Gå til innhold

Hva er apotekerens jobb?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var på apoteket i går, og kjøpte diverse av reseptpliktige, og noen reseptfri, produkter.

Apotekeren kommenterte ALT jeg kjøpte.

"Jeg ser du går på *reseptmedisin A* fast.  Tar du *spesifikt kosttilskudd* ved siden av?"

"Jeg ser du kjøper *reseptfritt produkt*.  Du må snakke med legen din, fordi *reseptmedisin B* kan gi deg *spesifikk sykdom*".

"Skal du virkelig ha ut *Reseptmedisin C"?  Det blir mest brukt i pollensesongen, og det er ikke pollen ute nå! Jeg anbefaler denne i stedet for". 

Og slik fortsatte det med alle varer jeg kjøpte.

Jeg forstår at det er apotekerens jobb å gi informasjon om medisiner, men dette var over kanten for min del, og jeg lurer på om han gikk ut over sine fullmakter ved å anbefale meg å bruke et reseptfritt produkt som erstatning for det reseptpliktige produktet jeg bruker, oppfordret meg til å oppsøke lege osv.

Tråkket apotekeren over streken i dette tilfellet?

Anonymkode: 94bed...f93

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

eh nei apotekeren trakker ikke over streken med å gi helseanbefalinger. Viss et produkt kan føre til sykdom så skal de informere om det. Synes du det er frekt å advare noen mot sykdom og bivirkninger? :klo:

• Liker 4
Skrevet (endret)

Høres ut som om apotekeren gjorde jobben sin. De kan oppfattes som masete men de er pålagt å informere. Jeg pleier bare å høflig opplyse om at ting er sånn og sånn i mitt tilfelle og da er det greit.

Endret av Antoinette
  • Liker 3
Skrevet

eh nei apotekeren trakker ikke over streken med å gi helseanbefalinger. Viss et produkt kan føre til sykdom så skal de informere om det. Synes du det er frekt å advare noen mot sykdom og bivirkninger? :klo:

Nei, men jeg lurte blant annet på om han tråkket over streken da han oppfordret meg tl å bruke et reseptfritt produkt , fremfor et legemiddel legen mener jeg har behov for, og oppfordret meg til å oppsøke lege fordi jeg kjøpte et reseptfritt produkt.

Skrevet

Nei, men jeg lurte blant annet på om han tråkket over streken da han oppfordret meg tl å bruke et reseptfritt produkt , fremfor et legemiddel legen mener jeg har behov for, og oppfordret meg til å oppsøke lege fordi jeg kjøpte et reseptfritt produkt.

1) Apotekeren kan ofte mer om legemidlene enn legen, så derfor nei. Han hadde sannsynligvis rett i at du burde bruke det reseptfrie istedenfor; skulle han da holde kjeft om det?

2) Det fremstår av din første post som apotekeren mente du kanskje ble syk av en av reseptlegemidlene dine, basert på hva du kjøpte ved siden av. Han vet at den sykdommen/det symptomet som behandles med hva enn du kjøpte reseptfritt, kanskje var forårsaket av det ene reseptmiddelet- skulle han holdt kjeft om det? Sannsynligvis finnes det andre alternativer du kan bruke, som ikke gir tilsvarende bivirkninger; men da må det tas opp med legen.

Hvilken strek er det for øvrig du mener han tråkket over? Hvor mye tid han skulle bruke på deg, hvor mye informasjon du orket å ta til deg, hvor mye han hadde lov til å reflektere over medisinbruken din, at han i det hele tatt våger å blande seg borti legens resepter, eller hva..?

Anonymkode: db036...5a7

• Liker 3
Skrevet

Har hatt noe lignende særlig på allergi medisiner, er en type som jeg tåler veldig bra, resten av de blir jeg trøtt av, eller rett og slett dårlig av.
Så var jeg innom ett apotek og skulle ta ut den typen, midt på vinteren og apotekeren spør "Du trenger ikke å ta slike ting ut nå, det er ikke pollen ute!" hvor jeg sier...: "Vel, det er sant, det er ikke pollen ute, men om en ca 2 ukers tid skal jeg besøke noe familie som har hund, jeg er ikke veldig allergisk mot hunden, men litt slik at det gir meg noen plager og jeg som har astma i tillegg, kan bli dårlig...Jeg kunne kjøpt reseptfrie, men de tåler jeg ikke, denne typen her tåler jeg meget godt så da går jeg for den"

Eller spørsmål "Du har ikke brukt denne medisinen før, sikker på at du skal ha den?" -Ja, jeg er ganske sikker på at jeg skal ha den, det kommer kanskje ikke opp hos dere nå, men har brukt denne medisinen i flere år før, men da med ikke-elektronisk resept. Men pga legekrøll, så fikk jeg utskrevet en annen medisin som gjorde meg mer syk enn bra. Så nå har vi endelig fått gått over til den gamle typen igjen... (Medisinen gjorde meg bedre kort tid etterpå, nå kan jeg faktisk jogge ute, uten å krepere av astma anfall!) :fnise:

De gjør jo jobben sin veldig bra og de skal jo spørre også.
Jeg er sjeleglad når de sier til meg "Ja, du har fått den medisinen ja, vi har en annen type inne med samme virkemidler, eneste forskjellen er at denne er billigere, vil du gå for den?" -Da sier jeg ja om prisforskjeller en veldig forskjellig, om det bare er snakk om ett par kroner, så går jeg for orginalen...Men husker en gang hvor den som sto på resepten kostet ca 700kr, og kopien 300....Frisk ble jeg uansett :)

Skrevet

1) Apotekeren kan ofte mer om legemidlene enn legen, så derfor nei. Han hadde sannsynligvis rett i at du burde bruke det reseptfrie istedenfor; skulle han da holde kjeft om det?

2) Det fremstår av din første post som apotekeren mente du kanskje ble syk av en av reseptlegemidlene dine, basert på hva du kjøpte ved siden av. Han vet at den sykdommen/det symptomet som behandles med hva enn du kjøpte reseptfritt, kanskje var forårsaket av det ene reseptmiddelet- skulle han holdt kjeft om det? Sannsynligvis finnes det andre alternativer du kan bruke, som ikke gir tilsvarende bivirkninger; men da må det tas opp med legen.

Hvilken strek er det for øvrig du mener han tråkket over? Hvor mye tid han skulle bruke på deg, hvor mye informasjon du orket å ta til deg, hvor mye han hadde lov til å reflektere over medisinbruken din, at han i det hele tatt våger å blande seg borti legens resepter, eller hva..?

Anonymkode: db036...5a7

1. Nei han hadde ikke rett i det.  Det produktet jeg bruker (kortison nesespray), og det produktet han anbefalte meg å bruke (saltvannsspray) virker på ulike måter.  Kortison nesespray blir normalt brukt ved allergiske neseplager i pollensesongen, men jeg bruker det for annen problematikk.
Jeg kan bruke, og bruker, saltvannsspray i tillegg til den andre nesesprayen, men kan ikke bruke det i stedet for.

2. Å råde meg til å gå til legen er greit nok, men han vet ikke om jeg har konsultert lege før jeg gikk til innkjøp av legemidlet, eller om det i det hele tatt var meg selv som skulle ha det.

Hva slags strek jeg mener han tråkket over?
Det er vel to ting. Det ene var kommunikasjonsmåten som bar preg av innblanding mer enn informasjon.

Hadde han sagt at "*Medikament* kan virke irriterende på mageslimhinnen, og hvis du føler ubehag som kan tyde på magesår bør du kontakte lege", hadde det vært informativt, og greit.
Informasjon er greit, men så lenge han ikke vet hvorfor jeg kjøper noe, og til hvem, føltes det mer som innblanding. 
Den samme følelsen fikk jeg da han blandet seg inn i medisineringen min lege mener er best for meg.

Den andre tingen var at han pushet på mersalg basert på tingene jeg kjøpte.  (Kosttilskudd i særdeleshet)

Ut i fra svarene jeg har fått, innser jeg at han var i sin fulle rett til kommentere (ikke informere, for det synes jeg er greit), men selv syntes jeg dette var så inngående og ubehagelig at jeg nok velger et annet apotek neste gang.

• Liker 2
Skrevet

"Den samme følelsen fikk jeg da han blandet seg inn i medisineringen min lege mener er best for meg."

Jeg er selv farmasøyt med lang utdannelse om legemidler, slik som apotekeren du snakker om. Det er vår jobb å blande oss inn i medisineringen din, og du aner ikke hvor mange rare ting som rettes opp på et apotek. Det meste er "smårusk". Andre ganger er det snakk om kombinasjoner av legemidler som potensielt kan medføre alvorlige bivirkninger for kunden.

Apoteket fungerer som et sikkerhetsnett, og det skal du være glad for. Det er menneskelig å gjøre feil, og kanskje var det apotekeren som gjorde feil i det tilfellet du nevner ovenfor. Jeg kan imidlertid bekrefte at medisineringen legen mener er best for deg, ikke alltid er det ;-)

Anonymkode: e825c...f45

• Liker 6
Skrevet

Han var sikkert ruset, nesten alle apotek har uforsvarlig høyt svinn av vanedannende medisiner. Det er derfor det tar 20 minutter å levere ut medisiner, de vet så vidt hvor de er.

Noen ganger har farmasøyter gode råd da, men det er ytterst sjeldent. Jeg fikk feks 54mg concerta isteden for 36mg concerta en gang. Og jeg fik en ekstra boks med 10mg ritalin for han var for ruset til å lese resepten min. 

Skrevet

Jeg var på apoteket i går, og kjøpte diverse av reseptpliktige, og noen reseptfri, produkter.

Apotekeren kommenterte ALT jeg kjøpte.

"Jeg ser du går på *reseptmedisin A* fast.  Tar du *spesifikt kosttilskudd* ved siden av?"

"Jeg ser du kjøper *reseptfritt produkt*.  Du må snakke med legen din, fordi *reseptmedisin B* kan gi deg *spesifikk sykdom*".

"Skal du virkelig ha ut *Reseptmedisin C"?  Det blir mest brukt i pollensesongen, og det er ikke pollen ute nå! Jeg anbefaler denne i stedet for". 

Og slik fortsatte det med alle varer jeg kjøpte.

Jeg forstår at det er apotekerens jobb å gi informasjon om medisiner, men dette var over kanten for min del, og jeg lurer på om han gikk ut over sine fullmakter ved å anbefale meg å bruke et reseptfritt produkt som erstatning for det reseptpliktige produktet jeg bruker, oppfordret meg til å oppsøke lege osv.

Tråkket apotekeren over streken i dette tilfellet?

Nei. Apotekteknikeren gjorde derimot en svært god jobb.

Anonymkode: 76d8d...8f2

• Liker 2
Skrevet

Det du beskriver er apotekerens jobb.

Anonymkode: 8aae6...317

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan det ble sagt. Jeg er som deg, ikke interessert i å bli proppet med tips om ditt og datt og spørsmål om alt mulig. En ting er med nye medisiner som kan ha alvorlige bivirkninger, men å råde deg til å ikke bruke kortisonnesespray synes jeg var rart. Jeg bruker allergimedisiner hele året, har aldri fått noen kommentar på at de kun skal brukes i pollensesongen.  

Anonymkode: 272c9...172

Skrevet (endret)

"Den samme følelsen fikk jeg da han blandet seg inn i medisineringen min lege mener er best for meg."

Jeg er selv farmasøyt med lang utdannelse om legemidler, slik som apotekeren du snakker om. Det er vår jobb å blande oss inn i medisineringen din, og du aner ikke hvor mange rare ting som rettes opp på et apotek. Det meste er "smårusk". Andre ganger er det snakk om kombinasjoner av legemidler som potensielt kan medføre alvorlige bivirkninger for kunden.

Apoteket fungerer som et sikkerhetsnett, og det skal du være glad for. Det er menneskelig å gjøre feil, og kanskje var det apotekeren som gjorde feil i det tilfellet du nevner ovenfor. Jeg kan imidlertid bekrefte at medisineringen legen mener er best for deg, ikke alltid er det ;-)

Anonymkode: e825c...f45

Jeg er helt enig i at apotekerne gjør en meget viktig og stort sett god jobb. Det jeg derimot reagerer på, og som det også virker som ts reagerer på, er når apotekeren kommenterer medisiner som man tydelig har brukt over lengre tid. Én ting er ved en resept på et legemiddel som f.eks antibiotika hvor man aldri før har brukt legemiddelet. En annen ting er når man tar ut den femte og sjette pakken med astmamedisin på den samme resepten jeg har hatt i lengre tid. 

Jeg opplevde nemlig det samme for en tid tilbake, og apotekeren pratet i det vide og det brede om den ene astmamedisinen. Helt greit med tips og råd, men jeg trenger ikke et foredrag om medisiner jeg er godt kjent med og som jeg tross alt har tatt i noen år. Da går fra å være hjelpsomt og hyggelig til å bli forkynnende og irriterende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Nei,han har brukt farmasifaglig skjønn og det er det han som farmasøyt skal gjøre.En av de aller viktigste arbeidsoppgavene for en farmasøyt er informasjon og veiledning for å fremme forsvarlig og riktig legemiddelbruk.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan det ble sagt. Jeg er som deg, ikke interessert i å bli proppet med tips om ditt og datt og spørsmål om alt mulig. En ting er med nye medisiner som kan ha alvorlige bivirkninger, men å råde deg til å ikke bruke kortisonnesespray synes jeg var rart. Jeg bruker allergimedisiner hele året, har aldri fått noen kommentar på at de kun skal brukes i pollensesongen.  

Slik nesespray skal ofte ikke brukes over lengre tid.Det er apoteket sin oppgave å informere om dette.Så hvis det kom frem i samtalen med kunden at hun har brukt denne nesesprayen lenge er det riktig av apotekeren å påpeke det.

Anonymkode: 18897...469

• Liker 1
Skrevet

Det var måten det ble sagt på.
Som jeg gjentatte ganger har sagt, har jeg ingenting i mot å få saklig informasjon om legemidlene jeg bruker, men denne gangen reagerte jeg.

Jeg er helt enig i at apotekerne gjør en meget viktig og stort sett god jobb. Det jeg derimot reagerer på, og som det også virker som ts reagerer på, er når apotekeren kommenterer medisiner som man tydelig har brukt over lengre tid. Én ting er ved en resept på et legemiddel som f.eks antibiotika hvor man aldri før har brukt legemiddelet. En annen ting er når man tar ut den femte og sjette pakken med astmamedisin på den samme resepten jeg har hatt i lengre tid. 

Jeg opplevde nemlig det samme for en tid tilbake, og apotekeren pratet i det vide og det brede om den ene astmamedisinen. Helt greit med tips og råd, men jeg trenger ikke et foredrag om medisiner jeg er godt kjent med og som jeg tross alt har tatt i noen år. Da går fra å være hjelpsomt og hyggelig til å bli forkynnende og irriterende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det jeg har uthevet er noe av det jeg reagerte på.
Og jeg er enig med deg i at appotekerne gjør en viktig, og stort sett god jobb, men denne gangen ble jeg helt satt ut av oppførselen.

Slik nesespray skal ofte ikke brukes over lengre tid.Det er apoteket sin oppgave å informere om dette.hvis det kom frem i samtalen med kunden at hun har brukt denne nesesprayen lenge er det riktig av apotekeren å påpeke det.

Anonymkode: 18897...469

Hadde han informert om faren ved langvarig bruk hadde det vært greit, men det gjorde han ikke.  Han anbefalte et alternativ uten samme virkemåte. 
Vi hadde heller ingen samtale.  Jeg sa "hei, jeg skulle tatt ut noen medisiner", "ok?" et par ganger under tiraden hans, og "takk" da jeg gikk. 
Han snakket derimot sammenhengende i nesten 20 minutter om alt jeg kjøpte av reseptpliktige og reseptfri legemidler.

Jeg lurte på om apotekeren tråkket over streken med oppførselen sin, og det har jeg fått svar på.
Han gjorde i følge de fleste her en god jobb, og siden jeg tydeligvis foretrekker en apoteker som klarer informere uten å formane, forkynne og behandle kundene sine (og deres leger) som idioter, går jeg til et annet apotek neste gang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...