Gå til innhold

Får ikke puste - stress?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i rundt tre måneder følt at halsen er "tett". Det gjør ikke vondt eller noe, men er ekstremt ubehagelig. Det er ganske vanskelig å forklare, men det kjennes litt som når man er lei seg og har en klump i halsen, bare at det brer seg fra strupehodet og helt ned til der halsen starter, og det er der konstant. Har vært til lege, tatt ultralyd på halsen og vært til halsspesialist. Har tatt prøver for lavt stoffskifte og kyssesyken, men hadde ingen av de. Tok også en haug med andre prøver, og ultralyd på magen, men alt var fint tydeligvis. Skal vel egentlig være glad for at det ikke er noe alvorlig, men jeg holder på å gå fra vettet. Generelt er jeg også utrolig stressa pga. Blant annet skolearbeid nå i Vg3, og lider av sosial angst som jeg kjemper i mot hver dag. Klarer aldri å slappe av mer. Er helt kaputt når jeg kommer hjem fra skolen, og orker aldri å gjøre noen ting untatt å ligge å se på serier, men er drit stressa og klarer ikke å koble ut usnsett. Har begynt å lure på om det kan være stress som er årsaken til denne "knuten" i halsen min. At det er muskler i halsen som er spente eller ømme eller noe? Kan jeg være utbrent? Er det noen som har opplevd noe lignende? Eller har noen innspill? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man stram i nakken kan man få følelsen av at halsen er tett som du beskrver. Vært der selv. 

Da jeg gikk på en smell var hele meg helt stiv i muskulaturen. Begynte hos fysio som var helt sjokka kordan muskulaturen min var. Kunne ikke spise engang følte alt satte seg fast i halsen, noe den ikke gjør. Fikk behandling samt startet med trening. Det tok lang tid men gradvis ble musklaturen mykene og det løsna en del. Angst som jeg også har har en innvirkning. Hvis du er stram i musklene i mellomryggen så påvirker det også pusten. Kanskje du bør få henvisning til fysio som kan hjelpe deg på riktig spor igjen men henblikk på øvelser du bør ta.  Jeg trener 2 ganger i uka hos fysio med apparattrening som er tilrettelagt for meg og min helse. Viktig og ikke bare kjøre på da gir man fort opp. Fysioen kan hjelpe deg i gang med det er opp til deg og gjøre det bedre. 

Anonymkode: 5a6c4...0ac

Skrevet

Er man stram i nakken kan man få følelsen av at halsen er tett som du beskrver. Vært der selv. 

Da jeg gikk på en smell var hele meg helt stiv i muskulaturen. Begynte hos fysio som var helt sjokka kordan muskulaturen min var. Kunne ikke spise engang følte alt satte seg fast i halsen, noe den ikke gjør. Fikk behandling samt startet med trening. Det tok lang tid men gradvis ble musklaturen mykene og det løsna en del. Angst som jeg også har har en innvirkning. Hvis du er stram i musklene i mellomryggen så påvirker det også pusten. Kanskje du bør få henvisning til fysio som kan hjelpe deg på riktig spor igjen men henblikk på øvelser du bør ta.  Jeg trener 2 ganger i uka hos fysio med apparattrening som er tilrettelagt for meg og min helse. Viktig og ikke bare kjøre på da gir man fort opp. Fysioen kan hjelpe deg i gang med det er opp til deg og gjøre det bedre. 

Anonymkode: 5a6c4...0ac

hadde aldri tenkt på at fysioterapi kunne hjelpe! Må snakke med legen om det på oppfølgingstimen om noen uker :) og ja, jeg er utrolig stiv i nakken. Klarer så vidt å bøye den noen cm til siden før det stopper opp og gjør drit vondt. Spenner kroppen nesten hele tiden så det du sier gir mening! Håper øvelser kan hjelpe. Har lest om andre som har tatt beroligende medisin for å få kroppen til å slappe av, men jeg har ikke lyst til å bli avhengig av noe medikament

Skrevet

Jeg har lenge brukt meditasjon som en måte å tvinge meg selv til å slappe av i musklene. Youtube er fullt av meditasjonsvideoer som veileder deg, så bare finn en du liker stemmen til. Denne f.eks.: https://www.youtube.com/watch?v=_GbHogfZwJE

Anonymkode: 155be...a7d

Skrevet

Har hatt det akkurat som deg,tatt alle mulige prøver så alt er oki. Er nokk stress kombinert med stive muskler som er feilen . Jeg fikk muskel avslappende og beroligende i 2 uker og har ikke fått symptomene tilbake. Er nå 2 år sia .

Anonymkode: ef75e...7f8

Skrevet

I og med at du er godt utredet tror jeg det er godt mulig at dette skyldes stress som gir kramper/spasmer i halsen og gir denne klumpfølelsen du beskriver. Det finnes en måte å sjekke dette på. Du kan, i samråd med lege, forsøke et par dager med beroligende tabletter. Forsvinner klumpfølelsen da vet dere at det skyldes at du ikke klarer slappe av i halsregionen og at følelsen du har skyldes stram muskelatur/spasmer som gir deg denne følelsen av klump der. 

Anonymkode: 98bba...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...