Gå til innhold

Dobbeltnavn til babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å tenke på navn til babyen som kommer og lurer på om det er flere som gir dobbeltnavn til barna? Jeg for min del synes det blir litt stusselig om jeg skal kun gi ett enkelt navn til barnet. Jeg liker også å følge tradisjoner med å oppkalle barna etter slektninger og venner som har utmerka seg på et vis. 

Hvordan navnekomboer bruker dere i så fall? Er det navn som rimer/passer med hverandre eller er det mer tilfeldig valgt?

Anonymkode: f1ab3...f40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gi seg på dobbelt? Hva med trippeltnavn? 

Anonymkode: 1b431...a6c

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor gi seg på dobbelt? Hva med trippeltnavn? 

Anonymkode: 1b431...a6c

Barnet kommer ikke til å være av kongelig avstamning ;)

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å gi barnet dobbeltnavn hvis bare det ene navnet skal brukes.

Anonymkode: 66055...025

• Liker 5
Skrevet

Åhh spar barnet for å ha et dobbeltnavn da. Er bare pes. Og så kommer sånne som meg til å blande de, og glemme hva de heter.

• Liker 6
Skrevet

Hold deg unna navn som rimer!

• Liker 3
Skrevet

Har dobbeltnavn på mitt barn. Angrer på det, for det blir sjelden brukt. Pappaen som bestemte det.

• Liker 2
Skrevet

Hold deg unna navn som rimer!

Ja! For guds skyld, styr i det minste unna sånt. :riste: Og bokstaver med en ` over. Er bare harry.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes dobbeltnavn er veldig fint om begge faktisk brukes, hvis ikke ser jeg ikke helt poenget. Da kan det være greit å tenke på at navnene skal passe sammen, og at det ikke er for langt og tungvint å si :)

Skrevet

jeg selv har dobbeltnavn, og synes det er koselig, selv om det ikke blir brukt. er oppkalt etter moren min med mellomnavnet, og det er noe jeg synes er veldig kjekt, og vil føre videre. hvis du vil ha dobbeltnavn, så gjør det. :)

• Liker 2
Gjest Belle âme
Skrevet

Eg liker dobbeltnavn, for da har ungen fleire "alternativer". Eg bruker f.eks bare mellomnavnet mitt.

Skrevet

Syns det er fint med to navn , enten det brukes eller ikke :) Jeg bruker begge mine fornavn til daglig! Synes det er kjempefint hvis man har et mellomnavn som enten er oppkalling eller et familienavn, uansett om det bare "er der" :) 

Anonymkode: e15cc...9d7

Skrevet

I min familie bruker vi samme mellomnavnet på jenter hele veien.

Høres kanskje litt rart ut, men jeg, min mor, bestemor, oldemor og tippoldemor (tror også det går høyere) har samme mellomnavn. 

Ungen min skal også få det. Er heldigvis et veldig "plaint" navn som lett kan kombineres. Vi bruker ikke dobbeltnavnet i dagligtale, er heller mer en tradisjon.

Men hør litt om navnene passer sammen da.. Kjenner ei som heter Madeleine Henriette, og det passer så utrolig dårlig. Er som å kjøre på en humpevei å uttale det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dobbeltnavn, og ønsker også dette til mine barn, selv om det kun er et av navnene som blir brukt i dagligtale. 

Med to navn har barnet et valg når det gjelde hvilket som skal bli brukt når h*n blir eldre. Jeg har ei venninne som bare hadde et typisk "gammel dame"-navn, og hun valgte å bytte navn i tenårene. Hadde hun hatt to navn kunne hun heller ha valgt å bruke det andre (for det navnet hun hadde passet rett og slett ikke på henne)

Anonymkode: e05e3...fe1

Skrevet

vi har dobbelt fornavn og etternavn.. huups :)

Skrevet

For meg kommer det litt an på navnet og eventuell betydning/mening med navn nummer 2. Jeg for eksempel, har et såpass langt navn at et dobbeltnavn ville blitt kronglete.

Skrevet

Vi har dobbeltnavn med bindestrek på begge barna.

Ser ikke helt poenget med dobbeltnavn hvis de ikke skal brukes.

Vi har nok noe uvanlige navnekobinasjoner, men har fått utrolig mye skryt for navnene.

Det viktigste er å sette sammen to navn som klinger bra sammen.

For oss har det også vært viktig å konsekvent bruke begge navnene, og lære ungene det, slik at de sier i fra når noen late folk bare sier halve navnet, evt, ikke hører etter før hele navnet blir sagt.

Anonymkode: fd3a9...047

Skrevet

Du får la deg inspirere av bloggeren "lykkenermange":

- Lone-Leandra

- Noah-Nathaniel

- Milian-Mattheus

- Adriel-Amadeus

- Eleah-Esthelle

Anonymkode: 01300...55a

• Liker 3
Skrevet

Selv har jeg to fornavn, uten at jeg synes det er så innmari kjekt. Kun det ene blir brukt. Hvis man vurderer to navn, synes jeg det er finest om begge blir brukt. For at dette skal skje, bør navnene klinge godt sammen og ikke være alt for lange og tunge. 
Noen «regler» som i alle fall jeg ville brukt: 
- unngå navn som rimer eller har omtrent samme endelse (f.eks Märtha Bertha)
- unngå bokstavrim (nei, Mette Marit er ingen god navnekombinasjon, og navnene som er nevnt av AB...55a er svært gode eksempler på hva jeg mener man bør unngå)
- unngå at siste bokstav i det første navnet er den samme som første bokstav i det andre navnet. Det høres ut som ett eneste langt ord når det sies sammen (f.eks blir Emma Anette lett til Emmanette)
- Når navnene har forskjellig lengde, sett det med færrest stavelser først. Det er lettest å si. (Det er en grunn til at det er flere som heter Kjell Magne enn Magne Kjell, for å si det slik.)

Anonymkode: 3260a...3d6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har begynt å tenke på navn til babyen som kommer og lurer på om det er flere som gir dobbeltnavn til barna? Jeg for min del synes det blir litt stusselig om jeg skal kun gi ett enkelt navn til barnet. Jeg liker også å følge tradisjoner med å oppkalle barna etter slektninger og venner som har utmerka seg på et vis. 

Hvordan navnekomboer bruker dere i så fall? Er det navn som rimer/passer med hverandre eller er det mer tilfeldig valgt?

Sofia Josefine

Anonymkode: ca143...8fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...