AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #21 Skrevet 14. desember 2015 Du får la deg inspirere av bloggeren "lykkenermange":- Lone-Leandra- Noah-Nathaniel- Milian-Mattheus- Adriel-Amadeus- Eleah-EsthelleAnonymkode: 01300...55aDisse er nok mer smakfulle:Sofia JosefineNora BenedicteGuy KristianNova CharlotteLeah SofieChristian AleksanderNora Estelle Anonymkode: ca143...8fb
Ulrikke Skrevet 14. desember 2015 #22 Skrevet 14. desember 2015 Datteren vår har dobbelt fornavn og bare ett etternavn. Navnene klinger fint, to pluss tre pluss tre stavelser.... I barnehagen het hun begge navnene konsekvent. Da hun begynte på skolen, ville hun selv bare presentere seg som det ene navnet, og vi har latt henne bestemme selv.Tror vel på ingen måte at det er uvanlig med to fornavn nå?Jeg synes nesten hele navnet hennes klinger bedre enn å kutte ut det midterste navnet, selv om hele blir lengre.... Men i det daglige bruker vi også bare første fornavn...På håndballklær osv hvor de skal ha initialer på, velger hun selv å ha alle tre bokstavene istedenfor bare to. Begge navnene hun har er oppkalling, så hun har et forhold til begge, og er nok glad for å hete det hun heter selv om hun synes det blir litt langt i det daglige!
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #23 Skrevet 14. desember 2015 Ingen sterke meninger, men ville dropper bindestrek. Synes Anne Line, Inger Lise, Ole Martin og Hans Kristian er eks på navn som funker godt sammen. I Sverige er det ikke uvanlig med tre fornavn, det er ikke bare forbeholdt kongelige. Anonymkode: b5adc...2d1
MapleSirup Skrevet 14. desember 2015 #24 Skrevet 14. desember 2015 Jeg kan ikke bidra her.Barna mine har så stusselig navn..Kun ett hver! 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2015 #25 Skrevet 14. desember 2015 Hva med sienna lucia Charlotte? Anonymkode: 3c949...0b5
MapleSirup Skrevet 14. desember 2015 #26 Skrevet 14. desember 2015 Hva med sienna lucia Charlotte? Anonymkode: 3c949...0b5Stusselig....
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #27 Skrevet 15. desember 2015 Datteren vår har svigermors navn som mellomnavn, fordi vi ville gjøre litt ekstra stas på den fantastiske personen hun er. Hun har dog et litt gammeldags, men veldig brukbart navn, la oss si Karin. Fornavnet hennes bestemte vi selv, og det er et litt kortere navn. La oss si Eva. Da kan hun bestemme selv hvilke navn hun vil bruke, senere. Og så ble svigermor veldig stolt og glad.Mannen min har også to navn, la oss si Odd Kristian. Han har bestandig bare brukt Kristian. Jeg visste faktisk ikke at han het det første navnet også, før vi hadde vert sammen en stund Jeg syns to navn er veldig fint når man vil kalle opp etter noen, men kanskje ikke synes det navnet er fantastisk i seg selv. Det er også fint hvis man vil ha et litt kort navn, som f.eks. Anne - det syns jeg er veldig fint, men litt stusselig alene. Anonymkode: 88758...87a
herremann Skrevet 15. desember 2015 #28 Skrevet 15. desember 2015 Barnet kommer ikke til å være av kongelig avstamning Anonymkode: f1ab3...f40bestemora mi hadde trippelt navn, og som du trolig gjetter er jeg ikke av kongelig herkomst.personlig har jeg aldri forstått poenget med dobbeltnavn samtidig som det ofte er stygge/rare kombinasjoner. heidi malene, kai rune, sara sofie, lukas emil. etc etc. nei, få heller 2 barn og del opp dobbeltnavnet mellom dem.
MapleSirup Skrevet 15. desember 2015 #29 Skrevet 15. desember 2015 Man kan ønske seg dobbeltnavn uten å understreke at alle som ikke har det har stusselige navn.Overromantisering av navn er riktignok veldig vanlig for gravide, men etter fødsel er det barnet som skal bære navnet og ikke foreldrene. det er det man skal bestemme navn utfra. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #30 Skrevet 15. desember 2015 Åhh spar barnet for å ha et dobbeltnavn da. Er bare pes. Og så kommer sånne som meg til å blande de, og glemme hva de heter.jeg sa før jeg fikk barn at det var teit å gi barn dobbeltnavn om de ikke blir brukt. Jeg ga min eldstemann dobbeltnavn men bruker kun det ene😀 så der gikk jeg raskt i fella. Men det er jo ikke noe pea Anonymkode: 95f6f...c3e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #31 Skrevet 15. desember 2015 Får babyen nytt navn når den blir større? Et baby navn, et barne navn, et tenårings navn og et voksen navn? Anonymkode: 5c7ec...459 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 #32 Skrevet 15. desember 2015 Mine har dobbeltnavn, men vi bruker bare det ene navnet. Det er oppkalling og et tilfelle av ble ikke enige, så tok begge navnene. Da kan barna velge selv når de blir litt større. I barnehagen brukes begge navn fordi det er en annen med samme fornavnet, slik at de skiller på dem. Anonymkode: 11440...43d
FruN Skrevet 16. desember 2015 #33 Skrevet 16. desember 2015 vi har dobbelt fornavn og etternavn.. huups Samme plan her Vi kommer til å bruke det ene navnet i dagligtale, men ellers bruke begge navnene. Frøkna skal vite hva navnet hennes er, men det kan bli litt tungvindt å bruke begge navnene, selv om de passer sammen Det ble egentlig litt tilfeldig valgt, vi ville ha et navn hver, men ble aldri enige, før jeg spurte mannen hva han syntes om de sammen. Han som ikke ville ha dobbelt fornavn (mye pga dobbelt etternavn), syntes det gikk helt fint Så da ble det slik Navnene hennes er forøvrig en blanding mellom tilfeldig valgt navn og oppkalling Det tilfeldige kan riktignok spores tilbake i ihvertfall min familie, og det andre er mellomnavnet til to av våre bestemødre
Maxmini1986 Skrevet 16. august 2016 #34 Skrevet 16. august 2016 Lykkenermange si minste pia hete ikke Eleah-Esthelle men Eliana-esthelle Mi datter heter Sara Sofie... kalles bare for sara
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #35 Skrevet 16. august 2016 Den Sunday, December 13, 2015 at 12.46, AnonymBruker skrev: Vi har dobbeltnavn med bindestrek på begge barna. Ser ikke helt poenget med dobbeltnavn hvis de ikke skal brukes. Vi har nok noe uvanlige navnekobinasjoner, men har fått utrolig mye skryt for navnene. Det viktigste er å sette sammen to navn som klinger bra sammen. For oss har det også vært viktig å konsekvent bruke begge navnene, og lære ungene det, slik at de sier i fra når noen late folk bare sier halve navnet, evt, ikke hører etter før hele navnet blir sagt. Anonymkode: fd3a9...047 Barna må da få bestemme selv hva de syes er ok. Dersom de selvsynes det er ok med bare et navn må nå dere foreldre akeptere det. Navn er en personlig ting som barna eier selv. Anonymkode: 80dfd...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #36 Skrevet 16. august 2016 Dobbeltnavn er kjempe pent. Og et slikt "usynlig" navn som bare brukes ved spesielle anledninger, annen grunn, gjør det veldig pent. Jeg har kjent en venn i et år nå, de siste månedene har vi hatt veldig god kontakt, og blitt gode venner, men han visste ikke at barnet mitt hadde dobbeltnavn før for en uke siden haha. Men han syns det var veldig pent da Anonymkode: 73fd9...8a7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #37 Skrevet 16. august 2016 Den 12. desember 2015 at 22.27, AnonymBruker skrev: Barnet kommer ikke til å være av kongelig avstamning Anonymkode: f1ab3...f40 Mange kongelige har to fornavn uten bindestrek. Bindestrek er vulgært men Mette-Marit har bindestrek. Anonymkode: 7c2ff...6ff
Vera Vinge Skrevet 17. august 2016 #38 Skrevet 17. august 2016 Nå har jeg kun ett fornavn til hver av barna mine, men om jeg skulle hatt to fornavn, ville jeg sørget for at navnene ikke rimer (også bokstavrim) eller er for like. Jeg ville droppet bindestrek, for å gi mer fleksibilitet til at barnet selv kunne velge om det vil bruke begge eller kun ett navn. Og så ville jeg, i motsetning til mange, ikke valgt ett "lett" og et "tungt" navn, da jeg selv liker bedre to solide navn sammen, selv om det er litt tyngre å si. Dvs. jeg ville både vært opptatt av at det ikke skulle bli for søtt, og at det heller ikke ble en av de helt standardkombinasjonene (Hans Christian, Ida Marie osv.) Men personlig syns jeg ofte et navn kommer bedre til sin rett ved å stå alene, at det forsvinner litt sammen med et annet. Men noen kombinasjonen fungerer mye bedre enn andre.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #39 Skrevet 17. august 2016 Praktisk når flere har samme fornavn i bhg skole og arbeid, har selv dobbelnavn å en kollega som har samme fornavn Anonymkode: 08134...f98
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå