Alja Skrevet 14. desember 2015 #1 Skrevet 14. desember 2015 Er det noen som har erfaring med ECT behandling i Norge? Hvordan går man frem for å få dette? Er det vanskelig og få "innvilget"?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #2 Skrevet 14. desember 2015 Lege (psykiater) henviser til sykehusavdeling. Som regel må du være innlagt på psykiatrisk samtidig. Indikasjon er alvorlig og behandlingsresistent depresjon. Anonymkode: 5c544...cd7
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #3 Skrevet 14. desember 2015 Er det noen som har erfaring med ECT behandling i Norge? Hvordan går man frem for å få dette? Er det vanskelig og få "innvilget"?Dette er selvsagt ikke noe det tas lett på og tilhører sjeldenhetene. Det er stor risiko og bekymring knyttet til denne typen behandling, særlig med tanke på bivirkning. Anonymkode: 2433d...989
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #4 Skrevet 14. desember 2015 Dette er selvsagt ikke noe det tas lett på og tilhører sjeldenhetene. Det er stor risiko og bekymring knyttet til denne typen behandling, særlig med tanke på bivirkning. Anonymkode: 2433d...989hvor har du dette fra? Spvidt jeg vet er det en behandling med ganske få bivirkninger, som kan virke godt for dem med alvorlige depresjoner, men noen kan oppleve et forbigående hukommelsestap. Anonymkode: 42ced...26c 2
Insanomanical Skrevet 14. desember 2015 #5 Skrevet 14. desember 2015 hvor har du dette fra? Spvidt jeg vet er det en behandling med ganske få bivirkninger, som kan virke godt for dem med alvorlige depresjoner, men noen kan oppleve et forbigående hukommelsestap. Anonymkode: 42ced...26cDu bør lese deg opp på ECT. Det er absolutt ikke få bivirkninger. 3
Alja Skrevet 14. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2015 Jeg mener å ha lest at denne behandlingen er den mest effektive mot depresjoner, og diverse undersøkelser som viser at flertallet er fornøyde med resultatene. Syntes jo det er skummelt å tukle med hjernen og alt dette, men dersom symptomene er at jeg blir litt gullfisk noen uker etterpå, så syntes jeg det er verdt det.Selvfølgelig hadde det vært grusomt dersom man mistet personlige minner fra oppvekst osv, men mener å ha lest at det forekommer svært sjeldent? 1
Insanomanical Skrevet 14. desember 2015 #7 Skrevet 14. desember 2015 Jeg mener å ha lest at denne behandlingen er den mest effektive mot depresjoner, og diverse undersøkelser som viser at flertallet er fornøyde med resultatene. Syntes jo det er skummelt å tukle med hjernen og alt dette, men dersom symptomene er at jeg blir litt gullfisk noen uker etterpå, så syntes jeg det er verdt det.Selvfølgelig hadde det vært grusomt dersom man mistet personlige minner fra oppvekst osv, men mener å ha lest at det forekommer svært sjeldent? Det å miste minner er helt normalt, hva man mister og om de kommer tilbake er 'tilfeldig' 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #8 Skrevet 14. desember 2015 Du bør lese deg opp på ECT. Det er absolutt ikke få bivirkninger.Spesifiser heller hvilke bivirkninger du mener jeg har gått glipp av, og legg ved referanse. For jeg har sjekket, og (forbigående) hukommelsestap er den bivirkningen jeg har lest om. Man må heller ikke glemme at behandlingen er til god hjelp for mange. Anonymkode: 42ced...26c 1
Insanomanical Skrevet 14. desember 2015 #9 Skrevet 14. desember 2015 Spesifiser heller hvilke bivirkninger du mener jeg har gått glipp av, og legg ved referanse. For jeg har sjekket, og (forbigående) hukommelsestap er den bivirkningen jeg har lest om. Man må heller ikke glemme at behandlingen er til god hjelp for mange.Anonymkode: 42ced...26cDet at det hjelper er irrelevant for om det er bivirkninger eller ei.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #10 Skrevet 14. desember 2015 Jeg mener å ha lest at denne behandlingen er den mest effektive mot depresjoner, og diverse undersøkelser som viser at flertallet er fornøyde med resultatene. Syntes jo det er skummelt å tukle med hjernen og alt dette, men dersom symptomene er at jeg blir litt gullfisk noen uker etterpå, så syntes jeg det er verdt det.Selvfølgelig hadde det vært grusomt dersom man mistet personlige minner fra oppvekst osv, men mener å ha lest at det forekommer svært sjeldent? Jeg vurderer denne behandlingen selv, og for min del er det helt i orden å glemme oppveksten. Men jeg skjønner jo at man kan bli bekymret. Likevel har jo antidepressiva vel så mange bivirkninger, så om man ønsker å prøve et medisinfritt alternativ er det absolutt noe man kan diskutere med en psykiater. Anonymkode: 42ced...26c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #11 Skrevet 14. desember 2015 Korttidsminnet kan bli påvirket, og kan være svekket under behandlingen, men for de aller fleste normaliserer dette seg. Man har tester o.l. underveis i ECT-behandlingen, så dette blir fulgt med på. Du har også selv muligheten for å avstå fra flere behandlinger, hvis det hemmer deg i så stor grad at du ikke fungerer i hverdagen. Man MÅ forresten heller ikke være innlagt for å få denne behandlingen.Foruten dette er det, som nevnt over, lite bivirkninger, og de fleste har veldig god effekt av slik behandling. Dette med mye bivirkninger er noe som henger igjen fra gammelt av. Anonymkode: 1bec8...6fb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #12 Skrevet 14. desember 2015 Jeg mener å ha lest at denne behandlingen er den mest effektive mot depresjoner, og diverse undersøkelser som viser at flertallet er fornøyde med resultatene. Syntes jo det er skummelt å tukle med hjernen og alt dette, men dersom symptomene er at jeg blir litt gullfisk noen uker etterpå, så syntes jeg det er verdt det.Selvfølgelig hadde det vært grusomt dersom man mistet personlige minner fra oppvekst osv, men mener å ha lest at det forekommer svært sjeldent? Det er effektivt mot svært alvorlige depresjoner. Men mot en moderat eller mild depresjon vil det nok ikke fungere slik man hadde håpet. Jeg tok ECT for noen år siden, da hadde jeg vært innlagt i over 3 måneder allerede, og var alvorlig deprimert, apatisk, stor latenstid, gullfisk-minne, ikke til stede osv., i dag er jeg fremdeles syk og deprimert, men i denne tilstanden ville ikke ECT hjulpet. Jeg har også tenkt at "kan jeg ikke bare få noe ECT så blir alt bra", men sannheten er at det hjelper deg ut av den mørkeste møkka, men derfra må det andre ting til. Anonymkode: b4dcd...9fd
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #13 Skrevet 14. desember 2015 Korttidsminnet kan bli påvirket, og kan være svekket under behandlingen, men for de aller fleste normaliserer dette seg. Man har tester o.l. underveis i ECT-behandlingen, så dette blir fulgt med på. Du har også selv muligheten for å avstå fra flere behandlinger, hvis det hemmer deg i så stor grad at du ikke fungerer i hverdagen. Man MÅ forresten heller ikke være innlagt for å få denne behandlingen.Foruten dette er det, som nevnt over, lite bivirkninger, og de fleste har veldig god effekt av slik behandling. Dette med mye bivirkninger er noe som henger igjen fra gammelt av. Anonymkode: 1bec8...6fbPoenget er at svekket hukommelse anses som en mer alvorlig bivirkning enn de typiske bivirkningene knyttet til antidepressiv, slik som vektoppgang, søvnforstyrrelser, munntørrhet, kluss med libido etc., økt svetteproduksjon osv. At svekket hukommelse og minne er en potensielt ikke forbigående tilstand bidrar til høy terskel for denne typen behandling, og benyttes i de fleste tilfeller hvor alt annet er prøvd flere ganger og depresjonen er svært alvorlig. Anonymkode: 2433d...989
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå