AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #1 Skrevet 13. desember 2015 Må bare få lufte tankene mine litt! Idag var vi på middagsbesøk hos familien min. Jeg og mannen min har to barn, og eldste på 5,5år måtte gå på do i etasjen over. Problemet var bare at han ikke torte. Han var redd for en litt stor nisse som han syntes så skummel ut.. Selv var jeg opptatt med minstemann, så jeg ba mannen følge han opp. Og d er da "problemet" oppstår. Jeg hører gutten min skrike, rope, og gråte, og faren som sier "se her, bare se her, den er ikke farlig..". Jeg går opp med en gang og møter gutten min med tårer på kinene, og jeg ser faren snur den "skumle nissen". Jeg spør hva som foregår, og faren sier at han bare skulle vide at nissen ikke var farlig, og at han skulle bare snu den pga gutten vår ikke ville "se nærmere på den"(!)jeg tar sønnen min i armene, bærer han ned, og trøster han. Samtidig hører jeg faren i etasjen over småkjefte, og si at jeg syr puter under armene på gutten. At han må lære seg at det bare er en dukke, og at det ikke er farlig(!) Da klarer jeg ikke å være stille og sier at "da kan jo han selv begynne å se på walking dead, før å se og skjønne st det bare et voksne mennesker som har sminket seg og kledd seg ut, og at de verken er virkelige eller farlige!"Når han da kommer ned sittet han å skuler stygt på meg mens han mimer med leppene "fy fa.!" Og jeg kjenner jeg et helt svett!! Er det jeg som virkelig overreagere? Er det greit for en far å skremme barnet sitt ved å ikke respektere dets grenser når han et redd? Skal man pressebarna sine til å skjønne at ting ikke et farlig? For min egen del blir dette helt feil, og mammahjertet mitt vrir seg! For øvrig må jeg tillegge at det kun er denne nissen som gutten min synes er skummel, og han et ellers en tøff og modig gutt! <3 Min mor syntes også det var feil av mannen min (selv om hun muligens ikke er objektiv..?), og hun sa hun skulle ta bort denne skumle nissen! Hilsen frustrert kone! Anonymkode: c33a0...62d
Populært innlegg Luckiness Skrevet 13. desember 2015 Populært innlegg #2 Skrevet 13. desember 2015 Farens intensjon var vel ikke å skremme ham? Synes intensjonen var god jeg Bare bra at faren forsøker å vise at nissen ikke er farlig! Mye bedre det enn å løfte han vekk fra nissen eller i det hele tatt bekrefte at nissen er farlig. Dersom man tillater at et barn skal få lov å synes en nisse er skummel, så bekrefter man egentlig at den er farlig. Hvorfor unngå alt som ser skummelt ut? Man må kunne tørre å gå forbi nisser, bilder, pyntegjenstander, statuer og whatever i løpet av barndommen. Greit nok at han ikke er redd for andre ting. Men det skader da ikke å vise barnet at nissen ikke gjør ham noe og bare er til pynt?Selvfølgelig skal man få lov å synes noe virker litt skummelt. Men det er faktisk til et stort hinder når barnet ikke tør å gå forbi for å gå på toalettet. Da må man heller møte frykten enn å unngå den. 59
Populært innlegg Beccy87 Skrevet 13. desember 2015 Populært innlegg #3 Skrevet 13. desember 2015 Jeg synes du overreagerer litt her. Sønnen din har jo allerede sett nissen og mener at den er skummel, da synes jeg det er greit for far å prøve å vise at det bare er en dukke og i så måte avvepne hele situasjonen. Det gikk tydeligvis ikke, og da ville far snu nissen. Helt riktig i mine øyne. Det at du da kommer og tar sønnen fra far og trøster viser ham heller at far er 'slem' og det er ikke greit. 59
minister-mio Skrevet 13. desember 2015 #5 Skrevet 13. desember 2015 Faren skulle vel ikke skremme, men vise at nissen ikke var farlig. Du bekrefter jo nesten at noe er farlig ved å bære ditt store snart skolebarn ned trappen. 38
MapleSirup Skrevet 13. desember 2015 #6 Skrevet 13. desember 2015 Voksne som sier "det er ikke farlig" har allerede der driti på draget Jeg tenker far vat litt klumsette og at du overreagerer....Delt skyld, altså .)Shit happens, tenker nå jeg. Det er jo sånt som oppstår... 1
bobler Skrevet 13. desember 2015 #7 Skrevet 13. desember 2015 Ja, det er bare du som overreagerer. Voks opp. 6
Sirah Skrevet 13. desember 2015 #8 Skrevet 13. desember 2015 Ja du overreagerer! Å bære barnet vekk og trøste på den måten bekrefter jo bare det barnet tror - at nissen er farlig. Du sier også indirekte til sønnen din at pappa er slem. Her må du skjerpe deg TS. 37
mjauritz Skrevet 13. desember 2015 #9 Skrevet 13. desember 2015 Du overreagerer til de grader.En ting er om far hadde stått klar med denne nissen for å skremme han i mørket, men far forsøkte faktisk bare å vise gutten at nissen ikke er farlig. Jeg syntes faren gjorde det riktige her, jeg. Og at du sammenlikner en nisse med å se på Walking Dead er jo veldig ut av proposjoner. En nisse som i utgangspunktet ikke er en ting som er ment til å være skummel kan man godt som voksen ta med til barnet for at h*n skal se at det er uskyldig. Heller det enn at ungen går rundt og er redd for ting som ikke er farlig eller skumle. Barn er ofte redd for ting som ikke er farlige/skumle og at du kommer løpende og bærer han vekk og gir han masse trøst viser bare gutten at hans redsel hadde grunnlag nok til at du reagerte. Far forsøkte ikke å plage eller skremme barnet, han forsøkte faktisk bare å hjelpe og du ødela. 25
jabx Skrevet 13. desember 2015 #10 Skrevet 13. desember 2015 Han gjorde det jo ikke for å skremme, men for å vise at det ikke er farlig. 7
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 13. desember 2015 #11 Skrevet 13. desember 2015 (endret) Ja, du overreagerer. Faren virker som taklet dette veldig bra, men du derimot... Guttungen er såpass gamle at sånt burde han tåle... Endret 13. desember 2015 av Steve Rogers
Roseh Skrevet 13. desember 2015 #12 Skrevet 13. desember 2015 Voksne som sier "det er ikke farlig" har allerede der driti på draget Jeg tenker far vat litt klumsette og at du overreagerer....Delt skyld, altså .)Shit happens, tenker nå jeg. Det er jo sånt som oppstår... Hva skal man si da? 2
Macro Skrevet 13. desember 2015 #13 Skrevet 13. desember 2015 Farens intensjon var jo god, dessverre slo det feil denne gangen. Viss barna dine skal skjermes så til de grader som du tydeligvis ønsker, kommer de til å få det tøft her i livet. I stedet for å unngå problemet, prøvde far å hjelpe gutten. Så ja du overreagerer. 11
MapleSirup Skrevet 13. desember 2015 #14 Skrevet 13. desember 2015 Hva skal man si da?Noe annet.Når man bringer ord inn i samtaken, så legger man føringer for hvordan mottaker skal oppleve situasjonen.Eks: Mørket er ikke farlig....Nei, det har jeg aldri tenkt på før du sier det nå...(teit eksempel, men tenk at man er 5..)
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #15 Skrevet 13. desember 2015 I stedet for å si "ikke farlig" så kunne han brukt ord som "helt trygt" - da er ordet "farlig" borte og barn tenker "trygt" i stedet for. Anonymkode: 77180...3ac 4
melatonin Skrevet 13. desember 2015 #16 Skrevet 13. desember 2015 Jeg trodde nå mens jeg leste at far skulle skremme gutten med vilje, men han gjorde jo ikke noe galt. Det er jo så mye barn skvetter og blir redde av, du er ikke der hver gang til å trøste.. far burde få ordne opp selv uten inblandelse. Og du burde beklage, men med det så kan jeg og skjønne at en mamma først og fremst bare vil inn og trøste i en slik situasjon.. men det er vel litt av det å skulle oppdra et barn til et selvstendig menneske at man må sette de følelsene til side og la barnet erfare ting som kan føles skremmende der og da vil jeg tro. ikke la det bli en krangel med far i allefall! 12
Sirah Skrevet 13. desember 2015 #17 Skrevet 13. desember 2015 Jeg trodde nå mens jeg leste at far skulle skremme gutten med vilje, men han gjorde jo ikke noe galt. Det er jo så mye barn skvetter og blir redde av, du er ikke der hver gang til å trøste.. far burde få ordne opp selv uten inblandelse. Og du burde beklage, men med det så kan jeg og skjønne at en mamma først og fremst bare vil inn og trøste i en slik situasjon.. men det er vel litt av det å skulle oppdra et barn til et selvstendig menneske at man må sette de følelsene til side og la barnet erfare ting som kan føles skremmende der og da vil jeg tro. ikke la det bli en krangel med far i allefall!Enig. Du burde beklage til far. Han gjorde ikke noe galt her. 9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #18 Skrevet 13. desember 2015 TS her igjen.. Takk for svar. Tar til meg at d (muligens) var jeg som overreagerte.. Årsaken til at jeg sammenlignet nissen med walking dead (ser at dette blir litt feil..), var altså at faren er livredd for å se på skrekkfilm. Og da har vi alltid unngått å gjøre dette utav respekt for st han syntes det var skummelt.Og da tenkte jeg bare at han kunne vise samme forståelse for sønnen sin frykt, og ikke vifte med nissen fremfor han..(?) Og ja, jeg burde kanskje ikke bært han ned trappa og trøstet han, men det var fælt å se han så skremt. Og enda verre var det at det var faren som gjorde han så redd.. Mulig det var dumt av meg, men akkurat da var ikke sønnen vår trygg på faren sin, og jeg ville han skulle være trygg på iallefall meg.. Men men... Man lærer så lenge man lever.. Anonymkode: c33a0...62d 5
minister-mio Skrevet 13. desember 2015 #19 Skrevet 13. desember 2015 Men men... Man lærer så lenge man lever.. Anonymkode: c33a0...62dBra innstilling 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #20 Skrevet 13. desember 2015 TS her igjen.. Takk for svar. Tar til meg at d (muligens) var jeg som overreagerte.. Årsaken til at jeg sammenlignet nissen med walking dead (ser at dette blir litt feil..), var altså at faren er livredd for å se på skrekkfilm. Og da har vi alltid unngått å gjøre dette utav respekt for st han syntes det var skummelt.Og da tenkte jeg bare at han kunne vise samme forståelse for sønnen sin frykt, og ikke vifte med nissen fremfor han..(?) Og ja, jeg burde kanskje ikke bært han ned trappa og trøstet han, men det var fælt å se han så skremt. Og enda verre var det at det var faren som gjorde han så redd.. Mulig det var dumt av meg, men akkurat da var ikke sønnen vår trygg på faren sin, og jeg ville han skulle være trygg på iallefall meg.. Men men... Man lærer så lenge man lever.. Anonymkode: c33a0...62dEn ting er å unngå skrekkfilmer, en annen er at guttungen skal fungere i hverdagen. Dette er to forskjellige verdier, to forskjellige ting som du virkelig ikke kan blande sammen og skjønner godt at faren blir forbanna når du synker til det nivået Anonymkode: ef8e8...741 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå