikke om halve kloen) ja det blør noe grusomt- men det gjør det når vi stikker oss i fingren også-- men vondt gjør det ikke. så glemmer du det- glemmer de det. w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
PaperFlower Skrevet 16. desember 2015 #10 Skrevet 16. desember 2015 Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden (har det litt travelt) så beklager om dette er tips du allerede har lest. Men når vi spurte om råd av dyrlegen om hvordan vi skulle venne en valp til kloklipping (vi har aldri klippet klørne på hunder før), fikk vi beskjed om å ta masse på labbene/klørne hans under kos. Det blir liksom en del av kosingen. Litt sånn: kose på magen, kose på beinet -> kose på labben -> "kose" på en klo -> også fort tilbake til magen og litt "ordentlig" kos igjen. Da blir hunden iallefall vant til at du holder på med labben. (En godbit eller to når man får lov til å kose med labben/klørne er også bra.)En annen ting var å gå rundt med kloklipperen (heter det saks?) og klippe i løse lufta så den venner seg til lyder av selve klipperen men også klippe i plastikk e.l. så han venner seg til lyden av klipping av en klo-lignende ting.Også når man faktisk skulle klippe, skulle man ta det som en godbit/kose session! Til dette er det best med to personer. En til å holde hunden i fangen (om hunden ikke er for stor da) og avlede med masse godbiter i ei hånd, i en vinkel så hunden ikke kan se helt hva som skjer. Og en til å kose og raskt klippe en klo. Også fikk vi tips om å bare ta et par klør av gangen, og ta to klør neste dag, osv. Man trenger heller ikke klippe så veldig langt inn, bare helt i tuppen er best til de venner seg til det.... Det sa iallefall veterinæren vår. 1
xinnia Skrevet 16. desember 2015 #11 Skrevet 16. desember 2015 Hunder er forskjellig - min hund er stikk motsatt av det du sier her. Jeg forsøkte å være rolig og bestemt, holde ham fast til han sluttet å sprelle, ha ham i fanget osv. Det endte bare med en hund som ble mer og mer panisk, som rykket og rykket med labbene, som hylte og snerret - fordi han var redd. Og jeg mer jeg holdt ham fast, jo reddere ble han.Jeg synes ikke noe om å omtale en alternativ måte å gjøre det på i nedlatende ordlag som "dikkedarier" og annet. Hva med å respektere at en slik metode du skisserer her faktisk ikke fungerer for alle hunder?Dikkedarer er da ikke nedlatende- at du føler det får stå for din regning- jeg dikkedarer med hundene mine hele tiden jeg;-) Men ikke i slike situasjoner- . Jeg har også overvunnet redsel for kloklipp på mange hunder- hunder som eier har gått til dyrlege å lagt i narkose- ( ikke bedøvet men narkose) Jeg holder de ikke fast mens jeg klipper- som jeg skrev- klipper ikke før hunden har roet seg- og det gjør den fort om man snakker rolig og eventuelt stryker den.. Mener at det er viktig å lære hunden å bli behandlet- og bli tatt på og gjort ting den ikke er komfertable med- men den akspeterer det for at den stoler på deg, det gjør mine hunder. Så jeg kan pirke og rense sår uten problemer- og dyrlegen slipper å gi de unødvendig beroligende midler.. Men slik vil jeg ha hundeholdet mitt da. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #12 Skrevet 16. desember 2015 Det som funker her er at det skal være "frivillig under tvang". Hunden min var slik du beskriver, var aldri vandt med det fra før da han var valp. Men fant ut at jo mer jeg tvang han til å ligge stille jo verre var det. Forrige eier måtte ha noen til å holde hunden nede og dette er en hund på 10 kg... Det som forandret det var at jeg tok han opp i sofaen, holdt labben og klipte, men lot han hoppe ned hver gang han ville komme seg unna, men han kom ikke lenger enn at han måtte hoppe opp igjen til syvende og sist. Da ble det ikke tvang, og han kunne ta det i sitt eget tempo. Denne metoden fungerte gull når det kom til dusjing også. Ha på et langt bånd, ikke dra i båndet, men hunden kommer seg ikke en cm bakover, eneste måten er å gå frem, og på denne måten så blir det ikke det paniske anfallet fordi de blir tvunget og holdt fast. Nå ligger han på rygg i sofaen med hodet over sofakanten (han skal ikke se på må vite) hater det, men han godtar det fordi han fikk lov til å ta det i sitt eget tempo, og det at man er ekstremt forsiktig å ikke klippe for langt inn og har en god skarp saks. Ikke nøl, for da klemmer man nervene til hunden og det gjør vondt. Er rolig og konsenkvent, vil han hoppe ned så får han, men han vet at han ikke slipper unna. Etter at alle klørne er klippet så får han pølse som en belønning sammen med masse ros! Anonymkode: df367...711 1
Gjest Hjertesukk Skrevet 16. desember 2015 #13 Skrevet 16. desember 2015 Jeg tror nok at jo mer man dikker med slike ting, jo verre blir det. jeg har vent til mange hunder til å være rolige under kloklipp ved at jeg selv er rolig, og bestemt. Tror at for mye ÅÅÅ så åå fliink .. og dikke darer bare gjør vondt verre- sorry det er min erfaring. Noen ting må man bare gjøre- og kloklipp og håntering under .feks sår behandling må bare gjøres. Er de små nok så har jeg de i fanget, hvis ikke så setter jeg meg på gulvet med hunden mellom bena. Vi koser og jeg klipper ikke noe før den er rolig, så fort den forsøker å sprelle eller gå vekk, holder jeg den bare rolig men bestemt til den har roet seg- klipper og vips ferdig. Ikke noe mer dikke dare.Da kan de få godbit.. pst- det er ingen fare forbundet med å klippe litt for mye- ( nå snakker jeg ikke om halve kloen) ja det blør noe grusomt- men det gjør det når vi stikker oss i fingren også-- men vondt gjør det ikke.så glemmer du det- glemmer de det.det å klippe langt inn i kloa ER fryktelig fryktelig vondt for hunden. Det er enormt mange nerver her, og kan sammenliknes med å stikke deg UNDER neglen, men forestill deg at det blir klippet i stedenfor. Nei uff, får helt vondt i magen av å tenke på at noen skal lese det du har skrevet her og tro at dette er riktig info. For det er det ikke. Les litt rundt på nettet, så skjønner du.
xinnia Skrevet 16. desember 2015 #14 Skrevet 16. desember 2015 det å klippe langt inn i kloa ER fryktelig fryktelig vondt for hunden. Det er enormt mange nerver her, og kan sammenliknes med å stikke deg UNDER neglen, men forestill deg at det blir klippet i stedenfor. Nei uff, får helt vondt i magen av å tenke på at noen skal lese det du har skrevet her og tro at dette er riktig info. For det er det ikke. Les litt rundt på nettet, så skjønner du.Les hva jeg skrev i parantes er du snill- ;-)vil tro at de aller fleste skjønner at man ikke skal klippe halve kloen. Bare ved å klippe tuppen av kloen er nok til at blør veldig- og det samme gjør det når vi stikker oss i fingeren..
Tabris Skrevet 16. desember 2015 #15 Skrevet 16. desember 2015 Mener at det er viktig å lære hunden å bli behandlet- og bli tatt på og gjort ting den ikke er komfertable med- men den akspeterer det for at den stoler på deg, det gjør mine hunder. Så jeg kan pirke og rense sår uten problemer- og dyrlegen slipper å gi de unødvendig beroligende midler.. Men slik vil jeg ha hundeholdet mitt da. Du har misforstått hvis du tror jeg ikke mener det er viktig. Jeg har bare en annen fremgangsmåte.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #16 Skrevet 16. desember 2015 Les hva jeg skrev i parantes er du snill- ;-)vil tro at de aller fleste skjønner at man ikke skal klippe halve kloen. Bare ved å klippe tuppen av kloen er nok til at blør veldig- og det samme gjør det når vi stikker oss i fingeren.. Det er fortsatt vondt for hunden å få klippet for mye uansett og det er ikke rart at så mange hunder har frykt for dette når eier bagatelliserer det. Tror ikke det kan sammenlignes med et stikk i fingeren for oss mennesker, det er ikke nerver som kommer i klem. Anonymkode: df367...711
Favole Skrevet 16. desember 2015 #17 Skrevet 16. desember 2015 Jeg lærte det inn i to deler. En del i forhold til å gi positive assosiasjoner til selve klosaksen og en del i forhold til hvilken posisjon jeg vil håndtere hunden i under klippingen. Ville ha hunden til å ligge på siden eller på rygg mellom eller oppå beina mine. Begynte uten klosaks, bare mye kos og godbiter og fokus på ro i den situasjonen. Hunden fikk komme og gå som hun ville, men fikk belønning og kos når hun la seg ned der jeg ville ha henne. Begynte deretter å belønne for å få ta på labbene hennes, deretter belønning for å få holde fast labben - uten ha klippe eller ha klosaks i nærheten.Del to var å gi positive assosiasjoner til klosaksa. La den frem og belønte for hver gang hun viste interesse for den. Så begynte jeg å ta den frem når hun hadde lagt seg til rette som beskrevet over. Igjen trinn for trinn med at hun fikk belønning for å ligge i ro mens jeg holdt klosaksa inntil, deretter belønning for å ligge i ro mens jeg holdt fast labben med klosaks i den andre hånden, forsøkte på et klipp, belønte og var ferdig med det hele. Dagen etter tok vi to klør, tre den neste osv.Litt tidkrevende, men endte med å få en hund som sovnet i fanget mitt mens jeg klipte alle klørne. Begynte når hun var åtte-ni uker, tok ikke lang tid før det satt. Sånn sett veldig greit med et matvrak av ei bikkje. Aldri noe overdreven ros og "ååå så fliiiiiink, åååå så fiiiin foooot", bare ro. Ros kunne være et helt stille "dyktig".Men det funker jo ikke på alle. Den andre hunden har jeg brukt årevis på å skulle innføre rolig og frivillig kloklipp hos, men nei. Hun hater, hater, hater hele opplegget. Hun står rett opp og ned og slikker på en tube skinkeost og hater meg mens jeg klipper i full fart 1
hittah Skrevet 19. desember 2015 Forfatter #18 Skrevet 19. desember 2015 Tusen takk for mange gode råd :-)Jeg glemte å nevne at hunden er 3 år, vi har hatt han siden han var liten.Det første jeg skal gjøre er å kjøpe en annen klosaks, den vi har er ei ei billigsaks.. Så håper det bedrer seg da, skal også prøve på nytt med rolig fremgangsmåte og godbiter. Har prøvd dette før, men ja må bare prøve på nytt. 1
Fiberhusk Skrevet 19. desember 2015 #19 Skrevet 19. desember 2015 Tusen takk for mange gode råd :-)Jeg glemte å nevne at hunden er 3 år, vi har hatt han siden han var liten.Det første jeg skal gjøre er å kjøpe en annen klosaks, den vi har er ei ei billigsaks.. Så håper det bedrer seg da, skal også prøve på nytt med rolig fremgangsmåte og godbiter. Har prøvd dette før, men ja må bare prøve på nytt. Åh ja! Saksa. Jeg hadde tre sakser før den jeg bruker nå. En billig, to "helt greie", og da jeg skjønte at de bare gjorde vondt mye mye værre, så kjøpte jeg den dyreste jeg fant på dyrebutikken. Den er noe helt annet! Klipper godt og klemmer ikke klørne. Måtte jo spørre meg litt frem, er jo ikke bare prisen som avgjør kvaliteten, men jeg tør påstå at det er litt forskjell på en saks til 50, og en på 300
Favole Skrevet 19. desember 2015 #20 Skrevet 19. desember 2015 Anbefaler Millers klotang, den beste jeg har prøvd de siste 10 årene. Koster ca 150 kr på nett, men mener den finnes hos de fleste dyreutstyrsbutikker.Det er jo ikke alltid man får til en optimal løsning, men om man i det minste får aksept for situasjonen slik at man får klipt uten kamp er det mye å være fornøyd med. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå