Gå til innhold

Flytevest kun til fedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lenge gått og tenkt på en historie som skjedde meg en sommer. jeg vet ikke om jeg skal bli fornærmet eller om det var greit? jJeg har iallefall tenkt litt på det. En sommerdag bestemt jeg og to kammerater oss for å ta med den ene kammeratens bår ute på fjorden. Alt lå opp til å bli en fin dag . Helt til, den ene kammeraten sier ; det er kun to flytevester og de blir til oss to, siden vi er fedre!Altså jeg fikk ingen flytevest. Sånn må det bare bli sa de . Jeg kjente et stikk i brystet; men hadde jeg rett til det? Hadde de rett? Er det mere riktig at de skulle ha flytevest? Jeg er litt usikker på akkurat dette. Han ene har jeg ikke mye kontakt med fordi han i utgangspunktet er en egoistisk fyr, som jeg ikke orker å ha noe med å gjøre, men det er en helt annen sak. Noen synspunkter på dette, både fra barnløse og de med barn:-)

Med hilsen fra:

Jon Are

Endret av Jon Are
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke greit, og heller ikke lovelig.

Anonymkode: 4d461...0fc

Skrevet

Ikke greit, og heller ikke lovelig.

Er ikke kravet bare at man må ha vest i båten? Ingen burde hatt de på seg.

TS: Hvorfor iallverden har du ikke egen vest? Det blir som å dukke opp på fest uten sko og klage på at verten ikke vil gi deg sine.

• Liker 2
Skrevet

Er ikke kravet bare at man må ha vest i båten? Ingen burde hatt de på seg.

TS: Hvorfor iallverden har du ikke egen vest? Det blir som å dukke opp på fest uten sko og klage på at verten ikke vil gi deg sine.

Både og spørs på båten om det er krav til å ha på eller ikke, men det er jo snakk om at det bare var to vester her og da er det ikke lovlig uansett hvilken båt det er snakk om.

Skrevet

Både og spørs på båten om det er krav til å ha på eller ikke, men det er jo snakk om at det bare var to vester her og da er det ikke lovlig uansett hvilken båt det er snakk om.

Hva om det ikke var krav?

• Liker 1
Skrevet

Det var en impuls tur , og jeg hade ikke noen vest. Er ikke noen båttype, så har ikke gått til innkjøp av det.

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

Det var en impuls tur , og jeg hade ikke noen vest. Er ikke noen båttype, så har ikke gått til innkjøp av det.

Med hilsen fra:

Jon Are

Hvordan mener du saken burde blitt løst da? Dersom vest var viktig i situasjonen burde du gått til innkjøp av en vest eller avstått fra å bli, hvis den ikke var det var det ingen problem.

• Liker 1
Skrevet

Hva om det ikke var krav?

Da kunne den beste svømmeren latt være å ta på vest. Eller de kunne brukt de som flytepute og delt den. Eller ikke brydd seg, jeg har mange ganger vært i båt uten vest. 

Skrevet

Det skal være flytevest til alle i båten, men man behøver ikke ha dem på seg til enhver tid. 

Anonymkode: dba1c...408

Skrevet

Det skal være flytevest til alle i båten, men man behøver ikke ha dem på seg til enhver tid. 

Anonymkode: dba1c...408

Med mindre det er en åpen båt under  8 meter. Da må den være på også.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan mener du saken burde blitt løst da? Dersom vest var viktig i situasjonen burde du gått til innkjøp av en vest eller avstått fra å bli, hvis den ikke var det var det ingen problem.

Han andre kammeraten hadde heller ikke vest. Det var faren til min kammerat sin båt egentlig, men sier hans da. I den lå det to vester. Det var impuls tur , og ingen hadde opplyst meg om at det kun var to vester ,som da disse to tok med engang. Det var ikke et spørsmål en gang. Han ene er en egoistisk "drittsekk" til tider. Det er en annen sak, men han har jeg ingen lojalitet til og forholder meg kun til ham når jeg må pga felles kammerat gjeng. Det har ikke noe med temaet å gjøre. Ja, hvordan burde det blitt løst? Jeg synes det burde vært løst på en mer rettferdig måte, enten så dro ingen , eller så tar den mest sjøvante å dropper vesten...

med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

Han andre kammeraten hadde heller ikke vest. Det var faren til min kammerat sin båt egentlig, men sier hans da. I den lå det to vester. Det var impuls tur , og ingen hadde opplyst meg om at det kun var to vester ,som da disse to tok med engang. Det var ikke et spørsmål en gang. Han ene er en egoistisk "drittsekk" til tider. Det er en annen sak, men han har jeg ingen lojalitet til og forholder meg kun til ham når jeg må pga felles kammerat gjeng. Det har ikke noe med temaet å gjøre. Ja, hvordan burde det blitt løst? Jeg synes det burde vært løst på en mer rettferdig måte, enten så dro ingen , eller så tar den mest sjøvante å dropper vesten...

med hilsen fra:

Jon Are

Vester er ikke så jævla nøye, heller at noen sjøvante har den at en landkrabbe har den. Noen som er vant til vann vil være bedre skikket til å redde deg enn du er til å redde dem. En bagatellmessing sak du blåser ut av proposisjoner. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mann uten barn. Tenker vel at det ikke er greit om det skal være automatikk i at foreldre alltid skal gå foran andre når det gjelder sikkerhet, men at en slik enkelthendelse ikke er noe jeg hadde brukt tid på. Det var en bitteliten enkeltstående sak for en god stund siden. Jeg er en type som gjerne overanalyserer ting, men dette hadde jeg ikke brydd meg med.

Man kan godt diskutere dette med foreldre vs. ikke-foreldre på et prinsipielt plan, da. Men noe udramatisk flåseri under en båttur en gang i tiden hadde ikke påvirket forholdet mitt til to kamerater.

Anonymkode: 99002...8b9

Skrevet

med hilsen fra:

Jon Are

Så dere var 4? Vel dere dro på tur med bare to vester. Ditt valg at du ikke droppet å være med. De var kanskje egostiske, men at den mest sjøvante skal droppe vesten henger like lite på greip som at der uten barn skal droppe. å være sjøvant gjør ikke at du overlever i vann mer enn noen andre. Det er det fysikken og helsen som avgjør. Den feiteste flyter mestsannsynlig mest, så kanskje dere skulle måøt fettprosent?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mann uten barn. Tenker vel at det ikke er greit om det skal være automatikk i at foreldre alltid skal gå foran andre når det gjelder sikkerhet, men at en slik enkelthendelse ikke er noe jeg hadde brukt tid på. Det var en bitteliten enkeltstående sak for en god stund siden. Jeg er en type som gjerne overanalyserer ting, men dette hadde jeg ikke brydd meg med.

Man kan godt diskutere dette med foreldre vs. ikke-foreldre på et prinsipielt plan, da. Men noe udramatisk flåseri under en båttur en gang i tiden hadde ikke påvirket forholdet mitt til to kamerater.

Anonymkode: 99002...8b9

jeg sa ikke at det har påvirket mitt forhold til de. han ene er en egoist , det visste jeg fra før turen. At jeg ikke har noe mer enn nødvendig kontakt med han, skyldes helt andre ting. Han andre er grei, og vi har endel kontak. Vært på middag til eg og min kjæreste osv. Jeg har ikke laget noen dramatikk rundt det. Har aldri nevnt det faktisk. Bare tenkt litt over det selv, om det var riktig eller ikke. Det er ikke snakk om at jeg har laget dramatikk rundt det i venneflokken.

Med hilsen fra

Jon Are

Skrevet

Jeg har opplevd det samme! Men da satt vi i bil. Den eneste mammaen blant oss gjorde krav på setet med nakkestøtte, for hun var mamma (implisitt at det var viktigere at hun ikke brakk nakken enn oss andre...). Jeg synes ikke det var noen ålreit ting å si, men sa ikke noe.

Anonymkode: 3d3fb...774

Skrevet

Så dere var 4? Vel dere dro på tur med bare to vester. Ditt valg at du ikke droppet å være med. De var kanskje egostiske, men at den mest sjøvante skal droppe vesten henger like lite på greip som at der uten barn skal droppe. å være sjøvant gjør ikke at du overlever i vann mer enn noen andre. Det er det fysikken og helsen som avgjør. Den feiteste flyter mestsannsynlig mest, så kanskje dere skulle måøt fettprosent?

Faren var ikke med, så vi var fortsatt tre. Det er selve prinsippet jeg reagerer på. Hvorfor skal de ha vester fordi de er fedre? Gir det dem større rett til sikkerhet enn oss uten barn? Han ene er en egoistisk drittsekk (til tider) hadde aldri hatt noe med ham å gjøre om det ikke var for at jeg måtte.  Det visste jeg før båtturen. Så det er langt ifra derfor jeg tar avstand til ham.

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

Jeg har opplevd det samme! Men da satt vi i bil. Den eneste mammaen blant oss gjorde krav på setet med nakkestøtte, for hun var mamma (implisitt at det var viktigere at hun ikke brakk nakken enn oss andre...). Jeg synes ikke det var noen ålreit ting å si, men sa ikke noe.

Det er nesten det samme ja. He he:-) Må nesten le litt av den egosimen som enkelte foreldre har. Straks de blir foreldre , blir deres helse og sikkerhet mye viktigere enn vår uten barn.

Med hilsen fra:

Jon are

Skrevet

Ja, neste gang kan du svare: "Ja, men pappaen min synes det er viktigst at jeg får flytevesten!" (evt. med et smil..)

Skrevet

Ja, neste gang kan du svare: "Ja, men pappaen min synes det er viktigst at jeg får flytevesten!" (evt. med et smil..)

Eller; Du har allerede formert deg, jeg trenger også muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...