Gå til innhold

Manhattan / New York

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal antakeligvis en tur til New York om ikke så lenge. Planen er å bo på Manhattan, og ha dette som utgangspunkt.

Noen som kan anbefale noen hoteller på Manhattan? Noen som har noen gode erfaringer å dele?

Er det ellers andre typiske turist attraksjoner dere mener jeg må få med meg? Hva anbefaler dere å bruke tiden på?

Jeg har aldri vært i USA eller New York før.

Jeg skal selvfølgelig kikke rundt på internett selv også, men er alltid gøy å høre fra andre :)

Tusen takk til alle som svarer!

Anonymkode: e007c...6b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal antakeligvis en tur til New York om ikke så lenge. Planen er å bo på Manhattan, og ha dette som utgangspunkt.

Noen som kan anbefale noen hoteller på Manhattan? Noen som har noen gode erfaringer å dele?

Er det ellers andre typiske turist attraksjoner dere mener jeg må få med meg? Hva anbefaler dere å bruke tiden på?

Jeg har aldri vært i USA eller New York før.

Jeg skal selvfølgelig kikke rundt på internett selv også, men er alltid gøy å høre fra andre :)

Tusen takk til alle som svarer!

Mitt best tips er at du utnytter jetlaget og bruker morgenen på typiske turistattraksjoner der det vanligvis er kø senere på dagen, f.eks Empire State Building eller andre severdigheter. I tillegg til de klassiske severdighetene, ta en øl en kveld på en irsk pub, spis lunsj en dag på Ellen's Stardust Diner og gå en tur over Brooklyn Bridge.

Ellers trenger du ikke så mange planer på forhånd, bare å være i byen i seg selv er en stor opplevelse (om du er glad i storbyferier og mye folk).

Kos deg, og god tur :)

Anonymkode: 8ada9...346

Skrevet

Mitt best tips er at du utnytter jetlaget og bruker morgenen på typiske turistattraksjoner der det vanligvis er kø senere på dagen, f.eks Empire State Building eller andre severdigheter. I tillegg til de klassiske severdighetene, ta en øl en kveld på en irsk pub, spis lunsj en dag på Ellen's Stardust Diner og gå en tur over Brooklyn Bridge.

Ellers trenger du ikke så mange planer på forhånd, bare å være i byen i seg selv er en stor opplevelse (om du er glad i storbyferier og mye folk).

Kos deg, og god tur :)

Anonymkode: 8ada9...346

Tusen takk!

Den jetlagen ser jeg absolutt ikke frem til, men det er et luksusproblem :)

Jeg regner med at vi blir en ukes tid, så det gjelder å planlegge :)

Skrevet

bruk tripadvisor 

Anonymkode: 49618...b6c

• Liker 1
Skrevet

Bodde på hotel belvedere, et greit hotel standardmessig (ikke noe luksus men helt ok). Det ligger kun 5-10 minutters gangavstand til broadway, rockefeller center og times square. Samtidig ligger det i en litt roligere gate. Anbefaler dette hotellet. 

Skrevet

bruk tripadvisor 

Anonymkode: 49618...b6c

Tusen takk for tips :) Sikkert mye spennende å finne på det nettstedet!

Bodde på hotel belvedere, et greit hotel standardmessig (ikke noe luksus men helt ok). Det ligger kun 5-10 minutters gangavstand til broadway, rockefeller center og times square. Samtidig ligger det i en litt roligere gate. Anbefaler dette hotellet. 

Tusen takk for tips vedr. hotell. Jeg vil at vi skal bo "greit", men ikke noe som koster en formue. Jeg skal absolutt sjekke det hotellet du nevnte :)

- ts

Skrevet

Bodde på Hotel Wolcott. Rimelig pris, lå noen kvartaler unna Empire State. Relativt romslige rom, helt ok standard.

Anonymkode: 65801...281

Skrevet

Jeg er uenig med den litt over her som sier du ikke trenger planer. Første gang jeg var i NY var det hele lutt planløst og det ble så som så med opplevelsene. Jeg vil råde deg til å lese om byen, tenke over hva du vil se og legge opp dagene etter det. Det finnes flere NY-tråder her, hvis du søker.

Jeg synes Central Park er verdt et besøk og er du der er veien kort til fifth avenue og luksusshopping. Times Square er bare masse folk og ikke så spennende. World Trade Centre synes jeg er font å sett. Det er sterkt. Det er et nytt tårn der (husker ikke navnet), og dette kan du komme i toppen av og se utover Manhattan. Da er veien kort til Battery Park og avgangsstedet til Frihetsgudinnen. Du kan også gå derfra og bort til Brooklyn Bridge, hvis du vil gå den. Det er t-banestasjon rett over broen, som kan ta deg tilbake til Manhattan. 

