Gå til innhold

Vask sykehus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke helt sikker på om dette er rett plass å plassere dette, men prøver her. Dersom en person er innlagt på sykehuset og ikke har mulighet til å vaske seg selv, osv, men er helt bevisst og sånn. Da er det jo slik at sykepleiere og helsefagarbeidere vanligvis vasker personen, men hva om personen nekter å bli vasket? 

Anonymkode: ca654...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt sikker på om dette er rett plass å plassere dette, men prøver her. Dersom en person er innlagt på sykehuset og ikke har mulighet til å vaske seg selv, osv, men er helt bevisst og sånn. Da er det jo slik at sykepleiere og helsefagarbeidere vanligvis vasker personen, men hva om personen nekter å bli vasket? 

Da skjer det ingen vask. 

Anonymkode: 0e866...99b

Skrevet

Da skjer det ingen vask. 

Anonymkode: 0e866...99b

Så pasienten blir ikke tvunget til å bli vasket, selv om det kan gå flere uker? 

Gjest snoopy_93
Skrevet

Så pasienten blir ikke tvunget til å bli vasket, selv om det kan gå flere uker? 

Du vil bli anbefalt å vaske deg/bli vasket. Dette er fordi hygiene også er en form for velvære som bidrar til at man føler seg litt mer fresh, noe som igjen kan gjøre oppholdet litt mer hyggelig både for deg og de som skal jobbe med deg. 

Jeg jobbet tidligere med en mann som NEKTET å vaske seg. I tillegg var han av den typen som tisset alle andre steder enn i do, så det rommet der måtte man nesten ha gassmaske for å gå inn på. Hele mannen luktet en søt blanding av gammelt tiss, svette (Ikke type "jeg har trent" svettelukt, men "Jeg har ikke dusjet på en mnd" lukt) og parfyme. Han hadde i tillegg et av rommene som hadde sol nesten hele døgnet om sommeren, og du kan jo tenke deg hvor deilig det var å jobbe der da i og med at han også nektet å lufte.. 

Skrevet

Du vil bli anbefalt å vaske deg/bli vasket. Dette er fordi hygiene også er en form for velvære som bidrar til at man føler seg litt mer fresh, noe som igjen kan gjøre oppholdet litt mer hyggelig både for deg og de som skal jobbe med deg. 
Jeg jobbet tidligere med en mann som NEKTET å vaske seg. I tillegg var han av den typen som tisset alle andre steder enn i do, så det rommet der måtte man nesten ha gassmaske for å gå inn på. Hele mannen luktet en søt blanding av gammelt tiss, svette (Ikke type "jeg har trent" svettelukt, men "Jeg har ikke dusjet på en mnd" lukt) og parfyme. Han hadde i tillegg et av rommene som hadde sol nesten hele døgnet om sommeren, og du kan jo tenke deg hvor deilig det var å jobbe der da i og med at han også nektet å lufte.. 

Uff ja, kan tenke meg at det ikke er noe særlig å jobbe med slike pasienter, selv om man kanskje ikke legger like godt merke til lukten etterhvert.  

Skrevet

For å tvangssvaske noen så må man ha tvangsvedtak på det og det er ikke lett å få. Det er ikke noe man gidder å ordne med på sykehus. Om noen nekter å vaske seg, javel så får de være skitne. Det er ikke lenge man ligger på sykehuset så det blir ingen sak ut av det. 

På sykehjem ol blir det annen sak. Om noen nekter å vaske seg der i flere uker/mnd, ofte er dette demente. Så blir det tvangsvedtak på nødvendig helsehjelp deriblant stell. 

Anonymkode: 2e200...c16

Skrevet

Du blir tilbudt hjelp, vil du ikke ha hjelpen så er det ditt problem. På sikt kan det bli tvangsvedtak på vask. 

Anonymkode: f8779...dca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...