Gå til innhold

Svigerdrama i juen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tre år på rad (altså, hver jul mens vi har vert sammen) har svigers vert hos oss på julaften. Helt forferdelig. De kommenterer maten jeg har laget sitter fremfor tv hele kvelden, skrur opp lyden når vi andre prater og halvsover når barna skal åpne pakkene sine. JA, de er spesielle, og av denne grunn føler ikke min familie for å komme til oss når de er der. Det er ikke hvert år vi har invitert dem heller. De sier alltid at de skal være hjemme, helt til de plutselig begynner å ringe om hva de skal ta med på julaften, to dager før. Hvert år!

I år hadde vi avtalt at samboers søster skulle invitere dem, og både jeg og samboer snakket om at det skulle bli godt med en jul med bare oss og barna. Da velger de heller å reise dit helgen før!??? isdet. Og så sier de: vi skal være hjemme i julen.

Kan vi si til dem: vi vil være i fred?? Eller rett ut, NÅR vi inviterer-får dere komme

Jeg syns dette er veldig sårt i og med at jeg aldri kan invitere min egen familie også. Jeg har ikke fått feiret jul sammen med mine på fire år etter denne julen her. Men jeg skjønner godt hvorfor de ikke har lyst når svigers er hos oss.

Anonymkode: dddc5...8dc

Videoannonse
Annonse
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg hadde valgt å gi beskjed om at i år skal mine foreldre komme, og så ønsket de en fin julefeiring hjemme hos seg selv. 

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Kan dere dra til dine foreldre, altså rømme hjemmet og heller være hos din familie? Så de ikke "får sjans" til å dukke opp hos dere?

Skrevet

Slutt og ødelegg julen for barna dine og sett foten ned. Maken til martyr du er.

• Liker 9
Skrevet

Kan dere dra til dine foreldre, altså rømme hjemmet og heller være hos din familie? Så de ikke "får sjans" til å dukke opp hos dere?

Jo, vi har jo mulighet til det. Men med tre små barn så er jo det enkleste å være hjemme.  Mine foreldre har bor i en liten leilighet med lite gjesteplass, dersom alle skal sove der.

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Jo, vi har jo mulighet til det. Men med tre små barn så er jo det enkleste å være hjemme.  Mine foreldre har bor i en liten leilighet med lite gjesteplass, dersom alle skal sove der.

Da ville jeg latt mannen si ifra til svigers om at i år får de holde seg hjemme slik de sier. Dette er neppe noe særlig julefeiring for barna om de holder på sånn på den store kvelden, og det ville jeg ikke funnet meg i..!

Skrevet

Bare å invitere dine foreldre, også får du mannen til å gi beskjed til sine foreldre.

det kan de ikke overkjøre.

Anonymkode: cf99c...b52

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare si at dere skal til dine foreldre i år, og dersom det kommer opp i ettertid kan dere si at feiringen ble flyttet hjem til dere pga. bedre plass? Dersom de tror dere skal bort i jula kan de jo ikke invitere seg selv i siste liten. 

Anonymkode: e5202...80d

• Liker 21
Skrevet

Med mindre det er kjemplangt ti foreldrene dine er tre små barn bare en dårlig unnskyldning i dette tilfellet.

Anonymkode: 38105...adc

• Liker 2
Skrevet

Med mindre det er kjemplangt ti foreldrene dine er tre små barn bare en dårlig unnskyldning i dette tilfellet.

Hvorfor det? De legger seg tidlig, og i å med at de ikke har overnattingsplass til alle, så er det jo enklere å vær hos oss..

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor ikke bare si at dere skal til dine foreldre i år, og dersom det kommer opp i ettertid kan dere si at feiringen ble flyttet hjem til dere pga. bedre plass? Dersom de tror dere skal bort i jula kan de jo ikke invitere seg selv i siste liten. 

Anonymkode: e5202...80d

Dette var lurt. Å ta en hvit en.. :) 

Skrevet

Hvorfor det? De legger seg tidlig, og i å med at de ikke har overnattingsplass til alle, så er det jo enklere å vær hos oss..

Enklere ja, men ikke utrolig slitsomt. Jeg har vokst opp med å dra til besteforeldre og hjem på julaften. I det tilfellet her er det vel minste motstands vei å dra til dine?

Skrevet

Men hva i alle dager så veik for? Sett nå ned foten, og si at sånn blir det.

Anonymkode: 7aee1...7e8

• Liker 3
Skrevet

Si det som det er? At dere er lei av at de inviterer seg selv i siste liten, og at i år skal dere være hjemme uten dem.

Skrevet

Men hva i alle dager så veik for? Sett nå ned foten, og si at sånn blir det.

Anonymkode: 7aee1...7e8

Hehe, jeg skjønner at det kan virke slik. Men de er utrooolig hårsåre. Og verken jeg eller mannen har lyst på enda mer drama. Men vi kunne kanskje sagt at det faktisk er dårlig av dem å ikke ta imot invitasjonen fra søsteren hans?

Skrevet

Å dra en liten hvit en nok det enkleste, men det høres ut som om de hadde hatt godt av å bli satt grenser for. Sånne folk er så utrolig slitsomme.

Anonymkode: ee627...507

• Liker 3
Skrevet

Men, har dere ikke invitert dine foreldre da? Siden svigers skulle til søsteren? Dere MÅ bare si klart i fra i dag at: "Vi skal være alene (eller sammen med dine foreldre) og de kan derfor ikke komme. Derfor syns dere det er rart at de ikke velger å dra til datteren, men velger helgen før, men de må forstå at det betyr at de vil bli værende hjemme alene, for de kan ikke ombestemme seg i siste liten og komme til dere, slik de har gjort før. Dere sier i fra, fordi de har jo vært hos dere de siste tre årene, og tenker kanskje på det som tradisjon, og kanskje de ville ombestemme seg i år også, men i år går det ikke".

Så øver dere dere på å si "Nei, dere kan ikke komme" Hvis de ringer for å informere at de kommer likevel, hva skal vi ta med, vi ombestemte oss. "Nei, det var synd, vi får se til neste år, vi møtes 3.dag (whatever). Dere kan ikke være hos oss, det har vi sagt i fra om. Slik blir det i år".

Anonymkode: 7a81c...399

• Liker 10
Skrevet

Men, har dere ikke invitert dine foreldre da? Siden svigers skulle til søsteren? Dere MÅ bare si klart i fra i dag at: "Vi skal være alene (eller sammen med dine foreldre) og de kan derfor ikke komme. Derfor syns dere det er rart at de ikke velger å dra til datteren, men velger helgen før, men de må forstå at det betyr at de vil bli værende hjemme alene, for de kan ikke ombestemme seg i siste liten og komme til dere, slik de har gjort før. Dere sier i fra, fordi de har jo vært hos dere de siste tre årene, og tenker kanskje på det som tradisjon, og kanskje de ville ombestemme seg i år også, men i år går det ikke".

Så øver dere dere på å si "Nei, dere kan ikke komme" Hvis de ringer for å informere at de kommer likevel, hva skal vi ta med, vi ombestemte oss. "Nei, det var synd, vi får se til neste år, vi møtes 3.dag (whatever). Dere kan ikke være hos oss, det har vi sagt i fra om. Slik blir det i år".

Anonymkode: 7a81c...399

Nei, vi har bestemt oss for å være kun oss og barna i år.. Men i fjor, endte det med at min familie ble hjemme, og at hans foreldre kom.. selv om min familie var invitert..

Skrevet

"Vi tenkte å ta en rolig jul i år, og orker ikke så mye styr, så det blir bare oss så fint om dere kan komme en tur i romjulen isteden."

• Liker 2
Skrevet

Du må si det som det er. Ellers blir du aldri kvitt problemet. Jeg hadde iallefall koblet ut digitalboksen, eller gjemt vekk fjernkontrollene. Skal de se tv kan de gå hjem til seg selv. Jeg hadde blitt forbanna om de plantet rumpa i sofaen på julaften og skrudde opp lyden (!) fordi folk snakket. 

Skal de komme med negative kommentarer på maten hadde jeg sagt at jeg hadde brød de kunne få, eller foreslått at de hadde spist på forhånd. 

Anonymkode: a56cf...ce7

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...