Å gå og titte eller shopping i Soho er fint, og fra Meatpacking District kan du gå The High line opp til 34. gate. 

Bruk bena, da får du sett mye. Det er en fantastisk by! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det var helt supert å ikke ha noen planer da jeg var i New York for første gang i våres. Vi hadde lest en del på forhånd og tenkt noen ting vi ville ha med oss, men ikke lagt noen plan. Som en nevner over her våknet vi tidlig hver dag og det var bare kjekt. Gikk rett opp i Empire State den ene dagen for eksempel. Ellers brukte vi mye tid på å bare gå rundt å være der......atmosfæren....alt er så kuult! Vi bodde i Soho - noe vi likte kjempe godt. Tok en del t-bane og ellers bare gikk vi :)

En dag gikk vi gjennom ChinaTown og ned til der hvor Staten Island ferjen går fra. Tok denne (den er gratis) og så frihetsgudinnen - da gikk vi til WTC stedet etterpå. Ellers hadde vi bestemt oss for å gå gjennom hele Central Park så vi tok banen "opp til toppen" og gikk gjennom hele parken. Kjøpte med oss noe mat og drikke fra en street vendor før vi gikk inn. Og stoppet innom the Boathouse på veien og kjøpte noe drikke.  Tror det tok 4-5 timer.

Vi bodde på Trump Soho - noe som var helt fantastisk - og jeg vil ikke bo noe annet sted når jeg skal tilbake. Hehehe.... Men det er ganske dyrt. Så det kommer ann på hva slags prisnivå du vil legge deg på. Du må regne med å betale mer for ett ok hotell i NY enn andre steder i Usa, men det er ikke nødvendig å betale så mye. Du bør imidlertid sjekke hotellet på bedbugregistry for å sjekke at de ikke har problemer med veggdyr. De vil du helst ikke ha med deg hjem :)

Skrevet

Ellers anbefaler jeg middag på Buddakhan (men det har sikkert 14 andre anbefalt deg allerede om du har venner som har vært i NY ;) ) Bestill bord. Vi spiste også på Cipriani på 5th Avenue en kveld. (Tror det lå på 5th avenue.) Stilig sted - litt sånn klassisk/gammeldags italiensk. Men relativt dyrt.

Frokost på Clinton Street Baking Company er også knallgod. Der får du ikke bestilt bord, men det er lite kø om du kommer i ukedagene og er utenfor i 8 tiden. (Noe du sikkert er pga jetlag ;) )

Skrevet

Jeg syns det var helt supert å ikke ha noen planer da jeg var i New York for første gang i våres. Vi hadde lest en del på forhånd og tenkt noen ting vi ville ha med oss, men ikke lagt noen plan. Som en nevner over her våknet vi tidlig hver dag og det var bare kjekt. Gikk rett opp i Empire State den ene dagen for eksempel. Ellers brukte vi mye tid på å bare gå rundt å være der......atmosfæren....alt er så kuult! Vi bodde i Soho - noe vi likte kjempe godt. Tok en del t-bane og ellers bare gikk vi :)

En dag gikk vi gjennom ChinaTown og ned til der hvor Staten Island ferjen går fra. Tok denne (den er gratis) og så frihetsgudinnen - da gikk vi til WTC stedet etterpå. Ellers hadde vi bestemt oss for å gå gjennom hele Central Park så vi tok banen "opp til toppen" og gikk gjennom hele parken. Kjøpte med oss noe mat og drikke fra en street vendor før vi gikk inn. Og stoppet innom the Boathouse på veien og kjøpte noe drikke.  Tror det tok 4-5 timer.

Vi bodde på Trump Soho - noe som var helt fantastisk - og jeg vil ikke bo noe annet sted når jeg skal tilbake. Hehehe.... Men det er ganske dyrt. Så det kommer ann på hva slags prisnivå du vil legge deg på. Du må regne med å betale mer for ett ok hotell i NY enn andre steder i Usa, men det er ikke nødvendig å betale så mye. Du bør imidlertid sjekke hotellet på bedbugregistry for å sjekke at de ikke har problemer med veggdyr. De vil du helst ikke ha med deg hjem :)

Jeg tror ikke vi er helt enige i hva å ha planer er. Jeg vil si du hadde planer da du var der. Et aktivt valg om å bo i Soho, hadde lest deg opp på forhånd og visste en del ting du ville gjøre.

Med planer mener jeg ikke å ha en tidsplan spikret for hver dag, men nettopp å ha en formening om hva man vil oppleve, noen restauranter og legge dagene opp litt etter hvor man befinner seg den dagen.

Og jeg er helt enig i det med atmosfæren i byen, kjenne på den. Det er det beste med ferier, synes jeg. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke vi er helt enige i hva å ha planer er. Jeg vil si du hadde planer da du var der. Et aktivt valg om å bo i Soho, hadde lest deg opp på forhånd og visste en del ting du ville gjøre.

Med planer mener jeg ikke å ha en tidsplan spikret for hver dag, men nettopp å ha en formening om hva man vil oppleve, noen restauranter og legge dagene opp litt etter hvor man befinner seg den dagen.

Og jeg er helt enig i det med atmosfæren i byen, kjenne på den. Det er det beste med ferier, synes jeg. :) 

Hehehe nei det jeg tenker på som planer er det du beskriver i 2. avsnitt ;) (Lite impulsiv og glad i å spikre ting veldig så å dra bare med en ide om hva keg har lyst til å se er 'ingenting planlagt' i mitt hode.) Hahaha.

Skrevet

Hehehe nei det jeg tenker på som planer er det du beskriver i 2. avsnitt ;) (Lite impulsiv og glad i å spikre ting veldig så å dra bare med en ide om hva keg har lyst til å se er 'ingenting planlagt' i mitt hode.) Hahaha.

Da er vi enige, bare kaller det forskjellig. Jeg hadde blitt gal av en spikret plan uten fleksibilitet på en tur man drar på egenhånd. *grøss* :ler: 

Skrevet

Da er vi enige, bare kaller det forskjellig. Jeg hadde blitt gal av en spikret plan uten fleksibilitet på en tur man drar på egenhånd. *grøss* :ler: 

Trenger ikke ha alt spikret altså, men liker å ha noe skissert på forhånd. På New Yorkturen nøyde vi oss med å ha booket noen restauranter i forkant. Noen steder er det jo nødvendig å gjøre det om man vil dit.

Bedre å booke i forkant å ha mulighet til å gå ditnom

man vil- også kan man heller avbestille om man ser det ikke passer likevel når man er der :)

• Liker 1
Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Vi bodde på Chandler Hotel som jeg kan anbefale på det varmeste. Hyggelig betjening, rene og pene rom. Det lå rett i nærheten av Empire Statebuilding - trengte vel strengt tatt gå rett over gata og så var vi der. Og best av alt i en rolig sidegate. Veldig greit når det er en pulserende by som NYC.

Sightseeing. Som andre sier - utnytt jetlag - første kvelden var fæl og jeg sovna nesten med hodet i maten, men vi var på Rockefeller (Top of the Rocks) var litt mindre kø her enn Empire State  - samme fantastiske utsikt. Brookly Bridge, St. Patricks Cathedral (vi fikk med oss et kor der) fantastisk stemning, Little Italy og China Town var skikkelig kult å svippe innom. Vi var en tur nede på Ground Zero, men der drev de å bygget når vi var der for et par år siden.

Central Park - er bare så kjekt å gå gjennom parken.

God tur og lykke til. Vi drar nok tilbake på våren igjen og drar med to barn da :)

Skrevet

Ta en sånn hop-on-hop-off-buss. da får dere med dere mye. Vi hadde kjempeflinke og morsomme guider på våre turer.

Anonymkode: 28507...8d8

• 2 uker senere...
Skrevet

Hotell er dyrt på Manhattan og er veldig forskjellige beroende hvilken årstid du reiser. Men eg hadde uansett lagt litt mer penger for å bo litt mer "sentralt" rundt hells kitchen, nedre central park, eller time square, da har du nære til det beste. Hvis du bor lenger bort så må du uansett bruke penger på taxi eller t bana og da blir det den samme prisen til slutt. Spis på bla russian tea room, Jean Georges, eleven eller en god steakhouse. Hvis du reiser på sommeren så må du til en rooftop bar och drikke! Greenwich villagr er det koseligste området hvis du spør meg. Masse koselige kafeer og restauranter. Shopping? Centuary 21 vid union square, eller Jersey garden som ligger 10min fra newark flyplassen (går shuttle bussar derfra), går å ta bussen fra Manhattan og. Så hvis du er glad i mærkesklær så får du dette til 50-75%

Skrevet

Vi bodde på Wyndham New Yorker, var fornøyde med det. Både rommet (stort, gratis wi-fi og det var rent) og beliggenheten. Gangavstand til Times Square, Empire State building bl.a. Lå rett ved Penn station, vi hadde ukeskort på t-banen, funket utmerket. Macys og Madison square garden lå rett rundt hjørnet fra hotellet. 

Skriver under på det med å utnytte jetlagen. Vi var på Times Square klokken 8 søndag morgen, og det var nesten folketomt :ler: 

Anonymkode: 11672...898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...