AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 Hva gjør man når man er like utslitt da man våkner, som man legger seg samme hvor mye/lite man sover? Hva gjør man når kreftene ikke strekker til til skole og jobb, men man må likevel og går på krefter man har? Hva gjør man når man har "flink pike" syndrom, men karakterene ikke måler seg med målene man har for seg selv? Hva gjør man når man ikke lenger orker å åpne en bok og lese, fordi man er utslitt? Hva gjør man, når man er så utslitt? J16 Anonymkode: fcb9e...7b1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 Drar til legen for å få hjelp. Anonymkode: d5321...0b1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Skrevet 15. desember 2015 Drar til legen for å få hjelp. Anonymkode: d5321...0b1Jeg skal det på nyåret (tror jeg), men trenger råd akkurat nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre Anonymkode: fcb9e...7b1
Berit Skrevet 15. desember 2015 #5 Skrevet 15. desember 2015 (endret) Hva gjør man når man er like utslitt da man våkner, som man legger seg samme hvor mye/lite man sover? Hva gjør man når kreftene ikke strekker til til skole og jobb, men man må likevel og går på krefter man har? Hva gjør man når man har "flink pike" syndrom, men karakterene ikke måler seg med målene man har for seg selv? Hva gjør man når man ikke lenger orker å åpne en bok og lese, fordi man er utslitt? Hva gjør man, når man er så utslitt? J16Anonymkode: fcb9e...7b1I hvert fall senke ned kravene til seg selv. Det man ofte blir mest utslitt av er faktisk de tingene man tenker at man burde få gjort, men ikke får gjort.Senk kravene og "listen" på hva du skal gjøre i løpet av dagen. Planlegg og gjerne skriv ned det du må gjøre en dag, ikke for mye. Så gjør du de tingene, og så er du fornøyd. Slapp av og kos deg så og vær veldig tilfreds med deg selv. Endret 15. desember 2015 av Berit 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #6 Skrevet 15. desember 2015 I hvert fall senke ned kravene tl seg selv. Det man ofte blir mest utslitt av er faktisk de tingene man tenker at man burde få gjort, men ikke får gjort.Senk kravene og "listen" på hva du skal gjøre i løpet av dagen. Planlegg og gjerne skriv ned det du må gjøre en dag, ikke for mye. Så gjør du de tingene, og så er du fornøyd. Slapp av og koss deg så og vær veldig tilfreds med deg selv.Målet er å bli lege. Jeg har snakket om det helt siden jeg kun var 4 år, og jeg skuffer meg selv med karakterene mine. Jeg har gitt opp, og en som gir opp blir ikke lege. Jeg MÅ ha høye krav til meg selv for å oppnå drømmen min, men jeg klarer ikke engang å lese noen sider uten å gråte av utmattelse. Anonymkode: fcb9e...7b1
Berit Skrevet 15. desember 2015 #7 Skrevet 15. desember 2015 (endret) Målet er å bli lege. Jeg har snakket om det helt siden jeg kun var 4 år, og jeg skuffer meg selv med karakterene mine. Jeg har gitt opp, og en som gir opp blir ikke lege. Jeg MÅ ha høye krav til meg selv for å oppnå drømmen min, men jeg klarer ikke engang å lese noen sider uten å gråte av utmattelse.Anonymkode: fcb9e...7b1Du må gjøre mange andre ting for å bli utslitt av å lese et par sider om dagen. Eller er det fordi du føler at du ikke klarer å lese det, huske det, og derfor blir så trett og lei?Når man skal lese fag er det viktig å gjøre andre ting som er lystbetinget. Gå en tur i frisk luft og slappe av i tankene kan være en god ting. Spise noe ordentlig, ikke snop og "sukkermat" som man blir kvikk av med det samme, men såååå trett av etter en stund. Endret 15. desember 2015 av Berit
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #8 Skrevet 15. desember 2015 Du må gjøre mange andre ting for å bli utslitt av å lese et par sider om dagen. Eller er det fordi du føler at du ikke klarer å lese det, huske det, og derfor blir så trett og lei?Når man skal lese fag er det viktig å gjøre andre ting som er lystbetinget. Gå en tur i frisk luft og slappe av i tankene kan være en god ting. Spise noe ordentlig, ikke snop og "sukkermat" som man blir kvikk av med det samme, men såååå trett av etter en stund. There you go, der har du svaret på frustrasjonen min. Jeg har virkelig ikke energi, og heller ikke motivasjon!! Klarer ikke se 8 år frem i tid hvor jeg kan være utdanna lege, ha hus og alt jeg virkelig har ønsket meg hele livet. Anonymkode: fcb9e...7b1
Gjest haze Skrevet 15. desember 2015 #10 Skrevet 15. desember 2015 Å gå til legen er ikke akkurat like enkelt. legen min ville ikke sende meg til psykolog eller gi meg sovemedisin, enda jeg sover kanskje 4 timer hver natt og sliter med depresjon og angst. Jeg var tydeligvis ikke "syk" nok for å få en psykolog. Jeg er helt ødelagt av så lite søvn for å si det sånn
Gjest Evans Skrevet 15. desember 2015 #11 Skrevet 15. desember 2015 (endret) Da tar du deg en pause. Du tar en uke pause (eller noen dager) og gjør akkurat det du liker mest her i verden. Legg deg tidlig, stå opp når du er uthvilt, les avisen, ta deg en treningsøkt. Gå på kafe om du vil. Lat deg på sofaen. Gjør det som gjør deg lykkelig, og det du kjenner at kroppen din og hodet ditt trenger akkurat nå. Hvis du ikke har mulighet til å ta en ukes pause, eller noen fulle dager med helt fri: Kutt ned der du kan kutte, og gjør kun det du absolutt må. Blås i den dårlige samvittigheten, og fokuser på at dette trenger du faktisk nå. Blås i at du skulle ha gjort, at du burde ha gjort. Tenk på at hvis du noensinne skal få gjort det, så må det faktisk vente - for akkurat nå så går det ikke. Så gjør du bare akkurat det du må, og ikke en det grann mer. Den ledige tiden du har når det er gjort det du absolutt må, så fokuserer du på å ha det godt med deg selv. Det er ikke lett, men tenk fokuser sterkt på det. Og tenk på at om du ikke gjør dette nå, så vil du faktisk ikke få gjort alt det du ønsker senere. Endret 15. desember 2015 av Evans
Berit Skrevet 15. desember 2015 #12 Skrevet 15. desember 2015 There you go, der har du svaret på frustrasjonen min. Jeg har virkelig ikke energi, og heller ikke motivasjon!! Klarer ikke se 8 år frem i tid hvor jeg kan være utdanna lege, ha hus og alt jeg virkelig har ønsket meg hele livet.Anonymkode: fcb9e...7b1Prøv å gjør noe positivt etter å ha lest litt. Prøv å spise noe ordentlig. Det har så mye å si.Du sier du sover så lite hver natt. Sover du på dagen da? Da kommer man lett inn i en urytme og får søvnproblemer. Rutiner på mat og søvn, og igrunnen det meste, har veldig mye å si for hvor mye energi og overskudd man føler man har.Ligg i sengen og bare hvil selv om du ikke får sove. Og tenke at det er helt greit å bare hvile. Da får kroppen og hode hvilt seg. Ikke stå opp eller se tv eller data. Da klarer du å være mer våken på dagen, og sakte men sikkert klarer du å sove mer om natten. Men da må du ligge i sengen hele tiden. Legg deg tidlig. Vær våken til du skal legge deg til kvelden igjen.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 #13 Skrevet 16. desember 2015 Å gå til legen er ikke akkurat like enkelt. legen min ville ikke sende meg til psykolog eller gi meg sovemedisin, enda jeg sover kanskje 4 timer hver natt og sliter med depresjon og angst. Jeg var tydeligvis ikke "syk" nok for å få en psykolog. Jeg er helt ødelagt av så lite søvn for å si det sånnHar hatt det på samme vis. Når noen sier at det bare er å gå til legen, så blir alt ordnet på, tenker jeg at det er bare uvitende tull. Har vært alvorlig syk, i tillegg hatt alvorlig søvnmangel, som legen har vært klinkende klar over..hjalp fint lite. Man drar seg gjennom dagene og klarer ikke yte som man burde. Anonymkode: 69601...754
Gjest haze Skrevet 16. desember 2015 #14 Skrevet 16. desember 2015 Har hatt det på samme vis. Når noen sier at det bare er å gå til legen, så blir alt ordnet på, tenker jeg at det er bare uvitende tull. Har vært alvorlig syk, i tillegg hatt alvorlig søvnmangel, som legen har vært klinkende klar over..hjalp fint lite. Man drar seg gjennom dagene og klarer ikke yte som man burde. Anonymkode: 69601...754Akkurat ja. Legen argumenterte meg at jeg var altfor oppegående ellers, siden jeg alltid har vært ei aktiv idrettsjente med toppkarakterer på skolen osv. Livet er ikke det det engang var for min del. Jeg ble sendt til helsesøsteren på skolen, som er sykemeldt. Så fikk ikke hjelp i det hele tatt jeg. Har snakket med lærere, rådgivere og helsestasjonen, alle sendte meg kun til legen som ikke ville hjelpe meg. Det skal ikke være hverdagskost å gråte seg i søvn av depresjon og angst eller sove noen få timer hver natt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå