Gå til innhold

Støy i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten våre klager på at det er så bråkete i barnehagen, og han er veldig sliten etter å ha vært der. Gjelder lillebror også, men han kan ikke klage.

Jeg har prøvd å ikke dramatisere problemet, men har snakket med personalet om at de kanskje kan prøve å legge til rette for at guttene kan være der det er litt rolig om det passer. Guttene er minst på avdelingen og liker godt bøker, puslespill osv.

Idag når jeg hentet la jeg virkelig merke til støynivået, ble sliten av 10min i det bråket! Ikke rart at ungene blir slitne og eldstemann vegrer seg hver morgen, synes så synd på dem. 

Er det vanlig at det er så bråkete? Finnes det en øvre støygrense? Er dette noe man bare må akseptere og venne seg til..?  

 

Anonymkode: 335b5...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I barnehagen mine barn gikk i hadde de veldig fokus på dette med støyproblemer innendørs, og hvor skadelig det kan være å oppholde seg i bråkete omgivelser hele dagen. Der ble det satt opp en støymåler i allrommet med digitale målere som lyste rødt når db-nivået kom over en spesifikk grense (litt som et speedometer). 

Tror det er utarbeidet støyforskrifter for hva som er tillatt i barnehager/offentlige virksomheter... Kanskje du kan ta en telefon til helsesøster/lege og høre nærmere om dette og hva de vil anbefale deg å gjøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen mine barn gikk i hadde de veldig fokus på dette med støyproblemer innendørs, og hvor skadelig det kan være å oppholde seg i bråkete omgivelser hele dagen. Der ble det satt opp en støymåler i allrommet med digitale målere som lyste rødt når db-nivået kom over en spesifikk grense (litt som et speedometer). 

Tror det er utarbeidet støyforskrifter for hva som er tillatt i barnehager/offentlige virksomheter... Kanskje du kan ta en telefon til helsesøster/lege og høre nærmere om dette og hva de vil anbefale deg å gjøre? 

I barnehagen mine barn gikk i hadde de veldig fokus på dette med støyproblemer innendørs, og hvor skadelig det kan være å oppholde seg i bråkete omgivelser hele dagen. Der ble det satt opp en støymåler i allrommet med digitale målere som lyste rødt når db-nivået kom over en spesifikk grense (litt som et speedometer). 

Tror det er utarbeidet støyforskrifter for hva som er tillatt i barnehager/offentlige virksomheter... Kanskje du kan ta en telefon til helsesøster/lege og høre nærmere om dette og hva de vil anbefale deg å gjøre? 

Tror støy i barnehager er veldig vanlig. Barnehager bygges billigst mulig og en koster ikke på støydemping for det er fordyrende. Jeg kjenner til flere som jobber i barnehager med støymåler og de sier at det hjelper ikke for måleren lyser rødt og ingen bryr seg. Store åpne rom med mange barn er verst. Noen barnehager er bygget med flere små rom som kan lukkes, disse er bedre. Men nå for tiden skal det bygges stort og åpent.

Anonymkode: 8cd33...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten våre klager på at det er så bråkete i barnehagen, og han er veldig sliten etter å ha vært der. Gjelder lillebror også, men han kan ikke klage.

Jeg har prøvd å ikke dramatisere problemet, men har snakket med personalet om at de kanskje kan prøve å legge til rette for at guttene kan være der det er litt rolig om det passer. Guttene er minst på avdelingen og liker godt bøker, puslespill osv.

Idag når jeg hentet la jeg virkelig merke til støynivået, ble sliten av 10min i det bråket! Ikke rart at ungene blir slitne og eldstemann vegrer seg hver morgen, synes så synd på dem. 

Er det vanlig at det er så bråkete? Finnes det en øvre støygrense? Er dette noe man bare må akseptere og venne seg til..?  

 

Anonymkode: 335b5...d0e

Vi har søkt på en annen barnehage grunnet dette. Montessori-barnehagen i Bergen. 

Anonymkode: e53a6...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn det skal være. Ja, støy er normalt i alle barnehager, men det må være litt ro også. Det skal ikke være sånn at det verker i hodet etter dagen. Har vært i noen barnehager der støynivået har vært så høyt at jeg måtte ta meg små pauser fra å være i rommet. Hvis det ikke skader ørene på dem så vet ikke jeg. Det var totalt kaos i en av disse barnehagene jeg var i en gang; ALLE ungene løp rundt i rommet, hoppet opp på spisebordene, sprang over sofaen, hoppet som galinger på gulvet, ropte, hylte, heiv leker på gulvet, osv. Det nyttet ikke HVA jeg gjorde, fordi de var vant til det. De voksne i barnehagen lot dem bare holde på. 

Men i mange andre barnehager har det vært ganske greit synes jeg. Mange har sånne elektroniske "ører" hengende på veggen som lyser grønt når støynivået er normalt, oransje når det begynner å øke og bli litt for høyt, og rødt når det er alt for høyt og man må roe ned. Men det hjelper ikke på alle, fordi mange av barna synes det er artig å prøve å rope for at det skal bli rødt... Kan ha motsatt effekt.

De beste barnehagene jeg har vært i har hatt forskjellige økter i løpet av dagen:

- Leking inne. Barna kunne velge mellom brettspill, tegning, dukker, biler og være inne på et lite rom og ha fri lek. Dette valgte ofte de rastløse barna som trenger mer bevegelse og frihet. Barna bestemte hvilken av disse gruppene de skulle deles inn i (kunne ikke være mer enn 6 på hver gruppe her) og de MÅTTE forbli på gruppene sine. Dette for å ha stabilitet.

- Utelek. Dette må man ha i løpet av en dag. Barna trenger litt frisk luft og bevegelse. Der kan alle barna slippe løs og herje fra seg.

- Fri lek inne. Da fikk alle barna litt mer frihet, men reglene var INGEN løping og bråking. De hadde kun ett rom der de kunne herje litt i, der kunne det ikke være mer enn 5 stk og det var alltid en voksen der.

Dette synes jeg fungerte supert. Barna i denne gruppen var generelt mer vanskelig å håndtere, men dette funket og vi fikk faktisk ro

Endret av lillekattepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

I barnehagen minstemann går i nå, syns jeg støynivået er helt grusomt!

Byttet Bhg i høst. På den de gikk på tidligere syns jeg det var mye roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig at barna har muligheten til å ha et rolig miljø rundt seg. Der jeg jobber, er det ulike rom for ulike aktiviteter. Det er ofte de samme barna som bruker mer stille rom, da til å perle, male, tegne eller bygge Lego etc. 

Jeg synes det er synd om deres barn opplever så høyt støynivå, for slik skal det ikke være. Ta det opp med barnehagen og si klart fra om hvordan det eldste barnet har det på grunn av støy og bråk. 

Anonymkode: 5fc9b...162

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent som hele sitt voksne liv har jobbet i barnehage. Vel, hun har nå fått skade på hørselen. Ikke bra!! Et slikt støybarometer på veggen hjelper bare til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig noe som er et problem i noen barnehager. Jeg bodde mellom 2 stk og ene hørtes ut som et slakteri og den andre var full av latter. De ansatte hos "slakteriet" sa aldri ifra til barna når de skrek...:ph34r:

Anonymkode: 05f7f...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at barna har muligheten til å ha et rolig miljø rundt seg. Der jeg jobber, er det ulike rom for ulike aktiviteter. Det er ofte de samme barna som bruker mer stille rom, da til å perle, male, tegne eller bygge Lego etc. 

Jeg synes det er synd om deres barn opplever så høyt støynivå, for slik skal det ikke være. Ta det opp med barnehagen og si klart fra om hvordan det eldste barnet har det på grunn av støy og bråk. 

Anonymkode: 5fc9b...162

Jeg har tatt det opp med dem ved flere anledninger, men jeg føler at de får det til å virke som om det er mine barn som har et problem, ikke at støyet er reelt. De er sikkert vant til det, mens vi og barna som kommer fra en mye roligere småbarnsavdeling synes det er plagsomt. 

Vil tro at de ikke aner hvordan de skal løse problemet, enklere at vi venner oss til det liksom. De har jo det arealet de har og de barna de her. Jeg synes ikke det virker som om barna er ute av kontroll eller noe slik, men mange barn på ganske liten plass gir nødvendigvis litt lyd...

Det er ikke anledning til å velge andre barnehager her heller, og på alle andre måter er jeg godt fornøyd med den vi her. Greit å høre at andre heller ikke synes det er helt greit, skal prøve å ta det opp med dem igjen. Hater å være den eneste som har noe å sette fingeren på, virker som alle foreldrene synes alt er fint uansett.

 

TS

Anonymkode: 335b5...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage og det er et stort problem med støy. Ikke lett å få 15 to åringer til å snakke stille inne. Vet at de som har tre åringene har gått ut på trappen og så har ungene fått skrike og rope fra seg. 

Anonymkode: a2217...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.12.2015 at 20.39, AnonymBruker skrev:

Gutten våre klager på at det er så bråkete i barnehagen, og han er veldig sliten etter å ha vært der. Gjelder lillebror også, men han kan ikke klage.

