Gå til innhold

Svigerdrama i juen..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men hva er det egentlig svigerforeldrene dine gjør som er så forferdelig at dine foreldre synes det å unngå dem er viktigere enn  å feire jul med datteren sin? Å kommentere maten og ha lyden på tven for høyt er irriterende og uhøflig, men så grusomt forferdelig at det ødelegger kvelden trenger det vel ikke være? Jeg ville vært mer snurt på mine egne foreldre enn på svigers hvis det var grunn nok til å utebli på julaften.

Men det vil ikke mirakuløst ordne seg av seg selv. Enten får du sette ned foten og si at de ikke er velkomne og stå for det også på julaften, eller så får du feire hos dine foreldre - de fleste logistiske problemer rundt å feire andre steder enn hjemme pleier å la seg løse bare man vil.  Å lyve fører sjelden noe godt med seg.

Anonymkode: 9e603...276

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

godt å høre at andre har problemer med svigers også... (kan ikke noen skrive bok om temaet?? ) Men problemet her er at svigers aldri vil komme på besøk da, hverken på en søndag eller til jul. Og det synes jeg er like greit...

Jeg ville nok ha sagt klart ifra når det gjelder din situasjon TS. Men det bør være din samboer som sier fra. Er nok ikke sikkert svigers vil forstå det uansett, men hvis det ikke blir laget mat til de, tv`n blir tatt bort etc så vil de nok ikke føle seg så veldig velkommen.

Til deg som ikke syntes dette var et stort problem; hadde jeg vært på besøk hos noen som igjen hadde besøk av noen som ødela hele kvelden så hadde ikke det fristet så veldig til gjentagelse. Det bør være unødvendig å kjøre tv`n på full guffe på julafta, iallefall inntil ungene er ferdig med pakkene. 

Jeg var nettopp i en begravelse der hele familien var samlet. Tv`n stod på og jeg rakk såvidt å se starten på et program (lyden var nesten ikke på), før en mann tok fjernkontrollen og svippet over til noe annet. Skulle han se det? Nei, han gikk straks på kjøkkenet for å hente seg en kopp kaffe (og brukte fem minutter fordi han pratet med folk underveis).... så kom han tilbake og så var det å svippe til neste kanal. Ingen spørsmål om det var noen som satt og så på noe.(vi var mange som satt i stua) Til mitt forsvar så er jeg ikke avhengig av tv`n, men da jeg helst ikke ville prate så mye den kvelden så passet det meg fint at den stod på. Om det var irriterende? Absolutt! Hvorfor må enkelte bare være så dominerende og ødelegge en hel kveld for andre? Når vi har besøk så står ikke tv`n på! Og det er vi som bestemmer om tv`n skal på, ikke gjestene!

Anonymkode: 55335...296

Skrevet

Jeg hadde valgt å gi beskjed om at i år skal mine foreldre komme, og så ønsket de en fin julefeiring hjemme hos seg selv. 

Da ville jeg latt mannen si ifra til svigers om at i år får de holde seg hjemme slik de sier. Dette er neppe noe særlig julefeiring for barna om de holder på sånn på den store kvelden, og det ville jeg ikke funnet meg i..!

Bare å invitere dine foreldre, også får du mannen til å gi beskjed til sine foreldre.

det kan de ikke overkjøre.

Anonymkode: cf99c...b52

Men, har dere ikke invitert dine foreldre da? Siden svigers skulle til søsteren? Dere MÅ bare si klart i fra i dag at: "Vi skal være alene (eller sammen med dine foreldre) og de kan derfor ikke komme. Derfor syns dere det er rart at de ikke velger å dra til datteren, men velger helgen før, men de må forstå at det betyr at de vil bli værende hjemme alene, for de kan ikke ombestemme seg i siste liten og komme til dere, slik de har gjort før. Dere sier i fra, fordi de har jo vært hos dere de siste tre årene, og tenker kanskje på det som tradisjon, og kanskje de ville ombestemme seg i år også, men i år går det ikke".

Så øver dere dere på å si "Nei, dere kan ikke komme" Hvis de ringer for å informere at de kommer likevel, hva skal vi ta med, vi ombestemte oss. "Nei, det var synd, vi får se til neste år, vi møtes 3.dag (whatever). Dere kan ikke være hos oss, det har vi sagt i fra om. Slik blir det i år".

Anonymkode: 7a81c...399

Du må si det som det er. Ellers blir du aldri kvitt problemet. Jeg hadde iallefall koblet ut digitalboksen, eller gjemt vekk fjernkontrollene. Skal de se tv kan de gå hjem til seg selv. Jeg hadde blitt forbanna om de plantet rumpa i sofaen på julaften og skrudde opp lyden (!) fordi folk snakket. 

Skal de komme med negative kommentarer på maten hadde jeg sagt at jeg hadde brød de kunne få, eller foreslått at de hadde spist på forhånd. 

Anonymkode: a56cf...ce7

Fysj for noen svigerdøtre dere er. 

Anonymkode: 8e750...da7

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare prøve å nøkke vekk dårlig oppførsel, som å legge bort fjernkontroller og hvis de spør så si dere ønsker ikke ha tv på på julaften?

Uansett så bør du prøve å avklare på en fin måte tidlig. F.eks når det ble avtalt at de skulle til datteren, benytt sjansen til å smyge inn noe "så hyggelig for Elin at dere er med dem i år. Vi har tenkt å feire med min familie i år, la oss gjøre det slik annenhvert år fra nå av." Eller si at det er så fint å ha dem, så din familie så bare dere tredjehvert år.

Jeg synes ikke du kan komme deg utav å ha svigerforeldrene dine overhodet når de ønsker å være med dere. Opsjonene du har å spille på er frekvens og justeringer på selve kvelden.

Skrevet

Men hva er det egentlig svigerforeldrene dine gjør som er så forferdelig at dine foreldre synes det å unngå dem er viktigere enn  å feire jul med datteren sin? Å kommentere maten og ha lyden på tven for høyt er irriterende og uhøflig, men så grusomt forferdelig at det ødelegger kvelden trenger det vel ikke være? Jeg ville vært mer snurt på mine egne foreldre enn på svigers hvis det var grunn nok til å utebli på julaften.

Men det vil ikke mirakuløst ordne seg av seg selv. Enten får du sette ned foten og si at de ikke er velkomne og stå for det også på julaften, eller så får du feire hos dine foreldre - de fleste logistiske problemer rundt å feire andre steder enn hjemme pleier å la seg løse bare man vil.  Å lyve fører sjelden noe godt med seg.

Anonymkode: 9e603...276

Jeg syns hele stemningen blir ødelagt når vi må rope til hverandre fordi tvn står på så høyt. de sier knapt hei, før de begynner å tukle med fjernkontrollene.  Sier vi i fra, så sitter de å sutrer å henger med hodet resten av kvelden. Svigermor er VELDIG intens og elsker å snakke om sykdom. Spesielt med min mor og tante. Så jeg forstår de VELDIG godt. Hadde jeg hatt valget selv, så hadde jeg nok droppet å dratt i samme situasjon.

Fysj for noen svigerdøtre dere er. 

Anonymkode: 8e750...da7

Hvorfor det? Her har jo faktisk mine svigerforeldre fått tilbud om å komme andre steder, men takker nei. Så det er jo ikke slik at de blir sittende ufrivillig alene..

Kan du ikke bare prøve å nøkke vekk dårlig oppførsel, som å legge bort fjernkontroller og hvis de spør så si dere ønsker ikke ha tv på på julaften?

Uansett så bør du prøve å avklare på en fin måte tidlig. F.eks når det ble avtalt at de skulle til datteren, benytt sjansen til å smyge inn noe "så hyggelig for Elin at dere er med dem i år. Vi har tenkt å feire med min familie i år, la oss gjøre det slik annenhvert år fra nå av." Eller si at det er så fint å ha dem, så din familie så bare dere tredjehvert år.

Jeg synes ikke du kan komme deg utav å ha svigerforeldrene dine overhodet når de ønsker å være med dere. Opsjonene du har å spille på er frekvens og justeringer på selve kvelden.

Samboer har fått beskjed om at dette skal gjøres i år, dersom det blir at de kommer. Null tv, kun som bakgrunnsmusikk i så fall.  Jeg spurte svigermor i går, om ikke datteren ble lei seg når de ikke vil feire jul der. Neeeida, det var ingen problemer det. Det er jo ikke slik at jeg vil unngår de i julen hvert år.. Man må gi og ta.. Men nå blir dette fjerde året på rad. Alle julene meg og samboer har hatt sammen. Og det er fire år siden sist jeg feiret med min familie.

Anonymkode: dddc5...8dc

• Liker 2
Skrevet

Dårlig svigerdøtre?? Dårlig svigermor sier jeg. En voksen dame om sosialantennene er brukket el ikke, vet vel at mye må ordnes til jul, så litt hjelp burde være en selvfølge. For så å klage på maten...Og attpåtil ignorere oppakkingen til barna pga noe på tv... Min mening er at dette fortjener du medalje for å klart annenhvert år, men ikke for fire år på rad! Beklager men vi har andre planer iår hadde jeg svart. Vi har feiret tre år med dere , iår skal vi feire med mine foreldre. End of discussion, punktum finale. Og den samtalen må din mann ta.

• Liker 9
Skrevet

Dårlig svigerdøtre?? Dårlig svigermor sier jeg. En voksen dame om sosialantennene er brukket el ikke, vet vel at mye må ordnes til jul, så litt hjelp burde være en selvfølge. For så å klage på maten...Og attpåtil ignorere oppakkingen til barna pga noe på tv... Min mening er at dette fortjener du medalje for å klart annenhvert år, men ikke for fire år på rad! Beklager men vi har andre planer iår hadde jeg svart. Vi har feiret tre år med dere , iår skal vi feire med mine foreldre. End of discussion, punktum finale. Og den samtalen må din mann ta.

Ja.. men når de aldri faktisk verken blir invitert eller at de spør selv om de kan få komme? De bare snakker om det som ett selvfølge. Skal jeg bare si, sorry, vi har andre planer i år. hold dere hjemme, skru på tvn å len dere tilbake?

Skrevet

Ja.. men når de aldri faktisk verken blir invitert eller at de spør selv om de kan få komme? De bare snakker om det som ett selvfølge. Skal jeg bare si, sorry, vi har andre planer i år. hold dere hjemme, skru på tvn å len dere tilbake?

Nå er det noen dager siden jeg leste tråden. Men var det ikke slik at de hadde takket nei til en invitasjon hos datteren. Og da er min mening at dere må kunne ta den samtalen om at dere har andre planer dette året. Familie el ikke så må det kunne kommuniseres at alt er ikke en selvfølge. Jeg forstod det slik at de da selv valgte å ikke dra der de var bedt. Så da er det ikke akkurat hold dere hjemme...

Skrevet

Ja, selvfølgelig! Det er akkurat det dere må si! For det første må dere si det selv på forhånd, at de ikke er invitert, ikke noe rart å ta opp det siden de har vært hos dere de siste årene. Så må dere gjenta det ved det minste hint om at de allikevel kommer til å komme. "Nei, i år skal vi bare være oss, dere er ikke invitert". Blir de sure/stiller seg uforstående til det, er det bare å si  at de jo ble invitert av søsteren, og dere har andre planer.

• Liker 2
Skrevet

Så utrolig irriterende, men jeg synes også at det er best å si det nå istedet for å lyve for neste år oppstår samme problem igjen.

Du har fått gode tips i tråden om hva du kan si, men det viktigste er å stå på ditt og kanskje få deres egen sønn gi beskjeden. 

Skrevet

Eh, ja, det er nettopp det du skal si. ''I år har vi andre planer, ønsker dere god jul med dattera og vi ses senere''.

Skrevet

Så lite gjestfrie dere er..! Det er julaften - det er ikke mange timene det er snakk om! Det er foreldrene til mannen din; uansett hvor høyt de ser på tv, så er dette mennesker som det er viktig å inkludere. 

Bit tenna sammen, og gjør det beste ut av det. De har tydeligvis stor glede av å feire julaften sammen med dere, siden de kommer tilbake år etter år. 

Jeg hadde vært mer fornærmet på mine egne foreldre, hvis de lot være å komme på julaften pga. noe så tåpelig som høy tv og klaging. Ignorer det, la de være en del av familien og ikke si et ord om at de ikke er velkommen i hjemmet deres på julaften. Hadde jeg gitt min mor eller svigermor samme beskjed, så hadde de blitt så såret at de aldri hadde satt sine ben i huset mitt igjen, og med god grunn!

Problemene du nevner er bagateller! Du skulle visst alt det grusomme jeg ser på julaften rundt om i norske hjem i min jobb. Uten de to hadde du ikke hatt familien din - så ta godt vare på de mens de er her.  Du burde heller jobbe med å lære å ignorere bagateller. Ikke la deg irritere over ting som i det lange løpet ikke har noe å si. Det er et ordtak på engelsk - pick your battles! Har du lyst på en dårlig familiedynamikk og ekstremt dårlig stemning i julen, så er dette nettopp en kamp du bør ta. Men før du tar opp telefonen for å levere beskjeden om at du rett og slett ikke klarer å vise gjestmildhet ovenfor svigerforeldrene dine på julaften, så sett deg ned og tenk hvordan du ville følt deg alene på julaften med samme beskjed fra din egen svigerdatter og sønn...

Anonymkode: a90aa...833

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du (eller kanskje heller mannen din, siden han er sønnen deres) bare kan si ordentlig klart ifra om problemet?

Jeg mener, hvis de oppfører seg ufint og ødelegger julen for dere, men fortsetter å komme hver jul så har dere lov til å si ifra. Jeg hadde i hvert fall klart å si ifra til mine foreldre om de virkelig hadde oppført seg så ufint at min samboer ikke ønsket å ha dem på besøk på julaften! (For julaften er familietid og da er det i hvert fall for meg veldig hyggelig når vi er flere).

Få mannen til å si ifra til dem at i år er de dessverre ikke velkommen fordi de siste årene har dere gjort sånn og slik, og vi liker det ikke. Derfor ønsker vi en jul bare oss i år, så kan vi heller ta det sammen til neste år. Eventuelt kan dere jo si at de kan komme så lenge de ikke gjør --- for det ødelegger kvelden for dere og dere syntes ikke det er hyggelig.

For å få problemet løst er det jo som regel best å si ifra, hvis de skal lage drama om det så går det som regel over veldig fort og  da er jo sjansen liten for at de dukker opp på julaften.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...