Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå besluttet å søke aap etter oppfordring fra legen min etter 3 år på sosialstønad (!). 

Hva er lurt å huske på når man søker, hva er viktig å ha med i søknaden? Trenger generelle tips slik at jeg ikke får beskjed om at ditt og datt mangler eller at søknaden er for vag.

Jeg er utslitt. Jeg har møtt veggen. Jeg har prøvd. Hardt. Summen jeg får nå (sossen) er på 3800 kr pr måned. Det må søkes annenhver måned og blir alt for uforutsigbart for meg. Jeg klarer ikke den økonomiske byrden som en prikk på i'en over alt det andre faenskapet.

Nå er tiden inne tror jeg... 

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan man søker, men regner med man finner litt informasjon om dette på nav sine sider. Men egentlig så ville jeg bare svare for å skrive at jeg synes det er bra at du gjør dette. Det er veldig vanskelig å komme seg noen vei når økonomien også er helt i dass, og hvis du sliter og har det vanskelig så kan det gjerne hjelpe at du får hjelp med økonomien, og får hjelp med arbeidsrettede tiltak. Jeg synes det er en styrke at man ber om hjelp når man trenger det, og jeg håper at du får den hjelpen du trenger. 

Og så ville jeg gi deg en sånn: :klem: 
Ikke gi opp, stå på! Håper det ordner seg med søknaden, kanskje du kunne fått hjelp til dette med legen, eller fått en avtale på NAV slik at de hjelper deg der?

Skrevet

Oi det var lenge på sosialen. Men etter 6mnd skal man få mer utbetalt. Rart at du kun fikk 3800kr. Man får normalt sett 5000-6000kr. Jeg tror man får like mye utbetalt fra NAV på sosialen som på aap viss man inkluderte dekket husleie. Rundt 12-13.000kr. Så kan du få bostøtte.

Det viktigste er at du husker legeerklæring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan man søker, men regner med man finner litt informasjon om dette på nav sine sider. Men egentlig så ville jeg bare svare for å skrive at jeg synes det er bra at du gjør dette. Det er veldig vanskelig å komme seg noen vei når økonomien også er helt i dass, og hvis du sliter og har det vanskelig så kan det gjerne hjelpe at du får hjelp med økonomien, og får hjelp med arbeidsrettede tiltak. Jeg synes det er en styrke at man ber om hjelp når man trenger det, og jeg håper at du får den hjelpen du trenger. 

Og så ville jeg gi deg en sånn: :klem: 
Ikke gi opp, stå på! Håper det ordner seg med søknaden, kanskje du kunne fått hjelp til dette med legen, eller fått en avtale på NAV slik at de hjelper deg der?

Takk fo gode ord! Det sitter langt inn å be om råd og hjelp, spesielt her på kg. Man blir fort dømt her inne dessverre.

Jeg ser bare lå hele greia som et nederlag, for målet mitt i fjor var å være på en helt annen plass nå. Jeg har tatt to steg tilbake rett og slett og skammer meg fryktelig for at jeg ikke fikk det til likevel. 

Legen er med meg når jeg trenger det. Hun er fantastisk og hun virker å ha litt peiling på alt mulig. Er ikke nav fornøyde med hennes attest blir hun nok med på et møte. Har vært på nav, men fikk beskjed om å bare søke egentlig. Ikke så alt for mye hjelp, men noe er det jo... 

Skrevet

Oi det var lenge på sosialen. Men etter 6mnd skal man få mer utbetalt. Rart at du kun fikk 3800kr. Man får normalt sett 5000-6000kr. Jeg tror man får like mye utbetalt fra NAV på sosialen som på aap viss man inkluderte dekket husleie. Rundt 12-13.000kr. Så kan du få bostøtte.

Det viktigste er at du husker legeerklæring.

jeg får mindre nå enn før. Fikk 4400 før. Jeg klarer meg SVÆRT dårlig på 3800 kr mnd. Skal sjekke ut i dette. Det største problemet er at jeg må søke på nytt hele tiden og aldri vet helt sikkert hva jeg får... 

Skrevet

Frykter også at nav kommer til å mene at "det ikke er god nok grunn for å søke aap". Jeg kjenner bare jeg ikke orker å måtte overtale og overbevise dem om at jeg er syk. 

Når det ikke er synlig sykdom blir alt så mye mer vanskelig. Ikke alt for mye goodwill å hente da.. 

Skrevet

Fikk nylig brev i posten også om at de mente jeg klarte å skaffe arbeid selv. Da hadde jeg nettopp vært der og forklart at jeg virkelig trengte hjelp til tilrettelagt praksisplass og oppfølging. Are you kiddin me liksom. Jeg blir ikke tatt på alvor. 

• Liker 1
Skrevet

jeg får mindre nå enn før. Fikk 4400 før. Jeg klarer meg SVÆRT dårlig på 3800 kr mnd. Skal sjekke ut i dette. Det største problemet er at jeg må søke på nytt hele tiden og aldri vet helt sikkert hva jeg får... 

du må søke hver 14.dag på aap også.

Så lenge du har legeerklæring så kan ikke nav nekte aap. De er ikke utdannet leger og de kan ikke se om du er syk. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du har legeerklæring så kan ikke nav nekte aap. De er ikke utdannet leger og de kan ikke se om du er syk. 

Takk for svar :-)

Skrevet

nå tuller du fælt her. Man må sende meldekort hver 14. Dag ja, men det er ikke det samme som å søke hver 14. Dag.

Anonymkode: c49d2...2ec

• Liker 12
Skrevet

Man søker ikke AAP hver 14 dag. Man må sende meldekort hver 14 dag for å få utbetaling. AAP får du som oftest innvilget for ett år om gangen. 

Du bør kontakte Nav ts, få deg en kontaktperson i Nav som hjelper deg igjennom prosessen med å søke AAP. 

Jeg gikk selv på AAP etter en skade, operasjon og lang opptrening, og Nav-mannen min var helt super, fulgte meg opp alle de årene og hjalp meg. Nå er jeg 50% i jobb igjen, har vært en lang reise! 

• Liker 4
Skrevet

Hvis du ikke føler du blir tatt på alvor, bytt saksbehandler! Jeg har hatt en kjempe fin saksbehandler som har gitt meg mye hjelp med søknader ol. Du må ha erklæring fra lege og eventuellt spesialist(psykolog f.eks). Nå er det en god del år siden jeg fyllte ut aap søknad, men mener å huske at det ikke var så veldig avanset. Sett kyss her, skriv navnet ditt der osv. Er du i tvil så ordner du et møte når søknaden er fyllt ut og går gjennom den sammen med din kontakt hos nav. Det har jeg gjort flere ganger.

Meldekort sender hver 14 dag, men det er ikke det samme som at man søker hver 14 dag. Du får et fastsatt beløp som kommer annenhver mandag-tirsdag så lenge du husker å sende meldekortet.

Skrevet

Hei Alja :)

Jeg har nettopp søkt om AAP. Jeg fylte ut egenerklæring og vanlig søkeskjema for AAP (begge deler finnes på nav.no) + at legen sendte sin vurdering av meg til NAV - han sendte sin vurdering før jeg sendte mitt (egenerklæring og søknad) Begge deler gikk greit å fylle ut. Jeg har fått tilbakemelding på at de har det de trenger:) I følge legen og NAV har jeg rett på AAP, men jeg har ikke fått det innvilget ennå, prosessen tar litt tid.

Lykke til! :blomst:

Anonymkode: 5590e...03f

• Liker 1
Skrevet

Og når det gjelder meldekort så er det riktig som det nevnes ovenfor. Du fyller inn og sender meldekort elektronisk hver 14. dag og får dermed en utbetaling ut fra hva du hukker av på for meldekortet. Man får i utgangspunktet et fast beløp på AAP, men betalingen kan reduseres hvis man ikke deltar på tiltak osv. Men i utgangspunktet er AAP en fast dagsats så du vet hva du har å forholde deg til.

Anonymkode: 5590e...03f

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er vurderingen fra legen din og at du skal i planlagt behandling eller arbeidsrettet tiltak. Helt for jævlig at du har levd i slik uforutsigbarhet i 3 år, vet hvor ille det er. :hug:

Anonymkode: e3cd9...75f

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere, det hjelper! Skal ordne litt småting i dag, og ringe legen igjen å be om å få se gjennom den erklæringen før den sendes til NAV. 

Skrevet

Har også blitt henvist til ARA til behandling der. Så ting er ikke helt på måfå.

Skrevet

Nå fikk jeg beskjed om at det ikke var tvil om at jeg skulle søke om aap. En bør løftet fra skuldrene 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...