Jeg har prøvd å ikke dramatisere problemet, men har snakket med personalet om at de kanskje kan prøve å legge til rette for at guttene kan være der det er litt rolig om det passer. Guttene er minst på avdelingen og liker godt bøker, puslespill osv.

Idag når jeg hentet la jeg virkelig merke til støynivået, ble sliten av 10min i det bråket! Ikke rart at ungene blir slitne og eldstemann vegrer seg hver morgen, synes så synd på dem. 

Er det vanlig at det er så bråkete? Finnes det en øvre støygrense? Er dette noe man bare må akseptere og venne seg til..?  

 

Anonymkode: 335b5...d0e

Hvis barna dine går i en såkalt basebarnehage hvor det er ufattelig mange barn samlet sammen med få voksne å holde styr på situasjonen blir det fort veldig høyt støynivå. Dette er selvfølgelig helt tragisk og det går utover barna, særlig de minste som blir veldig fort slitne eller barna som har spesielle behov. Og hørselskadene som følger selvfølgelig. Nei, du skal absolutt ikke akseptere og venne deg til dette. Hadde jeg vært deg ville jeg undersøkt mulighetene for måling av støynivået i barnehagen. 

http://www.stoyforeningen.no/Barn-og-Stoey/Barnehager-og-SFO

http://www.nrk.no/nordland/farlig-mye-stoy-i-norske-barnehager-1.8326348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. desember 2015 at 20.39, AnonymBruker skrev:

Gutten våre klager på at det er så bråkete i barnehagen, og han er veldig sliten etter å ha vært der. Gjelder lillebror også, men han kan ikke klage.

Jeg har prøvd å ikke dramatisere problemet, men har snakket med personalet om at de kanskje kan prøve å legge til rette for at guttene kan være der det er litt rolig om det passer. Guttene er minst på avdelingen og liker godt bøker, puslespill osv.

Idag når jeg hentet la jeg virkelig merke til støynivået, ble sliten av 10min i det bråket! Ikke rart at ungene blir slitne og eldstemann vegrer seg hver morgen, synes så synd på dem. 

Er det vanlig at det er så bråkete? Finnes det en øvre støygrense? Er dette noe man bare må akseptere og venne seg til..?  

 

Anonymkode: 335b5...d0e

Meget gode spørsmål! 

Barn har liten beskyttelse. Mange barn u barnehagene I Oslo blir helt utmattet pga all støyen! 

 

Anonymkode: 8ffa8...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er maks 15 unger fra 2-6 i hele barnehagen, men inneområdet er ganke lite synes jeg. Omtrent halve barnehagen er forbeholdt personalet.

Tror kanskje jeg har funnet ut av litt av problemet nå. Begge våre barn sover midt på dagen, da er de andre ute og leker. Nå viser det seg at det er den eneste utetiden, slik at våre alltid går glipp av den! I vår gamle barnehage la de til rette for både soving og utetid, her er de visst ute bare midt på dagen når våre sover. Dermed får våre barn opplevelsen av å kun være inne, og det forstår jeg blir intenst. De er veldig glade i å være ute, og barnehagen har flott og stort uteområde (mye kupert skog).

Fant ut dette i går, og skal ta det opp etter jul så håper jeg at de kan få være mer ute. Nå i desember har det vært fullt fokus på juleaktiviteter inne. Nå er det heldigvis ferie. :)

 

TS

Anonymkode: 335b5...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. desember 2015 at 21.48, AnonymBruker skrev:

 

Tror støy i barnehager er veldig vanlig. Barnehager bygges billigst mulig og en koster ikke på støydemping for det er fordyrende. Jeg kjenner til flere som jobber i barnehager med støymåler og de sier at det hjelper ikke for måleren lyser rødt og ingen bryr seg. Store åpne rom med mange barn er verst. Noen barnehager er bygget med flere små rom som kan lukkes, disse er bedre. Men nå for tiden skal det bygges stort og åpent.

Anonymkode: 8cd33...27e

Utrolig synd ar det ikke finnes klare og konsekvente KRAV til utforming av barnehager og inneklimaet! Når man faktisk vet at slike steder er støyutsatt så burde støydemping overalt ha vært et KRAV. 

Stakkars barn, de blir ekstremt slitne :-(

Anonymkode: 8ffa8...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn er også mer sensitive for støy enn andre. Kanskje det kan være verdt å ta med en brosjyre om høysensitive barn til de ansatte dersom dette gjelder for dere? Ellers er det nok veldig lurt å finne en løsning på dette med utetid ja! Vår blir veldig rastløs dersom de er inne hele dagen i bhg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...